Stosownie do art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 z 1997 r. z późniejszymi zmianami ) Naczelnik Urzędu ... - Interpretacja - PP/443-14/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 22.12.2004, sygn. PP/443-14/04, Urząd Skarbowy w Opolu Lubelskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stosownie do art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 z 1997 r. z późniejszymi zmianami ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opolu Lubelskim, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17.11.2004 r. o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, wyjaśnia:

Starostwo Powiatowe pobiera opłaty z tytułu wieczystego użytkowania gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa. Strona przedstawiła opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych z dnia 8.09.2004 r. skierowaną do Urzędu Miasta, wydaną na podstawie opisanego przez wnioskodawcę stanu faktycznego, w której czytamy, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6.04.2004 r. ( Dz. U. Nr 89, poz. 844 z 2004 r. ), pobieranie przez Urząd Miasta opłat za wieczyste użytkowanie nieruchomości gruntowej mieści się w grupowaniu PKWiU 75.11.11-00.20 "Usługi ustawodawcze i wykonawcze terenowych organów administracji publicznej", które to usługi są zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z tym Starostwo zwraca się z zapytaniem, czy opłaty z tytułu wieczystego użytkowania gruntów Skarbu Państwa są zakwalifikowane jako usługi, o których mowa w art. 8 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535 z 2004 r. ) i w związku z tym podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 22%, czy są zwolnione od podatku VAT na podstawie Załącznika nr 4 do ustawy poz. 6. - usługi w zakresie administracji publicznej. W przypadku zaprezentowania przez organ podatkowy stanowiska, że w/w opłaty podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT Strona pyta, czy podlegają również opodatkowaniu opłaty, dla których termin płatności został odroczony, np. do miesiąca listopada 2004 r. Czy od tych opłat należy naliczyć podatek VAT i odprowadzić do urzędu skarbowego, czy tez można potrącić ten podatek od kwot przekazywanych do Budżetu Państwa, do którego wpływa 75% wpływów z tych opłat. Zdaniem Starostwa przedmiotowe opłaty są zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług., zgodnie z § 2 cytowanego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6.04.2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ( PKWiU ).

Minister Finansów, na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, wydał w dniu 11.08.2004 r. interpretację przepisów podatkowych - sygnatura pisma PP1-811-1181/2004/EF/2699 odnośnie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste. W myśl tej interpretacji prawo użytkowania wieczystego jest prawem rzeczowym, którego treść i granice określone zostały zasadniczo w przepisach Kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami ( Dz. U. Nr 46, poz. 543 z 2000 r. z późniejszymi zmianami ). Zgodnie z art. 232 Kodeksu cywilnego, grunty stanowiące własność Skarbu Państwa, a położone w granicach administracyjnych miast oraz grunty Skarbu Państwa położone poza tymi granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki, a także grunty stanowiące własność gmin lub ich związków, mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i osobom prawnym. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów zawartej w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r., nie daje bowiem praw do rozporządzania gruntem jak właściciel ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w tym przepisie. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r., przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W związku z tym, że oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, należy uznać, że jest ono świadczeniem usług, w rozumieniu cytowanego przepisu. W przypadku oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu, o czym mówi § 3a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, poz. 970 z 2004 r. z późniejszymi zmianami ).

Organ podatkowy nie odniósł się do załączonej przez Starostwo opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych kwalifikującego usługi pobierania przez Urząd Miasta opłat za wieczyste użytkowanie nieruchomości gruntowej jako "usługi ustawodawcze i wykonawcze terenowych organów administracji publicznej", które są zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT. Opinia nie jest skierowana do Starostwa Powiatowego. Nie jest znany ponadto opis stanu faktycznego przedstawiony przez wnioskodawcę, w oparciu o który Urząd Statystyczny wydał przedmiotową opinię, a tym samym nie są znane przesłanki będące podstawą wydania opinii tej treści. Organ podatkowy pragnie zauważyć, że opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu ustalane są między stronami w umowach cywilnoprawnych, a nie w drodze decyzji administracyjnych terenowych organów administracji publicznej, w związku z czym nie jest prawidłowe kwalifikowanie tych opłat jako usługi ustawodawcze i wykonawcze tych organów.

Mając na uwadze powyższe organ podatkowy stwierdza, że opłaty za wieczyste użytkowanie nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Skarbu Państwa, będące świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podatku w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z art. 29 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, który stanowi kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego. Termin płatności zobowiązania podatkowego z tytułu opłat za wieczyste użytkowanie gruntu został określony w cytowanym § 3a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Urząd Skarbowy w Opolu Lubelskim