Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pisemne zapytanie ... - Interpretacja - II US-II/443/121/2004

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 01.10.2004, sygn. II US-II/443/121/2004, Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pisemne zapytanie podatnika zawarte w piśmie z dnia 16.09.2004 r. (z datą wpływu do tut. Urzędu 17.09.2004 r.) o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 87 ust. 6 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, a w przypadku kwoty, o której mowa w ust. 3 - w terminie 60 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, gdy kwoty podatku naliczonego wykazane w deklaracji podatkowej wynikają z:

  1. faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, z uwzględnieniem art. 13 ust. 1 pkt 1 prawa działalności gospodarczej,
  2. dokumentów celnych oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34 i zostały prze podatnika zapłacone,
  3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji

- przy czym przepis ust. 2 zdanie drugie i trzecie stosuje się odpowiednio.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że na mocy art. 66 ustawy dnia 2.07.2004 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808) utraciła moc ustawa z dnia 19.11.1999 r. - Prawo o działalności gospodarczej, natomiast zgodnie z treścią art. 86 powyższej ustawy, ilekroć w obowiązujących przepisach jest mowa o przepisach ustawy z dnia 19.11.1999 r. - Prawo o działalności gospodarczej, należy przez to rozumieć właściwe przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Zatem w przytoczonym art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie zawarte jest odwołanie się do art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 19.11.1999 r. - Prawo o działalności gospodarczej, aktualnie odwołanie to należy odnieść do art. 22 ust. 1 pkt1 i 2 ustawy z dnia 2.07.2004 r. - Prawo o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807), zgodnie z treścią którego dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:

  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez NBP ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Pytanie podatniczki sprowadza się do udzielenia odpowiedzi, czy kompensata zobowiązania wobec kontrahenta z należnością tego samego kontrahenta w trybie art. 498 i 499 kodeksu cywilnego uprawnia do ubiegania się o zwrot w przyspieszonym terminie na podstawie wniosku, o którym mowa w art. 87 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem podatniczki dokonanie takiej kompensaty pozwala na wystąpienie z wnioskiem o dokonanie zwrotu w terminie przyspieszonym, bowiem uważa ona, że kompensata wyczerpuje pojęcie zapłaty kwot należności bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury i nie narusza tym samym przepisów ustawy z dnia 2.07.2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Tutejszy organ podatkowy podziela stanowisko podatniczki w tej sprawie, ale tylko w tej części, iż istotnie kompensata wzajemnych zobowiązań i należności pomiędzy tymi samymi kontrahentami wyczerpuje pojęcie zapłaty należności bezpośrednio wystawcy faktur, z których te należności wynikają. Należy jednak pamiętać, że warunkiem ubiegania się o wcześniejszy zwrot podatku w trybie art. 86 ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług jest zapłata należności bezpośrednio wystawcy faktur z uwzględnieniem przepisów art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, co oznacza, że jeśli płatność wynikająca z transakcji przekracza 15.000 euro, to bezwzględnie należy dokonać tej zapłaty za pośrednictwem rachunku bankowego.

Reasumując tut. organ podatkowy stwierdza, że wypełnione są warunki określone w art. 86 ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług tylko wtedy, gdy kompensowane są należności w kwocie niższej niż 15.000 euro, płatności powyżej tej kwoty muszą być realizowane za pośrednictwem rachunku bankowego.

Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie