
Temat interpretacji
Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. Nr 137, poz. 926, ze zm), informuje co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie przedstawionej we wniosku Podatnika, wniesionym w dniu 05.11.2004 r., z zakresu podatku od towarów i usług.
Spółka zwraca się z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie stosowania stawek podatkowych przy budowie, modernizacji i remontach sieci towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.
Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) określa w art. 146, że w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą stawka podatku VAT wynosi 7%. Wg. interpretacji Ministerstwa Finansów obniżoną stawkę, podatku VAT należy stosować wyłącznie wtedy, gdy roboty wykonywane są wyłącznie na rzecz budownictwa mieszkaniowego.Nie zawsze jednak jest możliwe w przypadku sieci wodno-kanalizacyjnej (zwłaszcza na etapie projektowania) ustalenie docelowo odbiorców wody czy dostawców ścieków. Stąd niemożność ustalenia w tej fazie prac obowiązującej stawki podatku VAT. Jedynym dokumentem jaki byłby pomocny przy ustalaniu stawek podatku VAT dla zadania inwestycyjnego w przypadku gdy na etapie projektowania brak jest możliwości określenia rzeczywistej struktury wykonywanych robót dla celów mieszkaniowych i ogólnych, jest sprawozdanie GUS-u o symbolu M-06, które sporządzane jest w okresach rocznych. W
sprawozdaniu tym ujmowane są dane o dostawach wody na rzecz gospodarstw domowych i pozostałych a także odpowiednie dane dotyczące gospodarki ściekami. Według tego sprawozdania można określić strukturę dostaw mediów dla odbiorców i wg niej można wykonawcom inwestycji/remontów/przekazać informację w celu prawidłowego zastosowania stawek podatkowych.Stosowanie stawek podatkowych wg struktury ujętej w sprawozdaniu obowiązywałoby przez cały okres realizacji danego zadania.Ustalenie struktury procentowej dla nowego zadania następowałoby na podstawie ostatniego sporządzonego sprawozdania rocznego.Spółka uważa, że taki proponowany sposób rozwiązania stosowania stawek podatku od towarów i usług będzie zgodny ze stanem faktycznym i nie naruszy przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
Tut. Urząd potwierdza stanowisko Spółki, co do sposobu odrębnego ustalenia stawki podatku od towarów i usług dla obiektów budownictwa mieszkaniowego i obiektów pozostałych, w zakresie robót budowlanych i remontów objętych zapytaniem. Przepisy cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. nie precyzują sposobu w jaki należałoby dokonać w/w podziału, stąd za dopuszczalną uznać należy każdą metodę opartą na udokumentowanym stanie faktycznym.
