
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 11 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie zwolnienia od podatku świadczenia usług oprawy artystyczno-muzycznej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jako podatnik prowadzi Pan zarejestrowaną działalność gospodarczą jako osoba fizyczna od 5 grudnia 2024 roku. W ramach działalności planuje Pan wykonywać usługi oprawy artystycznej i muzycznej na różnych uroczystościach organizowanych przez klientów. Organizatorem imprezy będzie klient, natomiast Pana zadaniem w ramach świadczonej usługi będzie zapewnienie oprawy muzycznej i artystycznej podczas tej imprezy. Klient będzie zobowiązany do zapłaty honorarium za wykonane przez Pana świadczenie. W ramach oprawy muzycznej będzie Pan odpowiedzialny za dobór utworów muzycznych, ich odtwarzanie i miksowanie. Zamierza Pan dbać o płynność muzyczną podczas imprez, łączyć różne utwory, dodawać efekty dźwiękowe, samplować oraz prowadzić wydarzenia jako wodzirej - tak, aby realizować scenariusz imprezy i animować jej uczestników. Oprawa artystyczna będzie polegać na każdorazowym przygotowaniu indywidualnego scenariusza muzyczno-artystycznego, obejmującego dobór i opracowanie utworów muzycznych, ustalenie ich kolejności oraz skoordynowanie programu z innymi elementami przewidzianymi przez klienta. Scenariusze te będzie Pan tworzyć z uwzględnieniem potrzeb i intencji klienta, jednak z Pana dominującym wkładem twórczym. Podczas imprez planuje Pan występować również jako komik-kabareciarz, prezentując własne skecze i żarty, organizując gry i zabawy dla uczestników. Będzie się Pan przebierać w różne stroje, wykonywać przedstawienia, a także angażować uczestników poprzez przebieranie ich w kostiumy i wspólne tworzenie scenek czy skeczy. Każdy scenariusz oprawy artystyczno-muzycznej, który Pan przygotuje, będzie stanowić oryginalną kompozycję o charakterze twórczym. Będzie Pan zestawiać w sposób autorski różne elementy muzyczne, słowne i choreograficzne - tak, aby wyrazić określony pomysł artystyczny. Program każdej imprezy będzie oparty na innym, indywidualnym scenariuszu Pana autorstwa. W ramach usług artystycznych będzie Pan również animować uczestników wydarzenia, prowadzić zgodnie z ułożonym scenariuszem imprezy, modyfikować go w razie potrzeby, wykonywać utwory muzyczne i słowne oraz komunikować się z odbiorcami. Będzie Pan odpowiedzialny za przygotowanie i sprawne przeprowadzenie programu muzyczno-artystycznego poprzez odtwarzanie utworów z płyt oraz ich osobiste wykonanie - w tym śpiewanie, recytowanie wierszy, przedstawianie skeczy - a także za wprowadzanie elementów choreograficznych angażujących publiczność. Ustalane z klientem honorarium będzie obejmować również zapewnienie sprzętu muzycznego, nagłośnienia i oświetlenia, które będą niezbędne do realizacji głównej usługi. Umowy o świadczenie tych usług będzie Pan zawierać z organizatorami imprez, a za wykonane świadczenia będzie otrzymywać wynagrodzenie w postaci honorarium, udokumentowanego fakturą. Nie przewiduje Pan udzielania ani przekazywania jakichkolwiek licencji do praw autorskich związanych z tworzonymi przez Pana scenariuszami.
Usługi, które będzie Pan świadczyć, będą – Pana zdaniem - miały charakter usług kulturalnych. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna będzie polegać na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Zgodnie z wykładnią językową, pod pojęciem „usługi kulturalne” należy rozumieć usługi odnoszące się do kultury, czyli całokształtu dorobku materialnego i duchowego ludzkości, wartości, zasad i norm współżycia społecznego.
Pana działalność będzie wpisywać się w ten zakres. Planuje Pan realizować imprezy kulturalne, takie jak biesiady, wesela czy zabawy okolicznościowe, które będą odwoływać się do elementów tradycji i zwyczajów znanych od pokoleń. Podczas ich realizacji będzie Pan wykorzystywać tradycyjne zabawy, przyśpiewki, przesądy i historie, które będzie Pan opowiadać w formie skeczów i żartów. Zamierza Pan również posługiwać się lokalną gwarą oraz nawiązywać do historii i obyczajów właściwych danemu regionowi. Tego rodzaju działania będą służyć nie tylko przypomnieniu dawnych tradycji, ale również ich przekazywaniu kolejnym pokoleniom uczestników imprez. Jako autor scenariuszy i ich wykonawca będzie Pan mieć bezpośredni wkład w tworzenie kultury, co również potwierdza kulturalny charakter planowanych usług. Poprzez tworzenie oryginalnych scenariuszy oraz ich realizację, będzie Pan uczestniczyć w procesie tworzenia i upowszechniania kultury.
Świadcząc planowane usługi oprawy artystycznej i muzycznej imprez, zamierza Pan działać jako indywidualny twórca oraz artysta wykonawca w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Twórcą, w rozumieniu art. 1 tej ustawy, będzie Pan jako osoba fizyczna, która wniesie twórczy wkład w powstanie oryginalnego utworu - np. muzycznego lub sceniczno- muzycznego. Z kolei za artystyczne wykonanie - zgodnie z art. 85 ust. 2 ustawy - będą uznawane m.in. działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy, mimów oraz innych osób, które w sposób twórczy przyczynią się do powstania wykonania. Elementami składowymi usług, które planuje Pan wykonywać, będą m.in. aranżacje wokalne i aktorskie, tworzenie indywidualnego scenariusza każdej imprezy oraz jego realizacja jako osoba prowadząca wydarzenie lub uroczystość. W ramach oprawy muzycznej planuje Pan przygotowywać odrębny program muzyczny dla każdej imprezy, który będzie koordynowany z innymi działaniami przewidzianymi w scenariuszu. Wszystkie działania realizowane w ramach planowanych usług będą mieć charakter indywidualny, stworzony przez Pana jako twórcę danego scenariusza. Jako artysta wykonawca będzie Pan realizować te scenariusze poprzez osobiste wykonywanie utworów muzycznych, miksowanie muzyki tanecznej i rozrywkowej, prowadzenie zabaw, prezentację skeczy oraz szeroko pojęte prowadzenie imprezy. W odniesieniu do usług, które będą objęte wnioskiem o wydanie interpretacji, będzie Pan brać udział w imprezach jako artysta wykonawca w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zamierza Pan działać samodzielnie i na własny rachunek. W razie potrzeby będzie Pan zatrudniał osoby na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia) - np. w celu zapewnienia obsługi technicznej imprezy, w tym nagłośnienia. W wyniku realizacji usług oprawy artystycznej i muzycznej imprez będzie Pana zdaniem powstawać, „utwór” w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy, utworem będzie każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Przedmiotem prawa autorskiego będą w szczególności utwory muzyczne, muzyczno-słowne, sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne, pantomimiczne oraz audiowizualne.
W wyniku świadczenia usług oprawy artystyczno-muzycznej imprez będzie Pan tworzyć utwór w postaci oryginalnego, indywidualnego scenariusza, Pana autorstwa.
Zgodnie z art. 85 ust. 1 ustawy o prawie autorskim, każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej będzie podlegać ochronie, niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.
Z kolei art. 85 ust. 2 stanowi, że artystycznymi wykonaniami będą w szczególności działania aktorów, recytatorów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i innych osób twórczo uczestniczących w realizacji wykonania - w tym zakresie planuje Pan działać jako artysta wykonawca.
Pytanie
Czy planowane do świadczenia usługi oprawy artystyczno-muzycznej imprez mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 33 lit. b), bowiem z ustawy wynika, że usługi kulturalne świadczone przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług?
Pana stanowisko w sprawie
Opisane planowane usługi są zwolnione od podatku od towarów i usług zwanym dalej VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem zwolnione od VAT są usługi kulturalne świadczone przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorarium, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Opisane przez Pana planowane usługi są zwolnione od VAT ze względu na fakt, że będą świadczone przez Pana jako indywidualnego twórcę i artystę - wykonawcę w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzanych w formie honoranium.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2006 r., Nr 90, poz. 631 ze zm., zwanym dalej upapp), przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
Na gruncie prawa autorskiego uznaje się za utwór każdy efekt działalności człowieka niezależnie od jego wartości, przeznaczenia byleby tylko była to działalność charakteryzująca się zawartością elementów twórczych. Utworem jest zatem to wszystko, co nie powstaje z wiernego odwzorowania rzeczywistości czy przedmiotów już istniejących. Na gruncie prawa autorskiego dla oceny, czy dane dzieło, stanowi utwór i podlega z tego tytułu ochronie, nie mają znaczenia okoliczności dotyczące osoby twórcy, a także nie jest istotna wartość naukowa, artystyczna czy przeznaczenie utworu. Istotny jest twórczy i indywidualny charakter utworu. Scenariusz muzyczno-artystyczny każdej imprezy jest inny, przygotowywany będzie przez Pana z rozmaitych elementów, dobranych do charakteru danej imprezy i zestawionych w różnorodny sposób, który odzwierciedla zamysł artystyczny i całościową koncepcję twórcy scenariusza. Stworzony przez Pana scenariusz oprawy artystyczno-muzycznej w opisanym w stanie faktycznym jest zatem przedmiotem prawa autorskiego, bowiem stanowić on będzie oryginalną i indywidualną kompozycję. Jego twórczy charakter będzie polegać na uszeregowaniu rozlicznych elementów muzycznych, słownych, choreograficznych uzewnętrzniających konkretny pomysł. Uszeregowanie przez Pana rozmaitych elementów, tj. piosenki, utwory instrumentalne, skecze, wiersze, układy choreograficzne, odzwierciedla zamysł i program artystyczny tworzony przez Pana indywidualnie na potrzeby każdej imprezy. Na potrzeby oprawy muzyczno-artystycznej imprez stworzy Pan zatem utwory muzyczne, słowne, choreograficzne oraz podlegające ochronie prawnej zbiory utworów w rozumieniu art. 3 upapp, czyli indywidualne scenariusze muzyczno-artystyczne. Będzie Pana zatem artystą oraz twórcą i wykonawcą w rozumieniu upapp.
Artyście wykonawcy będą przysługiwać prawa majątkowe do artystycznego wykonania, w tym prawo do wynagrodzenia. Planuje Pan otrzymywać honorarium, które będzie stanowić wynagrodzenie z tytułu dysponowania przez Pana autorskimi prawami majątkowymi.
Jak wykazano powyżej, zamierza Pan działać zarówno jako indywidualny twórca, jak i wykonawca utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W związku z planowanym korzystaniem z tych praw, będzie Pan otrzymywać honorarium autorskie.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji pojęcia „usługi kulturalne”. Jego znaczenie będę ustalać w oparciu o metody wykładni - przede wszystkim wykładnię językową. Zgodnie z nią, pod terminem „usługi kulturalne” będą rozumiane usługi odnoszące się do kultury, czyli całokształtu materialnego i duchowego dorobku ludzkości, ogółu wartości, zasad oraz norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości - a więc wszystkiego, co powstaje dzięki pracy człowieka, będąc wyrazem jego myśli i działalności.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna będzie polegać na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
W ramach planowanych działań zamierza Pan realizować usługi związane z prowadzeniem imprez i przyjęć - m.in. weselnych - które będą nawiązywać do dorobku kulturowego ludzkości. Na podstawie przekazów ustnych starszych osób, doświadczeń dawnych artystów wykonawców oraz opisów obrzędów i zwyczajów weselnych planuje Pan tworzyć indywidualne i charakterystyczne przedstawienia muzyczno-artystyczne, które będzie Pan wykonywał m.in. podczas przyjęć weselnych.
Inne imprezy również będę przygotowywać według scenariuszy zawierających przyśpiewki, zabawy i zwyczaje przekazywane z pokolenia na pokolenie. Scenariusze te będą zawierać elementy takie jak: artystyczne wykonania utworów innych autorów i Pana własnych, prowadzenie tradycyjnych zabaw (w tym oczepin i przyśpiewek weselnych), a także aktywne nawiązywanie do dawnych tradycji, obrzędów i zwyczajów.
Niektóre elementy przedstawień artystycznych będzie Pan modyfikować w zależności od indywidualnych oczekiwań klienta - będą one dodawane lub pomijane zgodnie z ustaleniami z odbiorcą usługi.
Na tej podstawie zamierza Pan kwalifikować planowane usługi jako usługi kulturalne, ze względu na ich zakres, charakter oraz sposób realizacji.
Mając na uwadze powyższe, uznaje Pan, że będą spełnione wszystkie warunki zwolnienia z VAT określone w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ będzie Pan wykonywać działalność kulturalną oraz działać jako twórca i artysta wykonawca w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
W związku z tym będzie Pan traktować planowane usługi, jako zwolnione z VAT zgodnie z powołanymi przepisami.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienia od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:
a)podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
b)indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Na mocy art. 43 ust. 19 ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:
1) usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
2) wstępu:
a) na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
b) do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
c) do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
3) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
4) usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
5) działalności agencji informacyjnych;
6) usług wydawniczych;
7) usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
8) usług ochrony praw.
Warunkiem zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy jest zatem spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy.
W skład grupy podmiotów uprawnionych do zwolnienia weszli indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze nie definiują pojęć „kultura” i „usługa kulturalna”. Zatem, przy dokonywaniu interpretacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy posłużyć się należy wykładnią literalną, odwołując się do językowego znaczenia tych pojęć.
Zatem, kultura oznacza „materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory”, zaś usługa to „pomoc okazana komuś”, „działalność gospodarcza służąca do zaspokajania potrzeb ludzi”. Natomiast określenie kulturalny oznacza „odnoszący się do tworzenia i upowszechniania kultury lub stanowiący jej składnik”.
Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87):
Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
Analizując możliwość zwolnienia świadczonych usług na gruncie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy, należy wskazać, że art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 24 ze zm.), do której odwołuje się ustawodawca w treści art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy stanowi, że:
Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
W myśl art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
1)wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
2) plastyczne;
3) fotograficzne;
4) lutnicze;
5) wzornictwa przemysłowego;
6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
7) muzyczne i słowno-muzyczne;
8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
9) audiowizualne (w tym filmowe).
Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.
Stosownie do art. 85 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej pozostaje pod ochroną niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.
Zgodnie z art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Artyście wykonawcy przysługuje, w granicach określonych przepisami ustawy, wyłączne prawo do:
1)ochrony dóbr osobistych, w szczególności w zakresie:
a) wskazywania go jako wykonawcy, z wyłączeniem przypadków, gdy pominięcie jest zwyczajowo przyjęte,
b) decydowania o sposobie oznaczenia wykonawcy, w tym zachowania anonimowości albo posłużenia się pseudonimem,
c) sprzeciwiania się jakimkolwiek wypaczeniom, przeinaczeniom i innym zmianom wykonania, które mogłyby naruszać jego dobre imię;
2) korzystania z artystycznego wykonania i rozporządzania prawami do niego na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania – wytwarzania określoną techniką egzemplarzy artystycznego wykonania, w tym zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową,
b) w zakresie obrotu egzemplarzami, na których artystyczne wykonanie utrwalono – wprowadzania do obrotu, użyczania lub najmu egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechniania artystycznego wykonania w sposób inny niż określony w lit. b – nadawania, reemitowania oraz odtwarzania, chyba że są one dokonywane za pomocą wprowadzonego do obrotu egzemplarza, a także publicznego udostępniania utrwalenia artystycznego wykonania w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.
Z treści ww. przepisów można zatem wywieść, że twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Użyte w tym przepisie określenie „przejaw działalności twórczej”, należy rozumieć jako uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym.
W myśl art. 86 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Artyście wykonawcy służy prawo do wynagrodzenia za korzystanie z artystycznego wykonania lub za rozporządzanie prawami do takiego wykonania określone w umowie albo przyznane w przepisach ustawy.
Jak wynika z opisu sprawy, planuje Pan wykonywać usługi oprawy artystycznej i muzycznej na różnych uroczystościach organizowanych przez klientów. Organizatorem imprezy będzie klient, natomiast Pana zdaniem w ramach świadczonej usługi będzie zapewnienie oprawy muzycznej i artystycznej podczas tej imprezy. W ramach oprawy muzycznej będzie Pan odpowiedzialny za dobór utworów muzycznych, ich odtwarzanie i miksowanie. Zamierza Pan dbać o płynność muzyczną podczas imprez, łączyć różne utwory, dodawać efekty dźwiękowe, samplować oraz prowadzić wydarzenia jako wodzirej - tak, aby realizować scenariusz imprezy i animować jej uczestników. Oprawa artystyczna będzie polegać na każdorazowym przygotowaniu indywidualnego scenariusza muzyczno-artystycznego, obejmującego dobór i opracowanie utworów muzycznych, ustalenie ich kolejności oraz skoordynowanie programu z innymi elementami przewidzianymi przez klienta. Scenariusze te będzie Pan tworzył z uwzględnieniem potrzeb i intencji klienta, jednak z Pana dominującym wkładem twórczym. Podczas imprez planuje Pan występować również jako komik-kabareciarz, prezentując własne skecze i żarty, organizując gry i zabawy dla uczestników. Każdy scenariusz oprawy artystyczno-muzycznej, który Pan przygotuje, będzie stanowić oryginalną kompozycję o charakterze twórczym. Będzie Pan zestawiać w sposób autorski różne elementy muzyczne, słowne i choreograficzne - tak, aby wyrazić określony pomysł artystyczny. Program każdej imprezy będzie oparty na innym, indywidualnym scenariuszu Pana autorstwa. W ramach usług artystycznych będzie Pan również animować uczestników wydarzenia, prowadzić zgodnie z ułożonym scenariuszem imprezy, modyfikować go w razie potrzeby, wykonywać utwory muzyczne i słowne oraz komunikować się z odbiorcami. Będzie Pan odpowiedzialny za przygotowanie i sprawne przeprowadzenie programu muzyczno-artystycznego poprzez odtwarzanie utworów z płyt oraz ich osobiste wykonanie - w tym śpiewanie, recytowanie wierszy, przedstawianie skeczy - a także za wprowadzanie elementów choreograficznych angażujących publiczność. Ustalane z klientem honorarium będzie obejmować również zapewnienie sprzętu muzycznego, nagłośnienia i oświetlenia, które będą niezbędne do realizacji głównej usługi. Umowy o świadczenie tych usług będzie Pan zawierać z organizatorami imprez, a za wykonane świadczenia będzie otrzymywać wynagrodzenie w postaci honorarium. Usługi, które będzie Pan świadczyć, będą miały charakter usług kulturalnych. Pana działalność będzie wpisywać się w ten zakres. Jako autor scenariuszy i ich wykonawca będzie Pan mieć bezpośredni wkład w tworzenie kultury, co również potwierdza kulturalny charakter planowanych usług. Poprzez tworzenie oryginalnych scenariuszy oraz ich realizację, będzie Pan uczestniczyć w procesie tworzenia i upowszechniania kultury.
Wskazał Pan również, że świadcząc planowane usługi oprawy artystycznej i muzycznej imprez, zamierza Pan działać jako indywidualny twórca oraz artysta wykonawca w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszystkie działania realizowane w ramach planowanych usług będą mieć charakter indywidualny, stworzony przez Pana jako twórcę danego scenariusza. Jako artysta wykonawca będzie Pan realizować te scenariusze poprzez osobiste wykonywanie utworów muzycznych, miksowanie muzyki tanecznej i rozrywkowej, prowadzenie zabaw, prezentację skeczy oraz szeroko pojęte prowadzenie imprezy. Będzie Pan brać udział w imprezach jako artysta wykonawca w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W wyniku świadczenia usług oprawy artystyczno-muzycznej imprez będzie Pan tworzyć utwór w postaci oryginalnego, indywidualnego scenariusza, Pana autorstwa.
Pana wątpliwości dotyczą zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Pana usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.
Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że skoro świadczone przez Pana usługi opisane we wniosku stanowić będą usługi kulturalne oraz świadczył je będzie Pan jako indywidualny twórca i artysta wykonawca, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, otrzymując wynagrodzenie w formie honorarium, to usługi te będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.
Wobec powyższego Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
