
Temat interpretacji
Opodatkowanie usług odpłatnego udostępniania hali sportowej;
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2013 r. (data wpływu 8 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2013r. (data wpływu 19 sierpnia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług odpłatnego udostępniania hali sportowej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- opodatkowania usług odpłatnego udostępniania hali sportowej;
- prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z halą sportową;
- sposobu określenia części podatku naliczonego podlegającego odliczeniu;
- braku obowiązku naliczania podatku należnego z tytułu nieodpłatnego udostępniania hali sportowej na cele gminne.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/ zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).
Gmina (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina w latach 2009-2012 poniosła wydatki na realizację inwestycji polegającej na budowie pełnowymiarowej hali sportowej w wraz z łącznikiem (dalej: wydatki inwestycyjne). Budowa hali została częściowo dofinansowana ze źródeł zewnętrznych do kwoty brutto ponoszonych wydatków ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (VAT był wydatkiem kwalifikowalnym). Przedmiotowe wydatki inwestycyjne dotyczyły głównie nabycia usług budowlanych, sporządzenia dokumentacji i wyposażenia Hali.
Inwestycja obejmowała budowę obiektu hali sportowej z widownią, zapleczem socjalnym i łącznikiem, kotłownią, zapleczem magazynowym, siłownią, dźwigiem zewnętrznym z estakadą łącznika, areną z nawierzchnią syntetyczną, zjazdu na drogę gminną, odcinka sieci wodociągowej, przyłączy wodno-kanalizacyjnych i energetycznych.
Z tytułu wydatków inwestycyjnych Gmina otrzymywała od kontrahentów faktury VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku.
Podstawowe prace budowlane zostały zakończone w grudniu 2012 r. Niemniej jednak, w okresie od stycznia do marca 2013 r. w obiekcie były wykonywane poprawy/naprawy usterek zidentyfikowanych po rozpoczęciu użytkowania Hali. W konsekwencji, Hala została przyjęta przez Gminę jako środek trwały w dniu 3 kwietnia 2013 r. (data dokumentu OT). Mimo przyjęcia Hali w kwietniu, de facto już w okresie styczeń-marzec była ona przeznaczona do użytkowania. Zgodnie bowiem z zamierzeniami Gminy towarzyszącymi budowie przedmiotowego obiektu, od momentu zakończenia jego budowy, Hala była przeznaczona do nieodpłatnego udostępniania celem realizacji zadań dydaktycznych w zakresie wychowania fizycznego dla dzieci i młodzieży uczącej się w szkołach na terenie Gminy oraz jednocześnie do odpłatnego wynajmu zainteresowanym osobom fizycznym, osobom prawnym oraz grupom zorganizowanym (dalej: zainteresowani). Już w okresie styczeń-marzec miały miejsce pierwsze zajęcia sportowe jak również odpłatny wynajem Hali. Odpłatny wynajem odbywał się wówczas na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z zainteresowanymi, a ceny były negocjowane, co umożliwiło Gminie rozpoznanie rynku.
Odpłatne udostępnianie Hali obecnie nadal odbywa się na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych pomiędzy Wójtem Gminy a zainteresowanymi. Dokonywane czynności wynajmu Gmina dokumentuje fakturami VAT, ujmuje w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT oraz rozlicza z tego tytułu podatek należny. Udostępnianie przedmiotowego obiektu odbywa się w imieniu i na rzecz Gminy (szkoła, przy której znajduje się obiekt jest jedynie administratorem Hali na podstawie odpowiedniego zarządzenia szkoła działa w imieniu Gminy), a opłaty z tego tytułu przekazywane są na specjalnie wyodrębniony w tym celu rachunek Gminy.
Celem formalizacji wyżej opisanych zasad udostępniania Hali, w dniu 20 marca 2013 r. została podjęta Uchwała Rady Gminy nr w sprawie ustalenia zasad korzystania z hali sportowej przy szkole. Następnie zostało przyjęte odpowiednie zarządzenie Wójta w tym zakresie potwierdzające cennik usług wynajmu Hali. Gmina pragnie jednakże podkreślić, iż nieco późniejsze przyjęcie tych dokumentów było podyktowane jedynie kwestami technicznym (Gmina chciała uregulować tą kwestie formalnie) już bowiem wcześniej miały miejsce odpłatne wynajmy Hali (w tym Gmina rozliczała z tego tytułu VAT należny), stosowanie do jeszcze wcześniejszych założeń Gminy w tej materii.
Innymi słowy, Hala była i jest wykorzystywana przez Gminę na dwa sposoby, tj. jest ona jednocześnie:
- odpłatnie wynajmowana zainteresowanym na ich potrzeby (głównie uprawianie sportu i rekreacji). W tych przypadkach Gmina wystawia faktury VAT i odprowadza VAT należny kwoty wynagrodzeń stanowią dochody Gminy;
- nieodpłatnie udostępniana szkołom na cale prowadzenia zająć szkolnych, tj. na cele stricte gminne.
Zgodnie z podjętą Uchwałą, Hala jest udostępniana w odpowiednich dniach i godzinach nieodpłatnie na realizację zadań dydaktycznych w zakresie wychowania fizycznego. W pozostałych zaś jest ona przeznaczona do odpłatnego udostępniania. Podział godzin, w których hala jest przeznczona do wykorzystania nieodpłatnego (w godz. 8.00-15.00) oraz do odpłatnego (w pozostałych godzinach oraz zasadniczo w weekendy) określa Uchwała.
Do tej pory Gmina nie dokonała odliczenia VAT naliczonego od powyższych wydatków inwestycyjnych. Gmina nie miała pewności, czy była do tego uprawniona i postanowiła tę kwestię najpierw potwierdzić w drodze interpretacji MF.
Budowa i udostępnianie hali sportowej należy do zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 1990, Nr 16, poz. 95), polegających na zaspokajaniu potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Gmina przystępując do budowy hali sportowej miała zamiar wykorzystywać ją do czynności, które Gmina traktuje jako czynności podlegające opodatkowaniu VAT oraz niepodlegające opodatkowaniu VAT. Gmina pragnie przy tym podkreślić, iż kwestia opodatkowania czynności odpłatnego udostępniania hali sportowej stanowi przedmiot pytania nr 1 we wniosku o wydanie interpretacji.
Po oddaniu do użytkowania hala sportowa była wykorzystywana do czynności, które Gmina traktuje jako czynności podlegające opodatkowaniu VAT oraz niepodlegające opodatkowaniu VAT.
Obecnie hala sportowa jest przez Gminę wykorzystywana do czynności, które Gmina traktuje jako czynności podlegające opodatkowaniu VAT oraz niepodlegające opodatkowaniu VAT.
Gminie nie jest znany sposób obiektywnego przyporządkowania wydatków do poszczególnych rodzajów czynności, tj. do czynności podlegających opodatkowaniu VAT oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 2-10 ustawy o VAT za 2012 r. wyniosła 57 %.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
(we wniosku pytanie nr 1) Czy odpłatne udostępnianie hali sportowej na rzecz zainteresowanych (powyższy pkt A opisu) podlega opodatkowaniu VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne udostępnianie hali sportowej na rzecz zainteresowanych (powyższy pkt A opisu) podlega opodatkowaniu VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.
Zatem, w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
W konsekwencji, mając uwadze fakt, iż odpłatne udostępniania (wynajem) przez Gminę hali sportowej na rzecz zainteresowanych nie stanowi dostawy towarów, należy wnioskować, iż na gruncie ustawy o VAT powinno ono być traktowane jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 tej ustawy. W rezultacie, w ocenie Gminy jest to czynność podlegająca VAT i zdaniem Gminy nie korzysta ona ze zwolnienia z opodatkowania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zgodnie z zapisem art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
W świetle powyższego należy zauważyć, iż umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony zarówno wynajmującego, jak i najemcę określone przepisami obowiązki. Wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Przy czym jak wynika z art. 659 § 2 ww. ustawy czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.
A zatem umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie lokalu.
Wobec powyższego wynajem świetlic wiejskich jest czynnością podlegającą opodatkowaniu, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towaru w rozumieniu art. 7 i świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013r., poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r., poz. 594 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).
Powołane wyżej przepisy jednoznacznie wskazują, iż zwolnieniem od podatku nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż wynajem hali sportowej jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem. Podstawowe prace budowlane zostały zakończone w grudniu 2012 r. Niemniej jednak, w okresie od stycznia do marca 2013 r. w obiekcie były wykonywane poprawy/naprawy usterek zidentyfikowanych po rozpoczęciu użytkowania Hali. W konsekwencji, Hala została przyjęta przez Gminę jako środek trwały w dniu 3 kwietnia 2013 r. (data dokumentu OT). Mimo przyjęcia Hali w kwietniu, de facto już w okresie styczeń-marzec była ona przeznaczona do użytkowania. Zgodnie bowiem z zamierzeniami Gminy towarzyszącymi budowie przedmiotowego obiektu, od momentu zakończenia jego budowy, Hala była przeznaczona do nieodpłatnego udostępniania celem realizacji zadań dydaktycznych w zakresie wychowania fizycznego dla dzieci i młodzieży uczącej się w szkołach na terenie Gminy oraz jednocześnie do odpłatnego wynajmu zainteresowanym osobom fizycznym, osobom prawnym oraz grapom zorganizowanym (dalej: zainteresowani). Już w okresie styczeń-marzec miały miejsce pierwsze zajęcia sportowe jak również odpłatny wynajem Hali. Odpłatny wynajem odbywał się wówczas na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z zainteresowanymi, a ceny były negocjowane, co umożliwiło Gminie rozpoznanie rynku. Odpłatne udostępnianie Hali obecnie nadal odbywa się na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych pomiędzy Wójtem Gminy a zainteresowanymi. Dokonywane czynności wynajmu Gmina dokumentuje fakturami VAT, ujmuje w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT oraz rozlicza z tego tytułu podatek należny. Udostępnianie przedmiotowego obiektu odbywa się w imieniu i na rzecz Gminy (szkoła, przy której znajduje się obiekt jest jedynie administratorem Hali na podstawie odpowiedniego zarządzenia szkoła działa w imieniu Gminy), a opłaty z tego tytułu przekazywane są na specjalnie wyodrębniony w tym celu rachunek Gminy. Celem formalizacji wyżej opisanych zasad udostępniania Hali, w dniu 20 marca 2013 r. została podjęta Uchwała Rady Gminy nr w sprawie ustalenia zasad korzystania z hali sportowej przy szkole. Następnie zostało przyjęte odpowiednie zarządzenie Wójta w tym zakresie potwierdzające cennik usług wynajmu Hali.
Hala była i jest wykorzystywana przez Gminę na dwa sposoby, tj. jednocześnie:
- odpłatnie wynajmowana zainteresowanym na ich potrzeby (głównie uprawianie sportu i rekreacji). W tych przypadkach Gmina wystawia faktury VAT i odprowadza VAT należny kwoty wynagrodzeń stanowią dochody Gminy;
- nieodpłatnie udostępniana szkołom na cale prowadzenia zająć szkolnych, tj. na cele stricte gminne.
Zgodnie z podjętą Uchwałą, Hala jest udostępniana w odpowiednich dniach i godzinach nieodpłatnie na realizację zadań dydaktycznych w zakresie wychowania fizycznego. W pozostałych zaś jest ona przeznaczona do odpłatnego udostępniania. Podział godzin, w których hala jest przeznczona do wykorzystania nieodpłatnego (w godz. 8.00-15.00) oraz do odpłatnego (w pozostałych godzinach oraz zasadniczo w weekendy) określa Uchwała.
Mając na uwadze powyższe okoliczności oraz obowiązujące przepisy podatkowe należy stwierdzić, że odpłatne usługi udostępniania (wynajem) hali sportowej, podlegają/będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy.
Należy podkreślić, że zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej, nie przewidują zwolnienia dla usług będących przedmiotem wniosku.
Reasumując, świadczone przez Gminę usługi odpłatnego wynajmu hali sportowej, podlegają/będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy i nie korzystają/nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie opodatkowania usług odpłatnego udostępniania hali sportowej. Wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.
Jednocześnie, należy wskazać, że publikator ustawy z dnia 08 marca 1990r. o samorządzie gminnym wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę, jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2013r., poz. 594.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 611 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
