Opodatkowanie dostawy nieruchomości zabudowanych. - Interpretacja - ITPP1/443-570/13/AP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11.09.2013, sygn. ITPP1/443-570/13/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Opodatkowanie dostawy nieruchomości zabudowanych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 20 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanych.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina planuje zbycie następujących nieruchomości:

  1. działki nr 1/1 obręb (), Plac X, zabudowanej chodnikiem z płyt betonowych, stanowiącej zgodnie z oznaczeniem według ewidencji gruntów i budynków użytek dr (drogi); prawo użytkowania wieczystego przedmiotowej nieruchomości, stanowiącej własność Skarbu Państwa, Gmina nabyła aktem notarialnym z dnia 02 października 2003 r. Rep. (). Następnie decyzją Wojewody z dnia . znak: zostało Gminie przekazane prawo własności. W dalszej kolejności administrowanie przedmiotowej nieruchomości zostało powierzone Zarządowi,
  2. część działki nr 17 obręb (), ul. Y, zabudowanej chodnikiem z płyt betonowych wraz z placem zabudowanym kostką betonową, układem komunikacyjnym i zielenią towarzyszącą, a zgodnie z oznaczeniem według ewidencji gruntów i budynków składającej się z użytków oznaczonych symbolami dr (drogi) i Bi (inne tereny zabudowane); Gmina nabyła prawo własności przedmiotowej nieruchomości na podstawie decyzji Wojewody z dnia znak: , administrowanie tej nieruchomości zostało powierzone Zarządowi,
  3. część działki nr () obręb 90, Plac X, będącej w trwałym zarządzie Zarządu, wchodzącej w skład pasa drogowego drogi gminnej nr , zabudowanej jezdnią asfaltową chodnikiem z płyt betonowych wraz z zielenią towarzyszącą układowi drogowemu, zgodnie z oznaczeniem według ewidencji gruntów i budynków, składającej się z użytków oznaczonych symbolem dr (drogi); Gmina nabyła prawo własności przedmiotowej nieruchomości na podstawie decyzji Wojewody z dnia znak: ,
  4. część działki nr 1/4 obręb (), ul. Y, będącej w trwałym zarządzie Zarządu, wchodzącej w skład pasa drogowego drogi gminnej nr , zabudowanej jezdnią asfaltową chodnikiem z płyt betonowych, zgodnie z oznaczeniem według ewidencji gruntów i budynków stanowiącej użytek dr (drogi); Gmina nabyła prawo własności przedmiotowej nieruchomości, na podstawie decyzji Wojewody z dnia znak: .

Zgodnie z obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, nieruchomości położone przy Placu X i ul. Y leżą na obszarze koncentracji usług komercyjnych i ulic układu podstawowego.

W opracowywanym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (zbycie nastąpi po uchwaleniu planu oraz po zmianie przebiegu układu drogowego, oraz po wygaszeniu trwałego zarządu jako zbędnego Z), przedmiotowe nieruchomości przeznaczone będą w części pod usługi - obiekt handlowy wielkopowierzchniowy, a w części pod usługi ogólnomiejskie.

Na obszarze przedmiotowych nieruchomości planowanych do zbycia, od momentu ich nabycia przez Gminę, nie były przeprowadzane żadne inwestycje ani remonty kapitalne. Ponoszone były jedynie nakłady związane z bieżącym utrzymaniem nieruchomości, takie jak: wyrównywanie nawierzchni poprzez łatanie dziur, wymianę płytek chodnikowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z planowanym zbyciem nieruchomości zabudowanych budowlami, opisanych w pkt 1-4, Gmina może zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 10a, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Gminy dokonując sprzedaży działek zabudowanych budowlami opisanych w pkt 1-4 można zastosować zwolnienie od podatku VAT na mocy art. 43 ust.1 pkt 10a, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Gmina jest podmiotem zarejestrowanym, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Z tytułu nabycia wyżej wymienionej nieruchomości nie dokonywała żadnych odliczeń podatku VAT, gdyż przedmiotowe nieruchomości nabyła w drodze komunalizacji.

Ponadto:

  • wszystkie działki będące przedmiotem sprzedaży są zabudowane budowlami, w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane,
  • w stosunku do tych nieruchomości Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  • nie ponosiła wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosiła takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych budowli,
  • pierwsze zasiedlenie ww. nieruchomości nastąpi w chwili dokonania sprzedaży.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższe oznacza, iż co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. W sytuacji zatem, gdy dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Z przedstawionego stanu wynika, że grunt podlegający sprzedaży należy traktować jako grunt zabudowany, albowiem są na nim posadowione budowle (chodniki betonowe i jezdnie asfaltowe). Do tego rodzaju dostawy mają zastosowanie przepisy art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Dostawa działek opisanych w pkt 1-4, zabudowanych chodnikami i jezdnią dokonana będzie w warunkach pierwszego zasiedlenia, albowiem grunt nie był przedmiotem transakcji podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w szczególności nie był oddany do odpłatnego lub nieodpłatnego korzystania osobom trzecim. W konsekwencji zwolnienie od opodatkowania tej transakcji na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy nie znajdzie zastosowania.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że transakcja zbycia budowli znajdujących się na działkach wskazanych w poz. 1-4, będzie zwolniona od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Wobec powyższego przy uwzględnieniu treści art. 29 ust. 5 ustawy również zbycie gruntu, na którym są posadowione budowle będzie podlegać zwolnieniu od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazać należy, że analiza przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że obiekty, o których mowa we wniosku, stanowią budowle, w rozumieniu ww. ustawy Prawo budowlane.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy