Zwolnienie od podatku dostawy nieruchomości zabudowanych. - Interpretacja - ITPP2/443-1423a/12/EK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11.02.2013, sygn. ITPP2/443-1423a/12/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku dostawy nieruchomości zabudowanych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2012 r. (data wpływu 22 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 28 stycznia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 28 stycznia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanych.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Decyzją z dnia 5 stycznia 2012 r. Wojewoda, na wniosek spółki P. ustalił lokalizację przedsięwzięcia pn.: P.. Na podstawie tej decyzji m.in. niżej wymienione działki zostały objęte przedmiotowym przedsięwzięciem.:

  1. nr 60 o pow. 600 m&², obręb R.
  2. nr 62 o pow. 300 m&², obręb R.
  3. nr 27/4 o pow. 31 m&², obręb R. która powstała z podziału działki nr 27/2.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (zwanej dalej ustawą o Euro 2012), decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012 zatwierdza podział nieruchomości.

Ww. działki stanowią własność Gminy Ż..

  1. Zgodnie ze sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego operatem szacunkowym z dnia 25 kwietnia 2012 r., ustalającym wartość nieruchomości w celu nabycia jej przez Województwo od Gminy Ż., a następnie zbycia jej na rzecz spółki P., działka nr 60 stanowi drogę nieutwardzoną o niewielkim natężeniu ruchu, rodzaj użytków dr - drogi. Sposób użytkowania działki został określony jako droga, co oznacza, że przedmiotowa działka wykorzystywana jest jako szlak komunikacyjny. Wobec powyższego działka nr 60 jest zabudowana. Wartość nieruchomości została oszacowana na kwotę 94.200,00 zł.
  2. Zgodnie ze sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego operatem szacunkowym z dnia 25 kwietnia 2012 r., ustalającym wartość nieruchomości w celu nabycia jej przez Województwo od Gminy Ż., a następnie zbycia jej na rzecz spółki P., działka nr 62 stanowi drogę nieutwardzoną o niewielkim natężeniu ruchu, drogę publiczną, rodzaj użytków dr - drogi. Sposób użytkowania działki został określony jako droga, co oznacza, że przedmiotowa działka wykorzystywana jest jako szlak komunikacyjny. Wobec powyższego działka nr 62 jest zabudowana. Wartość nieruchomości została oszacowana na kwotę 54.600,00 zł.
  3. Zgodnie ze sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego operatem szacunkowym z dnia 13 lipca 2012 r., ustalającym wartość nieruchomości w celu nabycia jej przez Województwo od Gminy Ż., a następnie zbycia jej na rzecz spółki P., działka nr 27/4 stanowi drogę nieutwardzoną, o średnim natężeniu ruchu. Działka nr 27/2, z której powstała działka nr 27/4, stanowi drogę publiczną. Sposób użytkowania działki został określony jako droga, co oznacza, że przedmiotowa działka wykorzystywana jest jako szlak komunikacyjny. Wobec powyższego działka nr 27/4 jest zabudowana. Wartość nieruchomości została oszacowana na kwotę 5.642,00 zł.

Zgodnie z ww. decyzją Wojewody, która stała się ostateczna w dniu 17 października 2012 r., działki nr 60, 62, 27/4, obręb R., przeznaczone są pod budowę Kolei. W piśmie z dnia 4 października 2012 r. Burmistrz Gminy Ż. oświadczył, że ww. nieruchomości Gmina nabyła z mocy prawa, na podstawie art. 18 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych, i nie korzystała z możliwości odliczenia podatku od towarów i usług przy ich nabyciu.

Rzeczoznawca majątkowy wskazał w operatach szacunkowych działki nr 60, 62 i 27/4 jako stanowiące drogi gruntowe, nieutwardzone. Drogi o nawierzchni gruntowej, wykorzystywane jako szlak komunikacyjny stanowią w ocenie Województwa, budowlę w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego. Tezę tę potwierdza wyrok z dnia 13 stycznia 2005 r. WSA w Opolu (syg. akt SA/Wr 99/03), gdzie sąd orzekł, że utwardzenie drogi gruntowej w taki sposób, że wykonana nawierzchnia umożliwia wykorzystanie jej jako szlaku komunikacyjnego, stanowi wykonanie obiektu spełniającego funkcję drogi, a więc stanowi budowę drogi w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, niezależnie od tego czy droga ta spełni wymogi rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne. Kryterium zakwalifikowania obiektu do określonej kategorii obiektów budowlanych powinna być również funkcja obiektu..

Zdarzenie przyszłe 1:

Województwo, po nabyciu od Gminy Ż. działki zabudowanej nr 60, 62, 27/4, obręb R., zamierza ww. nieruchomości wnieść jako wkład niepieniężny do spółki P., która jest jednoosobową spółką samorządu Województwa, realizującą zadania w zakresie budowy Kolei - Etap I. W okresie od dnia nabycia od Gminy Ż. działek nr 60, 62, 27/4 do dnia wniesienia ich aportem, stan faktyczny nieruchomości nie zmieni się.

Zdarzenie przyszłe 2:

Województwo, po nabyciu od Gminy Ż. działki zabudowanej nr 27/4, obręb R., zamierza wnieść ją jako wkład niepieniężny do spółki P., która jest jednoosobową spółką samorządu Województwa, realizującą zadania w zakresie budowy Kolei - Etap I. W okresie od dnia nabycia działki zabudowanej nr 27/4 do dnia jej wniesienia aportem, spółka P., w ramach realizacji projektu pn.: P. wybierze generalnego wykonawcę, którego zadaniem będzie rozbiórka budynków i budowli istniejących na gruntach przeznaczonych pod realizację ww. projektu, a następnie rozpoczęcie robót bezpośrednio związanych z budową infrastruktury kolejowej. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest na 2015 r. Zgodnie z informacją spółki P., w ramach projektowanej inwestycji, na działce:

  1. nr 60 nastąpi przebudowa mediów,
  2. nr 62 nastąpi przebudowa mediów,
  3. nr 27/4 powstanie skarpa i nastąpi przebudowa mediów.

Wniesienie działki nr 27/4 jako wkładu niepieniężnego do spółki P. nastąpi po faktycznym wybudowaniu ww. obiektu budowlanego a przed dniem zakończenia inwestycji objętej projektem pn. P.. Nakłady na wybudowanie ww. obiektu poniesie spółka P. Dostawa wyżej wskazanej budowli tj. skarpy (budowla ziemna), będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, tj. obiekt budowlany nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze, stanowiącej czynności podlegające opodatkowaniu.

W związku z powyższym, we wniosku oraz jego uzupełnieniu, zadano pytania sprowadzające się do kwestii:

  • Czy wniesienie aportem do spółki P. działek zabudowanych nr 60, 62, 27/4, położonych w obrębie R., jest zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...
  • Czy wniesienie aportem do spółki P. działki nr 27/4, położonej w obrębie R., zabudowanej budowlą wskazaną w zdarzeniu przyszłym 2, jest zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportem do spółki P. działek zabudowanych nr 60, 62 oraz 27/4, położonych w obrębie R., będzie zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Po powołaniu treści art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 oraz art. 2 pkt 6 ww. ustawy, Województwo wskazało, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą), a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością są więc także np. udziały spółki. Stwierdziło, że w sytuacji, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzenia tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zaznaczyło, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku. Po powołaniu treści art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 2 pkt 14 ustawy zauważyło, iż z brzmienia drugiego z ww. przepisów wynika, że aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie musi dojść do oddania budynku, budowli lub ich części do użytkowania w wyniku czynności podlegającej opodatkowaniu. Podniosło, iż z uwagi na fakt, że pierwsze zasiedlenie przedmiotowych budowli (dróg) nastąpiło przy ich sprzedaży przez Gminę, a pomiędzy nabyciem budowli a wniesieniem ich aportem do spółki P. upłynie okres krótszy niż dwa lata, wniesienie aportem tych budowli w postaci drogi (obiekt liniowy w rozumieniu art. 3 pkt 3a Prawa budowlanego), nie będzie podlegało zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Sprzedaż ta będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt l0a ustawy, którego treść powołała. Zdaniem Województwa, z uwagi na fakt, iż w stosunku do budowli, mających być przedmiotem aportu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również w trakcie użytkowania budowli nie będzie ponosiło żadnych nakładów na ich ulepszenie, wniesienie budowli położonych na działkach 60, 62 oraz 27/4 jako wkładu niepieniężnego jest zwolnione od podatku od towarów i usług. Po powołaniu treści art. 29 ust. 5 ustawy stwierdziło, iż przy sprzedaży budynków i budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli ich byt prawny w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, co oznacza, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym są one posadowione. W konsekwencji, biorąc pod uwagę fakt, że wniesienie budowli jako wkładu niepieniężnego jest zwolnione od podatku, wniesienie jako wkładu niepieniężnego gruntu działek 60, 62 oraz 27/4 jest również zwolnione od podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportem do spółki P. działki zabudowanej nr 27/4, położonej w obrębie R., będzie zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Po powołaniu treści art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 oraz art. 2 pkt 6 ww. ustawy Województwo wskazało, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą), a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne form - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością są więc także np. udziały spółki. Stwierdziło, że w sytuacji, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzenia tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Województwo wskazało, iż z uwagi na fakt, że wniesienie aportem obiektu budowlanego - skarpy (budowla ziemna w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego), wybudowanej w ramach ww. przedsięwzięcia, położonej na działce nr 27/4, będzie dokonywane w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia, tj. ww. obiekt budowlany nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze, stanowiącej czynności podlegające opodatkowaniu, sprzedaż ta nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Stwierdziło, że w przypadku braku podstaw do zwolnienia w oparciu o ww. artykułu, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują dalsze zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt l0a ustawy, którego treść powołała. Z uwagi na fakt, że Województwu w stosunku do nowo wybudowanej budowli, mającej być przedmiotem aportu, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również w trakcie jej użytkowania nie będzie ponosiło żadnych nakładów na ulepszenie, wniesienie aportem budowli położonej na działce 27/4 jest zwolnione od podatku od towarów i usług. Po powołaniu treści art. 29 ust. 5 ustawy stwierdziło, iż przy sprzedaży budynków i budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli ich byt prawny w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, co oznacza, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym są one posadowione. W konsekwencji, biorąc pod uwagę fakt, że wniesienie jako wkładu niepieniężnego nowo wybudowanej budowli jest zwolnione od podatku, wniesienie jako wkładu niepieniężnego gruntu działki 27/4 jest również zwolnione od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do wydania budynku (budowli) lub jego części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie ma miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, bowiem zarówno sprzedaż, jak i najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W świetle regulacji ust. 11 powyższego artykułu, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Na podstawie art. 43 ust. 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Według ust. 7a powyższego artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Artykuł 29 ust. 5 stanowi, iż w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wskazać należy, iż przedmiotem wkładu niepieniężnego może być wszystko, co nie będąc pieniądzem, przedstawia jakąkolwiek wartość ekonomiczną mogącą się składać na kapitał zakładowy. Za aport uważa się wkład niepieniężny wniesiony do spółki w zamian za prawa udziałowe, w postaci wartości niematerialnych (praw) lub rzeczy. Wniesienie wkładu do spółki wiąże się z przeniesieniem na nią wszelkich praw do przedmiotu wkładu. Wniesienie aportu w postaci nieruchomości do spółki, spełnia definicję dostawy towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy, ponieważ odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, gdyż istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o budowli, należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W świetle art. 3 pkt 3a tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie liniowym - należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Z przedstawionych zdarzeń przyszłych wynika, iż Województwo zamierza nabyć od Gminy działki nr 60, 62 i 27/4, które następnie wniesie jako wkład niepieniężny do spółki P., realizującej zadania w zakresie budowy Kolei. W okresie od dnia nabycia do dnia wniesienia ich aportem, stan faktyczny nieruchomości nie zmieni się. Alternatywnie, Województwo zamierza wnieść działkę zabudowaną nr 27/4 jako wkład niepieniężny do spółki P., która w ramach realizacji projektu wybierze generalnego wykonawcę, którego zadaniem będzie rozbiórka budynków i budowli istniejących na gruntach przeznaczonych pod realizację tego projektu, a następnie rozpoczęcie robót bezpośrednio związanych z budową infrastruktury kolejowej. W ramach projektowanej inwestycji, na działce nr 27/4 powstanie skarpa i nastąpi przebudowa mediów. Wniesienie tej działki jako wkładu niepieniężnego do spółki P. nastąpi po faktycznym wybudowaniu ww. obiektu budowlanego a przed dniem zakończenia inwestycji objętej projektem. Nakłady na jego wybudowanie poniesie spółka P.. Dostawa wyżej wskazanej budowli tj. skarpy, będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, tj. obiekt ten nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że wniesienie dróg nieutwardzonych, położonych na działkach nr 60, 62 i 27/4, jako wkładu niepieniężnego do spółki P., o ile jak oceniło Województwo stanowią one budowle w rozumieniu ww. ustawy Prawo budowlane, nie będzie zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż jak wskazano we wniosku - zostanie dokonane przed upływem dwóch lat od pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Aport tych budowli będzie jednak podlegał zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż Województwu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu i nie będzie ponosiło żadnych nakładów na ich ulepszenie. Powyższe zwolnienie, w związku z brzmieniem art. 29 ust. 5 ustawy, znajdzie również zastosowanie do aportu gruntu, na którym ww. obiekty się znajdują.

Również rozważany przez Województwo aport nowo wybudowanego obiektu budowlanego - skarpy, położonej na działce nr 27/4, nie będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż zostanie dokonany w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, bowiem przed dokonaniem tej czynności ww. obiekt nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze. Będzie natomiast korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż w stosunku do tej budowli, Województwu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (skarpę wybuduje inny podmiot spółka P.,) i jak wskazało - nie będzie ponosiło żadnych nakładów na jej ulepszenie.

Powyższe zwolnienie, z uwagi na regulację art. 29 ust. 5 ustawy, znajdzie również zastosowanie do aportu gruntu, na którym ww. skarpa będzie położona.

Należy podkreślić, iż analiza przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że drogi nieutwardzone i skarpa, o których mowa we wniosku, stanowią jak wskazało Województwo - budowle w rozumieniu ww. ustawy Prawo budowlane.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż w kwestii zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości dokonanej przez Gminę Ż. na rzecz Województwa, wydane zostało postanowienie nr ITPP2/443-1423b/12/EK.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi j. t. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy