Wnioskodawca jest zobowiązany do skorygowania deklaracji VAT-7 - Interpretacja - IPPP1/443-12/13-4/MP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13.03.2013, sygn. IPPP1/443-12/13-4/MP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Wnioskodawca jest zobowiązany do skorygowania deklaracji VAT-7

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (t.j. Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 02.01.2013r. (data wpływu 07.01.2013 r.) uzupełnionym poprzez uiszczenie opłaty w dniu 15.02.2013 r. na wezwanie Organu z dnia 11.02.2013 r. (doręczone w dniu 15.02.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty deklaracji VAT jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.01.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu wykonywanych czynności oraz korekty deklaracji VAT.

W odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 11.02.2013 r. (doręczone w dniu 15.02.2013 r.) wniosek uzupełniony został poprzez uiszczenie brakującej opłaty w dniu 15.02.2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma Sp. z o.o., będąca czynnym podatnikiem VAT prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

  • naprawa i konserwacja urządzeń elektrycznych (PKD 33.14.Z)
  • realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (PKD 41.10.Z)
  • robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (PKD 41.20.Z)
  • wykonania instalacji elektrycznych (PKD 43.21.Z)
  • wykonywania instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych (PKD 43.22.Z)
  • wykonywania pozostałych instalacji budowlanych (PKD 43.29.Z)
  • sprzedaży hurtowej drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego (PKD 46.73.Z)
  • sprzedaży hurtowej wyrobów metalowych oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego (PKD 46.74.Z)
  • działalności w zakresie inżynierii i związanego z nią doradztwa technicznego (PKD 71.12.Z)
  • pozostałych badań i analiz technicznych (PKD 71.20.B)
  • działalności w zakresie specjalistycznego projektowania (PKD 74.10.Z).

Spółka księgowała faktury za sprzedaż z datą wystawienia (data wykonania usługi i data wystawienia faktury z reguły są takie same). Do faktur za usługi budowlane i budowlano-montażowe nie stosowała przepisu art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), mówiącego o powstaniu obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 30 dnia od wykonania usługi. W związku z tym, VAT należny rozliczany był na zasadach ogólnych w myśl art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, czyli wcześniej niż mówi przepis art. 19 ust. 13 pkt 2 lit.d.

W czerwcu 2012 r. dokonano korekty dekoracji VAT za okres od stycznia do maja 2012 r. Deklaracje za lata ubiegłe, tj. za rok 2008, 2009, 2010 i 2011 nie zostały skorygowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wobec dokonania korekty deklaracji VAT za okres od stycznia do maja 2012 r. istnieje konieczność korekty deklaracji za lata 2008 2011 ...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że podatek VAT został rozliczony wcześniej niż powstał obowiązek podatkowy i w związku z tym powstała nadpłata w podatku oraz nie został on wykazany do przeniesienia na okres następny, zdaniem Wnioskodawcy należy dokonać korekty deklaracji za lata 2008 2011.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 221, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi przez ten podmiot art. 19 ust. 4 ustawy.

Ustawodawca w art. 19 ust. 13 ustawy, w sposób szczególny uregulował powstanie obowiązku podatkowego dla określonych czynności, wśród których wymienił również usługi budowlane i budowlano - montażowe. Stosownie bowiem do art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usług budowlanych lub budowlano - montażowych.

Na mocy art. 19 ust. 14 ustawy, zasady, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d stosuje się również do usług przyjmowanych częściowo, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy , podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka, począwszy od 2008 r. rozliczała podatek należny z tyt. świadczonych usług budowlanych i budowlano montażowych na zasadach ogólnych w myśl art. 19 ust. 4 ustawy, czyli wcześniej niż mówi przepis art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy. W czerwcu 2012 r. dokonano korekty deklaracji VAT za okres od stycznia do maja 2012 r. Deklaracje za lata 2008 2011 nie zostały skorygowane.

Ponieważ prawidłowość rozliczenia podatku VAT z budżetem jest obowiązkiem podatnika, to on sam odpowiada za rzetelne i zgodne ze stanem faktycznym sporządzenie deklaracji i zapłatę podatku. W sytuacji, gdy podatnik wykaże w niewłaściwym miesiącu rozliczeniowym podatek należny od dokonanych czynności, musi złożyć korektę deklaracji VAT-7.

Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 ww. ustawy).

Wskazane przepisy statuują ogólną zasadę, prawo podatnika do korygowania uprzednio złożonych deklaracji. Przy czym, stosownie do art. 3 pkt 5 cytowanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Korekta deklaracji (zeznań) ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu. Może on dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym, poprawnym już wypełnieniu deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem wyjaśniającym przyczynę korekty.

Zobowiązanie podatkowe, na podstawie art. 70 § 1 cyt. ustawy, przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Prawo złożenia korekty istnieje w związku z tym dopóty, dopóki zobowiązanie nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, płatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca wystawiał faktury za usługi budowlane i budowlano montażowe. Obowiązek podatkowy z tytułu wykonywania ww. usług powstał w okresie objętym pytaniem w sposób szczególny, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit.a ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z faktem, iż Wnioskodawca wykazywał obowiązek podatkowy wcześniej niż to wynikało z ww. przepisu, jest on zobowiązany do skorygowania zaistniałego błędu poprzez dokonanie korekt deklaracji VAT-7 za lata 2008 -2011. Wnioskodawca ma obowiązek skorygować deklaracje za okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Organ podatkowy informuje ponadto, niniejszą interpretacją rozpatrzono kwestie związane z obowiązkiem dokonania korekt deklaracji VAT. Odnośnie powstania obowiązku podatkowego z tytułu wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności dostawy i montażu urządzeń klimatyzacyjnych, usług konserwacji, serwisowania, nadzoru itp. - szczegółowo opisanych we wniosku - wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie IPPP1/443-12/13-5/MP.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 378 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie