Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. - Interpretacja - ITPP1/443-1487b/12/AJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 01.03.2013, sygn. ITPP1/443-1487b/12/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2012 r. (data wpływu 7 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zamierza Pani rozszerzyć obecnie prowadzoną działalność gospodarczą, o udzielanie oprocentowanych pożyczek osobom fizycznym. Zabezpieczeniem udzielonej pożyczki będą: weksel własny in-blanko wraz z deklaracją oraz umowa przewłaszczenia rzeczy ruchomych. Dodatkowo pożyczkobiorca będzie objęty ubezpieczeniem na wypadek zgonu. Będą pobierane również opłaty za obsługę klienta w domu. Na opłaty związane z obsługą pożyczki składać się będą następujące pozycje:

  • odsetki od udzielonej kwoty pożyczki,
  • koszty ustanowionych zabezpieczeń,
  • koszty ubezpieczenia,
  • koszty obsługi w domu klienta,
  • koszt ustanowienia pożyczki,
  • prowizje i opłaty,
  • opłaty dodatkowe związane z ewentualną windykacją udzielonej pożyczki.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Czy istnieje obowiązek ewidencjonowania powyższych operacji w kasie fiskalnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, pożyczki będą udzielane osobom fizycznym poza systemem bankowym zatem będą podlegać obowiązkowi rejestracji za pomocą kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ustawodawca reguluje w drodze wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W stanie prawnym do 31 grudnia 2012 r. obowiązywały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Jak wynika z zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 23 tego załącznika wymieniono usługi finansowe i ubezpieczeniowe (PKWiU 64-66).

Natomiast od 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Z treści § 2 ust. 1 tego rozporządzenia wynika, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 23 tego załącznika również wymieniono usługi finansowe i ubezpieczeniowe (PKWiU 64-66).

W tym miejscu trzeba podkreślić, iż powyższe zwolnienie obejmuje wszystkie usługi finansowe i ubezpieczeniowe, sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniach 64-66 i nie zostało ograniczone do czynności wykonywanych wyłącznie przez takie instytucje finansowe jak banki.

Ze złożonego wniosku wynika, że zamierza Pani rozszerzyć obecnie prowadzoną działalność gospodarczą, o udzielanie oprocentowanych pożyczek osobom fizycznym. Zabezpieczeniem udzielonej pożyczki będą: weksel własny in-blanko wraz z deklaracją oraz umowa przewłaszczenia rzeczy ruchomych. Dodatkowo pożyczkobiorca będzie objęty ubezpieczeniem na wypadek zgonu. Będą pobierane również opłaty za obsługę klienta w domu. Na opłaty związane z obsługą pożyczki składać się będą odsetki od udzielonej kwoty pożyczki, koszty ustanowionych zabezpieczeń, koszty ubezpieczenia, koszty obsługi w domu klienta, koszt ustanowienia pożyczki, prowizje i opłaty, opłaty dodatkowe związane z ewentualną windykacją udzielonej pożyczki.

Należy wskazać, iż w interpretacji znak ITPP1/443-1487a/12/AJ tutejszy organ przesądził, iż planowane Przez Panią świadczenia, polegające na udzielaniu pożyczek, za które wynagrodzenie ma obejmować odsetki od udzielonej kwoty pożyczki oraz opłaty związane z obsługą pożyczki, tj., koszty ustanowionych zabezpieczeń, koszty ubezpieczenia, koszty obsługi w domu klienta, koszt ustanowienia pożyczki, prowizje i opłaty, opłaty dodatkowe związane z ewentualną windykacją udzielonej pożyczki, jako stanowiące jedną kompleksową usługę (świadczenie złożone), podlegającą zasadom opodatkowania właściwym dla świadczenia głównego, jakim jest udzielanie pożyczek.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż o ile świadczone przez Panią usługi w zakresie udzielania pożyczek są sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 64, to w zakresie opisanych czynności, do dnia 31 grudnia 2012 r. mogła Pani korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 23 załącznika do powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r.

Natomiast w okresie od 1 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2014 r., stosownie do zapisu § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 23 załącznika do powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w zakresie opisanych czynności może Pani nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2014 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 609 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy