Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawy towarów w systemie wysyłkowym - Interpretacja - IBPP3/443-46/13/UH

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.04.2013, sygn. IBPP3/443-46/13/UH, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawy towarów w systemie wysyłkowym

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 stycznia 2013r. (data wpływu do tut. organu w dniu 15 stycznia 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 kwietnia 2013r. (data wpływu do tut. organu w dniu 12 kwietnia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawy towarów w systemie wysyłkowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawy towarów w systemie wysyłkowym. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 kwietnia 2013r. (data wpływu 12 kwietnia 2013r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą (osoba fizyczna) handel detaliczny konfekcja damska, męska dziecięca. Handel prowadzony jest za pośrednictwem sklepu internetowego. Wnioskodawca rozlicza się na podstawie książki przychodów i rozchodów. Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT. Sprzedaż (towar z wysyłką) jest dokonywana bezpośrednio ze sklepu internetowego wówczas kupujący płaci na wskazany rachunek bankowy (przelewem, kartą kredytową, za pośrednictwem poczty etc.), a towar jest wówczas wysyłany za pośrednictwem kuriera lub P. (dostawa towarów jest traktowana jako całość czyli konkretna, sprzedana rzecz + wysyłka). Sprzedaż jest też dokonywana za pośrednictwem strony ... (zarejestrowany tam sklep). Sprzedaż następuje na tej samej co ww. zasadzie. Płatność następuje na wskazany Wnioskodawcy- rachunek bankowy za pośrednictwem systemu pay-u, przelewem, kartą etc. Wnioskodawca nigdy nie przyjmujepłatności gotówką. Problematyczne dla Wnioskodawcy jest jedynie uznanie lub nie systemu pay-u, dotyczy przypadku za równorzędne ze stwierdzeniem, ze kupujący realizuje płatność za pośrednictwem banku, skoku, poczty. W uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca stwierdził, iż z ewidencji dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Jeżeli natomiast chodzi o dokonanie płatności w tym zakresie to dokonana jest na konto pay-u, z którego płatność trafia bezpośrednio na rachunek Wnioskodawcy w banku (pay-u pełni rolę pośrednika bankowego natomiast wyrażając zgodę na ... na dokonywanie płatności w systemie pay-u podane zostało konto bankowe i pieniądze z pay-u są przekazywane tylko na ten wskazany rachunek). Nawet jeśli pieniądze są przekazywane z pay-u w formie zbiorczej (np. raz dziennie na konto bankowe Wnioskodawcy, to można wykonać raport, z którego wynikają poszczególne transakcje (dane kupującego, imię, nazwisko, adres). W zakresie świadczenia usług (wysyłka) płatności dokonywane są za pomocą konta bankowego skok-u lub poczty i wpływają zgodnie z zasadą powyżej opisaną na konto bankowe Wnioskodawcy, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy po przekroczeniu wskazanej w przepisach wysokości obrotu Wnioskodawca będzie miał obowiązek zainstalowania kasy rejestrującej...

Czy płatność kartą kredytową, przesłanie pieniędzy z allegro za pomocą systemu pay-u na konto bankowe Wnioskodawcy spełnia kryteria wskazane w pkt 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących...

Czy tego typu sprzedaż należy traktować jako całość (towar + wysyłka)...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Analizując ww. rozporządzenie Wnioskodawca nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wnioskodawca spełnia warunki wskazane w pkt 36 załącznika do ww. rozporządzenia wszelkie płatności wpływają na konto bankowe Wnioskodawcy (przelewem, kartą, systemem pay-u, dotpay, paypal ale w końcowym rozrachunku płatność wpływa na konto Wnioskodawcy. Pay-u gromadzi konkretne opłaty ale w ostateczności (po złożonym przez Wnioskodawcę w allegro zleceniu) pieniądze te wpływają na konto Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest w stanie podać dokładnie dane nadawcy, przelewu czy wpłaty nawet jeśli wpływają one na konto Wnioskodawcy zbiorczo. Np. wpływa kwota 5.000 zł z danym numerem identyfikacyjnym i Wnioskodawca jest w stanie podać jakie transakcje zawarte są pod tym numerem. Wnioskodawca spełnia więc wymogi jak chodzi o prawidłową identyfikację nadawcy wpłaty (imię, nazwisko, adres). Biorąc pod uwagę, że sprzedaż jest sprzedażą wysyłkową, wysyłkę towaru Wnioskodawca realizuje łącznie z dostawą (czyli dla Wnioskodawcy transakcją końcową jest sprzedaż towaru z wysyłką.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Od 1 stycznia 2013r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z dnia 11 grudnia 2012r. poz. 1382).

Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 1, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł.

Należy zauważyć, że oprócz zwolnień ze względu na wysokość obrotu, ustawodawca przewidział również zwolnienia przedmiotowe dotyczące określonych czynności.

W myśl § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Pod poz. 36 ww. załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem, że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego konfekcją damską, męską i dziecięcą. Handel prowadzony jest za pośrednictwem sklepu internetowego. Sprzedaż (towar z wysyłką) jest dokonywana bezpośrednio ze sklepu internetowego wówczas kupujący płaci na wskazany rachunek bankowy (przelewem, kartą kredytową, za pośrednictwem poczty), a towar jest wówczas wysyłany za pośrednictwem kuriera lub P. (dostawa tj. towar z wysyłką jest traktowana jako całość). Sprzedaż jest też dokonywana za pośrednictwem strony ... (zarejestrowany tam sklep). Sprzedaż następuje na tej samej co ww. zasadzie. Płatność następuje na wskazany rachunek bankowy Wnioskodawcy za pośrednictwem systemu pay-u, przelewem, kartą. Wnioskodawca nigdy nie przyjmuje płatności gotówką. Z ewidencji dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w kwestii traktowania towaru i wysyłki jako jedną transakcję należy wskazać art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl tego przepisu, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Co do zasady, koszty przesyłki doliczone do sprzedaży towarów przez Internet nie stanowią samodzielnej usługi, lecz są to koszty dodatkowe podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towarów - konfekcji. Koszty dodatkowe, między innymi, koszty przesyłki są jednym z poniesionych kosztów związanych ze świadczeniem głównym, które w efekcie kształtuje kwotę ostateczną żądaną od nabywcy. Wynika z tego, iż koszty wysyłki ponoszone w związku ze sprzedażą towarów, jako element świadczenia zasadniczego, winny zwiększać kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów i być traktowane jako jedna transakcja.

Wypada w tym miejscu zauważyć, że jeżeli na podstawie udzielonego przez kupującego pełnomocnictwa, Wnioskodawca upoważniony zostanie do reprezentowania kupującego i występowania na jego rzecz w sprawie przesyłania przesyłek ze sklepu i na rachunek kupującego, zawrze umowę o świadczenie usług z pocztą i opłaci należność względem poczty, to otrzymana przez Wnioskodawcę kwota na poczet zawarcia przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz kupującego umowy o świadczenie usług pocztowych nie będzie stanowiła u Wnioskodawcy podstawy opodatkowania, gdyż nie stanowi dla Wnioskodawcy obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Z treści wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca posiadał pełnomocnictwo, zawarte zgodnie z odrębnymi przepisami do występowania w imieniu i na rzecz kupującego w celu wysłania przesyłki (zawarcia umowy z pocztą).

Zatem w opisanej sytuacji, koszty przesyłki towaru pobierane przez Wnioskodawcę od nabywcy zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów, co oznacza że podstawa opodatkowania powinna obejmować również koszty przesyłki.

Natomiast w kwestii zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca świadcząc usługi sprzedaży konfekcji wraz z wysyłką przez Internet, za które zapłata w całości następuje na wskazany rachunek bankowy Wnioskodawcy za pośrednictwem systemu pay-u, przelewem, kartą, a z ewidencji dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana, będzie miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu świadczenia tych usług, przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2014r.

W świetle powyższego, po przekroczenie limitu obrotów obligującego do rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, Wnioskodawca może nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym.

Nadmienić jednak wypada, że w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę jakiejkolwiek czynności nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania (niewymienionej w załączniku do rozporządzenia), będzie on zobowiązany do zaewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach