
Temat interpretacji
Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2013 r. (data wpływu 7 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. .
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Parafia realizuje projekt pn. współfinansowany z funduszy unijnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działanie, Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach tzw. małych projektów.
Celem projektu jest zachowanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego poprzez przeprowadzenie prac organomistrzowsko-konsertwatorskich w Kościele Parafialnym, który wpisany jest do rejestru zabytków, stanowiąc bezcenne dziedzictwo kulturowe i historyczne, z którego korzystają zarówno parafianie, jak też goście przybywający szczególnie w okresie letnim. Szczegółowy zakres prac organmistrzowsko-konserwatroskich został zatwierdzony decyzją Konserwatora Zabytków.
Do najważniejszych zadań należało:
- demontaż piszczałek, ławeczki, filarków, klocy piszczałkowych,
- usunięcie zabrudzeń,
- impregnacja,
- konserwacja wiatrownic,
- uszczelnianie kanałów powietrznych,
- uszczelnianie miecha i czerpaków,
- wymiana zużytych okładzin,
- korekta napisów, szyldów regestrowych,
- regulacja traktury gry i rejestrowej,
- naprawa zestawu wolnej kombinacji,
- naprawa zestawu TUTTI,
- wymiana zużytych membran,
- naprawa niegrających piszczałek drewnianych,
- naprawa piszczałek metalowych,
- regeneracja dmuchawy,
- montaż wszystkich części organowych,
- ustalenie ciśnienia powietrza,
- charakteryzacja i intonacja poszczególnych głosów,
- strojenie instrumentów.
Wszystkie prace, które zlecono licencjonowanemu organomistrzowi, zostały odebrane przez Konserwatora Zabytków. W chwili obecnej Parafia czeka na zwrot 80% z 35.000,00 zł brutto poniesionych kosztów. Zwrotu dokonać ma Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa po zatwierdzeniu dokumentacji z realizacji operacji przez Urząd Marszałkowski. Jednym z dokumentów niezbędnych do zatwierdzenia przez Urząd Marszałkowski wypłaty środków jest interpretacja indywidualna w zakresie kwalifikowalności podatku od towarów i usług.
Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 1 ustawy) i nie uzyska żadnych przychodów z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym i posiada NIP. Nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku zawartego w fakturze dokumentującej realizację ww. zadania. W ramach realizacji projektu Parafia dokonała nabycia usług w postaci wykonania prac konserwatorsko-organomistrzowskich. Z tytułu ich nabycia otrzymała fakturę VAT. Projekt ma charakter niekomercyjny.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy poniesiony przez Parafię koszt podatku, w przypadku realizacji przedmiotowej operacji, może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony...
Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług w żaden sposób nie przysługuje możliwość odzyskania uiszczonego podatku od towarów i usług, ponieważ realizacja projektu nie ma i nie będzie miała związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Parafii nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabyte usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również zwrot podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ środki finansowe, o których mowa we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
