Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-211/13/AD

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.04.2013, sygn. ITPP2/443-211/13/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2013 r. (data wpływu 7 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Parafia realizuje projekt pn. współfinansowany z funduszy unijnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działanie, Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach tzw. małych projektów.

Celem projektu jest zachowanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego poprzez przeprowadzenie prac organomistrzowsko-konsertwatorskich w Kościele Parafialnym, który wpisany jest do rejestru zabytków, stanowiąc bezcenne dziedzictwo kulturowe i historyczne, z którego korzystają zarówno parafianie, jak też goście przybywający szczególnie w okresie letnim. Szczegółowy zakres prac organmistrzowsko-konserwatroskich został zatwierdzony decyzją Konserwatora Zabytków.

Do najważniejszych zadań należało:

  1. demontaż piszczałek, ławeczki, filarków, klocy piszczałkowych,
  2. usunięcie zabrudzeń,
  3. impregnacja,
  4. konserwacja wiatrownic,
  5. uszczelnianie kanałów powietrznych,
  6. uszczelnianie miecha i czerpaków,
  7. wymiana zużytych okładzin,
  8. korekta napisów, szyldów regestrowych,
  9. regulacja traktury gry i rejestrowej,
  10. naprawa zestawu wolnej kombinacji,
  11. naprawa zestawu TUTTI,
  12. wymiana zużytych membran,
  13. naprawa niegrających piszczałek drewnianych,
  14. naprawa piszczałek metalowych,
  15. regeneracja dmuchawy,
  16. montaż wszystkich części organowych,
  17. ustalenie ciśnienia powietrza,
  18. charakteryzacja i intonacja poszczególnych głosów,
  19. strojenie instrumentów.

Wszystkie prace, które zlecono licencjonowanemu organomistrzowi, zostały odebrane przez Konserwatora Zabytków. W chwili obecnej Parafia czeka na zwrot 80% z 35.000,00 zł brutto poniesionych kosztów. Zwrotu dokonać ma Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa po zatwierdzeniu dokumentacji z realizacji operacji przez Urząd Marszałkowski. Jednym z dokumentów niezbędnych do zatwierdzenia przez Urząd Marszałkowski wypłaty środków jest interpretacja indywidualna w zakresie kwalifikowalności podatku od towarów i usług.

Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 1 ustawy) i nie uzyska żadnych przychodów z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym i posiada NIP. Nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku zawartego w fakturze dokumentującej realizację ww. zadania. W ramach realizacji projektu Parafia dokonała nabycia usług w postaci wykonania prac konserwatorsko-organomistrzowskich. Z tytułu ich nabycia otrzymała fakturę VAT. Projekt ma charakter niekomercyjny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy poniesiony przez Parafię koszt podatku, w przypadku realizacji przedmiotowej operacji, może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony...

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług w żaden sposób nie przysługuje możliwość odzyskania uiszczonego podatku od towarów i usług, ponieważ realizacja projektu nie ma i nie będzie miała związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Parafii nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabyte usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również zwrot podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ środki finansowe, o których mowa we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy