
Temat interpretacji
Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT przez Stowarzyszenie w w związku z wydatkiem związanym z realizacją zadania pod nazwą ...?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2011 r. (data wpływu 14 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pod nazwą jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług
w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pod nazwą
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT oraz nie składa deklaracji VAT.
W roku 2011 Wnioskodawca podpisze umowę z Samorządem Województwa na realizację projektu pt. w ramach Programu rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 413: Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Projekt ma być zrealizowany i rozliczony do końca grudnia 2011r.
Operacja polega na przeprowadzeniu kilku spotkań (od września do listopada 2011r.) członkiń Stowarzyszenia oraz mieszkańców wsi w celu upieczenia chleba, buraczków, kulebiaków i innych potraw według starych przepisów. Na każdym spotkaniu warsztatowym będzie pieczony inny produkt. Następnie z przeprowadzonych spotkań, które zostaną udokumentowane fotografiami zostanie przygotowany i wydany przez firmę drukarską folder zawierający przepisy i zdjęcia wykonanych potraw oraz krótki opis działalności Stowarzyszenia. Na zakończenie zostanie pokazany obrzęd pieczenia chleba w wykonaniu Zespołu , z którym to zespołem (a właściwie z jedną z członkiń) podpiszemy umowę o dzieło. Zespół nie ma statusu osoby prawnej, działa jako Koło Gospodyń Wiejskich. W ramach realizacji projektu planujemy również zakupić koszulki dla członkiń Stowarzyszenia. Za produkty (artykuły spożywcze) do wypieku, za druk folderu oraz zakup koszulek otrzymamy faktury VAT, natomiast z tytułu umowy o dzieło odprowadzimy podatek do Urzędu Skarbowego.
Celem operacji jest wzrost atrakcyjności Ziemi dla mieszkańców i turystów poprzez poprawę stanu zasobów stanowiących o historii i kulturze.
Po zrealizowaniu projektu i podpisaniu umowy, Stowarzyszenie wystąpi do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o płatność. Wartość zadania została określona na kwotę 6.140 zł, z czego dofinansowanie wynosi 70% czyli 4.298 zł.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków przyznawania pomocy finansowej w ramach działania Odnowa i Rozwój Wsi, objętego PROW na lata 2007-2013, pomoc nie obejmuje podatku VAT jeżeli możliwe jest jego odzyskanie. W przypadku braku takiej możliwości VAT jest kosztem kwalifikowalnym, czyli możliwym do współfinansowania przez EFRROW.
Zadanie to nie będzie stanowiło przedmiotu działalności gospodarczej. Upieczone produkty na spotkaniach będą skonsumowane przez uczestników warsztatów, wydrukowany folder będzie rozdawany uczestnikom warsztatów oraz wszystkim chętnym mieszkańcom gminy (koszt jednego folderu wg oferty to 3,26), zakupione koszulki będą używane przez członkinie Stowarzyszenia.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT przez Stowarzyszenie w związku z wydatkiem związanym z realizacją zadania pod nazwą ...
Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu . Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Brak jest zatem podstaw prawnych do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur, które Stowarzyszenie otrzyma realizując ten projekt, czyli operację w ramach PROW na lata 2007-2013. Zrealizowane zadanie nie będzie przynosiło dochodów dających możliwość odliczenia podatku VAT. Podatek VAT związany z realizacją zadania będzie więc kosztem kwalifikowalnym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Ponadto, zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie realizuje projekt pn. w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 413: Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. W ramach tego projektu Stowarzyszenie organizuje spotkania warsztatowe, na których pieczony jest, za każdym razem inny, produkt, następnie z przeprowadzonych spotkań zostanie przygotowany folder zawierający przepisy kulinarne i zdjęcia. W ramach tego projektu Wnioskodawca zakupi koszulki dla członkiń Stowarzyszenia. Celem operacji jest promocja Ziemi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Zakup towarów i usług na realizację przedmiotowego projektu jest udokumentowany fakturami VAT i umową o dzieło. Projekt nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i projekt nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.
Reasumując, w myśl obowiązujących przepisów prawnych, Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 413: Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju ponieważ Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i projekt nie jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.
W zakresie przedmiotowego projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
