Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków UE, dotyczącego dokapitalizowania funduszy p... - Interpretacja - ITPP2/443-1351/11/KT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.12.2011, sygn. ITPP2/443-1351/11/KT, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków UE, dotyczącego dokapitalizowania funduszy pożyczkowych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja na podstawie ustawy o fundacjach i utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie udzielania pożyczek dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców.

Usługi pośrednictwa finansowego, w tym również usługi udzielania pożyczek, wykazane są w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, jako zwolnione od podatku. Fundacja prowadzi działalność gospodarczą tylko i wyłącznie w zakresie udzielania pożyczek, tj. usług pośrednictwa finansowego.

Od dnia 1 stycznia 2010 r. realizuje, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, projekt, polegający na wypłacaniu pożyczek dla przedsiębiorców oraz ponoszeniu kosztów obsługi funduszu. Koszty te dokumentowane są fakturami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących poniesione koszty obsługi funduszu pożyczkowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 86 ww. ustawy, odliczenie i zwrot podatku przysługuje w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Usługi pośrednictwa finansowego są zwolnione od podatku od towarów i usług, a więc Fundacja nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy wykonywane przez Fundację czynności są zwolnione od podatku od towarów i usług, ponieważ nie postawiono w tym zakresie pytania, a udzielając niniejszej interpretacji powyższe przyjęto jako element stanu faktycznego.

Ponadto należy wskazać, iż powoływany przez Fundację załącznik nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, został uchylony przez art. 1 pkt 18 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. Unormowania dotyczące usług zwolnionych od podatku od towarów i usług zostały przeniesione bezpośrednio do ustawy o podatku od towarów i usług (w art. 43 dodano w ust. 1 pkt 1741 oraz ust. 1320).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 564 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy