Zakres prawa do odliczenia podatku od towarów i usług. - Interpretacja - ITPP1/443-1049/11/BK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.09.2011, sygn. ITPP1/443-1049/11/BK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zakres prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 28 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach Osi IV Programu Leader. Za cel imprezy stawiana jest przede wszystkim aktywizacja i integracja mieszkańców wsi poprzez wspólne organizowanie spotkań mieszkańców sołectwa, organizacja wspólnych imprez integracyjnych oraz udział w imprezach plenerowych organizowanych na terenie Gminy. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i w związku z tym nie było podatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach przedmiotowego projektu nie jest i nie będzie prowadzona sprzedaż, transze dotacji przekazywane są na podstawie wniosku beneficjenta o płatność. Dofinansowanie na realizację projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Dotacja na realizację projektu służy tzw. wydatkom kwalifikowalnym, np. wydatkom związanym z organizacją przedsięwzięć na rzecz aktywizacji mieszkańców organizacji cyklu spotkań i wspólnych przygotowań posiłków oraz udziału w imprezach gminnych, do realizacji których potrzebny jest zakup: garnków, talerzy obiadowych, patelni, termosów, frytkownicy, piekarnika, flaczarek, stołu cateringowego, krzesełek składanych i koszulek promocyjnych dla członków Stowarzyszenia. Część wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Czy Stowarzyszenie nie prowadzące działalności gospodarczej i nie będące płatnikiem VAT ma możliwość odliczenia podatku naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego się w pozycji 61 wniosku ORD-IN na art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), odliczenie podatku nie jest możliwe, gdyż Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, a planowane zakupy nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy