odliczenie podatku VAT - Interpretacja - IPPP2/443-937/11-2/KAN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.10.2011, sygn. IPPP2/443-937/11-2/KAN, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

odliczenie podatku VAT

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2011r. (data wpływu 5 sierpnia 2011r.), uzupełnionym w dniu 19 września 2011r. (data wpływu 23 września 2011 r.) na wezwanie z dnia 8 września 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku należnego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2011r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 19 września 2011r. (data wpływu 23 września 2011 r.) na wezwanie z dnia 8 września 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku należnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej Stowarzyszenie) jest zarejestrowany w KRS od dnia 07.09.2009r. W ramach działalności statutowej zostały opracowane i złożone wnioski o przyznanie pomocy na Małe Projekty w ramach PROW 2007-2013 działanie 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Wnioski obejmowały:

  1. organizację warsztatów szkoleniowych zawartej w dniu 14.03.2011r. z Samorządem Województwa na realizację i finansowanie powyższej operacji w ramach działania 413;
  2. organizację warsztatów szkoleniowych zawartej w dniu 14.03.2011r. z Samorządem Województwa na realizację i finansowanie powyższej operacji w ramach działania 413;
  3. organizację cyklu spotkań zawartej w dniu 04.05.2011r. z Samorządem Województwa na realizację i finansowanie powyższej operacji w ramach działania 413.

Wykonanie każdego z trzech wyżej wymienionych projektów (operacji) polegało na organizacji operacji i poniesieniu wszystkich kosztów niezbędnych do realizacji operacji. Dla każdej wyżej wymienionej operacji w załączniku rzeczowo - finansowym do umowy zostały uwzględnione faktyczne koszty operacji wraz z podatkiem od towarów i usług VAT jako koszt kwalifikowany operacji. W chwili obecnej została zakończona realizacja pierwszego etapu wszystkich wyżej wymienionych projektów, złożono wnioski o płatność pośrednią w Urzędzie Marszałkowskim który żąda interpretacji indywidualnej kwalifikacji podatku VAT. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie nigdy nie rozpoczęło faktycznego prowadzenia działalności gospodarczej. W dniu 01.03.2010r. Stowarzyszenie zawiesiło wykonywanie działalności gospodarczej (z wpisem do KRS rubryka 8.1.1), więc nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT, gdyż nie prowadzi czynnej działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca zaznaczył, iż wydatki poniesione na realizację wyżej wymienionych projektów nie służą działalności opodatkowanej. Organizowane warsztaty i spotkania prowadzone są w ramach statutowej działalności stowarzyszenia, a ich celem jest działanie na rzecz społeczności lokalnej w zakresie aktywizacji kulturalnej, integracji, rekreacji i edukacji permanentnej mieszkańców. Udział w projektach jest bezpłatny, stowarzyszenie nie uzyskuje przychodów z tytułu ich realizacji. Stowarzyszenie nie prowadzi innej działalności poza realizacją wyżej wymienionych projektów. Wnioskodawca nie prowadzi działalności dochodowej, ani też nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie może odzyskać VAT w związku z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji projektów:

  1. Organizacja warsztatów szkoleniowych zawartej w dniu 14.03.2011r. z Samorządem Województwa na realizację i finansowanie powyższej operacji w ramach działania 413;
  2. Organizacja warsztatów szkoleniowych zawartej w dniu 14.03.2011r. z Samorządem Województwa na realizację i finansowanie powyższej operacji w ramach działania 413;
  3. Organizacja cyklu spotkań zawartej w dniu 04.05.2011r. z Samorządem Województwa na realizację i finansowanie powyższej operacji w ramach działania 413...

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie w żaden sposób nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT od faktur dotyczących realizacji operacji w zakresie działania Małe Projekty w ramach PROW 2007-2013 działanie 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie zapisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (),

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie w ramach działalności statutowej opracowało i złożyło wnioski o przyznanie pomocy na Małe Projekty w ramach PROW 2007-2013 działanie 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Wnioski obejmowały (organizację projektu i poniesienie wszystkich kosztów niezbędnych do realizacji operacji):

  1. organizację warsztatów szkoleniowych zawartej w dniu 14.03.2011r. z Samorządem Województwa na realizację i finansowanie powyższej operacji w ramach działania 413;
  2. organizację warsztatów szkoleniowych zawartej w dniu 14.03.2011r. z Samorządem Województwa na realizację i finansowanie powyższej operacji w ramach działania 413;
  3. organizację cyklu spotkań zawartej w dniu 04.05.2011r. z Samorządem Województwa na realizację i finansowanie powyższej operacji w ramach działania 413.

Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, zawiesiło wykonywanie działalności gospodarczej od dnia 01.03.2010r.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Zatem, Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji wyżej wymienionych projektów.

W zakresie przedmiotowych wydatków Stowarzyszenie nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w związku z organizacją wyżej wymienionych projektów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowany w KRS od dnia 07.09.2009r. W ramach działalności statutowej zostały opracowane i złożone wnioski o przyznanie pomocy na Małe Projekty w ramach PROW 2007-2013 działanie 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Wnioski obejmowały:

  1. organizację warsztatów szkoleniowych zawartej w dniu 14.03.2011r. z Samorządem Województwa na realizację i finansowanie powyższej operacji w ramach działania 413;
  2. organizację warsztatów szkoleniowych zawartej w dniu 14.03.2011r. z Samorządem Województwa na realizację i finansowanie powyższej operacji w ramach działania 413;
  3. organizację cyklu spotkań zawartej w dniu 04.05.2011r. z Samorządem Województwa na realizację i finansowanie powyższej operacji w ramach działania 413.

Wykonanie każdego z trzech wyżej wymienionych projektów (operacji) polegało na organizacji operacji i poniesieniu wszystkich kosztów niezbędnych do realizacji operacji. Dla każdej wyżej wymienionej operacji w załączniku rzeczowo - finansowym do umowy zostały uwzględnione faktyczne koszty operacji wraz z podatkiem od towarów i usług VAT jako koszt kwalifikowany operacji. W chwili obecnej została zakończona realizacja pierwszego etapu wszystkich wyżej wymienionych projektów, złożono wnioski o płatność pośrednią w Urzędzie Marszałkowskim który żąda interpretacji indywidualnej kwalifikacji podatku VAT. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie nigdy nie rozpoczęło faktycznego prowadzenia działalności gospodarczej. W dniu 01.03.2010r. Stowarzyszenie zawiesiło wykonywanie działalności gospodarczej (z wpisem do KRS rubryka 8.1.1), więc nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT, gdyż nie prowadzi czynnej działalności gospodarczej.

Wydatki poniesione na realizację wyżej wymienionych projektów nie służą działalności opodatkowanej. Organizowane warsztaty i spotkania prowadzone są w ramach statutowej działalności stowarzyszenia, a ich celem jest działanie na rzecz społeczności lokalnej w zakresie aktywizacji kulturalnej, integracji, rekreacji i edukacji permanentnej mieszkańców. Udział w projektach jest bezpłatny, stowarzyszenie nie uzyskuje przychodów z tytułu ich realizacji. Stowarzyszenie nie prowadzi innej działalności poza realizacją wyżej wymienionych projektów. Wnioskodawca nie prowadzi działalności dochodowej, ani też nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca poniesie koszty związane z realizacją ww. projektów. Wnioskodawca nie jest podatnikiem i nie prowadzi działalności gospodarczej, jak również nie rejestrował się jako podatnik czynny VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem nabywane towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadań.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, w odniesieniu do realizowanych projektów w ramach PROW 2007 - 2013 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od dokonywanych zakupów.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie