Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku w związku ze świadczonymi usługami szkoleniowymi. - Interpretacja - ILPP2/443-1009/11-3/AK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.09.2011, sygn. ILPP2/443-1009/11-3/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku w związku ze świadczonymi usługami szkoleniowymi.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku w związku ze świadczonymi usługami szkoleniowymi jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku w związku ze świadczonymi usługami szkoleniowymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie pomocy małym i średnim przedsiębiorcom w rozwijaniu aktywizacji gospodarczej poprzez udzielenie pożyczek oraz organizację szkoleń, kursów i innych form edukacji specjalistycznej, poradnictwo zawodowe, wsparcie w zakresie wdrażania projektów, obsługa przedsiębiorstw aplikujących oraz realizujących projekty dofinansowane z Działania 1.4-4.1,4.2,4.4,6.1,8.1 oraz 8.2. Powyższe działania Spółka realizuje w ramach działań:

  • A sieć Punktów Konsultacyjnych (PK),
  • Projekt B,
  • Pomoc Regionalnych Ośrodków EFS,
  • Regionalna Instytucja Finansująca,
  • Projekt C.

W ramach ww. działań Spółka otrzymuje środki w formie dotacji od różnych instytucji pośredniczących. Dotacje te są przeznaczone na pokrycie w całości lub w części ściśle określonych wydatków kwalifikowanych w ramach projektu. W zamian Spółka świadczy nieodpłatnie usługi na rzecz beneficjentów.

Spółka prowadzi również działalność opodatkowaną podatkiem VAT - wynajem powierzchni biurowej, organizacja konferencji, opracowanie poradnika oraz zwolnioną - odpłatne udzielanie pożyczek.

Powyższe projekty były dokładnie opisane w składanym 15 czerwca 2010 r. wniosku o interpretację indywidualną, która dotyczyła możliwości odliczania podatku VAT od zakupów bezpośrednio związanych z realizacją projektów dofinansowanych oraz od zakupów rozliczanych przy zastosowaniu podziału na koszty zwracane w ramach dotacji, koszty związane z działalnością opodatkowaną oraz zwolnioną z opodatkowania.

Spółka otrzymała interpretacje indywidualne z dnia 13 września 2010 r. Zgodnie z ww. interpretacjami Spółce nie przysługuje prawo do odliczania podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio z realizacją przedmiotowych projektów. Do zakupów dotyczących jednocześnie działalności opodatkowanej, zwolnionej, niepodlegającej opodatkowaniu oraz mieszanej, Spółka, w pierwszej kolejności ma stosować klucze rozliczeniowe w celu przypisania wydatków do poszczególnych kategorii działalności.

Obecnie Spółka przystępuje do wykonania projektu polegającego na przetestowaniu i wdrożeniue usługi pilotażowej - doradztwo-asysta w prowadzeniu działalności gospodarczej - realizowanego na podstawie Wniosku o dofinansowanie Projektu systemowego PARP Wsparcie systemu kompleksowych usług informacyjnych dla przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą poprzez finansowanie sieci Punktów Konsultacyjnych finansowanego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. W ramach projektu Spółka otrzyma wsparcie na realizację Projektu.

Całkowity koszt projektu jest obliczony przy założeniu, że Spółka będzie świadczyła usługę doradztwa - asysty w prowadzeniu działalności gospodarczej dla 51 podmiotów gospodarczych po 24 godziny dla każdego. Jedna godzina została wyceniona na 100 zł brutto, z tego:

  • do 95 % ceny brutto finansowane jest w ramach wsparcia zgodnie z umową, na podstawie faktycznie poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem wykazanych we wniosku o płatność i zatwierdzonych przez PARP,
  • 5 zł brutto otrzymuje Spółka od podmiotu gospodarczego na podstawie wystawionej faktury VAT.

Dodatkowo Spółka otrzyma do 1/9 całkowitych wpływów obliczonych jw. na faktycznie poniesione wydatki kwalifikujące się do objęcia wsparciem i wykazane we wniosku o płatność, związane z przygotowaniem usługi doradczej. Usługi doradcze, które będą wykonywane w ramach usługi pilotażowej - doradztwo-asysta wchodzą w zakres usług świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółki. Jednak na tą chwilę Spółka takich usług nie świadczy komercyjnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług bezpośrednio i pośrednio związanych z realizacją usługi pilotażowej - doradztwo-asysta w prowadzeniu działalności gospodarczej (stanowiących wydatki kwalifikowane)...

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, iż w stosunku do wydatków na nabycie towarów i usług, związanych bezpośrednio i pośrednio z realizacją projektu polegającego na przetestowaniu i wdrożeniu usługi pilotażowej - doradztwo-asysta w prowadzeniu działalności gospodarczej, Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w 100%. Wydatki bezpośrednie i pośrednie będą rozliczane we wniosku o płatność. Przy wydatkach dotyczących różnych działalności Spółka stosuje, zgodnie z wcześniej przywołanymi interpretacjami, klucze podziałowe przypisujące dany wydatek do odpowiedniego rodzaju działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest więc związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, nie ma tutaj znaczenia z jakich środków będzie finansowany wydatek. Warunkiem uznania wydatku za kwalifikujący się do objęcia wsparciem jest poniesienie ich w związku z realizacją Projektu.

Ponieważ Spółka będzie obciążać za usługę przedsiębiorców w określonej wysokości 5,00 zł za godzinę doradztwa-asysty, więc jest to sprzedaż opodatkowana i nie ma tu znaczenia rzeczywisty koszt ponoszony przez Spółkę w związku z realizacją usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Jak wskazał Zainteresowany, ponieważ będzie on obciążać za usługę przedsiębiorców w określonej wysokości, tj. 5,00 zł za godzinę doradztwa-asysty, więc jest to sprzedaż opodatkowana i nie ma tu znaczenia rzeczywisty koszt ponoszony przez Spółkę w związku z realizacją usługi. W omawianym zakresie Wnioskodawcy będzie więc przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Spółce przysługuje prawo w całości do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług bezpośrednio i pośrednio związanych z realizacją usługi pilotażowej - doradztwo-asysta w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie stanu faktycznego dotyczącego opodatkowania kwoty otrzymanej dotacji wydano w dniu 27 września 2011 r. odrębną interpretację o numerze ILPP2/443-1009/11-2/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPP2/443-1009/11-2/AK, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu