Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego, poniesionego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP1/443-657/12/IK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.08.2012, sygn. ITPP1/443-657/12/IK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego, poniesionego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2012 r. (data wpływu 1 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego, poniesionego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Spółdzielnia, po spełnieniu wymaganych warunków, w dniu 4 lipca 2011 r. podpisała umowę z Zarządem Województwa o dofinansowanie projektów w ramach Osi Priorytetowej 4 Rozwój, Restrukturyzacja i Rewitalizacja Miast. W zakresie ww. projektów wykonane zostaną prace, tj.:

  1. humanizacja blokowisk poprzez poprawę warunków technicznych budynków zrealizowanych w technologii z wielkiej płyty w zasobach Spółdzielni;
  2. termomodernizacja sześciu budynków zrealizowanych w technologii wielkiej płyty w zasobach Spółdzielni

W dniu 1 lipcu 2011 r. podpisano aneksy do ww. umów, określające rzeczywiste koszty kwalifikowane powyżej wymienionych projektów oraz sposób ich finansowania:

  1. humanizacja blokowisk- koszty kwalifikowane projektu - .. zł, w tym środki europejskie EFRR wraz ze współfinansowaniem ze środków budżetu państwa - zł, tj., 50 %, środki własne Beneficjenta - zł, tj. 50% kosztów kwalifikowanych,
  2. termomodernizacja budynków.... - koszty kwalifikowane - zł, w tym środki europejskie EFRR wraz ze współfinansowaniem z budżetu państwa - zł (50%), środki własne Spółdzielni - . zł (50% kosztów kwalifikowanych ).

Realizacja obydwu projektów wymaga zaangażowania środków własnych Spółdzielni w wysokości 50% wydatków kwalifikowanych. Wymieniona kwota jest finansowana z funduszu remontowego Spółdzielni. Fundusz remontowy jest tworzony z odpisów związanych z kosztami gospodarowania zasobami mieszkaniowymi. Na podstawie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali mieszkalnych oraz właściciele lokali mieszkalnych niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości poprzez uiszczanie opłat zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 powołanej ustawy. Spółdzielnia powołuje również treść art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni wymienione w tym przepisie korzystają ze zwolnienia od podatku. Zgodnie z § 10 ust.1 pkt 5 umowy zawartej z Urzędem Marszałkowskim, Spółdzielnia zobowiązuje się do dostarczenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanych projektów. Koszty kwalifikowane określone w powyższych projektach są kosztami brutto (z VAT). Spółdzielnia nie dokonywała odliczeń podatku przy realizacji wykazanych projektów, traktując podatek ten jako koszt kwalifikowany, ponieważ poniesione nakłady na realizację projektów są związane z opłatami zwolnionymi od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy. Roboty remontowe i modernizacyjne objęte dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej dotyczą budynków, w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne. Zakupy usług w ramach realizowanych projektów nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy złożone przez Spółdzielnię oświadczenie - traktujące podatek VAT jako koszt kwalifikowany - jest prawidłowe... Czy Spółdzielnia nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług związanych z realizacją wyżej wskazanych projektów dotyczących zasobów mieszkaniowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż pobierane przez Spółdzielnię opłaty na pokrycie kosztów eksploatacji i utrzymania budynków mieszkalnych zgodnie z art. 4 ust 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, zwolnione są od podatku VAT na podstawie ar. 43 ust. l pkt 11 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia realizuje dwa projekty finansowane w 50% ze środków unijnych, a w pozostałej części z funduszu remontowego. W ramach ww. projektów poprawione zostaną warunki techniczne budynków zbudowanych w technologii z wielkiej płyty oraz nastąpi termomodernizacja sześciu budynków zbudowanych w technologii z wielkiej płyty. Jak wskazano we wniosku poniesione wydatki w ramach realizowanych projektów nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy, stwierdzić należy, że z uwagi na to, iż przedmiotowe projekty nie służą sprzedaży opodatkowanej, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Spółdzielni nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektów.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Tym samym odpowiedź na pierwszą część zapytania postawionego we wniosku nie mieści się w zakresie regulacji określonej w rozdziale 1a ustawy Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ( t.j. Dz. U. z 2012 poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 964 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy