Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu wyposażenie świetlicy - Interpretacja - IBPP3/443-719/12/LŻ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.09.2012, sygn. IBPP3/443-719/12/LŻ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu wyposażenie świetlicy

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2012r. (data wpływu 11 lipca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 sierpnia 2012r. (data wpływu 21 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizacji operacji pt. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizacji operacji pt.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 sierpnia 2012r. (data wpływu 21 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 sierpnia 2012r. znak: IBPP3/443-719/12/LŻ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Ochotnicza Straż Pożarna złożyła wniosek o dofinansowanie operacji pn. ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW). OSP poprzez zakup wyposażenia świetlicy wiejskiej umożliwi mieszkańcom wsi uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych oraz stworzy ofertę spędzania wolnego czasu dla młodych i starszych mieszkańców sołectwa.

Zaplanowano zakup następującego wyposażenia :

  • krzesła drewniane z tapicerowanym siedziskiem - 40 szt.
  • stoły drewniane o przybliżonych wymiarach 150/90/75 - 5 szt.
  • stoły drewniane o przybliżonych wymiarach 200/90/75 - 2szt.
  • stół pingpongowy - l szt.
  • sprzęt nagłaśniający (2 kolumny estradowe, końcówka mocy, mikser estradowy, 2 mikrofony, odtwarzacz CD Mp3, stolik montażowy, zestaw przewodów audio, przedłużacz 30 mb).

Całkowity koszt operacji 22195,42 pln w tym wnioskowana dotacja 15536,00 pln.

OSP pozostanie właścicielem powstałego majątku. Zakupione wyposażenie będzie powszechnie i nieodpłatnie udostępniane mieszkańcom sołectwa, gościom, turystom itp. OSP nie będzie wydzierżawiać ani wynajmować zakupionego wyposażenia. OSP będzie ponosić koszty związane z utrzymaniem zakupionego wyposażenia.

Ponadto Wnioskodawca w piśmie z dnia 17 sierpnia 2012 wskazał, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT nie składa deklaracji VAT-7 i korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. l ustawy o VAT.

Zakupy towarów i usług nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę czyli OSP.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 sierpnia 2012r.):
Czy Wnioskodawca będzie mieć prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy dokonane w ramach realizacji projektu pt. ...

Stanowisko wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 sierpnia 2012r.):

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy dokonane w ramach realizacji projektu pt. .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Jak wynika z powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawione wyżej regulacje wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7. Wypada również wskazać, że w obrocie krajowym podatek naliczony wynika z faktur otrzymywanych przez podatnika. Tym samym dokumentem umożliwiającym, co do zasady, odliczenie podatku naliczonego są faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Ochotnicza Straż Pożarna złożyła wniosek o dofinansowanie operacji pn. ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW). OSP poprzez zakup wyposażenia świetlicy wiejskiej umożliwi mieszkańcom wsi uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych oraz stworzy ofertę spędzania wolnego czasu dla młodych i starszych mieszkańców sołectwa.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT nie składa deklaracji VAT-7 i korzystamy ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. l ustawy o VAT.

Zakupy towarów i usług nie będą wykorzystywane przez wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na wnioskodawcę czyli OSP.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie miał zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach