
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 lutego 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku wykazania sprzedaży opodatkowanej po stronie podatku VAT należnego z tytułu sprzedawanych towarów oraz obowiązku uwzględnienia w rejestrach zakupu wszystkich faktur korygujących z tytułu rabatów zakupowych uzyskanych od Franczyzodawcy towarów. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem nadanym z 25 marca 2025 r. (wpływ 31 marca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni dalej też zwana jako: „Podatnik”, „Franczyzobiorca” lub „Wnioskodawca” była podmiotem gospodarczym, którego przedmiotem działalności gospodarczej była sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, tj. kod PKD 47.11.Z. Wnioskodawczyni prowadziła sklepy sieci „A.”. Podatnik posiadała aktywny status podatnika VAT w okresie od 23 grudnia 2011 r. do 13 maja 2024 r. oraz jest rezydentem podatkowym do celów podatku dochodowego od całości swoich dochodów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Podatnik nawiązał współpracę na prowadzenie sklepu w ramach umowy o współpracy (umowy franczyzowej). Mocą Umowy Franczyzobiorca (Podatnik/Wnioskodawca) jest uprawniony i zobowiązany do prowadzenia Działalności Handlowej z wykorzystaniem i zgodnie z przekazanymi mu zasadami składającymi się na Know-How, a także w sposób zgodny z postanowieniami Umowy oraz Instrukcji i Wytycznych, także wydanych w trakcie jej obowiązywania.
Franczyzodawca zobowiązany jest przekazać Franczyzobiorcy Know-How, ulepszać zasady prowadzenia działalności gospodarczej Franczyzobiorcy, poszerzać ofertę sieci i podejmować działania w celu zdobywania nowych klientów. Franczyzodawca ma obowiązek organizacji sieci w sposób ułatwiający Franczyzobiorcy prowadzenie Działalności Handlowej i umożliwiający osiągnięcie przez Franczyzobiorcę jak najlepszych wyników finansowych. W tym zakresie Franczyzodawca wykorzystując swą wiedzę i doświadczenie dołoży starań do efektywnego zarządzania całą siecią detalicznych punktów sprzedaży funkcjonujących pod marką „A.” i będzie współdziałać z Franczyzobiorcą.
W okresie obowiązywania niniejszej Umowy i na warunkach w niej przewidzianych Franczyzodawca zobowiązany jest do udzielania Franczyzobiorcy pomocy w Działalności Handlowej, w tym poprzez utrzymanie dyscypliny w obszarze przestrzegania zasad prowadzenia Działalności Handlowej przez pozostałych uczestników sieci, udzielanie Franczyzobiorcy wszechstronnej pomocy w utrzymaniu dobrej jakości oferty Sklepu, a także wsparcia technicznego. Strony postanawiają, że Franczyzobiorca będzie prowadził Działalność Handlową w Sklepie i Sklep będzie otwarty i dostępny dla Klientów we wszystkie dni tygodnia w godzinach od (...) do (...), z tym zastrzeżeniem że Działalność Handlowa będzie prowadzona wyłącznie w sposób i w zakresie dopuszczalnym przez obowiązujące przepisy prawa, w tym przepisy nakazujące skrócenie godzin prowadzenia handlu lub zakazujące prowadzenia handlu w danym dniu, w szczególności przepisy ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz niektóre inne dni. Wszelkie zmiany godzin otwarcia Sklepu inne niż wynikające z przepisów prawa wymagają zgody Franczyzodawcy w formie przewidzianej we właściwej instrukcji.
Franczyzobiorca nie jest uprawniony do powierzenia nadzoru nad Działalnością Handlową jakiejkolwiek osobie trzeciej bez pisemnej zgody Franczyzodawcy (pod rygorem nieważności). Franczyzobiorca uprawniony jest do prowadzenia Działalności Handlowej w Sklepie i czerpania z tej działalności korzyści, na zasadach określonych w Umowie. Franczyzobiorca uprawniony jest do korzystania z dorobku Franczyzodawcy, jego doświadczenia oraz renomy, w tym do czerpania korzyści płynących ze współpracy Franczyzodawcy z dostawcami Towarów Handlowych.
Franczyzobiorca zobowiązany jest do prowadzenia w Sklepie sprzedaży wszystkich Towarów Planogramowych oraz uprawniony jest do sprzedaży innych Towarów Handlowych nie uwzględnionych w Planogramie, ale wpisanych na właściwą Listę prowadzoną przez Franczyzodawcę. Franczyzobiorca nie jest uprawniony do sprzedaży towarów, które nie zostały wpisane na Listę Towarów Handlowych. Franczyzobiorca zobowiązany jest do stosowania wskazanych przez Franczyzodawcę zasad i sposobów ekspozycji oraz przechowywania Towarów Handlowych i innych procedur i rozwiązań biznesowych. Franczyzobiorca zobowiązany jest nabywać Towary wyłącznie od Franczyzodawcy lub podmiotów wskazanych przez Franczyzodawcę, a w zakresie Towarów Regionalnych od Dostawców Regionalnych, którzy spełniają wymogi jakościowe określone dla dostawców produktów żywnościowych.
Franczyzobiorca uprawniony jest do wykorzystania Know-How w Działalności Handlowej w Sklepie na zasadach określonych w niniejszej Umowie, w tym do korzystania z opracowanych i sprawdzonych przez Franczyzodawcę metod prowadzenia działalności handlowej w punktach sprzedaży detalicznej działających pod marką „A.”. Franczyzobiorca uprawniony jest do korzystania z Własności Intelektualnej w Działalności Handlowej w Sklepie na zasadach określonych w niniejszej Umowie. Franczyzobiorca zobowiązany jest prowadzić Działalność Handlową wyłącznie w Sklepie oraz z wykorzystaniem Know-How i Własności Intelektualnej, a w tym Oprogramowania. Sprzedając Towary w Sklepie Franczyzobiorca obowiązany jest stosować detaliczną cenę odsprzedaży Klientom nie wyższą od wynikającej z regulacji niniejszej Umowy (Maksymalnej Detalicznej Ceny Odsprzedaży), przy czym w każdym wypadku uprawniony jest do samodzielnego ustalenia detalicznej ceny odsprzedaży na poziomie niższym, bez względu na to czy dane Towary Handlowe sprzedawane są w normalnym toku działalności, czy objęte są akcją promocyjną wizerunkową, czy akcją promocyjną połączoną z czasową obniżką regularnej Maksymalnej Detalicznej Ceny Odsprzedaży.
Franczyzobiorca uprawniony jest do uzyskania od Franczyzodawcy posprzedażowych upustów ceny zakupu Towarów w przypadkach określonych w Umowie i Instrukcjach. Franczyzobiorca zobowiązany jest do oferowania w Sklepie wszystkich Usług Okołohandlowych wprowadzonych do oferty Sklepu i nie jest uprawniony do oferowania usług, które nie zostały wpisane na listę Usług Okołohandlowych. W przypadku wprowadzenia do oferty Sklepu innych/dodatkowych/nowych Usług Okołohandlowych, np. (...), itd.
Franczyzobiorca będzie zobowiązany do zawierania umów lub pośredniczenia przy zawieraniu umów na świadczenie tych usług z chwilą wprowadzenia ich do oferty Sklepu. Franczyzobiorca obowiązany jest przestrzegać postanowień wszelkich zawartych umów dodatkowych i regulaminów, czy innego rodzaju instrukcji dotyczących świadczenia Usług Okołohandlowych oferowanych w Sklepie. Franczyzobiorca obowiązany jest współuczestniczyć w promocjach organizowanych przez Franczyzodawcę, polegających w szczególności na okresowych obniżkach Maksymalnej Detalicznej Ceny Odsprzedaży wybranych Towarów Handlowych lub grup Towarów Handlowych. Franczyzobiorca obowiązany jest przestrzegać Planogramu i zamawiać Towary Handlowe stosownie do potrzeb, zmierzając do maksymalizacji obrotu w prowadzonym przez siebie Sklepie.
Franczyzobiorca obowiązany jest bezwzględnie przestrzegać terminów płatności za zakupione w ramach niniejszej Umowy Towary oraz terminów przelewów środków pieniężnych uzyskanych w związku z zawieraniem umów na świadczenie Usług Okołohandlowych, stosując w tym zakresie odnośne postanowienia Instrukcji i Wytycznych. Franczyzobiorca obowiązany jest do niezwłocznego udzielania Franczyzodawcy pełnych i wyczerpujących wyjaśnień dotyczących wykonywania Przedmiotu niniejszej Umowy, przedstawiając w razie potrzeby dokumenty finansowe i rozliczeniowe z tym związane, w szczególności wydruki/ dane z kasy fiskalnej (kas fiskalnych) i inne dokumenty księgowe.
Franczyzobiorca obowiązany jest przestrzegać warunków uzyskanych pozwoleń, koncesji, w tym przepisów komunalnych, w szczególności w zakresie prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych. Franczyzobiorca zapewni przestrzeganie tych regulacji przez osoby, którymi posługiwał się będzie przy wykonywaniu Przedmiotu niniejszej Umowy. Franczyzobiorca wyraża zgodę na przechowywanie w depozycie Franczyzodawcy oryginału pozwolenia na detaliczną sprzedaż napojów alkoholowych wydanego dla Sklepu, natomiast w Sklepie Franczyzobiorca będzie posiadał poświadczony notarialnie odpis pozwolenia. Franczyzobiorca jednocześnie złoży do niniejszej Umowy wskazane przez Franczyzodawcę oświadczenie dotyczące oryginału zezwolenia na wypadek wygaśnięcia Umowy Współpracy Franczyzowej.
Franczyzobiorca obowiązany jest utrzymywać łączność z Franczyzodawcę w oparciu o wewnętrzny serwis internetowy oraz pocztę elektroniczną (e-mail). Franczyzobiorca obowiązany jest zapewnić stały kontakt telefoniczny (...) z nim lub inną osobą należycie przez niego umocowaną. Franczyzobiorca obowiązany jest w ramach wykonania Przedmiotu niniejszej Umowy dbać o dobre imię i wizerunek Franczyzodawcy oraz dążyć do umocnienia pozytywnego wizerunku marki Sklepu w świadomości Klientów i kontrahentów. W szczególności Franczyzobiorca obowiązany jest prowadzić swoją działalność zgodnie z najwyższymi standardami biznesowymi i nie dokonywać żadnych czynności, które wpłyną lub mogą wpłynąć niekorzystnie na wizerunek komercyjny lub renomę Franczyzodawcy. Franczyzobiorca obowiązany jest uczestniczyć w spisie z natury Towarów („Inwentaryzacja”), a także w czynnościach kontrolnych, przeprowadzanych przez upoważnionych przedstawicieli Franczyzodawcy, w szczególności Audytora, Partnera ds. Sprzedaży, Managera ds. Sprzedaży, pracownika Franczyzodawcy oraz innych podmiotów upoważnionych indywidualnie przez Franczyzodawcę. Spis z natury może być przeprowadzany w toku trwania współpracy ("Inwentaryzacja okresowa"), lub po jej zakończeniu („Inwentaryzacja końcowa”). Przebieg i zasady przeprowadzania tych Inwentaryzacji oraz czynności poinwentaryzacyjnych regulują odrębne Instrukcje. Franczyzobiorca obowiązany jest przestrzegać wszelkich postanowień umownych oraz regulacji prawnych związanych z korzystaniem ze Sklepu i powstrzymać się od zachowań mogących skutkować utratą przez Franczyzodawcę tytułu prawnego do Sklepu. Franczyzobiorca obowiązany jest przestrzegać Procedury Antykorupcyjnej i Compliance Franczyzodawcy.
Franczyzobiorca zobowiązany jest poinformować Franczyzodawcę o prowadzeniu działalności gospodarczej innej niż objętej Przedmiotem niniejszej Umowy niezwłocznie po jej podjęciu. Franczyzobiorca w ramach prowadzenia Działalności Handlowej w Sklepie zobowiązany jest do prowadzenia sprzedaży Towarów dla Klientów w godzinach określonych w treści Umowy Współpracy Franczyzowej w każdy dzień handlowy. Strony zgodnie postanawiają, że w przypadku nie prowadzenia przez Franczyzobiorcę sprzedaży Towarów dla Klientów w dzień handlowy, Franczyzodawca naliczy Franczyzobiorcy karę umowną. W trakcie trwania współpracy Franczyzobiorca zobowiązany był (ciągle jest) dokonywać na rzecz Franczyzodawcy zapłaty za Towary oraz ponosić następujące opłaty i koszty: Opłaty Franczyzowej i Opłaty Franczyzowej Licencyjnej w wysokości wskazanej w Umowie, Opłaty za Podnajem w wysokości wskazanej w Umowie, Opłaty za Wyposażenie w wysokości wskazanej w Umowie, Raty Opłaty Inicjalnej Podstawowej w wysokości wskazanej w Umowie, Raty Opłaty Inicjalnej Kaucyjnej w wysokości wskazanej w Umowie, Wpłaty na ubytki towarowe (WUT) w wysokości wskazanej w Umowie, Koszty Eksploatacyjne w szczególności: a. wszelkie koszty związane z używaniem Sklepu i prowadzeniem w nim Działalności Handlowej bez względu na to, czy ponoszone są przez Franczyzobiorcę bezpośrednio na rzecz dostawców dóbr lub usług, czy na podstawie refakturowania przez Franczyzodawcę lub wynajmującego Franczyzodawcę, a w szczególności koszty: wywozu nieczystości/śmieci koszty usług wodno-kanalizacyjnych koszty usług telekomunikacyjnych i teleinformatycznych, opłaty za dzierżawę oprogramowania terminala dodatkowego czynszu podnajmu;
b. koszty wszelkich materiałów eksploatacyjnych kupowanych od Franczyzodawcy, a niepodlegających dalszej odprzedaży, w szczególności opakowań jednorazowych, rolek kasowych, strojów firmowych oraz innych Towarów, które nie podlegają sprzedaży detalicznej u Franczyzobiorcy, a kupowane są przez niego od Franczyzodawcy, których wartość brutto wyliczona jest na podstawie wystawionych Franczyzobiorcy faktur VAT i faktur VAT KOREKTA, prowizji od płatności zrealizowanych transakcji kartami płatniczymi w wysokości określonej w umowie z agentem rozliczeniowym, skorygowanej o potrącenia i inne dopłaty, wynagrodzenia za usługę drukowania, kar finansowych, w tym kar umownych określonych w Umowie Współpracy Franczyzowej lub w odrębnych Instrukcjach, spłaty pożyczki, składki na ubezpieczenie majątku, środków obrotowych oraz OC, a także na ubezpieczenie na wypadek wystąpienia szkody w ramach „Polisy na Biznes”, koszt wydania kolejnego certyfikatu do Usługi Zaufania (w przypadku utracenia kluczy), należności z tytułu zawartych przez Franczyzobiorcę odrębnych umów na realizację usług, jeżeli zgodnie z warunkami tych umów operatorem rozliczeń jest Franczyzodawca, natomiast Franczyzobiorca jest zobowiązany do uiszczenia należnej kwoty za usługę na konto Franczyzodawcy (np. należności za wsparcie Franczyzobiorców w pozyskaniu przez Agencje Pracy pracowników tymczasowych lub zleceniobiorców do realizacji wyznaczonych zadań oraz inne opłaty stanowiące ekwiwalent za świadczone na rzecz lub na zlecenie Franczyzobiorcy usługi. Natomiast Franczyzodawca zobowiązuje się wydać Franczyzobiorcy w uzgodnionym terminie Sklep wraz z jego Wyposażeniem, celem umożliwienia Franczyzobiorcy prowadzenia w nim Działalności Handlowej.
Franczyzodawca zobowiązuje się wspierać Franczyzobiorcę w Działalności Handlowej w celu optymalizacji warunków jej prowadzenia w Sklepie. Franczyzodawca zobowiązuje się udzielić Franczyzobiorcy w okresie obowiązywania niniejszej Umowy prawa do korzystania z Know-How, a także na bieżąco aktualizować Know-How stosownie do zmieniającej się rzeczywistości rynkowej, zmierzając przy tym do maksymalizacji obrotu w Sklepie.
Jednocześnie Franczyzodawca zobowiązuje się dążyć do zachowania w poufności Know-How celem zachowania jego unikalnego charakteru. Franczyzodawca zobowiązuje się, że poprzez ustalany przez niego wystrój Sklepu oraz sposób prezentacji Towarów Handlowych będzie dążył do maksymalizacji obrotu w Sklepie. Franczyzodawca oświadcza, że poprzez współpracę ze starannie wybranymi dostawcami Towarów Handlowych będzie dążył do zapewnienia i utrzymania atrakcyjnej oferty Sklepu.
Franczyzodawca jest uprawniony i zobowiązany do ustalania Listy Towarów i Towarów Regionalnych, zmierzając przy tym do maksymalizacji obrotu w Sklepie. Lista Towarów zostanie udostępniona Franczyzobiorcy za pośrednictwem systemu, a Franczyzodawca jest uprawniony i zobowiązany do jej bieżącej aktualizacji w celu maksymalizacji obrotu w Sklepie. Lista Towarów Regionalnych zostanie udostępniona Franczyzobiorcy w programie oraz ewentualnie poprzez wydanie przez Franczyzodawcę odpowiedniej Instrukcji lub Wytycznej. Franczyzodawca jest uprawniony i zobowiązany do jej bieżącej aktualizacji w celu maksymalizacji obrotu w Sklepie.
Indywidualnie określone dla danego Sklepu Planogramy zostaną udostępnione Franczyzobiorcy za pośrednictwem Portalu, a Franczyzodawca jest uprawniony i zobowiązany do ich bieżącej aktualizacji w celu maksymalizacji obrotu w Sklepie. Franczyzodawca obowiązany jest do prowadzenia obsługi logistycznej Sklepu w zakresie dostaw Towarów, dokładając należytej staranności w celu zapewnienia - w ramach dostępności towarowej u producentów lub dystrybutorów - ciągłości realizacji zamówień składanych przez Franczyzobiorcę. Franczyzodawca uprawniony jest do ustalania Maksymalnej Detalicznej Ceny Odsprzedaży Towarów w Sklepie. Franczyzodawca jest uprawniony i zobowiązany do ustalania listy Usług Okołohandlowych wprowadzonych do oferty Sklepu. W związku z wprowadzeniem do oferty Sklepu Usług Okołohandlowych Franczyzodawca obowiązany jest zapewnić Franczyzobiorcy dokumentację i instrukcje niezbędne do zawierania umów w tym zakresie.
Franczyzodawca obowiązany jest do prowadzenia samodzielnie lub we współpracy z podmiotami trzecimi działań marketingowych wspierających rozpoznawalność detalicznych punktów sprzedaży funkcjonujących pod marką „B”. Franczyzodawca zobowiązany jest do organizowania kampanii reklamowych celem wypromowania i rozwoju Działalności Handlowej w Sklepie. Franczyzodawca zobowiązuje się dysponować witryną internetową z informacjami o całej sieci, celem popularyzacji oferty Sklepu oraz promowania marki sieci sklepów „A.”. Franczyzodawca zobowiązuje się obserwować rynek, statystyki oraz tendencje istotne dla prowadzenia Działalności Handlowej i wprowadzać w tym zakresie innowacje wzbogacając tym samym Know-How. Franczyzodawca może decydować o instalowaniu w Sklepie urządzeń służących innym celom niż prowadzenie Działalności Handlowej, np. (...) itp. Franczyzodawca zobowiązany jest sprawować stały serwis i opiekę informatyczną Sklepu. Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wykazywał w deklaracjach podatkowych oraz JPK_VAT/ JPK_V7 do 2024 roku włącznie sprzedaż towarów na terytorium kraju opodatkowanych właściwymi stawkami podatku VAT oraz nabycie towarów i usług z uwzględnieniem korekt z tytułu faktur korygujących dotyczących rabatów zakupowych.
Należy również zauważyć, że Wnioskodawca dokonywał zamówienia towarów u Franczyzodawcy na podstawie wolumenu oraz limitu zamówień określonego przez Franczyzodawcę, jak również cen ustalonych przez Franczyzodawcę bez możliwości kreowania tych cen, tj. nie wpływał również na cenę odsprzedaży zamawianych towarów. Franczyzodawca dokonuje dostawy do sklepu jak Wnioskodawca uzupełni zatowarowanie według złożonych przez niego zamówień. Co więcej, cały utarg dzienny w kwocie brutto nie był do dyspozycji oraz we własności Franczyzobiorcy lecz był przelewany w kwocie brutto na konto Franczyzodawcy pod rygorem kary umownej.
Faktury zakupowe z tytułu rzekomo nabytych towarów nie uwzględniały daty płatności - zawierały natomiast adnotację, że płatności Franczyzobiorca dokonuje według ustaleń instrukcji, z których wynikał obowiązek przekazywania codziennego utargu z podatkiem VAT należnym. Wszelkie braki inwentaryzacyjne rozliczane były z Franczyzodawcę i obciążały również Podatnika, który z tego tytułu musiał wpłacać Franczyzodawcy od 0,5% do 2,5 % opłaty miesięcznej z tyt. tzw. Wskaźnika Ubytków Towarowych.
Co więcej, Franczyzobiorca miał obowiązek zapewnić stały kontakt telefoniczny oraz elektroniczny (...), tj. być dyspozycyjny wobec Franczyzodawcy w każdym czasie i porze. Podatnik odpowiadał, więc ekonomicznie za podejmowane działania i był całkowicie uzależniony od procedur wprowadzonych przez Franczyzodawcę na podstawie realizowanej Umowy. Ponadto, po wpłaconym utargu brutto przez Franczyzobiorcę w ramach miesięcznych rozliczeń, Franczyzobiorca otrzymywał wynagrodzenie w formie przelewu od Franczyzodawcy - była to kwota wynagrodzenia przelewana w ramach rozliczenia miesięcznego przez Franczyzodawcę, z którego składa się wynagrodzenie podstawowe plus prowizja (marża umowna) od wartości sprzedanych towarów oraz wynagrodzenie za otwarcie sklepu w dni ustawowo wolne od pracy. Na paragonie wydawanym konsumentowi wymieniona jest na wstępie nazwa i numer sklepu, a pod spodem adres, pod którym znajduje się sklep, nazwa i NIP firmy Podatnika, który dany sklep prowadzi.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Strony podjęły współpracę na podstawie umowy „Współpracy Franczyzowej”. Zgodnie z umową Wnioskodawczyni jako Franczyzobiorca zobowiązana była „w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, do prowadzenia w imieniu własnym, na własną rzecz i rachunek Działalności Handlowej”. W umowie postanowiono, że „Intencją Stron jest uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków pozwalających podjąć wzajemną współpracę w ramach umowy franczyzowej. W celu uniknięcia wątpliwości Strony oświadczają, że nie jest ich zamiarem powoływanie mocą niniejszej Umowy jakiegokolwiek typu spółki osobowej przewidzianej przepisami prawa polskiego lub nawiązanie stosunku pracy, zawarcie umowy agencyjnej lub jakiejkolwiek innej nazwanej umowy cywilnoprawnej uregulowanej w Kodeksie Cywilnym”.
„23. Franczyzobiorca obowiązany jest w ramach wykonania Przedmiotu niniejszej Umowy dbać o dobre imię i wizerunek Franczyzodawcy oraz dążyć do umocnienia pozytywnego wizerunku marki Sklepu w świadomości Klientów i kontrahentów. W szczególności Franczyzobiorca obowiązany jest prowadzić swoją działalność zgodnie z najwyższymi standardami biznesowymi i nie dokonywać żadnych czynności, które wpłyną lub mogą wpłynąć niekorzystnie na wizerunek komercyjny lub renomę Franczyzodawcy”.
Do umowy została sporządzona przez Franczyzodawcę (a dalej aktualizowana) lista Towarów CL, tj. towarów, które oferowane były Franczyzobiorcy przez Franczyzodawcę, w które Franczyzobiorca musiał zaopatrywać się wyłącznie u Franczyzodawcy. Zgodnie z umową „Franczyzobiorca zobowiązany jest nabywać Towary CL wyłącznie od Franczyzodawcy lub podmiotów wskazanych przez Franczyzodawcę, a w zakresie Towarów Regionalnych od dostawców regionalnych”. Franczyzodawca wskazywał także Franczyzobiorcy marżę maksymalną dla Towarów CL oraz opracowywał Planogram, czyli wykaz towarów wraz z rozmieszczeniem miejsca ekspozycji. Towary Regionalne były to ujęte w odrębnym spisie towary, w które Franczyzobiorca mógł zaopatrywać się u dostawców zewnętrznych (co do zasady były to warzywa i owoce).
Wnioskodawczyni częściowo odpowiadała za zarządzanie sklepem, ale w wielu aspektach musiała podporządkować się wytycznym Franczyzodawcy. Jak wspomniano wyżej, to Franczyzodawca decydował o tym, które towary mają być oferowane do sprzedaży w sklepie Franczyzobiorcy, w jaki sposób towary mają być wyłożone na ekspozycji i w jaki sposób przechowywane, od jakich dostawców Franczyzobiorca ma nabywać większość towarów handlowych, Franczyzodawca narzucał Franczyzobiorcy po jakiej Maksymalnej Detalicznej cenie Odsprzedaży ma sprzedawać towary. Poniżej postanowienia umowne na potwierdzenie powyższego twierdzenia:
„5. Strony postanawiają, że Franczyzobiorca będzie prowadził Działalność Handlową w Sklepie i Sklep będzie otwarty i dostępny dla Klientów 7 dni w tygodniu w godzinach od (...) do (...), z tym zastrzeżeniem że Działalność Handlowa będzie prowadzona wyłącznie w sposób i w zakresie dopuszczalnym przez obowiązujące przepisy prawa, w tym przepisy nakazujące skrócenie godzin prowadzenia handlu lub zakazujące prowadzenia handlu w danym dniu. Wszelkie zmiany godzin otwarcia Sklepu wymagają zgody Franczyzodawcy w formie przewidzianej we właściwej instrukcji.
7. Strony uzgadniają, że Działalność Handlowa będzie prowadzona przez Franczyzobiorcę osobiście, we własnym imieniu i na własny rachunek oraz w zakresie dopuszczalnym przez obowiązujące przepisy prawa za pośrednictwem osób zaangażowanych przez niego na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej. Franczyzobiorca nie jest uprawniony do powierzenia nadzoru nad Działalnością Handlową jakiejkolwiek osobie trzeciej bez pisemnej zgody Franczyzodawcy (pod rygorem nieważności).
2. Z uwzględnieniem postanowień niniejszej Umowy Franczyzobiorca uprawniony jest do korzystania z dorobku Franczyzodawcy, jego doświadczenia oraz renomy, w tym do czerpania korzyści płynących ze współpracy Franczyzodawcy z dostawcami Towarów Handlowych. Franczyzobiorca zobowiązany jest do prowadzenia w Sklepie sprzedaży wszystkich Towarów Planogramowych oraz uprawniony jest do sprzedaży innych Towarów Handlowych nie uwzględnionych w Planogramie, ale wpisanych na właściwą Listę prowadzoną przez Franczyzodawcę. Franczyzobiorca nie jest uprawniony do sprzedaży towarów, które nie zostały wpisane na Listę Towarów Handlowych. Franczyzobiorca zobowiązany jest do stosowania wskazanych przez Franczyzodawcę zasad i sposobów ekspozycji oraz przechowywania Towarów Handlowych i innych procedur i rozwiązań biznesowych.
3. Franczyzobiorca zobowiązany jest nabywać Towary CL wyłącznie od Franczyzodawcy lub podmiotów wskazanych przez Franczyzodawcę, a w zakresie Towarów Regionalnych od dostawców regionalnych.
9. Mocą niniejszej Umowy Franczyzobiorca zobowiązany jest do oferowania w Sklepie wszystkich Usług Okołohandlowych wprowadzonych do oferty Sklepu i nie jest uprawniony do oferowania usług, które nie zostały wpisane na listę Usług Okołohandlowych. W przypadku wprowadzenia do oferty Sklepu innych/dodatkowych/nowych Usług Okołohandlowych, np.(...), itd., Franczyzobiorca będzie zobowiązany do zawierania umów lub pośredniczenia przy zawieraniu umów na świadczenie tych usług z chwilą wprowadzenia ich do oferty Sklepu.
10. Franczyzobiorca obowiązany jest przestrzegać postanowień wszelkich zawartych umów dodatkowych i regulaminów, czy innego rodzaju instrukcji dotyczących świadczenia Usług Okołohandlowych oferowanych w Sklepie.
11. Franczyzobiorca obowiązany jest współuczestniczyć w promocjach organizowanych przez Franczyzodawcę, polegających w szczególności na okresowych obniżkach Maksymalnej Detalicznej Ceny Odsprzedaży wybranych Towarów Handlowych lub grup Towarów Handlowych.
28. Franczyzobiorca zobowiązany jest poinformować Franczyzodawcę o prowadzeniu działalności gospodarczej innej niż objętej Przedmiotem niniejszej Umowy niezwłocznie po jej podjęciu.
29. Franczyzobiorca w ramach prowadzenia Działalności Handlowej w Sklepie zobowiązany jest do prowadzenia sprzedaży Towarów dla Klientów w godzinach określonych w § 3 ust. 5 Umowy Współpracy Franczyzowej w każdy dzień handlowy. Strony zgodnie postanawiają, że w przypadku nie prowadzenia przez Franczyzobiorcę sprzedaży Towarów dla Klientów w dzień handlowy, Franczyzodawca naliczy Franczyzobiorcy karę umowną.
3. Sprzedając Towary Handlowe w Sklepie Franczyzobiorca uprawniony jest do samodzielnego kształtowania ceny detalicznej odsprzedaży, doliczając do ceny zakupu własną marżę handlową („Marża”), bacząc, by cena detalicznej odsprzedaży Towarów CL nie była wyższa od Maksymalnej Ceny Detalicznej Odsprzedaży.
4. Zasady naliczania oraz wysokość Marży Maksymalnej na Towarach CL sprzedawanych w Sklepie, kształtującej Maksymalną Cenę Detalicznej Odsprzedaży, reguluje odrębna Instrukcja.
2. W ramach wykonywania Przedmiotu niniejszej Umowy Franczyzodawca ustala Listę Towarów Handlowych i Usług Okołohandlowych oferowanych w Sklepie i udostępnia ją Franczyzobiorcy.
3. Franczyzodawca ustala politykę sprzedażową, handlową i marketingową, a także wysokość kaucji dla opakowań kaucyjnych.
4. Franczyzobiorca obowiązany jest zamawiać Towary Handlowe, ze szczególnym uwzględnieniem Towarów Planogramowych, stosownie do potrzeb Działalności Handlowej, z uwzględnieniem harmonogramu dostaw ustalonego przez Franczyzodawcę oraz zmierzając do maksymalizacji obrotu w prowadzonym Sklepie i realizacji polityki sprzedażowej I handlowej ustalonej przez Franczyzodawcę.
2. Franczyzobiorca obowiązany jest uczestniczyć we wszystkich obowiązkowych akcjach promocyjno-reklamowych organizowanych przez Franczyzodawcę lub przez niego wskazanych, realizując w tym zakresie obowiązki wskazane w Wytycznych wydawanych na podstawie niniejszej Umowy. W ramach akcji promocyjno-reklamowych Franczyzobiorca zobowiązany będzie w szczególności do czasowej obniżki Maksymalnej Detalicznej Ceny Odsprzedaży lub rabatowania klientowi wybranych Towarów Handlowych, stosowania programów lojalnościowych, promowania wskazanych produktów werbalnie, poprzez odpowiednie wyeksponowanie, oznaczenie wyróżniającymi się oznacznikami cenowymi, umieszczenie materiałów reklamowych wewnątrz i na zewnątrz Sklepu, w tym rozwieszenie plakatów reklamowych, w tym w witrynach okiennych lub na drzwiach Sklepu.
1. Franczyzobiorca przy prowadzeniu Działalności Handlowej w Sklepie korzysta wyłącznie z systemu informatycznego wskazanego przez Franczyzodawcę. Franczyzobiorca nie ma prawa instalowania żadnego oprogramowania na komputerze w Sklepie innego niż przekazane przez Franczyzodawcę. W szczególności zakazuje się Franczyzobiorcy dokonywania samodzielnych napraw oraz ingerencji w Oprogramowanie i bazę danych bez zgody Franczyzodawcy.
3. Niezwłocznie po zakończeniu każdego dnia Działalności Handlowej w Sklepie Franczyzodawca wskaże Franczyzobiorcy kwotę obowiązkowej wpłaty, wynikającą z treści zawartej Umowy, ustaloną zgodnie z zasadami wskazanymi w odpowiedniej Instrukcji, uwzględniającą przyjętą zapłatę w formie bezgotówkowej („Obowiązkowa Wpłata”). Wysokość Obowiązkowej Wpłaty stanowi kwotę jaką należy wpłacić Franczyzodawcy w następnym dniu roboczym na poczet zapłaty za wcześniej dostarczone Towary CL lub zrealizowane Usługi Okołohandlowe, a także z tytułu innych zobowiązań Franczyzobiorcy względem Franczyzodawcy określonych w niniejszej Umowie i odrębnych instrukcjach.
4. W ramach Obowiązkowej Wpłaty Franczyzobiorca zobowiązany jest wpłacać Franczyzodawcy każdego dnia roboczego m.in. kwotę stanowiącą równowartość sprzedanych Towarów CL (wg. cen detalicznych brutto) i świadczonych Usług Okołohandlowych, z zastrzeżeniem zmian lub uszczegółowień określonych w odpowiednich Instrukcjach lub Wytycznych. Należności przysługujące Franczyzodawcy za dostarczony Towar CL (wg. cen zakupu brutto), oraz z innych tytułów określonych w niniejszej Umowie i odrębnych Instrukcjach, zostaną rozliczone z dokonywanymi wpłatami (w tym Obowiązkowymi Wpłatami) po zakończeniu każdego miesiąca, według zasad określonych w odrębnych Instrukcjach i Wytycznych”.
Wynagrodzenie Franczyzobiorcy było uzależnione od wysokości obrotów osiąganych w sklepie.
Co ważne, codzienny utarg Franczyzobiorca był zobowiązany wpłacać na konto Franczyzodawcy i nie mógł nim dysponować celem pokrycia bieżących kosztów działalności.
Zgodnie z treścią umowy franczyzy wynagrodzenia należne Franczyzobiorcy ustalano w następujący sposób:
„§ 9. DOCHÓD FRANCZYZOBIORCY
1. Franczyzobiorca osiąga dochód z Działalności Handlowej w Sklepie uzależniony od osiągniętego obrotu ze sprzedaży Towarów Handlowych oraz ilości lub wartości zawartych umów na świadczenie Usług Okołohandlowych. Pojęcia dochodu Franczyzobiorcy, występującego w niniejszego Umowie oraz Instrukcjach i Wytycznych nie należy utożsamiać z dochodem w rozumieniu przepisów prawa podatkowego.
2. Składnikami dochodu Franczyzobiorcy z Działalności Handlowej w Sklepie są w szczególności:
2.1. Marża ze sprzedaży To warów CL,
2.2. Dochód ze sprzedaży Towarów Regionalnych,
2.3. Rabat Podstawowy,
2.4. Rabat Lojalnościowy,
2.5. Rabat za wzrost sprzedaży Produktów Świeżych
2.6. Rabat Promocyjny, Rabat Rozwojowy,
2.7. Premia Jakościowa,
2.8. Prowizja z tytułu świadczenia Usług Okołohandlowych, wynikające z zawartych Umów, Instrukcji lub Wytycznych,
2.9. Ewentualne inne rabaty i/lub premie, subwencje, refundacje przyznane Franczyzobiorcy w Instrukcjach.
3. Sprzedając Towary Handlowe w Sklepie Franczyzobiorca uprawniony jest do samodzielnego kształtowania ceny detalicznej odsprzedaży, doliczając do ceny zakupu własną marżę handlową („Marża”), bacząc, by cena detalicznej odsprzedaży Towarów CL nie była wyższa od Maksymalnej Ceny Detalicznej Odsprzedaży.
4. Zasady naliczania oraz wysokość Marży Maksymalnej na Towarach CL sprzedawanych w Sklepie, kształtującej Maksymalną Cenę Detalicznej Odsprzedaży, reguluje odrębna Instrukcja.
5. W związku z osiąganiem przez Franczyzobiorcę obrotu na Towarach CL bez opakowań kaucyjnych (ustalanego według cen detalicznych netto - „Obrót”), Franczyzodawca przyzna Franczyzobiorcy miesięcznie Rabat Podstawowy w wysokości 6% Obrotu w danym miesiącu kalendarzowym, na warunkach i zasadach określonych w odrębnej Instrukcji. Rabat Podstawowy rozliczany będzie przy wykorzystaniu faktury korekty na rabat w wysokości i na zasadach określonych w odrębnej Instrukcji.
6. Franczyzobiorcy przysługuje Rabat Podstawowy osobno za każdy Sklep, w którym Franczyzobiorca prowadzi Działalność Handlową.
7. W związku z uprawnieniem Franczyzodawcy do kształtowania polityki sprzedażowej, handlowej i marketingowej oraz obowiązkiem Franczyzobiorcy do prowadzenia Działalności Handlowej, zmierzając do maksymalizacji obrotu w prowadzonym przez siebie Sklepie oraz realizacji polityki sprzedażowej, handlowej i marketingowej ustalonej przez Franczyzodawcę, Strony postanawiają, że Franczyzodawca uprawniony będzie do wyznaczania krótko i dalekookresowych celów sprzedażowych, handlowych i marketingowych, a także do określania innych rabatów czy upustów przyznanych Franczyzobiorcy w odrębnych Instrukcjach.
8. W zależności od okresu obowiązywania niniejszej Umowy, w związku z długością okresu w którym generowany był Obrót i dokonywane były zamówienia na Towary CL przez Franczyzobiorcę u Franczyzodawcy, Franczyzodawca przyzna Franczyzobiorcy miesięcznie Rabat Lojalnościowy rozliczany przy wykorzystaniu faktury korekty na rabat w wysokości i na zasadach określonych w odrębnej Instrukcji.
9. Franczyzobiorcy przysługuje jeden Rabat Lojalnościowy z tytułu prowadzenia Działalności Handlowej w oparciu o niniejszą Umowę niezależnie od ilości prowadzonych Sklepów.
10. Franczyzobiorcy przysługuje Rabat Promocyjny z tytułu udziału w akcjach promocyjno-marketingowych zgodnie z postanowieniami § 15 poniżej. Franczyzobiorca wyraża zgodę na potrącenie kwoty brutto Rabatu Promocyjnego z zobowiązaniami Franczyzobiorcy wynikającymi z niniejszej Umowy.
11. W przypadku osiągnięcia przez Franczyzobiorcę wzrostu Obrotu na produktach zaliczonych do grupy „Produkty świeże” stanowiących Towary CL (bez opakowań kaucyjnych) Franczyzobiorcy przysługuje Rabat za wzrost sprzedaży Produktów Świeżych. Szczegółowe zasady naliczania Rabatu za wzrost sprzedaży Produktów Świeżych, kategorie produktów zaliczanych do „Produktów Świeżych” oraz wysokość należnego Franczyzobiorcy Rabatu za wzrost sprzedaży Produktów Świeżych reguluje odrębna Instrukcja.
12. W celu wsparcia rozwoju danego sklepu Franczyzodawca udzieli Franczyzobiorcy Rabatu Rozwojowego. Wysokość udzielonego Franczyzobiorcy Rabatu Rozwojowego uzależniona jest od wysokości osiągniętego w danym miesiącu Obrotu na Towarach CL (z wyłączeniem opakowań kaucyjnych) oraz miejsca zlokalizowania Sklepu w danym powiecie. Rabat Rozwojowy naliczany jest co miesiąc dla każdego Sklepu, po zakończeniu miesiąca kalendarzowego. Szczegółowe zasady naliczania Rabatu Rozwojowego, oraz wysokość należnego Franczyzobiorcy Rabatu Rozwojowego reguluje odrębna Instrukcja.
13. Franczyzobiorcy będzie przysługiwała Premia Jakościowa w związku z utrzymaniem standardów prowadzenia sklepów, które reguluje odrębna Instrukcja.
14. Zasady świadczenia usług „B.”, „C.”, „D.”, „E.”, „F.” lub innych Usług Okołohandlowych oraz wysokość świadczeń Franczyzobiorcy z tytułu zawierania umów na świadczenie tych Usług Okołohandlowych regulują odrębne Instrukcje.
15. Szczegółowe zestawienie osiągniętej przez Franczyzobiorcę w danym miesiącu kalendarzowym Marży oraz innych składników dochodu w związku z prowadzeniem Działalności Handlowej w Sklepie wraz z podziałem na poszczególne jego składniki Franczyzobiorca otrzyma od Franczyzodawcy w terminie 5 dni roboczych od zakończenia miesiąca kalendarzowego w postaci informacji elektronicznej. Franczyzobiorca przyjmuje do wiadomości, że publikowane przez Franczyzodawcę dane pochodzące z systemów informatycznych mają charakter informacyjny i służą wyłącznie pomocą Franczyzobiorcy, a każdorazowo podstawę określenia wysokości poszczególnych składników dochodu Franczyzobiorcy z Działalności Handlowej w Sklepie stanowią dane z systemu fiskalnej kasy rejestrującej Sklepu. W razie wątpliwości Strony zweryfikują dane z zestawienia z danymi pochodzącymi z fiskalnej kasy rejestrującej Sklepu.
16. Przysługujące Franczyzobiorcy wedle treści niniejszej Umowy należności Franczyzodawca rozliczy każdorazowo po zakończeniu miesiąca kalendarzowego w terminach wskazanych w stosownych Instrukcjach. Wynikłą z tych rozliczeń kwotę pieniężną należną Franczyzobiorcy Franczyzodawca przekaże na rachunek bankowy Franczyzobiorcy wskazany przez Franczyzobiorcę.
17. W niepełnym miesiącu prowadzenia Działalności Handlowej w Sklepie wszelkie przysługujące Franczyzobiorcy Rabaty, Premie oraz inne świadczenia rozliczane będą proporcjonalnie lub w odniesieniu do osiągniętego Obrotu, na zasadach szczegółowo określonych w osobnej Instrukcji.
18. Franczyzobiorca oświadcza, że jest czynnym podatnikiem VAT, na dowód czego składa dokumenty to potwierdzające. Jednocześnie zobowiązuje się poinformować Franczyzodawcę w przypadku zmiany statusu jako podatnika VAT. Franczyzodawca zastrzega sobie prawo do zażądania w każdym czasie dodatkowych dokumentów potwierdzających aktualny status Franczyzobiorcy jako podatnika VAT”.
Szczegóły rozliczeń stron określono w instrukcji stanowiącej załącznik do umowy.
Franczyzodawca wypłacał określone procentowo wynagrodzenie.
Franczyzodawca wystawiał Franczyzobiorcy faktury oraz faktury korygujące w związku z rozliczeniem różnego rodzaju rabatów i akcji promocyjnych (zgodnie z instrukcjami).
Franczyzobiorca wystawiał faktury na rzecz Franczyzodawcy tytułem wynagrodzenia za promocję (np. za wysoki wynik sprzedaży hot-dogów).
Sprzedaż wszystkich towarów, w tym regionalnych była rejestrowana przy użyciu tej samej kasy fiskalnej. Należności opłacane kartą wpływały bezpośrednio na rachunek bankowy Franczyzodawcy. W umowie zostało określone, że:
„1.13. „Towary Regionalne” oznacza Towary Handlowe, znajdujące się na liście Towarów Regionalnych, w które Franczyzobiorca może zaopatrywać się u zewnętrznych dostawców (wykaz indeksów regionalnych określony jest w odrębnej Wytycznej),
1.16. „Lista Towarów Regionalnych” oznacza wykaz Towarów Regionalnych oferowanych w Sklepach, opracowany i aktualizowany przez Franczyzodawcę, dostępny dla Franczyzobiorcy w Portalu Managera w formie właściwej Wytycznej,
1.17. „Dostawca Regionalny” oznacza dostawcę Towarów Regionalnych”.
Z umowy wprost nie wynikało działanie Franczyzobiorcy w imieniu i na rzecz Franczyzodawcy, ale działania Franczyzobiorcy były uzależnione od drugiej strony i wydawanych instrukcji. Lista towarów do sprzedaży, polityka cenowa były ustalane przez Franczyzodawcę.
„§ 12. ZAPŁATA I PRZEKAZYWANIE ŚRODKÓW FINANSOWYCH
1. Franczyzodawca sprzedaje Franczyzobiorcy Towary CL udzielając mu kredytu kupieckiego (sprzedaż z odroczonym terminem płatności).
4. W ramach Obowiązkowej Wpłaty Franczyzobiorca zobowiązany jest wpłacać Franczyzodawcy każdego dnia roboczego m.in. kwotę stanowiącą równowartość sprzedanych Towarów CL (wg. cen detalicznych brutto) i świadczonych Usług Okołohandlowych, z zastrzeżeniem zmian lub uszczegółowień określonych w odpowiednich Instrukcjach lub Wytycznych. Należności przysługujące Franczyzodawcy za dostarczony Towar CL (wg. cen zakupu brutto), oraz z innych tytułów określonych w niniejszej Umowie i odrębnych Instrukcjach, zostaną rozliczone z dokonywanymi wpłatami (w tym Obowiązkowymi Wpłatami) po zakończeniu każdego miesiąca, według zasad określonych w odrębnych Instrukcjach i Wytycznych”.
Franczyzodawca wystawiał Franczyzobiorcy faktury za zakupione towary, z tytułu opłat franczyzowych oraz korekty w związku z rozliczeniem np. promocji. Faktury nie były kwestionowane i odsyłane do czasu, kiedy franczyzobiorca nie powziął wiedzy, że praktyka Franczyzobiorcy jest nieuczciwa i nieprawidłowa.
Na fakturach Franczyzodawca nie wskazywał konkretnego terminu płatności. Odsyłał w tym zakresie do Instrukcji, a postanowienia instrukcji nie były spójne. Zgodnie z jednym z postanowień:
„5. Opłata Franczyzowa i Opłata Franczyzowa Licencyjna wymagalne są w terminie 5 dni roboczych od dnia wystawienia faktury, chyba że niniejsza Instrukcja wskazuje inaczej.
10. Po zakończeniu każdego miesiąca kalendarzowego obowiązywania Umówy nastąpi częściowe rozliczenie wzajemnych bieżących zobowiązań finansowych Franczyzobiorcy i Franczyzodawcy według zasad określonych w odpowiedniej odrębnej Instrukcji”.
Franczyzobiorca płacił za towar przeznaczony do sprzedaży w jego sklepie. Stwierdzenie, że Franczyzobiorca nie dysponował towarem jak właściciel dotyczy faktu, że nie mógł decydować o maksymalnej cenie sprzedawanych produktów (wysokości marży), sposobie ekspozycji towarów w sklepie i nie miał też wpływu na akcje promocyjne, odgórnie narzucane przez Franczyzodawcę. Faktycznie to Franczyzodawca decydował jaki towar, od jakiego dostawcy i za jaką cenę jest sprzedawany w sklepie Franczyzobiorcy. Co więcej zapłata należności za zakupione towary kartami płatniczymi wpływała bezpośrednio na rachunek bankowy Franczyzodawcy (terminal płatniczy był powiązany z rachunkiem Franczyzodawcy), a dodatkowo codzienny utarg musiał być wpłacany Franczyzodawcy.
Braki w towarach z wszelkiego rodzaju przyczyn obciążały w całości Franczyzobiorcę.
„21. Niezależnie od przyznania odszkodowania, odpowiedzialność materialna za zakupione przez Franczyzobiorcę Towary Handlowe obciąża Franczyzobiorcę.
Wskaźnik Ubytków Towarowych
17. W celu zapobieżenia powstawaniu Niedoboru Finansowego powstającego w szczególności z powodu przeterminowania, uszkodzeń, kradzieży itp., wprowadza się zasady ustalania Wskaźnika Ubytków Towarowych (WUT).
18. Z tytułu zapłaty ceny sprzedaży za zakupiony od Franczyzodawcy Towar CL Franczyzobiorca zobowiązany jest zapłacić Franczyzodawcy równowartość sprzedanego w danym miesiącu rozliczeniowym Towaru CL w cenach zakupu brutto, z uwzględnieniem zmniejszenia o wartości Rabatu Promocyjnego, gdzie następnie całość jest powiększona o Wskaźnik Ubytków Towarowych.
19. Niezależnie od powyższego, Franczyzobiorca zobowiązany jest do zapłaty za cały Towar zakupiony od Franczyzodawcy niezwłocznie po rozwiązaniu lub wygaśnięciu Umowy Współpracy Franczyzowej.
20. Dla każdego Franczyzobiorcy ustalana jest indywidualna wartość Wskaźnika Ubytków Towarowych zależna od jego Sytuacji Finansowej.
21. Sytuację Finansową Franczyzobiorcy określa się na podstawie zasad wskazanych § 19.
22. Wartość Wskaźnika Ubytków Towarowych wynosi od 0,5% do maksymalnie 2,5% i ustalana jest na zasadach poniższych.
23. Minimalny Wskaźnik Ubytków Towarowych w okresie pierwszych pełnych dwunastu miesięcy prowadzenia Działalności Handlowej w pierwszym Sklepie wynosi 1,00%.
24. Maksymalna wartość Wskaźnika Ubytków Towarowych w przypadku Niedoboru Finansowego nie przekraczającego wysokości 5.000,00 zł wykazanego po pierwszej inwentaryzacji wykonanej u danego Franczyzobiorcy wyniesie 1,50%.
25. Wskaźnik WUT po wyliczonej Sytuacji Finansowej obliczany jest jako:
WUT - wskaźnik dotychczasowy + (wynik bieżącej Sytuacji Finansowej - wynik poprzedniej Sytuacji Finansowej - wypłata Nadwyżki Finansowej z poprzedniej Sytuacji Finansowej + wartość spłaconego poprzedniego Niedoboru Finansowego pomiędzy inwentaryzacjami) / obrót w cenach zakupu brutto na towarach CL osiągnięty pomiędzy inwentaryzacjami) x 100% (Nadwyżka Finansowa poprzedzona będzie znakiem minus, natomiast Niedobór Finansowy wprowadzony do wzoru powinien zostać jako wartość dodatnia).
29. Indywidualna wartość Wskaźnika Ubytków Towarowych dla każdego Franczyzobiorcy na każdy miesiąc podawana jest na Portalu Managera w Kalkulatorze Wpłat Z.”.
Rabaty były udzielane na różne towary z asortymentu. Akcje promocyjne były obowiązkowe dla Franczyzobiorcy, zaś zasady akcji i czas obowiązywania promocji narzucał Franczyzodawca. Najbardziej typową akcją promocyjną była akcja typu 2 batony w cenie 1.
Pytania
1.Czy w przedstawionym stanie faktycznym, w świetle art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) dochodziło do obowiązku wykazania sprzedaży opodatkowanej po stronie podatku VAT należnego z tytułu sprzedawanych w imieniu Franczyzodawcy towarów biorąc pod uwagę brak władztwa ekonomicznego Franczyzobiorcy nad towarami jak właściciel?
2.Czy w przypadku odpowiedzi negatywnej na pytanie nr 1, Podatnik miał obowiązek dokonania korekt JPK_VAT oraz JPK_V7 za lata 2020-2024 z tytułu nieuwzględnienia w rejestrach zakupów faktur korygujących z tytułu rabatów zakupowych od sprzedawanych w imieniu Franczyzodawcy towarów ujętych wg numeracji w przedmiotowym stanie faktycznym?
Pani stanowisko w sprawie
Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1.
Zdaniem Wnioskodawcy w świetle art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie dochodziło do obowiązku wykazania sprzedaży opodatkowanej po stronie podatku VAT należnego z tytułu sprzedawanych w imieniu Franczyzodawcy towarów biorąc pod uwagę brak władztwa ekonomicznego Franczyzobiorcy nad towarami jak właściciel.
Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 2.
Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Podatnik nie miał prawa uwzględnić w rejestrach zakupów faktur korygujących z tytułu rabatów zakupowych od sprzedawanych w imieniu Franczyzodawcy towarów z uwagi na brak realizowanej sprzedaży opodatkowanej towarów spowodowanej brakiem władztwa ekonomicznego nad towarami jak właściciel.
UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1 i 2.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy: Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Według art. 2 pkt 22 ustawy: Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Należy zauważyć, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W rozumieniu ustawy "dostawa" oznacza wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem (sprzedaż, zamiana, darowizna oraz każdą inną transakcję, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu). Co należy rozumieć przez „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” określił Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-320/88. W orzeczeniu tym stwierdza się, że dla uznania danej czynności za opodatkowaną dostawę towarów, nie ma znaczenia to, czy dochodzi do przeniesienia własności według prawa właściwego dla danego kraju. Regulacja ta ma zastosowanie do każdego przeniesienia prawa do rozporządzania towarem na inny podmiot, które to przeniesienie skutkuje tym, że strona ta uzyskuje de facto możliwość korzystania z rzeczy tak jak właściciel, nawet jeżeli nie wiąże się to z przeniesieniem własności. W tym orzeczeniu, odnosząc się do dostawy towarów, Trybunał posłużył się terminem przeniesienia „własności w sensie ekonomicznym”, podkreślając tym samym nieuzależnienie opodatkowania od przeniesienia własności towarów. Oznacza to więc, że na gruncie przedmiotowego przepisu kluczowym elementem jest przeniesienie, w istocie rzeczy, praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości dysponowania nią. Innymi słowy pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel” dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”.
Należy wskazać, że czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, bowiem „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do prawa własności rzeczy. Jednocześnie należy podkreślić, że dla celów powstania obowiązku podatkowego dokonanie czynności następuje z chwilą jej faktycznego dokonania, za wyjątkiem przypadków, w których przepisy ustawy określają wprost ten moment. W konsekwencji postanowienia umów cywilnoprawnych o uznaniu dostawy towarów za dokonaną pozostają bez znaczenia dla celów powstania obowiązku podatkowego, mogą pełnić jedynie funkcję pomocniczą w przypadku zaistnienia wątpliwości. Zatem wydaniem towaru (dostarczeniem towaru, z którym wiąże się powstanie obowiązku podatkowego), jest moment, w którym sprzedający odda towar do swobodnego rozporządzania (dysponowania) odbiorcy, a sam przestanie faktycznie władać tym towarem (por. wyrok NSA z 21 listopada 2007 r., sygn. akt I FSK 114/06). Natomiast regulacje dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług zawierają przepisy art. 19a ustawy. Zgodnie z ogólną zasadą, zawartą w art. 19a ust. 1 ustawy: Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy: Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy: Działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu ww. podatkiem, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i podatek ten powinien być rozliczony za ten okres.
A zatem - jak wynika z literalnego brzmienia przepisu art. 19a ust. 1 ustawy - dla ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego przy dostawie towarów - co do zasady - istotny jest moment „dokonania dostawy towarów”. Zaznaczyć przy tym jednak należy, że przez „dokonanie dostawy towarów” - zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy - należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. W tym miejscu należy również zauważyć, że z wydaniem towaru przez dostawcę łączy się istotny skutek dokonania sprzedaży towarów, polegający m.in. na przejściu na odbiorcę korzyści i ciężarów związanych z towarem oraz ryzyka przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru. Chwilą decydującą o przejściu na odbiorcę korzyści i ciężarów związanych z towarem oraz ryzyka przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru jest - co do zasady - wydanie towaru. Dokonanie dostawy, o którym mowa w art. 19a ust. 1 ustawy, oznacza zatem faktyczne zrealizowanie dostawy.
W okolicznościach niniejszej sprawy należy wskazać, że umowa franczyzy należy do kategorii umów nienazwanych, tzn. takich, które nie są unormowane w ustawie z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, ani w innych aktach prawa cywilnego.
Zgodnie z zasadą swobody umów wyrażoną w art. 3531 Kodeksu cywilnego: Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Wskazać należy, że franczyzodawca udziela franczyzobiorcy pozwolenia (franczyzy) na prowadzenie w ramach sieci, określonej działalności gospodarczej pod firmą franczyzodawcy, a franczyzobiorca zobowiązuje się taką działalność prowadzić ściśle według zaleceń franczyzodawcy oraz zapłacić mu określone w umowie wynagrodzenie. Strony tej umowy są zarówno w aspekcie prawnym, jak i finansowym odrębnymi podmiotami. Należy również zauważyć, że w ramach przedmiotowej Umowy o współpracy franczyzowej pomiędzy Wnioskodawcą a Franczyzodawcą wynika szereg obowiązków oraz ograniczeń nałożonych na Franczyzobiorcę uwzględniających m.in. sposób dokonywania zamówień przez Podatnika, przelewu utargu w kwocie brutto, kar umownych oraz opłat dodatkowych, które uniemożliwiają zakwalifikowanie tego sposobu rozliczeń jako przejęcie przedmiotowych towarów dostarczanych do sklepu Wnioskodawcy w ramach prawa własności.
Mając na uwadze opis stanu faktycznego należy wskazać, że skoro Podatnik nie dysponuje towarem dostarczonym od Franczyzodawcy jak właściciel oraz sprzedaż tych towarów jest dokonywana przez Podatnika w imieniu i na rzecz kontrahenta (Franczyzodawcy), to u Podatnika nie wystąpi obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT z tytułu tej sprzedaży.
W odniesieniu do pytania nr 2, w pierwszej kolejności przy ocenie prawa do odliczenia VAT z faktury zakupowej należy zwrócić uwagę na wykorzystanie towaru lub usługi do wykonywania opodatkowanej działalności gospodarczej (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Innymi słowy, jeżeli podatnik dokonuje zakupu towarów lub usług niezwiązanych z opodatkowaną działalnością gospodarczą, wówczas nie przysługuje mu prawo do odliczenia VAT. W ocenie Podatnika, w niniejszym stanie faktycznym, jeżeli nie dochodzi do sprzedaży opodatkowanej na terytorium Polski z tytułu sprzedawanych w imieniu Franczyzodawcy towarów, Wnioskodawca nie ma również prawa dokonać odliczenia podatku VAT z tytułu faktur korygujących ujmujących rabaty zakupowe od rzekomo nabywanych od Franczyzodawcy towarów. Brak zaistnienia dostawy towarów na gruncie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT spowodowany brakiem władztwa ekonomicznego nad towarami jak właściciel przez Franczyzobiorcę oraz w konsekwencji brakiem obowiązku podatkowego, o którym mowa w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, powoduje, że występuje również brak prawa do odliczenia oraz obowiązku ujęcia w rejestrach zakupów w okresie 2018-2023 faktur korygujących wymienionych w przedmiotowym stanie faktycznym.
Podatnik pragnie zauważyć, że w przypadku pytania nr 1 (w podobnych stanach faktycznych), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydawał już interpretacje uznające w sposób pozytywny rację Podatnika, tj. o sygn. 0112-KDIL3.4012.597.2023.1.NW z 28 listopada 2023 r. oraz o sygn. 0112-KDIL1-3.4012.158.2023.1.KK z 11 maja 2023 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również (…)
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Odnosząc się do złożonego wniosku należy zauważyć, że wskazuje Pani na brak władztwa ekonomicznego nad towarami jak właściciel.
W treści wniosku opisała Pani model i warunki współpracy z Franczyzodawcą, jednakże nie przemawiają one za brakiem u Pani władztwa ekonomicznego nad towarami. Z wniosku wynika bowiem, że Pani działalność była oparta na podstawie umowy franczyzowej i działa Pani we własnym imieniu i na własny rachunek. Zakupu towarów dokonywała Pani od Franczyzodawcy lub podmiotów wskazanych przez Franczyzodawcę. Płaciła Pani Franczyzodawcy za towar przeznaczony do sprzedaży. Nie mogła Pani decydować o maksymalnej cenie sprzedawanych produktów (wysokości marży), sposobie ekspozycji towarów w sklepie i nie miała też Pani wpływu na akcje promocyjne, odgórnie narzucane przez Franczyzodawcę. Franczyzodawca decydował jaki towar, od jakiego dostawcy i za jaką cenę jest sprzedawany w Pani sklepie. Co więcej zapłata należności za zakupione towary kartami płatniczymi wpływała bezpośrednio na rachunek bankowy Franczyzodawcy (terminal płatniczy był powiązany z rachunkiem Franczyzodawcy), a dodatkowo codzienny utarg musiał być wpłacany Franczyzodawcy. Sprzedaż wszystkich towarów, w tym regionalnych była rejestrowana przy użyciu tej samej kasy fiskalnej. Należności opłacane kartą wpływały bezpośrednio na rachunek bankowy Franczyzodawcy.
Powyższe informacje nie wskazują zatem, że nie nabyła Pani władztwa ekonomicznego nad towarami, wręcz przeciwnie wskazują, że dokonywała Pani zakupu towarów od Franczyzodawcy na podstawie faktur, za które płaciła Pani na zasadzie wpłat z utargu, a sprzedaż rejestrowana na kasie była Pani sprzedażą, a nie sprzedażą dokonywaną w imieniu i na rzecz Franczyzodawcy.
Skoro Pani dokonywała zakupu towarów od Franczyzodawcy, to tym samym Franczyzodawca dokonywał ich sprzedaży na Pani rzecz. Sprzedaż towaru wiąże się z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN przez sprzedaż rozumie się odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę.
W kwestii wykładni art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wypowiedział się NSA w uchwale z 12 października 2015 r. (sygn. akt I FPS 1/15 - dostępna w internetowej bazie orzeczeń CBOIS), w której wskazano, że:
„(...) rozumienie pojęcia "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel" w ujęciu art. 14 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE oraz art. 7 ust. 1 u.p.t.u. (zdanie wstępne), nie oznacza jego interpretowania jedynie w sensie ekonomicznym. Z użytego w tych przepisach zwrotu wynika bowiem, że z dostawą towarów mamy do czynienia nie tylko gdy dochodzi do przejścia prawa własności towaru, co oznacza, że do dostawy towarów dochodzi zawsze gdy następuje przeniesienie własności towaru w sensie prawnym (cywilistycznym) oraz w każdym innym przypadku, gdy podatnik przeniesie faktyczne lub ekonomiczne władztwo nad rzeczą na inny podmiot, a nabywca towaru będzie miał swobodę w dysponowaniu (rozporządzaniu) rzeczą, tak jakby był jej właścicielem.
Z powołanego w pytaniu prawnym wyroku ETS z 8 lutego 1990 r. w sprawie C-320/88 [...] wynika bowiem, że:
1.W świetle art. 5 ust. 1 Szóstej Dyrektywy "dostawę towarów" należy interpretować jako przeniesienie prawa do dysponowania prawem rzeczowym (majątkiem) jak właściciel, nawet jeśli nie nastąpiło faktyczne przeniesienie własności tego majątku w sensie prawnym.
2.W gestii sądu krajowego każdorazowo leży ocena, czy w danej sprawie, na podstawie stanu faktycznego, nastąpiło przeniesienie prawa do dysponowania własnością jako właściciel w rozumieniu art. 5 ust. 1 Szóstej Dyrektywy.
Należy zatem w kontekście tego jeszcze raz stwierdzić, że skutkiem przeniesienia własności rzeczy w sensie prawnym (cywilistycznym) jest uzyskanie zawsze prawa do rozporządzania towarem jak właściciel w rozumieniu art. 7 ust. 1 u.p.t.u., natomiast w świetle tego przepisu za "dostawę towarów" należy uznać także wszelkie zbycie majątku rzeczowego przez jedną stronę, która upoważnia drugą stronę do dysponowania w rzeczywistości tym majątkiem tak, jakby była jego właścicielem, nawet jeśli nie nastąpiło faktyczne przeniesienie własności tego majątku w świetle przepisów prawa.
Reasumując zatem: za "dostawę towarów" w rozumieniu art. 7 ust. 1 u.p.t.u. należy uznać takie przeniesienie prawa do rozporządzania towarem, które z prawnego punktu widzenia przenosi na nabywcę prawo własności lub prawo umożliwiające nabywcy rozporządzanie (dysponowanie) towarem prawie jak właściciel (...).".
Zatem, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy obejmuje przeniesienie własności towaru w sensie prawnym (cywilistycznym) oraz przeniesienie władztwa ekonomicznego nad tym towarem, dokonane przez dostawcę, w następstwie którego nabywca może tym towarem rozporządzać jak właściciel, tzn. korzystać z niego z wyłączeniem innych osób, a także dokonywać jego sprzedaży.
W świetle powyższego, należy uznać, że prowadząc działalność gospodarczą we własnym imieniu i na własny rachunek dokonywała Pani zakupu towarów od Franczyzodawcy, a następnie dokonywała Pani ich sprzedaży. Tym samym nabyła Pani prawo do rozporządzania towarami jak właściciel i następnie dokonywała Pani odpłatnej dostawy tych towarów, zdefiniowanej w art. 7 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zatem, w związku prowadzonym przez Panią sklepem zobowiązana była Pani do obliczania i wpłacania podatku należnego od sprzedanych przez Panią towarów nabywanych od Franczyzodawcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Tym samym Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 wniosku uznaję za nieprawidłowe.
Pani wątpliwości dotyczą również tego, czy miała Pani obowiązek dokonania korekt JPK_VAT oraz JPK_V7 za lata 2020-2024 z tytułu nieuwzględnienia w rejestrach zakupów faktur korygujących z tytułu rabatów zakupowych od sprzedawanych w imieniu Franczyzodawcy towarów.
Z wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wykazywała Pani w rejestrach sprzedaży oraz plikach JPK do 2024 r. sprzedaż towarów na terytorium kraju opodatkowanych właściwymi stawkami podatku VAT oraz nabycie towarów i usług z uwzględnieniem wszystkich faktur korygujących dotyczących rabatów zakupowych.
W okolicznościach niniejszej sprawy należy wskazać, że umowa franczyzy należy do kategorii umów nienazwanych, tzn. takich, które nie są unormowane w ustawie z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), ani w innych aktach prawa cywilnego.
Zgodnie z zasadą swobody umów wyrażoną w art. 3531 Kodeksu cywilnego:
Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Obowiązek składania deklaracji podatkowych reguluje art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, w myśl którego:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
Zgodnie z art. 99 ust. 7c ustawy:
Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.
Na podstawie art. 99 ust. 11b ustawy:
Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Z kolei art. 99 ust. 11c ustawy wskazuje, że:
Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.
Zgodnie z art. 99 ust. 13a ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi i udostępni na elektronicznej platformie usług administracji publicznej wzór dokumentu, o którym mowa w ust. 11c.
Natomiast stosownie do z art. 99 ust. 13b ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy.
Stosownie do art. 99 ust. 12 ustawy:
Zobowiązanie podatkowe, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1, przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że organ podatkowy określi je w innej wysokości.
Z treści art. 109 ust. 3 ustawy wynika, że:
Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:
1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
3) kontrahentów;
4) dowodów sprzedaży i zakupów.
Zgodnie z art. 109 ust. 3b ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.
Według art. 109 ust. 14 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.
Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu. Może on dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji. Należy zauważyć, że skorygowanie deklaracji polega na ponownym, poprawnym już wypełnieniu deklaracji.
Wskazane wyżej przepisy statuują ogólną zasadę, prawo podatnika do korygowania uprzednio złożonych deklaracji. Korekta pliku JPK_VAT z deklaracją podatkową zastępuje poprzednio złożony plik JPK_VAT z deklaracją, czyli za prawidłowe uważane są te dane, które zostały wykazane w skorygowanym pliku JPK_VAT z deklaracją. Składając korektę pliku JPK_VAT z deklaracją podatkową podatnik oświadcza, że jego wiedza w zakresie skonkretyzowania zobowiązania podatkowego uległa zmianie, a także wyraża wolę nadania swojemu uprzedniemu oświadczeniu wiedzy w tym przedmiocie odmiennego brzmienia. Zatem skorzystanie przez podatnika z wprowadzonej przez ustawodawcę instytucji korekty pliku JPK_VAT z deklaracją powoduje, że złożony przez niego korygujący plik JPK_VAT z deklaracją zastępuje pierwotny (korygowany) plik JPK_VAT z deklaracją podatkową i pociąga za sobą skutki prawne, pozbawiając jednocześnie pierwotny pliku JPK_VAT z deklaracją mocy prawnej.
Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 1 wniosku, w związku prowadzonym przez Panią sklepem zobowiązana była Pani do obliczania i wpłacania podatku należnego od sprzedanych przez Panią towarów nabywanych od Franczyzodawcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Przedmiotowa czynność podlegała opodatkowaniu. Zatem, była Pani również zobowiązana do uwzględniania w rejestrach zakupu faktur korygujących za lata 2020-2024 z tytułu rabatów zakupowych od sprzedawanych towarów.
W związku z powyższym, Pani stanowisko w zakresie pytania nr 2 wniosku uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
