W zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych. - Interpretacja - IBPP1/443-1485/11/BM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19.12.2011, sygn. IBPP1/443-1485/11/BM, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

W zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2011r. (data wpływu 22 września 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest firmą konsultingową prowadzącą działalność gospodarczą m.in. w zakresie pozyskiwania i wykorzystania funduszy Unii Europejskiej, opracowywania wniosków unijnych, jak również organizowania i przeprowadzania szkoleń.

Nabywcami usług świadczonych przez Wnioskodawcę są m.in. jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST). Współpraca pomiędzy Spółką a JST przebiega w następujący sposób:

  • JST otrzymuje dotację ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (działanie 8.3 POIG Walka z wykluczeniem cyfrowym - elnclusion"), na podstawie uprzednio opracowanej dokumentacji,
  • JST zleca wykonanie szkoleń oraz innych usług podmiotom zewnętrznym, przeprowadzając wcześniej postępowanie zgodnie z Prawem zamówień publicznych,
  • W przypadku, gdy to Spółka otrzymuje zamówienie od JST w wyniku przeprowadzonego postępowania, JST zleca Spółce świadczenie usług szkoleniowych w ramach realizacji projektu.

Projekt (w tym szkolenia) finansowany jest w całości ze środków publicznych wg następujących proporcji:

  • 85% - dofinansowanie unijne w ramach działania 8.3 POIG.
  • 15% - wkład własny JST, stanowiący również środki publiczne.

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca działając na zlecenie JST świadczy usługi szkoleniowe z zakresu obsługi komputera (obsługa systemu operacyjnego, edytora tekstu), obsługi Internetu, dostępu do portali informacyjnych, e-aplikacji, itp.

Grupy docelowe szkoleń stanowią zarówno osoby dorosłe, jak również osoby niepełnoletnie będące uczniami szkół lub wychowankami placówek opiekuńczo-wychowawczych podległych danej JST. Szkolenia prowadzone są metodą tradycyjną przez doświadczonych trenerów.

Poruszana tematyka szkoleń pozwala poznać sposoby i narzędzia przeciwdziałające wykluczeniu cyfrowemu, utrudniającemu w znacznym stopniu aktywizację zawodową. Dzięki szkoleniom prowadzonym przez Wnioskodawcę na zlecenie JST, zdobywanie nowych kwalifikacji i rozwój zawodowy jest znacznie ułatwiony. Brak odpowiednich umiejętności obsługi sprzętu komputerowego oraz obsługi Internetu utrudnia lub w niektórych przypadkach uniemożliwia poszerzanie wiedzy i tym samym rozwój zawodowy. Co więcej, umiejętność obsługi komputera i znajomość podstawowych programów (edytora tekstu, przeglądarki internetowej) jest jedną z zasadniczych umiejętności sprawdzanych przez pracodawców u potencjalnych pracowników. Innymi słowy, w ramach głównego celu szkoleń określanego jako zapobieganie wykluczeniu cyfrowemu mieści się również uzyskiwanie lub podnoszenie wiedzy do celów zawodowych.

Przedmiotowe usługi świadczone są przez Spółkę jako bezpośredniego wykonawcę (Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie bezpośrednio od JST).

Dodatkowo Spółka wskazuje, że:

  • jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, do którego nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe przewidziane w art. 113 ustawy o VAT,
  • żadne z organizowanych przedmiotowych szkoleń nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach,
  • Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie opisanych w stanie faktycznym szkoleń,
  • Spółka nie posiada statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisane w stanie faktycznym usługi w zakresie poszerzania wiedzy informatycznej i obsługi komputera wykonywane na zlecenie JST w ramach działania 8.3 POIG podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości ze środków publicznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym usługi w zakresie poszerzania wiedzy informatycznej i obsługi komputera wykonywane na zlecenie JST w ramach działania 8.3 POIG podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust 1 ustawy o VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku wynosi obecnie 23%, jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT postanowiono, iż zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach 1 na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytacje w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak wskazano w stanie faktycznym wniosku o wydanie Interpretacji indywidualnej. Spółka nie spełnia przesłanek podmiotowych uprawniających do skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Z kolei dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymieniona w pkt 26, a następnie spełnienie przynajmniej jednego z dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj.

  1. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
  2. uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub
  3. finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Biorąc pod uwagę, że Spółka w zakresie świadczonych szkoleń nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jak również przyjmując, iż żadne z organizowanych przez nią szkoleń nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, zastosowanie przez Spółkę zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT opiera się na przesłance określonej w pkt c) tego przepisu (finansowanie szkoleń w całości ze środków publicznych).

Mając na uwadze, iż umiejętność obsługi komputera, jak również korzystania z Internetu jest obecnie jednym z podstawowych wymogów, jakie stawia się kandydatom do pracy na różne stanowiska, świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe należy uznać za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w art. 43 ust 1 pkt 29 ustawy o VAT. Szkolenia te mają bowiem na celu uzyskanie lub też zwiększenie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych. Dotyczy to zarówno dorosłych i aktywnych zawodowo uczestników szkoleń, jak również osób niepełnoletnich, dla których udział w szkoleniu zwiększa możliwości aktywnego udziału w życiu zawodowym. Również ratio legis przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT przemawia za takim wnioskiem. Chodzi o to, by szkolenia, których celem jest podnoszenie umiejętności przydatnych zawodowo, finansowane ze środków publicznych, nie były opodatkowane VAT, ponieważ ich głównym celem jest aktywizacja zawodowa i zmniejszanie bezrobocia. Opodatkowanie VAT tego rodzaju szkoleń prowadziłoby do zwiększenia ich ceny i mniejszej dostępności. Nie bez znaczenia jest fakt, że za szkolenia te płaci budżet państwa, więc opodatkowanie ich VAT byłoby nieefektywne finansowo i niepotrzebne (oznaczałoby bowiem przekładanie pieniędzy budżetowych z jednego do drugiego sektora finansów publicznych).

Spółka pragnie wskazać, że zwolnienie wynika również z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112, z którą polskie przepisy VAT muszą być zgodne. Zgodnie z tą regulacją, zwolnione z VAT jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Zgodnie z postulatem wyrażanym w orzecznictwie, zgodnie z którym przepisy krajowe należy interpretować tak, aby uniknąć rozbieżności z regulacjami unijnymi, usługi świadczone przez Spółkę szczegółowo opisane w stanie faktycznym powinny być zwolnione z VAT. Dotyczyło zwłaszcza kształcenia osób niepełnoletnich (dzieci lub młodzieży), w odniesieniu do których Dyrektywa wyraźnie przewiduje zwolnienie, nawet niezależnie od tego, czy tego rodzaju szkolenia można uznać za przydatne w przyszłym zawodzie, czy też nie. Warunkiem jest jedynie aby szkolenie było prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Spółka jest taką instytucją, skoro celem jej szkoleń jest realizacja zadań publicznych w postaci odpowiedniego kształcenia nowoczesnego społeczeństwa i zapobieganie wykluczeniu cyfrowemu. Dowodem na to jest fakt, że szkolenia są pokrywane ze środków publicznych i przyczyniają się do wzrostu świadomości informatycznej osób pochodzących z gmin zagrożonych wykluczeniem cyfrowym. Obciążenie tego rodzaju szkoleń VAT prowadziłoby do mniejszej ich dostępności, a w efekcie do spychania wielu osób na margines nowoczesnego życia oraz pogłębiania się różnic społecznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Należy zaznaczyć, iż szkolenia będące przedmiotem wniosku są szkoleniami z zakresu obsługi komputera (obsługa systemu operacyjnego, edytora tekstu), obsługi Internetu, dostępu do portali informacyjnych, e-aplikacji, itp.

Grupy docelowe szkoleń stanowią zarówno osoby dorosłe, jak również osoby niepełnoletnie będące uczniami szkół lub wychowankami placówek opiekuńczo-wychowawczych podległych danej JST. Szkolenia prowadzone są metodą tradycyjną przez doświadczonych trenerów.

Poruszana tematyka szkoleń pozwala poznać sposoby i narzędzia przeciwdziałające wykluczeniu cyfrowemu, utrudniającemu w znacznym stopniu aktywizację zawodową. Dzięki szkoleniom prowadzonym przez Wnioskodawcę na zlecenie JST, zdobywanie nowych kwalifikacji i rozwój zawodowy jest znacznie ułatwiony. Brak odpowiednich umiejętności obsługi sprzętu komputerowego oraz obsługi Internetu utrudnia lub w niektórych przypadkach uniemożliwia poszerzanie wiedzy i tym samym rozwój zawodowy. Co więcej, umiejętność obsługi komputera i znajomość podstawowych programów (edytora tekstu, przeglądarki internetowej) jest jedną z zasadniczych umiejętności sprawdzanych przez pracodawców u potencjalnych pracowników. Innymi słowy, w ramach głównego celu szkoleń określanego jako zapobieganie wykluczeniu cyfrowemu mieści się również uzyskiwanie lub podnoszenie wiedzy do celów zawodowych.

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej przepisy prawa oraz przedmiotowe zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że tak scharakteryzowane usługi szkoleniowe należy uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Jednocześnie z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotowe usługi będą finansowane w całości ze środków publicznych, wg następujących proporcji 85% dofinansowanie unijne w ramach działania 8.3 POIG oraz 15% wkład własny JST, stanowiący również środki publiczne.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że opisane w stanie faktycznym usługi w zakresie poszerzania wiedzy informatycznej i obsługi komputera wykonywane na zlecenie JST w ramach działania 83 POIG podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości ze środków publicznych, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach