Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej wydatków poniesionych na realizację Projektu (koszty... - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.457.2023.2.AP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.457.2023.2.AP

Temat interpretacji

Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej wydatków poniesionych na realizację Projektu (koszty kwalifikowalne).

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 23 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej wydatków poniesionych na realizację Projektu (koszty kwalifikowalne). Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 sierpnia 2023 r. (wpływ 18 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą - A („A”) i jest Pan podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych („podatek PIT”). Jest Pan członkiem ... konsorcjum utworzonego w celu realizacji projektu na rzecz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju („NCBR”). Liderem Konsorcjum, reprezentującym Konsorcjum w zakresie realizacji projektu na rzecz NCBR, jest inny podmiot - Lider Konsorcjum („Lider”). Do zadań NCBR należy pobudzanie inwestowania przez przedsiębiorców w działalność naukową, poprzez m.in. współfinansowanie przedsięwzięć prowadzonych przez podmiot posiadający zdolność do zastosowania wyników projektu w praktyce. Ponadto, do zadań NCBR należy także wspieranie komercjalizacji wyników badań naukowych lub prac rozwojowych oraz innych form ich transferu do gospodarki. W celu realizacji powyższych zadań NCBR może m.in. udzielać finansowania w formie wsparcia bezzwrotnego. Konsorcjum zawarło z NCBR Umowę („Umowa z NCBR”) Nr ... na wykonanie projektu pt. „...” dofinansowanego przez NCBR w ramach programu „Środowisko naturalne, rolnictwo i leśnictwo” ...  (dalej jako „Projekt”).

Projekt obejmował realizację:

I.    fazy badawczej - obejmującej eksperymentalne prace rozwojowe i badania przemysłowe;

II.    fazy przygotowań do wdrożenia, obejmującej działania których celem jest przygotowanie wyników fazy badawczej do zastosowania w działalności gospodarczej (tzw. komercjalizacja).

Okres realizacji projektu wynosił 57 miesięcy. Ustalony w Umowie z NCBR termin rozpoczęcia realizacji Projektu to 1 stycznia 2018 r., a termin jego zakończenia to 31 grudnia 2020 r., jednakże z powodu pandemii COVID-19 konieczne było wydłużenie tego terminu do 30 września 2022 r. Realizacja zadań należących do A jest dofinansowana dotacją NCBR (odpowiednio 70% w fazie badawczej i 90% w fazie przygotowania do wdrożenia), pozostałe środki są wkładem własnym A. Wypłata dofinansowania przez NCBR jest uzależniona od otrzymania przez NCBR dotacji celowej z budżetu państwa. Do dnia otrzymania dofinansowania A jest zobowiązany do finansowania wydatków ze środków własnych. Poniesienie przez A wydatków w kwocie wyższej niż określona w Umowie nie stanowi podstawy do zwiększenia dofinansowania.

Dotacja otrzymana przez A z NCBR ma charakter wyłącznie zwrotu poniesionych przez A kosztów w związku z realizacją Projektu - stanowi zatem rodzaj tzw. „dotacji kosztowej”.

Umowa zawiera przepisy dotyczące tzw. „kosztów kwalifikowanych”, które mogą zostać sfinansowane z otrzymanej od NCBR dotacji. Wydatki takie muszą spełniać szereg warunków. Przykładowo muszą być niezbędne do realizacji celu projektu, być zgodne z kosztorysem projektu oraz z kosztami realizacji zadań określonych w harmonogramie realizacji Projektu. Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowalnym.

Jednocześnie, na podstawie zapisów Umowy, NCBR ma prawo do pełnej kontroli wydatków ponoszonych przez A i pozostałych konsorcjantów. Zgodnie z zawartą Umową A zobowiązał się do realizacji zadań z należytą starannością i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i wspólnotowego. Niewykorzystana w Projekcie część dofinansowania oraz odsetki bankowe podlegają zwrotowi w terminie 30 dni od daty zakończenia realizacji Projektu. A jest zobowiązany do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków otrzymanych na rzecz Projektu, a NCBR ma prawo do kontroli dokumentacji w każdym czasie i w każdej fazie lub na każdym etapie realizacji Projektu oraz w okresie 5 lat po terminie zakończenia realizacji Projektu.

Zgodnie z Umową, A jest zobowiązany wprowadzić wyniki Projektu do własnej działalności gospodarczej i rozpocząć produkcję lub świadczyć usługi na podstawie uzyskanych wyników Projektu poprzez udzielenie licencji na korzystanie z praw do wyników Projektu w działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot trzeci lub poprzez sprzedaż (po cenie rynkowej) praw do wyników Projektu w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy, z zastrzeżeniem że:

a)za zastosowanie wyników Projektu w działalności gospodarczej nie uznaje się zbycia praw do wyników Projektu w celu ich dalszej sprzedaży,

b)produkty lub usługi na podstawie uzyskanych wyników Projektu będą produkowane lub świadczone w przeważającej części na terytorium Polski.

W piśmie z 18 sierpnia 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że rozpoczął Pan prowadzenie działalności gospodarczej 1 października 2002 r.

Zakres prowadzonej działalności gospodarczej obejmuje:

·01.61.Z - Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną,

·01.62.Z - Działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt gospodarskich,

·01.63.Z - Działalność usługowa następująca po zbiorach,

·02.40.Z - Działalność usługowa związana z leśnictwem,

·26.20.Z - Produkcja komputerów i urządzeń peryferyjnych,

·33.20.Z - Instalowanie maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia,

·43.13.Z - Wykonywanie wykopów i wierceń geologiczno-inżynierskich,

·46.19.Z - Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju,

·47.41.Z - Sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

·58.29.Z - Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania,

·61.20.Z - Działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej, z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej,

·61.30.Z - Działalność w zakresie telekomunikacji satelitarnej,

·61.90.Z - Działalność w zakresie pozostałej telekomunikacji,

·62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem,

·62.09.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych,

·71.12.Z - Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, 71.20.B - Pozostałe badania i analizy techniczne,

·72.19.Z - Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,

·73.11.Z - Działalność agencji reklamowych,

·74.20.Z - Działalność fotograficzna,

·74.30.Z - Działalność związana z tłumaczeniami,

·74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,

·77.31.Z - Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń rolniczych,

·85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, 85.60.Z - Działalność wspomagająca edukację.

Opodatkowuje Pan przychody uzyskane z działalności gospodarczej podatkiem liniowym (art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.). Prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów. Prowadzi Pan działalność badawczo-rozwojową.

Kody PKD:

·71.12.Z - Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,

·71.20.B - Pozostałe badania i analizy techniczne,

·72.19.Z - Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,

·74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Prace realizowane są przez Pana, zgodnie z przedstawionym we wniosku opisem, stanowią one działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38, 39 i 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projekt miał charakter badawczo-rozwojowy.

Wniosek o dofinansowanie projektu pn. „...” akronim ... został złożony przez konsorcjum w składzie: ... , ..., ..., ..., A. ID wniosku: ..., data złożenia ... 2016 r.

Umowa o wykonanie i finansowanie projektu nr ... z ... 2018 r. zawarta jest między Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w ... a ... będącym liderem konsorcjum w składzie: ..., ..., ..., ..., A. Tytuł Projektu: „...” akronim .... Umowa: ... z ... 2018 r. Okres realizacji Projektu: 1 stycznia 2018 r. - 30 września 2022 r.

Celem projektu było (...). Celem projektu był również (...).

A pełnił rolę współwykonawcy projektu i w całości odpowiadał za część B pt.: „...”.

Do zadań A należało:

1.Badanie społecznego i gospodarczego zapotrzebowania na produkty projektu:

-    badania ankietowe dotyczące społecznego zapotrzebowania na produkty projektu, prowadzone wśród (...).

2.Sporządzenie niezbędnej do wdrożenia dokumentacji.

2.1. Opracowanie zaleceń dotyczących (...).

2.2. Opracowanie dokumentacji (...).

2.3. Opracowanie dokumentacji (...).

2.4. Opracowanie instrukcji (...).

2.5. Opracowanie programów i zasad (...).

3.    Opracowanie procedur związanych z wykorzystaniem rynkowym przyszłego produktu.

3.1. Opracowanie i wdrożenie strategii transferu wiedzy i technologii innowacyjnych produktów projektu.

3.2. Opracowanie planu i strategii marketingu (analiza sytuacji marketingowej oraz szans i zagrożeń, ustalenie celów); ustalenie sposobów realizacji tej strategii czyli programów działań marketingowych, w tym perswazji.

3.3. Wdrożenie i realizacja programów działań marketingowych, w tym promocyjnych (z wykorzystaniem prototypów) i perswazyjnych, w celu uświadomienia innowacji, uzyskania zainteresowania, akceptacji i poparcia przez interesariuszy (...) oraz w celu uświadomienia (...) istnienia innowacji, wzbudzenia u nich ciekawości, podjęcia oceny, próby i adopcji innowacji.

Łączna wartość rozliczonych kosztów kwalifikowalnych wynosiła ..., natomiast kwota dofinansowania stanowiła kwotę ....

Jednostką finansującą było Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, które przelewało środki na konto Lidera - ..., który to z kolei, zgodnie z umową konsorcjum, przelewał środki na konta konsorcjantów.

Umowa o wykonanie i finansowanie projektu realizowanego w ramach programu „Środowisko naturalne, rolnictwo i leśnictwo” ... - dokument wystawiony przez podmiot wypłacający dofinansowanie.

Z Pana strony był składany wniosek o płatność, na podstawie którego dokonano płatności.

Bezpośrednio realizował Pan cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Umowa o wykonanie i finansowanie projektu realizowanego w ramach programu „Środowisko naturalne, rolnictwo i leśnictwo ...” opiera się o następujące akty prawne:

1.ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.);

2.art. 5 pkt 1 ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 2045 ze zm.);

3.art. 27 ust. 1 ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 900 ze zm.);

4.rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 17 września 2010 r. w sprawie szczegółowego trybu realizacji zadań Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (t. j. Dz. U. Nr 178 poz. 1200);

5.rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 25 lutego 2015 r. w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (t. j. Dz. U. z 2015 poz. 299), program pomocowy o numerze referencyjnym ...;

6.rozporządzenie Komisji (UE) Nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. U. UE. L 187 z 26.06.2013, s.l).

Daty kiedy otrzymał Pan środki na realizację projektu:

·zaliczka na realizację projektu 9 maja 2018 r.,

·zaliczka na realizację projektu 17 maja 2019 r.,

·zaliczka na realizację projektu 30 grudnia 2019 r.,

·zaliczka na realizację projektu 25 listopada 2020 r.,

·zaliczka na realizację projektu 10 grudnia 2020 r.,

·zaliczka na realizację projektu 3 czerwca 2022 r.,

·zaliczka na realizację projektu 31 sierpnia 2022 r.

Dofinansowanie miało charakter dotacji otrzymanej z budżetu państwa (możliwość otrzymania środków wynika ze spełnienia określonych warunków. Następnie, po złożeniu odpowiednich wniosków, organ właściwy podejmuje decyzję o przyznaniu środków lub odrzuceniu wniosku).

Część została przeznaczona na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą (nota księgowa wystawiona przez właściciela firmy ujmowana we wniosku o płatność).

Koszty, które zostały przez Pana poniesione w związku z realizacją projektu, to:

·koszty operacyjne,

·koszty wynagrodzeń,

·koszty podwykonawstwa,

·koszty ogólne.

Koszty, które zostały pokryte wsparciem, to:

·    koszty operacyjne (koszty prowadzenia wyodrębnionego rachunku bankowego, delegacji, promocji projektu, udziału w wystawach i targach promujących wyniki projektu, koszty wydawnicze, materiałów eksploatacyjnych);

·    koszty wynagrodzeń (wynagrodzenia osób zatrudnionych przy realizacji projektu, koszty pracy osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą);

·    koszty podwykonawstwa (część merytorycznych prac projektu zleconych stronie trzeciej - „Badania społecznego i gospodarczego zapotrzebowania na produkty projektu”, „Opracowanie procedur związanych z wykorzystaniem rynkowym przyszłego produktu”);

·    koszty ogólne (czynsz najmu i media, usługi telekomunikacyjne, księgowe, reklamowe, informatyczne, udział w konkursie..., koszty materiałów biurowych i piśmienniczych, koszty urządzeń i sprzętu biurowego, koszty ubezpieczeń majątkowych).

Dokument, który został wystawiony przez podmiot wypłacający wsparcie to „Umowa o wykonanie i finansowanie projektu realizowanego w ramach programu „Środowisko naturalne, rolnictwo i leśnictwo” ....

Wszystkie wydatki sfinansowane wsparciem miały związek z uzyskaniem, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów z Pana działalności gospodarczej.

Zgodnie z Umową A jest zobowiązany wprowadzić wyniki Projektu do własnej działalności gospodarczej i rozpocząć produkcję lub świadczyć usługi na podstawie uzyskanych wyników Projektu poprzez udzielenie licencji na korzystanie z praw do wyników Projektu w działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot trzeci lub poprzez sprzedaż (po cenie rynkowej) praw do wyników Projektu w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy, z zastrzeżeniem, że:

a)za zastosowanie wyników Projektu w działalności gospodarczej nie uznaje się zbycia praw do wyników Projektu w celu ich dalszej sprzedaży,

b)produkty lub usługi na podstawie uzyskanych wyników Projektu będą produkowane lub świadczone w przeważającej części na terytorium Polski.

A uczestniczy w przychodach z tytułu licencjonowania lub innej formy komercjalizacji produktów projektu proporcjonalnie do faktycznego udziału w realizacji Projektu.

Podsumowując: wprowadzenie wyników Projektu do działalności gospodarczej A będzie generować przychody firmy, a wydatki sfinansowane wsparciem pozwoliły uzyskać i zabezpieczyć źródło przychodów z działalności.

Pytanie

Czy ma Pan prawo zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów działalności wydatki poniesione na realizację Projektu (koszty kwalifikowalne)?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

W związku z faktem, że jak wskazano w opisie stanu faktycznego, otrzymane z NCBR dofinansowanie ma charakter wyłącznie zwrotu poniesionych przez Pana kosztów (ma charakter zakupowy, a nie sprzedażowy), to w Pana ocenie, nie stanowi wynagrodzenia za czynności/usługi świadczone w ramach realizacji Projektu.

Do kosztów kwalifikowalnych zaliczają się również koszty ogólne działalności. W związku z realizacją Projektu koszty ogólne działalności zwiększają się, przez co należy je uznać za bezpośrednio związane z Projektem. Realizacja Projektu była uzależniona od otrzymania dofinansowania, tzn. gdyby Konsorcjum nie otrzymało dofinansowania, A (a prawdopodobnie i pozostali konsorcjanci) nie brałby udziału w realizacji tego Projektu.

Co do zasady otrzymanie dotacji, subwencji, dopłat związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowi przychód z tej działalności zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; dalej jako: „Ustawy o PIT”. Jednakże ustawodawca przewidział zwolnienie dla określonych kategorii dotacji.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 Ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Ma Pan prawo zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów działalności wydatki poniesione na realizację Projektu (koszty kwalifikowalne), ponieważ do kosztów uzyskania przychodu należą koszty, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub też w celu zabezpieczenia albo zachowania źródła przychodów.

Umowa zobowiązuje Pana do wykorzystania wyników Projektu we własnej działalności gospodarczej. Wydatki poniesione na realizację Projektu (koszty kwalifikowalne) przełożą się w przyszłości na przychody ze sprzedaży wyników Projektu.

Wydatki poniesione na realizację Projektu, bez względu na czas ich poniesienia, są kosztem uzyskania przychodów, gdyż odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem Pana działalności gospodarczej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Należy stwierdzić, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

·    dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

·    świadczenia takie otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup/wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub nabycie wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodów z działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą i jest Pan członkiem sześciopodmiotowego konsorcjum utworzonego w celu realizacji projektu na rzecz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Liderem Konsorcjum, reprezentującym Konsorcjum w zakresie realizacji projektu na rzecz NCBR, jest inny podmiot - Lider Konsorcjum. Do zadań NCBR należy pobudzanie inwestowania przez przedsiębiorców w działalność naukową, poprzez m.in. współfinansowanie przedsięwzięć prowadzonych przez podmiot posiadający zdolność do zastosowania wyników projektu w praktyce. W celu realizacji powyższych zadań NCBR może m.in. udzielać finansowania w formie wsparcia bezzwrotnego. Konsorcjum zawarło z NCBR Umowę na wykonanie projektu pt.: „...” dofinansowanego przez NCBR w ramach programu „Środowisko naturalne, rolnictwo i leśnictwo” .... Okres realizacji projektu wynosił 57 miesięcy. Ustalony w Umowie z NCBR termin rozpoczęcia realizacji Projektu to 1 stycznia 2018 r., a termin jego zakończenia to 31 grudnia 2020 r., jednakże z powodu pandemii COVID-19 konieczne było wydłużenie tego terminu do 30 września 2022 r. Realizacja zadań należących do Pana jest dofinansowana dotacją NCBR (odpowiednio 70% w fazie badawczej i 90% w fazie przygotowania do wdrożenia), pozostałe środki są Pana wkładem własnym. Wypłata dofinansowania przez NCBR jest uzależniona od otrzymania przez NCBR dotacji celowej z budżetu państwa. Do dnia otrzymania dofinansowania jest Pan zobowiązany do finansowania wydatków ze środków własnych. Poniesienie przez Pana wydatków w kwocie wyższej niż określona w Umowie nie stanowi podstawy do zwiększenia dofinansowania. Dotacja otrzymana przez Pana z NCBR ma charakter wyłącznie zwrotu poniesionych przez Pana kosztów w związku z realizacją Projektu - stanowi zatem rodzaj tzw. „dotacji kosztowej”. Umowa zawiera przepisy dotyczące tzw. „kosztów kwalifikowalnych”, które mogą zostać sfinansowane z otrzymanej od NCBR dotacji.

Prace realizowane są przez Pana, zgodnie z przedstawionym we wniosku opisem, stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 5a pkt 38, 39 i 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projekt miał charakter badawczo-rozwojowy.

Jednostką finansującą było Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, które przelewało środki na konto Lidera, który to z kolei, zgodnie z umową konsorcjum, przelewał środki na konta konsorcjantów.

Projekt był finansowany ze środków publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Koszty, które zostały przez Pana poniesione w związku z realizacją projektu, to:

·koszty operacyjne,

·koszty wynagrodzeń,

·koszty podwykonawstwa,

·koszty ogólne.

Koszty, które zostały pokryte wsparciem, to:

·    koszty operacyjne (koszty prowadzenia wyodrębnionego rachunku bankowego, delegacji, promocji projektu, udziału w wystawach i targach promujących wyniki projektu, koszty wydawnicze, materiałów eksploatacyjnych);

·    koszty wynagrodzeń (wynagrodzenia osób zatrudnionych przy realizacji projektu, koszty pracy osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą);

·    koszty podwykonawstwa (część merytorycznych prac projektu zleconych stronie trzeciej - „Badania społecznego i gospodarczego zapotrzebowania na produkty projektu”, „Opracowanie procedur związanych z wykorzystaniem rynkowym przyszłego produktu”);

·    koszty ogólne (czynsz najmu i media, usługi telekomunikacyjne, księgowe, reklamowe, informatyczne, udział w konkursie ..., koszty materiałów biurowych i piśmienniczych, koszty urządzeń i sprzętu biurowego, koszty ubezpieczeń majątkowych).

Jednocześnie wskazał Pan, że wszystkie wydatki sfinansowane wsparciem miały związek z uzyskaniem, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów z Pana działalności gospodarczej. Dotacja otrzymana przez Pana ma charakter wyłącznie zwrotu poniesionych przez Pana kosztów w związku z realizacją Projektu - stanowi zatem rodzaj tzw. „dotacji kosztowej”.

Zatem, otrzymane przez Pana środki na realizację Projektu, stanowią przychód z działalności gospodarczej, jednak na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód ten jest zwolniony od opodatkowania.

Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, winien spełniać łącznie następujące warunki:

·    pozostawać w związku przyczynowym z przychodami lub źródłem przychodów i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

·    być właściwie udokumentowany;

·    nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29b, 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Analiza treści zacytowanych przepisów wskazuje wprost, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29b, 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Mając na uwadze opis sprawy oraz wyżej wskazane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że nie może Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej poniesionych przez Pana wydatków na realizację Projektu, sfinansowanych ze środków otrzymanych z dotacji, z uwagi na postanowienia art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Za podstawę przyjęto, jak Pan wskazał w opisie sprawy, że projekt był finansowany ze środków publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o finansach publicznych i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) ze stanem faktycznym i musi się Pan zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).