W kwestii zwolnienia od podatku usług szkolenia w zakresie zarządzania projektami. - Interpretacja - ITPP2/443-194a/11/RS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.05.2011, sygn. ITPP2/443-194a/11/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

W kwestii zwolnienia od podatku usług szkolenia w zakresie zarządzania projektami.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2011 r. (data wpływu 8 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 11 i 19 kwietnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do usług szkolenia w zakresie zarządzania projektami jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 11 i 19 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do usług szkolenia w zakresie zarządzania projektami.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest podmiotem zrzeszającym profesjonalistów w dziedzinie zarządzania projektami. Celem Jego istnienia jest rozwój dziedziny zarządzania projektami oraz umacnianie profesji kierownika projektu. Cel ten realizowany jest w ścisłym kontakcie z członkami Stowarzyszenia poprzez:

  • promowanie w społeczeństwie dyscypliny zarządzania projektami oraz wspieranie jej rozwoju w warunkach polskich,
  • budowanie uznania i prestiżu dla grupy zawodowej project manager,
  • tworzenie standardów zawodowych i etycznych dla project managerów z uwzględnieniem polskich warunków,
  • tworzenie płaszczyzny wymiany doświadczeń i doskonalenia oraz wzmacnianie więzi środowiskowej dla profesjonalistów zarządzania projektami,
  • budowanie sieci kontaktów krajowych i międzynarodowych project managerów.

Stowarzyszenie, na podstawie porozumienia o przystąpieniu do międzynarodowego stowarzyszenia, ma prawo przeprowadzać egzaminy i wydawać certyfikaty uznawane na całym świecie. Na podstawie § 5 ust. 7 statutu, realizuje swoje cele m.in. poprzez przeprowadzanie certyfikacji zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia. W ramach działalności Stowarzyszenie przeprowadza egzaminy na następujących poziomach:

D - (...),

C - (...),

B - (...),

A - (...).

Przykładowo osoba, która chciałaby przystąpić do egzaminu na poziomie D powinna posiadać wiedzę na temat zarządzania projektami we wszystkich elementach i aspektach. Egzamin na tym poziomie obejmuje tylko teoretyczne zagadnienia i składa się z jednego etapu, którym jest pisemny egzamin formalny, w którym występują wszystkie elementy zarządzania projektami wymienione w wytycznych NCB.

W celu ustalenia charakteru prawnego ww. usługi certyfikacyjnej Stowarzysznie wystąpiło do Urzędu Statystycznego z wnioskiem o wydanie opinii klasyfikującej tą usługę. Zgodnie z otrzymaną odpowiedzią z dnia 22 kwietnia 2010 r. usługi polegające na przeprowadzeniu egzaminów z zakresu zarządzania projektami (dotyczących różnych elementów i aspektów) kończących się certyfikatem, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85.59 - usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane". Wątpliwości wynikają z brzmienia przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011 r. i skutków podatkowych w związku ze świadczeniem w ramach Projektu nr I" usług o charakterze komercyjnym na rzecz osób zainteresowanych uzyskaniem stosownego certyfikatu w przypadku, gdy płatność dokonywana jest przez osobę fizyczną/prawną - uczestnika z własnych środków" (nie jest finansowana ze środków publicznych). W ramach ww. projektu prowadzone są szkolenia z zakresu zarządzania projektami, głównie dla menadżerów (szkolenia zawodowe). Usługi świadczone obejmują nauczanie (szkolenie) związane z zawodem menadżera. Ich efektem ma być przygotowanie uczestników do egzaminu certyfikującego na jednym z wybranych poziomów zaawansowania", które to poziomy wyznaczone są przez międzynarodowe stowarzyszenie. Szkolenia zakończone są egzaminem (certyfikacją). Stowarzyszenie świadcząc usługi nie działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie jest wpisana do prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego ewidencji publicznych szkół i placówek. Szkolenia zawodowe nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Stowarzyszenie nie starało się i nie posiada stosownych akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku od towarów i usług opodatkowane jest świadczenie przez Stowarzyszenie usług w Projekcie nr I ...

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług w Projekcie nr I, wobec braku stosownego zwolnienia podatkowego zawartego w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu z uwzględnieniem stawki podstawowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 5a powołanej ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym, w zakresie zdania wstępnego, art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnił od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy wynika, że zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powyższa kwestia w sposób analogiczny została uregulowana w § 13 ust. 1 pkt 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 73, poz. 392).

Powołane wyżej przepisy stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), zgodnie z którym, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Analizując powołaną wyżej regulację art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że warunkiem zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku, na podstawie ust. 1 pkt 29 powyższego artykułu lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r., szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, czy zawodem lub muszą mieć na celu uzyskanie, czy uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden z wskazanych poniżej warunków tj:

  • formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,
  • na świadczone szkolenia należy uzyskać akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • szkolenia muszą być finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Z treści wniosku wynika, iż Stowarzyszenie jest podmiotem zrzeszającym profesjonalistów w dziedzinie zarządzania projektami. Celem Jego istnienia jest rozwój dziedziny zarządzania projektami oraz umacnianie profesji kierownika projektu. W ramach Projektu nr I Stowarzyszenie prowadzi szkolenia z zakresu zarządzania projektami, głównie dla menadżerów, obejmujące nauczanie związane z zawodem menadżera. Jego efektem ma być przygotowanie uczestników do egzaminu certyfikującego na jednym z wybranych poziomów zaawansowania". Świadcząc usługi Stowarzyszenie nie działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie jest wpisane do prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego ewidencji publicznych szkół i placówek. Szkolenia zawodowe nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, a Stowarzyszenie nie posiada stosownych akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Szkolenia są finansowane przez uczestnika.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, iż do ww. usług, nie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, gdyż Stowarzyszenie nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Skoro szkolenia nie są prowadzone w formie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, Stowarzyszenie nie uzyskało akredytacji, a usługi nie są finansowane ze środków publicznych, należy uznać, że przeprowadzane szkolenia, w ramach Projektu nr 1, nie korzystają również ze zwolnienia od podatku, na podstawie ust. 1 pkt 29 powołanego artykułu i § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Wobec tego, że wykonywane czynności nie są objęte zwolnieniem ani obniżonymi stawkami podatku na podstawie innych przepisów ustawy i rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku.

Jednocześnie wskazuje się, że rozstrzygnięcia kwestii stawki podatku obowiązującej do usług szkolenia w zakresie zarządzania projektami, finansowanego ze środków publicznych oraz stawki podatku obowiązującej do usług szkolenia w zakresie zarządzania projektami i egzaminów świadczonych w ramach podwykonawstwa i sposobu ich dokumentowania, dokonano w interpretacjach indywidualnych odpowiednio nr ITPP2/443-194b/11/RS oraz ITPP2/443-194c/11/RS.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Referencje

ITPP2/443-194c/11/RS, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy