Czy usługi wstępu na spektakle artystyczne i do obiektów kulturalnych podlegają opodatkowaniu? - Interpretacja - ITPP1/443-1311/11/IK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.12.2011, sygn. ITPP1/443-1311/11/IK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy usługi wstępu na spektakle artystyczne i do obiektów kulturalnych podlegają opodatkowaniu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2011 r. (data wpływu 20 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług wstępu na spektakle artystyczne i do obiektów kulturalnych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług wstępu na spektakle artystyczne i do obiektów kulturalnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, jako samorządowa instytucja kultury, świadczy m.in. usługi kulturalne w zakresie wstępu na spektakle artystyczne i do obiektów kulturalnych. Wstęp na spektakle odbywa się na podstawie:

  • odpłatnych biletów wstępu;
  • nieodpłatnych biletów;
  • zaproszeń odpłatnych i nieodpłatnych.

Zaproszenia i bilety nieodpłatne przekazywane są głównie przedstawicielom instytucji, gościom specjalnym Wnioskodawcy oraz kontrahentom, z którymi zawarł umowy handlowe o świadczenia promocyjno-marketingowe, a także uczestnikom konkursów i akcji promocyjnych o charakterze kulturalnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w stanie prawnym po 1 kwietnia 2011 r. nieodpłatne świadczenia, polegające na wolnym od opłat wstępie na spektakle teatralne, warsztaty czy inne, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne wydawanie biletów i zaproszeń ma na celu propagowanie działalności kulturalnej, a w związku z tym wykonywane jest w celu prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy polega przede wszystkim na produkcji spektakli oraz świadczeniu usług kulturalnych. Uwzględniając treść art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w ocenie Wnioskodawcy, nieodpłatne świadczenie usług do celów działalności gospodarczej, czyli nieodpłatny wstęp na spektakle lub inne imprezy o charakterze kulturalnym organizowane przez Wnioskodawcę, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powyższe oznacza, że zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania tym podatkiem co do zasady nie podlegają opodatkowaniu. Jednakże od zasady tej określono wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego.

Stosownie bowiem do art. 8 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza, jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów. Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia objęcie zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony, takie nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu.

Analizując natomiast treść art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują. Podkreślić należy przy tym, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy nieodpłatne usługi wstępu na spektakle artystyczne i do obiektów kulturalnych. Zaproszenia i bilety przekazywane są nieodpłatnie przedstawicielom instytucji, gościom specjalnym, kontrahentom, z którymi Wnioskodawca zawarł umowy handlowe o świadczenia promocyjno-marketingowe, a także uczestnikom konkursów i akcji promocyjnych o charakterze kulturalnym.

Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia.

Przez nieodpłatne usługi służące do celów działalności podatnika należy rozumieć takie, które są wykonywane bez wynagrodzenia, ale w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Świadczenie ich ma dominujący charakter w stosunku do korzyści osiąganej w tym przypadku przez odbiorcę tych świadczeń.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż nieodpłatnie przekazanie zaproszeń, biletów na spektakle oraz inne świadczenia usług o charakterze kulturalnym na rzecz przedstawicieli instytucji, gości specjalnych, uczestników konkursów i akcji promocyjnych o charakterze kulturalnym, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miało w tym przypadku zastosowanie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, gdyż nieodpłatne przekazanie, jak wskazano we wniosku, będzie miało miejsce w celach promowania kulturalnej działalności Wnioskodawcy. A zatem świadczenie usług nieodpłatnego przekazania zaproszeń, biletów na spektakle na rzecz ww. podmiotów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast przekazanie nieodpłatnych zaproszeń, biletów w oparciu o zawarte umowy handlowe, w zamian za otrzymane świadczenia promocyjno-marketingowe, podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach ogólnych, wypełniając definicję usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko świadczenie usług za wynagrodzeniem określonym w pieniądzu. Przepisy podatkowe nie zawierają bowiem jakichkolwiek ograniczeń, co do formy zapłaty, a zatem wynagrodzenie (zapłata) nie musi nastąpić w formie świadczenia pieniężnego. Może to być również świadczenie rzeczowe. Jeżeli w obrocie gospodarczym następuje zamiana towaru na towar, towaru na usługę, a także zamiana usługi na usługę mamy do czynienia z transakcjami barterowymi. Z uwagi więc na to, że pomiędzy Wnioskodawcą, a podmiotami świadczącymi ww. usługi istnieje relacja zobowiązaniowa i odpłatna, w której każda ze stron zobowiązuje się do określonego działania, uznać należy, że wydanie zaproszeń, biletów na rzecz ww. podmiotów, na podstawie zawartych umów barterowych, w zamian za co Wnioskodawca uzyskuje promocję, stanowi jak powyżej wskazano, czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy