Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego od realizowanego projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-1459/12/RS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.01.2013, sygn. ITPP2/443-1459/12/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego od realizowanego projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2012 r. (data wpływu 29 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Politechnika jest wnioskodawcą i jedynym beneficjentem projektu badawczego. Przedsięwzięcie finansowane jest ze środków publicznych w oparciu o umowę jaką Uczelnia zawarła z Instytucją Wdrażającą - Ośrodkiem Przetwarzania Informacji w dniu 23 lutego 2009 r. Przedmiotem umowy jest udzielenie przez Instytucję Wdrażającą dofinansowania na realizację projektu w ramach Działania 1.3 - Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe, Poddziałanie 1.3.1 Projekty Rozwojowe Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Poziom dofinanowania przedsięwzięcia wynosi 100%, z czego 85% pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% stanowi dotacja rozwojowa. Projekt realizowany jest w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 10 stycznia 2013 r. Całkowita wartość projektu wynosi 9.305.921 zł. Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, definiuje, iż celem działania 1.3 jest zdobywanie oraz zwiększenie skali wykorzystania nowych rozwiązań niezbędnych dla rozwoju gospodarki i poprawy pozycji konkurencyjnej przedsiębiorców oraz rozwoju polskiego społeczeństwa. W ramach poddziałania 1.3.1 przewiduje się dofinansowanie projektów badawczych o charakterze aplikacyjnym, ukierunkowanych na bezpośrednie zastosowanie w praktyce na potrzeby branży/gałęzi gospodarki lub o szczególnym wymiarze społecznym. Projekty rozwojowe rozumiane są jako projekty mające na celu wykonanie zadania badawczego stanowiącego podstawę do zastosowania w praktyce. Zgodnie z przygotowanym na potrzeby projektu studium wykonalności, celem przedsięwzięcia jest opracowanie, w oparciu o nowoczesne próżniowo-plazmowe i dyfuzyjne techniki obróbki powierzchni, nowych hybrydowych technologii modyfikacji powierzchni narzędzi do obróbki drewna. Produktem projektu będzie powszechnie udostępniona oferta nowych materiałów oraz opartych o nie technologii modyfikacji powierzchni narzędzi pozwalających na istotne podwyższenie ich trwałości, wydajności obróbki oraz jakości powierzchni obrabianej. Realizacja projektu przyczyni się do podwyższenia wydajności procesów obróbki drewna, jakości produktów oraz poprawy pozycji rynkowej oraz konkurencyjności krajowych producentów narzędzi oraz przedsiębiorstw branży drzewnej i meblarskiej. Na potrzeby prowadzonych w projekcie prac badawczych zakupione zostały urządzenia badawcze, klasyfikowane jako środki trwałe na łączną kwotę 1.835.475,36 zł. Po zakończeniu realizacji projektu urządzenia wykorzystywane będą wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług lub działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem, w szczególności w ramach działalności statutowej uczelni, do której zalicza się działalność dydaktyczną oraz naukową - dokształcenie studentów oraz realizację prac badawczych zarówno przez studentów (prace magisterskie, doktoraty), jak również przez pracowników naukowych w celu ich rozwoju naukowego (doktoraty, habilitacje), a także do prowadzenia prac naukowo-badawczych, których rezultaty podlegają upowszechnieniu w formie wystąpień na konferencjach naukowych. Powyższe środki trwałe nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Studium wykonalności przewiduje, iż w wyniku przeprowadzonych prac badawczych:

  • cztery wynalazki zostaną zgłoszone do ochrony patentowej,
  • liczba wdrożeń jako rezultat realizacji projektu wyniesie 5 szt.,
  • liczba skomercjalizowanych wyników badań B+R wyniesie 25 szt.,
  • opublikowane zostaną 32 publikacje, dotyczące wyników projektu rozwojowego,
  • liczba opracowanych nowych rozwiązań technologicznych, linii technologicznych - 4 szt.

W zamierzeniach autorów projektu, planowane zgłoszenie patentowe służyć ma ochronie własności intelektualnych twórców wynalazku oraz powiększać ich dorobek naukowy, a nie stanowić podstawę do sprzedaży licencji. Zgodnie z zapisami studium wykonalności, po zakończeniu prac badawczych, wszystkie rezultaty projektu będą podlegały komercjalizacji. Jednakże nie przewiduje się opodatkowanej sprzedaży wyników projektu, ani też sprzedaży licencji uprawniających do wykorzystania opracowanej technologii. W prognozie finansowej projektu stanowiącej element studium przyjęto, iż nie przewiduje się żadnych przychodów ze sprzedaży wyników prac badawczych. Przez komercjalizację w przedmiotowym projekcie Politechnika rozumie nieodpłatne rozpowszechnianie wyników prowadzonych badań i prac rozwojowych wszystkim podmiotom zainteresowanym gospodarczym wykorzystaniem tych wyników, z zachowaniem równego dostępu do wyżej wymienionych wyników badań, z uwzględnieniem przepisów o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej. Powstałe w ramach projektu wskaźniki rezultatu (wdrożenia, patenty, publikacje, opracowania nowych technologii) wymienione w studium wykonalności, będą udostępniane przez Uczelnie nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Politechnika miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, które zostały zakupione i zużyte w ramach realizacji projektu badawczego...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługiwało i nie przysługuje prawo do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług w ramach realizacji projektu ponieważ nie wystąpił związek ze sprzedażą opodatkowaną. Wyniki projektu nie mają na celu generowania przychodów.

Ze względu na fakt, że Politechnika nie miała i nie ma możliwości (w momencie składania wniosku o wydanie interpretacji projekt trwa) odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach zakupowych związanych z realizacją powyższego projektu, uznaje podatek jako koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że skoro nabywane towary i usługi w ramach przedmiotowego projektu nie były i nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, Politechnika nie miała i nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację tego projektu.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy