Czy Parafia ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ? - Interpretacja - IPTPP4/443-749/12-2/UNR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.11.2012, sygn. IPTPP4/443-749/12-2/UNR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Parafia ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2012 r. (data wpływu 30 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Parafia wystąpiła z wnioskiem o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007 - 2013 w zakresie małych projektów dla projektu pn. ..... Parafia nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie (odnowione malowidło ścienne ...) nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W ramach operacji odnowione malowidło ścienne ..., przedstawiające scenę adoracji Chrystusa Króla przez mieszkańców i duchowieństwo. Jest to malowidło nieznanego autorstwa, wykonane w technice klejowej. Było ono w złym stanie technicznym. Na całej powierzchni widoczne były przetarcia i znaczne ubytki warstwy malarskiej. Powodowało to nieczytelność malowidła. Całość była spękana i odspojona od podłoża. Wykonanie zadania polegało na uzyskaniu pozwolenia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i poniesieniu wszystkich kosztów niezbędnych do realizacji operacji. Poniesiono następujące koszty: zapłata za usługę konserwacja malowidła ściennego .... W zestawieniu rzeczowo - finansowym operacji zostały uwzględnione taktyczne koszty operacji wraz z podatkiem od towarów i usług VAT jako koszt kwalifikowalny operacji. W chwili obecnej zakończona jest realizacja projektu, w dniu 25 lipca 2012 r. podpisano umowę o przyznaniu pomocy w Urzędzie Marszałkowskim na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413. W dniu 21 września 2012 r. złożono wniosek o płatność ostateczną. W dniu 21 października 2012 r. Parafia otrzymała pismo Urzędu Marszałkowskiego wzywające do przedłożenia interpretacji indywidualnej kwalifikacji podatku VAT.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczególnych warunków, trybu przyznania pomocy finansowej w ramach działania Odnowa i rozwój wsi objętego PROW na lata 2007 - 2013 pomoc nie obejmuje podatku VAT, jeżeli możliwe jest jego odzyskanie. W przypadku braku takiej możliwości VAT jest kosztem kwalifikowalnym.

Parafia nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT i nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT. Parafia nie jest zarejestrowana w rejestrze KRS przedsiębiorców.

Jedyna otrzymana faktura VAT wystawiana jest na Parafię i związana jest z realizowanym projektem. W realizacji projektu zakupiono następujące towary i usługi:

  1. Faktura VAT x/2012 - obejmuje zakup usługi - konserwacja malowidła ściennego .... Poniesiony wydatek związany był z konserwacją malowidła ściennego ... - operacji polegającej na zachowaniu lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego w zakresie odbudowy, renowacji, restauracji albo remontu lub oznakowania obiektów wpisanych do rejestru zabytków lub objętych ewidencją zabytków. Parafia w ramach tej operacji nie prowadziła żadnej działalności gospodarczej.

Obecnie Parafia przygotowuje pierwszą poprawkę do wniosku o płatność, który był złożony 21.09.2012 r. w Urzędzie Marszałkowskim.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafia ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ...

Zakupiono usługę konserwacja malowidła ściennego (faktura zawierająca podatek VAT)

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z otrzymaną pomocą ze środków PROW na lata 2007 2013, Parafia w żaden sposób nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku od towarów i usług. Z tytułu zrealizowanego projektu Parafia nie będzie pobierać opłaty, projekt w żaden sposób nie będzie generował dochodu. Parafia nie może więc odliczyć podatku, ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, a ponadto Parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nie zostaje spełniony podstawowy warunek (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi brak związku dokonanego zakupu usługi ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT. Wnioskodawca uważa, że Parafia nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w związku z konserwacją malowidła ściennego ..

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o przyznanie pomocy w ramach PROW na lata 2007 - 2013 w zakresie małych projektów dla projektu pn. .... Parafia nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie (odnowione malowidło ścienne ...) nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jedyna otrzymana faktura VAT wystawiana jest na Wnioskodawcę i związana jest z realizowanym projektem.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ poniesione wydatki w ramach ww. projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 206 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi