
Temat interpretacji
Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ efekty projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2012 r. (data wpływu 19 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
W związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu pt. Wnioskodawca został zobowiązany do przedstawienia zaświadczenia z Izby Skarbowej dotyczącego potwierdzenia faktu, że Uczelnia nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektu. W związku z czym VAT będzie kosztem kwalifikowalnym.
Wspomniany projekt na etapie składania wniosku o dofinansowanie, w trakcie jego realizacji, jak również przez okres 5 lat po jego zakończeniu zakłada, że Uczelnia nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie sprzętu ani też nie będzie wykorzystywała projektów na inne cele opodatkowane VAT.
Poniżej Zainteresowany przedstawia najważniejsze informacje dotyczące projektu:
- Koordynator: Centrum koordynator całościowego przedsięwzięcia, Uczelnia ze strony partnera projektu.
- Okres realizacji: Całego przedsięwzięcia: od 1 sierpnia 2012 r. do 31 grudnia 2014 r.
- Źródło dofinansowania: Regionalny Program Operacyjny Województwa 2007-2013.
- Przedmiot projektu (opis): Celem głównym projektu jest utworzenie laboratorium sensorycznego wzmacniającego współpracę sektora B+R z przedsiębiorstwami, czego efektem jest zwiększenie transferu nowoczesnych rozwiązań technologicznych, produktowych oraz organizacyjnych do przedsiębiorstw i instytucji. Osiągnięcie celu głównego pozwoli na prowadzenie prac analitycznych i badawczych w zakresie transferu technologii i udoskonalenia sieci współpracy między MSP a innymi przedsiębiorstwami, uczelniami, wszelkiego rodzaju instytucjami na poziomie szkolnictwa pomaturalnego, władzami regionalnymi, ośrodkami badawczymi oraz biegunami naukowymi i technologicznymi, a także poprzez promocje innowacji, transferu technologii, w tym udział w targach, wystawach, misjach gospodarczych, giełdach kooperacyjnych.
- Zakupy jakie będą dokonywane w ramach projektu: komputery, pakiet oprogramowania edycyjnego, monitor, aparat fotograficzny z akcesoriami, telewizory, kamery, karta pamięci, statyw, torba mikser, mikser dźwięku, system nagłośnienia, stoły biurowe, meble do studia fokusowego, mikrofony, słuchawki oraz okablowanie, oświetlenie studyjne i pozostałe wyposażenie studyjne, urządzenie wielofunkcyjne, oprogramowanie analityczno badawcze, pamięci masowe.
- Efekty projektu: Projekt przewiduje zakup urządzeń, wyposażenia oraz wartości niematerialnych i prawnych na rzecz utworzenia laboratorium sensorycznego (odbieranie wszelkimi zmysłami). Laboratorium (opisane przedmiotowym wnioskiem) będzie funkcjonowało w wymiarze dwóch pracowni:
- Pracownia obrazu miejsce analizy, badań i kreacji statystycznych form wizualnych (zdjęcia, plakaty, obrazy, publikacje elektroniczne i papierowe),
- Pracownia audio - wideo miejsce analizy, badań i kreacji dynamicznych form fonicznych oraz wizualnych, a także badań fokusowych.
- Beneficjenci projektu. Planowanych odbiorców można podzielić na następujące grupy:
- Podmioty Platformy,
- Odbiorcy instytucjonalni uczelnie w województwie, wszelkiego rodzaju instytucje na poziomie szkolnictwa pomaturalnego, władze regionalne (gminne, powiatowe, wojewódzkie), ośrodki badawcze,
- Przedsiębiorcy głównie z województwa, a w szczególności przedstawiciele strategicznych dla regionu branż wskazanych przez Foresight dla województwa.
Lider projektu odpowiada za:
- reprezentowanie partnerów przed instytucją wdrażającą,
- koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) prawidłowości działań partnerów przy realizacji zadań, zawartych w projekcie,
- zapewnienie udziału partnerów w podejmowaniu decyzji i realizacji zadań, na zasadach określonych w niniejszej umowie,
- wsparcie partnerów w realizacji powierzonych zadań,
- zapewnienie sprawnego systemu komunikacji z partnerami, oraz instytucją wdrażającą (instytucją pośredniczącą II stopnia),
- zapewnienie prawidłowości operacji finansowych, w szczególności poprzez wdrożenie systemu zarządzania i kontroli finansowej projektu,
- pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacją zadań partnerstwa,
- przedkładanie wniosków o płatność do instytucji zarządzającej celem rozliczenia wydatków w projekcie oraz otrzymania środków na dofinansowanie zadań lidera projektu i partnerów,
- gromadzenie informacji o uczestnikach projektu i ich przekazywanie do instytucji zarządzającej,
- informowanie instytucji zarządzającej o problemach w realizacji projektu,
- koordynację działań partnerstwa na rzecz upowszechniania informacji o nim i jego celów.
- Partnerzy upoważniają lidera projektu do reprezentowania partnerstwa wobec osób trzecich w działaniach związanych z realizacją projektu w tym do zawarcia w ich imieniu i na ich rzecz umowy o dofinansowanie z instytucją zarządzającą.
- Lider projektu nie może bez uzyskania uprzedniej zgody instytucji zarządzającej, akceptować zmian zaproponowanych przez partnera projektu lub warunków jego realizacji.
- Uczelnia odpowiedzialna będzie za zakupy i na tej podstawie stworzenie oraz prowadzenie w ramach Platformy laboratorium sensorycznego (odbierania wszelkimi zmysłami) w ramach pracowni obrazu (miejsce analizy, badań i kreacji statystycznych form wizualnych) i pracowni audio wideo (miejsce analizy, badań i kreacji dynamicznych form fonicznych oraz wizualnych, a także badań fokusowych).
- Uczelnia nie będzie przekazywać jakichkolwiek środków finansowych na rzecz lidera projektu.
- Uczelnia będzie otrzymywać od Lidera Projektu refundacje za zakupione środki trwał, które otrzyma od Instytucji Zarządzającej. Uczelnia nie będzie wykonywała czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT na rzecz Lidera Projektu z tytułu tego projektu. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu w części każdego z partnerów, będzie własnością tego partnera. W przypadku Miasta będą to publikacje, które zostaną wykorzystane, zgodnie z założeniami projektu na promocję partnera oraz Platformy.
- Środki finansowe pochodzące z przyznanego dofinansowania w ramach poddziałania 1.3.1 RPOW 2007 2013 wpłyną na konto Lidera projektu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu bądź otrzymać zwrot tego podatku...
Zdaniem Wnioskodawcy, Uczelnia nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu, ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku wobec uwarunkowań przedstawionych na wstępie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. . Całe przedsięwzięcie realizowane jest w okresie od 1 sierpnia 2012 r. do 31 grudnia 2014 r. Przedmiotowy projekt będzie realizowany w partnerstwie. Projekt dofinansowany będzie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013.
Głównym celem projektu jest utworzenie laboratorium sensorycznego wzmacniającego współpracę sektora B+R z przedsiębiorstwami, czego efektem jest zwiększenie transferu nowoczesnych rozwiązań technologicznych, produktowych oraz organizacyjnych do przedsiębiorstw i instytucji. Osiągnięcie celu głównego pozwoli na prowadzenie prac analitycznych i badawczych w zakresie transferu technologii i udoskonalenia sieci współpracy między MSP a innymi przedsiębiorstwami, uczelniami, wszelkie rodzaju instytucjami na poziomie szkolnictwa pomaturalnego, władzami regionalnymi, ośrodkami badawczymi oraz biegunami naukowymi i technologicznymi, a także poprzez promocje innowacji, transferu technologii, w tym udział w targach, wystawach, misjach gospodarczych, giełdach kooperacyjnych.
W ramach projektu zakupione będą: komputery, pakiet oprogramowania edycyjnego, monitor, aparat fotograficzny z akcesoriami, telewizory, kamery, karta pamięci, statyw, torba mikser, mikser dźwięku, system nagłośnienia, stoły biurowe, meble do studia fokusowego, mikrofony, słuchawki oraz okablowanie, oświetlenie studyjne i pozostałe wyposażenie studyjne, urządzenie wielofunkcyjne, oprogramowanie analityczno badawcze, pamięci masowe. Projekt przewiduje zakup urządzeń, wyposażenia oraz wartości niematerialnych i prawnych na rzecz utworzenia laboratorium sensorycznego (odbieranie wszelkimi zmysłami).
Laboratorium (opisane przedmiotowym wnioskiem) będzie funkcjonowało w wymiarze dwóch pracowni:
- Pracownia obrazu miejsce analizy, badań i kreacji statystycznych form wizualnych (zdjęcia, plakaty, obrazy publikacje elektroniczne i papierowe),
- Pracownia audio - wideo miejsce analizy, badań i kreacji dynamicznych form fonicznych oraz wizualnych, a także badań fokusowych.
Właścicielem efektów projektu wypracowanych przez Wnioskodawcę będzie tylko i wyłącznie uczelnia. Projekt nie będzie generował przychodu. Uczelnia jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Przy realizacji projektu w części realizowanej przez Uczelnię faktur wystawiane będą na Wnioskodawcę. Uczelnia odpowiedzialna będzie za zakupy i na tej podstawie stworzenie oraz prowadzenie w ramach Platformy laboratorium sensorycznego (odbierania wszelkimi zmysłami) w ramach pracowni obrazu (miejsce analizy, badań i kreacji statystycznych form wizualnych) i pracowni audio wideo (miejsce analizy, badań i kreacji dynamicznych form fonicznych oraz wizualnych, a także badań fokusowych). Wnioskodawca nie będzie przekazywać jakichkolwiek środków finansowych na rzecz lidera projektu. Uczelnia nie będzie wykonywała czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT na rzecz Lidera Projektu z tytułu tego projektu. Mienia powstałe w wyniku realizacji projektu w części każdego z partnerów, będzie własnością tego partnera.
Wnioskodawca nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie sprzętu ani też nie będzie wykorzystywała projektów na inne cele opodatkowane VAT.
W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych z tytułu realizowanego projektu. Tym samym Wnioskodawca z tego tytułu nie będzie miał prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ efekty projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 345 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
