Brak możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z projektem. - Interpretacja - ITPP1/443-876/12/IK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.09.2012, sygn. ITPP1/443-876/12/IK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z projektem.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2012 r. (data wpływu 19 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z projektem pn.. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z projektem.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. , współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013, Oś 3 Infrastruktura społeczna, Działanie 3.1 Inwestycje w infrastrukturę edukacyjną.

Zadanie inwestycyjne realizowane jest w dwóch etapach:

1. Rozbudowa budynku Szkoły Ponadgimnazjalnej, polegająca na:

  • pracach termomodernizacyjnych na budynku;
  • zagospodarowaniu terenu;
  • robotach budowlanych;
  • wykonaniu instalacji elektrycznych;
  • wykonaniu przyłącza wodno-kanalizacyjnego.

2. Zakup i dostawa sprzętu i pomocy naukowych - multimedialnych oraz dydaktycznych.Budynek Szkoły Ponadgimnazjalnej jest własnością Gminy. Zakupiony sprzęt i pomoce naukowe przeznaczone będą do realizacji zajęć dydaktycznych, wynikających z programu nauczania. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zakładj est płatnikiem faktur.

Budynek Szkoły Ponadgimnazjalnej jest własnością Gminy. Zakupiony sprzęt i pomoce naukowe przeznaczone będą do realizacji zajęć dydaktycznych, wynikających z programu nauczania. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zakład jest płatnikiem faktur.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zakład ma możliwość odliczyć podatek zawarty w fakturach zakupu towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, z przepisów art. 86 ust. 1 oraz 88 ust. 4 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Realizacja przedmiotowego projektu dotycząca etapu 1 .przyczyni się do podniesienia jakości infrastruktury oświatowej, natomiast realizacja etapu II przyczyni się do poprawy jakości kształcenia.

Budynek Szkoły Ponadgimnazjalnej jest własnością Gminy, jako środek trwały został nieodpłatnie użyczony do prowadzenia szkoły. Zakupione pomoce dydaktyczne będą wykorzystywane przez uczniów i nauczycieli w procesie dydaktycznym - pomoce użytkowane będą w szkole bezpłatnie. Tak więc nabyte towary i usługi związane z realizacją inwestycji . nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur zakupu, ponieważ nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca jest płatnikiem faktur związanych z realizacją projektu pn. . Zakupiony sprzęt i pomoce naukowe przeznaczone będą do realizacji zajęć dydaktycznych, wynikających z programu nauczania, nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro - jak wskazano we wniosku - realizacja ww. projektu nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ( t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 988 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy