Miasto nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na przebudowie drogi - Interpretacja - IBPP3/443-84/12/AŚ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21.03.2012, sygn. IBPP3/443-84/12/AŚ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Miasto nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na przebudowie drogi

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2012r. (data wpływu do tut. organu 26 stycznia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 marca 2012r. (data wpływu 9 marca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją zadania pn. ... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją zadania pn. ....

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 marca 2012r. (data wpływu do tut. organu 9 marca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 marca 2012r. znak: IBPP3/443-84/12/AŚ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt pn.: ... realizowany jest przez Miasto w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013; Priorytet VII Transport, Działanie 7.1. Modernizacja i rozbudowa sieci drogowej, Poddziałanie 7.1.2 Modernizacja i rozbudowa Infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową.

Okres realizacji projektu: 2008-2012r. - zgodnie z Wieloletnią Prognozą Finansową na lata 2011-2045r. W związku z realizacją powyższego projektu Wnioskodawca poniósł i poniesie w przyszłości wydatki na zakup towarów i usług udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Realizowane zadanie nie będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja projektu wynika z zadań statutowych Miasta, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z dnia 2001r., Nr l42, poz.1591 ze zm.).

W piśmie z dnia 8 marca 2012r. uzupełniono wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje:

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7D.

Przebudowana w ramach projektu droga będzie drogą publiczną, ogólnodostępną i nieodpłatnie udostępnianą wszystkim użytkownikom.

Efekt projektu tj. przebudowana droga nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Miasto ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizowanego zadania...

Stanowisko Wnioskodawcy (uzupełnione w piśmie z dnia 8 marca 2012r.): Realizowane zadanie nie służy działalności opodatkowanej Miasta. W związku z powyższym nie można zastosować art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Miasto nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizowanego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (czynny, zarejestrowany podatnik podatku VAT) realizuje projekt pn.: ....

Okres realizacji projektu: 2008-2012r. - zgodnie z Wieloletnią Prognozą Finansową na lata 2011-2045r. W związku z realizacją powyższego projektu Wnioskodawca poniósł i poniesie w przyszłości wydatki na zakup towarów i usług udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Realizacja projektu wynika z zadań statutowych Miasta, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym .

Przebudowana w ramach projektu droga będzie drogą publiczną, ogólnodostępną i nieodpłatnie udostępnianą wszystkim użytkownikom.

Efekt projektu tj. przebudowana droga nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W oparciu o przedstawiony w treści wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ efektem projektu będzie droga publiczna, która nie będzie służyła działalności opodatkowanej.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją ww. zadania.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach