
Temat interpretacji
Odliczenie podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupu nieruchomości.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2011 r. (data wpływu 30 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupu nieruchomości jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 grudnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupu nieruchomości.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Klinika (Spółdzielnia) w dniu 17 listopada 2011 r. nabyła w drodze przetargu od Agencji Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa niezabudowaną nieruchomość gruntową, składającą się z działki nr 124/4 położonej w M., za kwotę 5.700.000,00 zł, w tym podatek VAT. Umowę kupna-sprzedaży zawarto w formie aktu notarialnego Repertorium A nr () przed notariuszem w dniu 9 grudnia 2011 r. Sprzedawca w cenie sprzedaży naliczył podatek VAT według stawki 23%, kierując się interpretacjami wydanymi w podobnych sprawach przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku z dnia 15 września 2009 r. znak IPPP1-443-639/09-4/IŻ i z dnia 27 maja 2011 r. znak IPPP2/443-199/11-4/IŻ.
Zgodnie informacją Urzędu Miasta z dnia 18 listopada 2011 r. obowiązujący na zakupionym obszarze miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego utracił moc 1 stycznia 2003 r. a nowy plan jest dopiero w fazie prac przygotowawczych. Dla przedmiotowej działki nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Zatwierdzone przez Radę Miejską uchwałą z dnia 19 czerwca 2000 r. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta. określa obszar, na którym usytuowana jest zakupiona działka, jako przeznaczony do wprowadzenia funkcji związanej z urządzeniami uzdrowiskowymi w rozumieniu ustawy o uzdrowiskach i pełniący rolę terenów ogólnodostępnych dla kuracjuszy i mieszkańców.
W ewidencji gruntów prowadzonym przez Starostwo Powiatowe w K. nabyta nieruchomość wpisana jako grunty rolne - łąki, pastwiska i rowy tj. rodzaje użytków: L, Ps, W. Spółdzielnia zamierza na tych gruntach docelowo wybudować obiekty sanatoryjne i obiekty o charakterze hotelowym.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Spółdzielni przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego od towarów i usług o podatku naliczonego, związanego z wymienionym zakupem, zawartego w fakturach zakupu: z dnia 17 listopada 2011 r., nr faktury zaliczkowej () na wartość 1.100.000 zł brutto (w tym podatek VAT 205.691,06 zł), z dnia 9 grudnia 2011 r., nr faktury () na wartość 4.600.000,00 zł brutto (w tym podatek VAT 860.162,60 zł)...
Zdaniem Wnioskodawcy, nabyte tereny chociaż ujęte są w ewidencji gruntów jako grunty rolnicze nigdy nie będą wykorzystywane na cele rolnicze i są terenami przeznaczonymi pod zabudowę. W tym kierunku zmierza również działalnie Urzędu Miasta, zmierzające do opracowania nowego planu zagospodarowania przestrzennego. Sprzedawca nieruchomości słusznie uznał, że sprzedaż tej nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%, jako tereny budowlane. Spółdzielni przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego z tytułu zrealizowanej transakcji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a ustawy).
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
Z okoliczności sprawy wynika, iż Spółdzielnia nabyła w drodze przetargu niezabudowaną nieruchomość gruntową, przeznaczoną, zgodnie ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, pod zabudowę. Sprzedawca w cenie sprzedaży naliczył 23% podatek VAT. Spółdzielnia zamierza na tych gruntach docelowo wybudować obiekty sanatoryjne i obiekty o charakterze hotelowym.
W niniejszej sprawie czynność dostawy tej nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy jak wskazują okoliczności sprawy podlegała więc opodatkowaniu VAT (z uwagi na fakt, iż jak wskazano grunty przeznaczone były pod zabudowę). Wobec tego stwierdzić należy, że w tak przedstawionym stanie faktycznym sprawy nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, wyłączające prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących przedmiotowy zakup.
Biorąc zatem pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile nie wystąpią pozostałe okoliczności wskazane w przepisie art. 88 tej ustawy.
Końcowo, informuje się, iż niniejsza interpretacja nie wywiera skutków podatkowoprawnych względem sprzedawcy nabytej przez Wnioskodawcę nieruchomości.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
