
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, który dotyczy możliwości odliczenia ulgi prorodzinnej. Uzupełniła go Pani pismami z 2 i 15 września 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani matką pobierającą z MOPS świadczenie pielęgnacyjne na syna A.A z orzeczeniem o niepełnosprawności; jest to Pani jedyne źródło dochodu.
Uzupełnienie wniosku
Z treści uzupełnienia wniosku wynika, że:
¾jest Pani mamą dziecka z niepełnosprawnością przez co nie może Pani podjąć pracy, w związku z czym otrzymuje Pani świadczenie pielęgnacyjne w kwocie 3400 zł miesięcznie;
¾nie spełnia Pani warunków do rozliczenia swoich dochodów w sposób przewidziany dla małżonków i nie zamierza Pani złożyć zeznania podatkowego z mężem;
¾obecny mąż nie jest ojcem Pani dziecka i nie pracuje.
Pytanie
Czy w opisanej sytuacji może Pani rozliczyć ulgę prorodzinną z tytułu odprowadzanych przez MOPS składek zdrowotnych i społecznych?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, skoro jest Pani mamą dziecka z niepełnosprawnością i nie może Pani przez to podjąć pracy oraz otrzymuje Pani świadczenie pielęgnacyjne w kwocie 3400 zł miesięcznie, od którego są odprowadzane składki na ubezpieczenie społeczne i emerytalno-rentowe, to może Pani skorzystać z ulgi prorodzinnej i możliwości odliczenia na dziecko 1112,04 zł rocznie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
1)wykonywał władzę rodzicielską;
2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
Powyższy przepis dotyczy tzw. ulgi prorodzinnej, która – co do zasady- polega na odliczeniu dokonywanym od podatku dochodowego obliczonego według skali podatkowej.
Zgodnie z art. 27f ust. 8 ustawy:
Jeżeli kwota przysługującego odliczenia na podstawie ust. 2, 3 i 4 jest wyższa od kwoty odliczonej z tytułu, o którym mowa w ust. 1, w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podatnikowi przysługuje kwota stanowiąca różnicę między kwotą przysługującego podatnikowi odliczenia a kwotą odliczoną w zeznaniu podatkowym.
Natomiast, w myśl art. 27f ust. 9 tejże ustawy:
Kwota stanowiąca różnicę, o której mowa w ust. 8, nie może przekroczyć sumy:
1)podlegających odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, pomniejszonych o składki odliczone w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 2, lub na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
2)składek na ubezpieczenie zdrowotne, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1285, z późn. zm.);
3)składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zapłaconych ze środków podatnika od przychodów zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152-154, z wyjątkiem przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 30c, art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ponadto, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:
Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych:
a)zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,
b)potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu
- odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl. art. 27f ust. 12 ustawy:
Kwotę stanowiącą różnicę, o której mowa w ust. 8, podatnik wykazuje w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pani matką pobierającą z MOPS świadczenie pielęgnacyjne na syna z orzeczeniem o niepełnosprawności. Jest to Pani jedyne źródło dochodu. Chciałaby Pani odliczyć ulgę prorodzinną na podstawie odprowadzanych przez MOPS składek zdrowotnych i społecznych z tytułu wypłacanego Pani świadczenia pielęgnacyjnego.
Stosownie do treści art. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 323 ze zm.):
Świadczeniami rodzinnymi są:
1)zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego;
2)świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny oraz świadczenie pielęgnacyjne;
3)zapomoga wypłacana przez gminy, na podstawie art. 22a;
3a) świadczenia wypłacane przez gminy na podstawie art. 22b;
4)jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka;
5)świadczenie rodzicielskie.
Przepis art. 17 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że:
Świadczenie pielęgnacyjne przysługuje:
1)matce albo ojcu,
2)innym osobom, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2809) ciąży obowiązek alimentacyjny, a także małżonkom,
3)opiekunowi faktycznemu dziecka,
4)rodzinie zastępczej, osobie prowadzącej rodzinny dom dziecka, dyrektorowi placówki opiekuńczo- wychowawczej, dyrektorowi regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej albo dyrektorowi interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego
- jeżeli sprawują opiekę nad osobą w wieku do ukończenia 18. roku życia legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.
Świadczenie pielęgnacyjne jest zatem przychodem rodzica (opiekuna) osoby niepełnosprawnej, która nie ukończyła 18. roku życia i pozostaje na jego utrzymaniu oraz legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.
W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Stwierdzić więc należy, że uzyskany przez Panią przychód z tytułu świadczenia pielęgnacyjnego, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z powołanych wyżej przepisów dotyczących ulgi prorodzinnej wynika, że w sytuacji, gdy kwota podatku jest zbyt niska i nie pozwala na odliczenie pełnej kwoty przysługującej ulgi, podatnikowi przysługuje kwota stanowiąca różnicę między kwotą przysługującego podatnikowi odliczenia, a kwotą odliczoną w zeznaniu podatkowym (czyli dodatkowy zwrot ulgi na dzieci).
Dodatkowy zwrot nie może przekroczyć sumy:
¾składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
¾składek na ubezpieczenie zdrowotne, o których mowa w ustawie z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - w tym ww. składek zapłaconych ze środków podatnika od przychodów zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152-154 ustawy PIT, tj. składek zapłaconych od zwolnionych z opodatkowania przychodów w ramach tzw. ulgi dla młodych, ulgi na powrót, ulgi dla rodzin 4+ oraz ulgi dla pracujących seniorów.
Z powyższego wynika, że z dodatkowego zwrotu z tytułu ulgi na dzieci może skorzystać podatnik jedynie w zakresie zapłaconych przez niego lub potrąconych przez płatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, których podstawą wymiaru są przychody podlegające opodatkowaniu, bądź przychody zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152-154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Obowiązujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują możliwości skorzystania z dodatkowego zwrotu w ramach ulgi prorodzinnej w przypadku osiągania wyłącznie przychodów zwolnionych z opodatkowania innych niż wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152-154 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych.
Odnosząc się więc do kwestii dotyczącej możliwości ujęcia jako dodatkowy zwrot składek potrąconych na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne od wypłaconego przez MOPS świadczenia pielęgnacyjnego stwierdzić należy, że składki z tego tytułu nie mieszczą się w dyspozycji przepisu art. 27f ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem, składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, których podstawą wymiaru jest otrzymywane przez Panią świadczenie pielęgnacyjne, nie mogą stanowić podstawy do dodatkowego zwrotu, o którym mowa w art. 27f ust. 8 w zw. z art. 27f ust. 9 ww. ustawy.
W sytuacji opisanej we wniosku nie może więc Pani skorzystać z dodatkowego zwrotu w ramach ulgi prorodzinnej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
