Możliwość zastosowania zwolnienia od podatku do szkoleń wykonywanych w ramach projektu oraz do świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usług... - Interpretacja - ITPP2/443-123b/11/MD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.04.2011, sygn. ITPP2/443-123b/11/MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania zwolnienia od podatku do szkoleń wykonywanych w ramach projektu oraz do świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku dnia 20 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 28 marca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku do szkoleń wykonywanych w ramach projektu oraz do świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 28 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku do szkoleń wykonywanych w ramach projektu oraz do świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja (czynny podatnik podatku od towarów i usług) jest organizacją niezależną, wspieraną publicznie, zachęcającą szerokie grono donatorów do wspierania potrzeb społeczności lokalnej i pośredniczącą w realizacji celów dobroczynnych. Celem Fundacji jest popieranie rozwoju gospodarczego miasta, w tym m. in. działalności edukacyjnej w zakresie przedsiębiorczości, wspieranie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Realizuje swoje cele inicjując, bądź wspierając organizacyjnie, rzeczowo i finansowo, m.in. przedsięwzięcia z zakresu gospodarki, edukacji, programy szkoleń i doradztwa dla powstających i rozwijających się przedsiębiorstw i inne wymienione w jej statucie. Oprócz inicjowanych przez siebie przedsięwzięć Fundacja współdziała z innymi instytucjami, organizacjami dla osiągnięcia celów statutowych. Współdziałanie to może mieć charakter wsparcia częściowego lub całkowitego finansowania przedsięwzięcia. Środki na realizację celów statutowych i pokrycie kosztów jej działalności, pochodzą m.in. ze środków pieniężnych otrzymanych od fundatora, z otrzymanych dotacji, dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację.

W ramach swojej działalności Fundacja realizuje m.in. projekt p.n. "Profesjonalny ". Projekt jest finansowany ze środków EFS PO KL w ramach działania 8.1.1. "Wsparcie dla przedsiębiorstw i ich pracowników" w wysokości 80%, wkład własny 20%. Dla beneficjentów ostatecznych udział w projekcie jest bezpłatny. Projekt jest realizowany poza godzinami pracy. Udział w szkoleniach jest deklaratywny na podstawie złożonego przez pracownika oświadczenia. Po złożeniu oświadczenia pracownik ma obowiązek uczestniczyć w realizowanych przez pracodawcę zajęciach.

Celem projektu jest wzrost jakości wsparcia oferowanego przez Fundację poprzez cykl szkoleń z zakresu umiejętności interpersonalnych, zarządzania i kompetencji językowych.

Zakres projektu: w ramach projektu planowane są 4 zakresy tematyczne - szkolenia interpersonalne; zarządzanie projektem; kurs języka angielskiego; zarządzania nieruchomościami.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.

Czy szkolenia oraz świadczone usługi i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związane (czyli wszystkie czynności w ramach tego projektu), finansowane z dotacji, realizowane przez Fundację są zwolnione od podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wykonywane w ramach ww. projektu, są zwolnione od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jako świadczenie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane ze środków publicznych w całości lub w co najmniej 70%, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Artykuł 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, określa zakres podmiotowy i przedmiotowy usług zwolnionych od podatku, obejmując usługi realizowane przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania oraz kształcenia na poziomie wyższym. System oświaty kształtowany jest na podstawie ustawy o systemie oświaty wraz z rozporządzeniami wykonawczymi określającymi warunki kształcenia zawodowego i zakres umiejętności koniecznych dla wykonywania danego zawodu.

Zdaniem Fundacji, skoro artykuł 43 ust. 1 pkt 29 ustawy zwalnia usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26, to uznać należy, iż są to usługi kształcenia na różnym poziomie, w tym przygotowanie do prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek nie obarczone warunkami podmiotowymi i przedmiotowymi wynikającymi z pkt 26. Szkolenia realizowane przez Fundację w ramach projektów mają na celu kształcenie w zakresie nabywania, uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe określonych umiejętności i kwalifikacji pomocnych zarówno w realizacji samozatrudnienia, jak i zdobywania zatrudnienia w innych formach, np. umowę o pracę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez pojęcie świadczenia usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Jeżeli więc dane świadczenie nie jest dokonywane na rzecz podmiotu odrębnego w sensie faktycznym i prawnym, to nie może być uznane za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie dochodzi wówczas do świadczenia, w takim znaczeniu jakim jest ono zdefiniowane przez ustawodawcę w art. 8 ustawy.

W świetle art. 8 ust. 2 ustawy- w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r. - nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że w ramach swojej działalności Fundacja (czynny podatnik podatku od towarów i usług) realizuje m.in. projekt p.n. "Profesjonalny ". Projekt ten jest finansowany ze środków EFS PO KL, w ramach działania 8.1.1. "Wsparcie dla przedsiębiorstw i ich pracowników" w wysokości 80%, wkład własny 20%. Dla beneficjentów ostatecznych udział w nim jest nieodpłatny. Projekt jest realizowany poza godzinami pracy. Udział w szkoleniach jest deklaratywny na podstawie złożonego przez pracownika oświadczenia. Po złożeniu oświadczenia pracownika ma obowiązek uczestniczyć w realizowanych przez pracodawcę zajęciach.

Na tym tle Fundacja powzięła wątpliwość dotyczącą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku do szkoleń wykonywanych w ramach tego projektu oraz do świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 8 ust. 1, stwierdzić należy, że czynności wykonywane przez Fundację w ramach ww. projektu nie spełniają definicji usługi, gdyż nie są adresowane do zewnętrznego, niezależnego usługobiorcy. Ich istotą jest doskonalenie zawodowe pracowników Fundacji, tj. osób podległych w ramach stosunku pracy. Jako takie usługi te nie podlegają przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. W tym stanie rzeczy stanowisko Fundacji o możliwości zwolnienia od podatku tych czynności na podstawie przepisów tej ustawy, nie mogło być uznane za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy