Zwolnienie od podatku wykonywanych czynności będzie opodatkowane stawką preferencyjną. - Interpretacja - ITPP1/443-29/11/DM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11.04.2011, sygn. ITPP1/443-29/11/DM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku wykonywanych czynności będzie opodatkowane stawką preferencyjną.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2011 r. (data wpływu 11 stycznia 2011 r.) uzupełnionym w dniu 8 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2011 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 8 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia, zgodnie z art. 1 ust. 1 i ust. 6 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych oraz Statutem (§ 3 pkt 2) realizuje jeden z celów swojej działalności, tj. działalność społeczno-kulturalną, prowadząc kluby osiedlowe o następującym zakresie usług:

  1. organizacja letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci w formie półkolonii,
  2. zapewnienie dziennej opieki nad dziećmi powyżej 3 roku życia,
  3. nauka obsługi komputera i internetu,
  4. klub Seniora,
  5. zabawy w formie nauki języka obcego i pomoc w nauce,
  6. zajęcia filatelistyczne, plastyczne, teatralno-wokalne i taneczne dla dzieci i młodzieży,
  7. prowadzenie zajęć aerobiku, siłowni i gimnastyki służącej poprawie kondycji fizycznej.

Wszystkie zajęcia prowadzone są w ramach sekcji. Kluby osiedlowe świadczą również pozostałe usługi polegające na organizowaniu dancingów, zabaw tanecznych i bali, za które pobierana jest odpłatność zgodnie z ustalonymi stawkami. Za uczestnictwo w pozostałych zajęciach również pobierana jest opłata za wstęp udział w zajęciach.

Z uzupełnienia wniosku wynika:

1. Organizacja letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci i młodzieży.

Letni i zimowy wypoczynek jest formą zorganizowanego spędzenia czasu wolnego dla dzieci i młodzieży, pozostających w trakcie ferii w miejscu zamieszkania. Uczestnicy tego wypoczynku realizowanego w formie półkolonii mają zapewnioną opiekę wychowawców, wyżywienie i program kulturalno-edukacyjno-rekreacyjny (wyjścia do kina, teatru, muzeów, wycieczki piesze i autokarowe, zajęcia plastyczne, muzyczne, taneczne, zajęcia sportowo-rekreacyjne). Rodzice uczestników wnoszą opłaty jednorazowo za turnus półkolonii (10 dni). Wypoczynek realizowany jest w pierwszej kolejności na rzecz członków i ich rodzin, w miarę możliwości także na rzecz osób niezwiązanych ze Spółdzielnią. Członkowie Spółdzielni wnoszą opłatę, która pokrywa koszty wyżywienia oraz koszty realizacji programu. Osoby niezwiązane ze Spółdzielnią dodatkowo wnoszą opłatę na pokrycie kosztów kadry wypoczynku (wychowawców, kierownika, pracownika gospodarczego - pracownicy etatowi Spółdzielni, którzy posiadają stosowne kwalifikacje do prowadzenia wypoczynku) oraz na koszty utrzymania placówki, w której realizowany jest wypoczynek. Spółdzielnia nie osiąga zysków z ww. działalności. Organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży w miejscu zamieszkiwania realizowana przez Spółdzielnię, zgłaszana jest do Kuratorium Oświaty, które rejestruje prowadzoną działalność i sprawuje kontrolę na prawidłowością realizacji wypoczynku.

  1. Dzienna opieka nad dziećmi powyżej 3 roku życia.

Ww. forma zajęć prowadzona jest przez kluby osiedlowe Spółdzielni pn. Dziecięce spotkania z zabawą dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Zajęcia odbywają się 3 razy w tygodniu po 3 godziny dziennie. Opłaty są wnoszone miesięcznie. Jest to oferta dla:

  • dzieci, które mają kłopoty z aklimatyzacją w przedszkolu,
  • rodziców wychowujących dzieci, którzy pragną, aby dziecko miało kontakt z rówieśnikami.

Zajęcia prowadzone są przez kadrę pedagogiczną. Podczas zajęć przekazywane są treści kształcenia i wychowawcze - nauka cyferek, liter, nauka słuchania, wypowiadania się, nauka piosenek, wierszyków, zajęcia plastyczne, muzyczne, zabawy integracyjne. Ww. zajęcia nie są prowadzone w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty. Forma zajęć odpłatna. Odpłatność wnoszona jest miesięcznie i jest zróżnicowana dla członków Spółdzielni i dla osób pozostałych, niezwiązanych ze Spółdzielnią.

2. Nauka obsługi komputera i internetu.

To oferta zajęć dla osób starszych, które pragną zapoznać się z obsługą komputera i internetu. Prowadzone zajęcia mają na celu kształcenie, są formą edukacyjną. Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu po 2 godziny, odpłatność miesięczna, zróżnicowana dla członków Spółdzielni i osób spoza Spółdzielni. Oferta w pierwszej kolejności dla członków Spółdzielni. Spółdzielnia nie osiąga zysków z ww. działalności.

4. Nauka języka obcego i pomoc w nauce.

Oferta zajęć prowadzona pn. Zabawy z językiem obcym i pomocy w nauce ma na celu uzupełnienie wiadomości oraz pomocy w nauce i odrabianiu lekcji osobom korzystającym z zajęć. Forma kształcenia. Płatność każdorazowo przed zajęciami, forma indywidualnych zajęć. Oferta w pierwszej kolejności dla członków Spółdzielni, nie jest nastawiona na osiąganie zysków.

5. Zajęcia filatelistyczne, plastyczne, teatralno-wokalne, taneczne dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Zajęcia mają na celu kształcenie w ww. dziedzinach oraz rozwijanie nabytych już wcześniej umiejętności. Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu i są odpłatne - odpłatność miesięczna, nie jest nastawiona na osiąganie zysków.

6. Zajęcia aerobiku, siłowni i gimnastyki.

Zajęcia mają na celu rekreację oraz poprawę kondycji fizycznej uczestników. Zajęcia najczęściej odbywają się dwa razy w tygodniu po 1 godzinie, odpłatności wnoszone są miesięcznie. W przypadku siłowni stosuje się opłaty miesięczne i jednorazowe. Odpłatności zróżnicowane są dla członków Spółdzielni i pozostałych. Oferta w pierwszej kolejności dla członków Spółdzielni. Spółdzielnia nie osiąga zysków z ww. działalności.

7. Klub Seniora.

Klub Seniora jest ofertą kulturalnego spędzenia czasu wolnego dla osób nieczynnych zawodowo. Zajęcia w ramach Klubu seniora odbywają się najczęściej 1 raz w tygodniu po 3 godziny (w przypadku uroczystości i okolicznościowych świąt - spotkania dodatkowe np. Dzień Kobiet, Dzień Matki, Dzień Seniora). Uczestnicy wnoszą opłatę miesięczną. W ramach cotygodniowych zajęć członkowie mają zapewnione spotkania z ciekawymi ludźmi (np. malarzem, rzeźbiarzem, filatelistą, literatem, lekarzem), organizowane są spotkania z pracownikiem urzędu skarbowego w zakresie porad dotyczących rozliczania podatków. Uczestnicy rozwijają zainteresowania, wspólnie śpiewają, wymieniają się doświadczeniami i spędzają razem wolny czas.

Wszystkie wymienione czynności wykonywane są na rzecz członków Spółdzielni i ich rodzin, zgodnie z § 3 statutu Spółdzielni, który brzmi:

  1. Celem Spółdzielni jest zaspokajanie mieszkaniowych, gospodarczych i kulturalnych potrzeb członków i ich rodzin, wynikających z zamieszkania w spółdzielczym osiedlu lub budynku.
  2. Dla realizacji celów określonych w ust. 1, Spółdzielnia prowadzi działalność gospodarczą polegającą na budowaniu lub nabywaniu budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w nich lokali, a także działalność społeczno-kulturalną.

W pierwszej kolejności oferta skierowana jest dla członków Spółdzielni i ich rodzin. Osoby niezwiązane ze Spółdzielnią mogą korzystać z zajęć. Spółdzielnia nie jest uznana za instytucję o charakterze kulturalnym ani nie jest wpisana do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, jednak prowadzi działalność społeczno-kulturalną na podstawie Statutu oraz zgodnie z art. 1 ust. 1 oraz ust. 6 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Spółdzielnia wykonując czynności wskazane we wniosku, nie jest nastawiona na osiągnięcie zysku. Działalność społeczno-kulturalna, którą realizują cztery kluby osiedlowe, jest w wysokości około 40% corocznie dofinansowywana z dochodów bieżącej działalności. Dofinansowanie pozwala pokryć stratę z powyższej działalności oraz umożliwia doskonalenie usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 33a ustawy organizacja letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci w formie półkolonii, zapewnienie dziennej opieki nad dziećmi powyżej 3 roku życia, nauka obsługi komputera i internetu, zabawy w formie nauki języka obcego i pomoc w nauce, zajęcia filatelistyczne, plastyczne, teatralno-wokalne i taneczne dla dzieci i młodzieży, czyli świadczone w ramach sekcji można zakwalifikować jako zwolnione od podatku od towarów i usług...
  2. Czy zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy opłaty pobierane za wstęp na zajęcia aerobiku, siłowni i gimnastyki można zakwalifikować jako Pozostałe usługi związane z rekreacją i zastosować stawkę podatku w wysokości 8%...
  3. Czy zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy opłaty pobierane za wstęp na dancingi, zabawy taneczne i bale można zaklasyfikować jako Usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne i zastosować stawkę podatku w wysokości 8%...
  4. Czy opłaty wnoszone za uczestnictwo na zajęciach aerobiku, siłowni i gimnastyki a także uczestnictwo na dancingu, zabawie tanecznej czy balu są zarazem opłatami za wstęp w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z załącznikiem nr 3, pomimo, że uczestnicy nie otrzymują numerowanego biletu wstępu, a jedynie dowód wpłaty...
  5. Czy zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, usługi świadczone w ramach sekcji Klubu Seniora można zakwalifikować jako zwolnione od podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 33a ustawy następujące usługi prowadzone w ramach sekcji są zwolnione od podatku od towarów i usług:

  1. organizacja letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci w formie półkolonii,
  2. zapewnienie dziennej opieki nad dziećmi powyżej 3 roku życia,
  3. nauka obsługi komputera i internetu,
  4. klub seniora
  5. zabawy w formie nauki języka obcego i pomoc w nauce,
  6. zajęcia filatelistyczne, plastyczne , teatralno-wokalne i taneczne dla dzieci i młodzieży,

ponieważ powyższe usługi Spółdzielnia świadczy jako inny podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów (art. 1 ust. 1 oraz ust. 6 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych oraz statutu Spółdzielni § 3 pkt 2). Ponadto zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy opłaty pobierane za udział w zajęciach aerobiku, siłowni i gimnastyki należy zaklasyfikować jako Pozostałe usługi związane z rekreacją i zastosować stawkę podatku w wysokości 8%, ponieważ opłaty traktowane są przez Wnioskodawcę jako opłaty wstępu.

Zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy opłaty pobierane za wstęp na dancingi, zabawy taneczne i bale należy zaklasyfikować jako Usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne i zastosować stawkę podatku w wysokości 8%, ponieważ opłaty te Spółdzielnia traktuje jako bilety wstępu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, który na podstawie art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) został uchylony z dniem 1 stycznia 2011 r., usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Natomiast w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.) dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze zm.).

Zgodnie z art. 1 pkt 2 wskazanej ustawy z dnia 29 października 2010 r., do ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza się art. 5a w następującym brzmieniu:

Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie zaś do art. 1 pkt 8 lit. a) nowelizacji z dnia 29 października 2010 r., uchyla się z dniem 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i dodaje pkt 17-41.

W przeciwieństwie zatem do stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r., zgodnie z którym wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU), w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

  • z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Z kolei stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucję kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworu.

Jednocześnie zgodnie z art. 41 ust. 17 cyt. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia do 31 marca 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit.a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Wskazany przepis art. 43 ust. 17 od dnia 1 kwietnia 2011 r. na mocy art. 1 pkt 13 lit. a ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) otrzymał brzmienie: zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit.a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z kolei art. 43 ust. 17a ustawy obowiązujący od dnia 1 kwietnia 2011 r. stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. 1, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Ponadto w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ww. ustawy z dnia 26 listopada 2010 r., zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ww. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.

W poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy, wskazano Usługi związane z rozrywką i rekreacją wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne - bez względu na symbol PKWiU.

Natomiast w poz. 186 wskazane są Pozostałe usługi związane z rekreacją wyłącznie w zakresie wstępu bez względu na symbol PKWiU.

Z objaśnienia 1) do powyższego załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Ze złożonego wniosku, jak również jego uzupełnienia wynika, że Spółdzielnia realizuje jeden z celów swojej działalności, tj. działalność społeczno-kulturalną, prowadząc kluby osiedlowe, których oferta skierowana jest w pierwszej kolejności dla członków Spółdzielni i ich rodzin. Osoby niezwiązane ze Spółdzielnią również mogą korzystać z zajęć. Za uczestnictwo i wstęp na zajęcia pobierana jest określona odpłatność. Spółdzielnia wskazuje, że nie jest uznana za instytucję o charakterze kulturalnym ani nie jest wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej Spółdzienia prowadzi działalność społeczno-kulturalną na podstawie Statutu oraz zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych.

Ustosunkowując się do powyższego wskazać należy w pierwszej kolejności, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęć kultura i usługa kulturalna. Zatem przy dokonywaniu interpretacji ww. przepisu, posłużyć się można wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (http://sjp.pwn.pl/), kultura oznacza materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory.

Z kolei z powołanego art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy wynika, iż zwolnienie od podatku ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, że korzystają z niego jedynie enumeratywnie określone podmioty świadczące usługi kulturalne. Oznacza to, że ww. zwolnieniem nie są objęte usługi kulturalne świadczone przez inne niż ww. podmioty.

Mając powyższe na uwadze, jak również opis stanu faktycznego, wskazać należy, że świadczona przez Spółdzielnię w klubach osiedlowych działalność społeczno-kulturalna, w formie odpłatnych usług w zakresie organizowanych zajęć filatelistycznych, plastycznych, teatralno-wokalnych, tanecznych dla dzieci i młodzieży, nauki obsługi komputera i internetu, jak również czynności wykonywane w ramach Klubu Seniora, nie może wbrew opinii zawartej we wniosku korzystać od dnia 1 kwietnia 2011 r. ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. Jak bowiem wskazano we wniosku, Spółdzielnia nie jest podmiotem zdefiniowanym w ww. przepisie. Z tych też względów zwolnienie od podatku nie przysługuje również odnośnie czynności w zakresie dziennej opieki nad dziećmi powyżej 3 roku życia. Dodatkowo ze względu na fakt, że ww. zajęcia nie są prowadzone w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty, czynności te nie korzystają również ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a i b cyt. ustawy.

Ponadto z uwagi na niespełnienie warunków opisanych w przepisach regulujących kwestie zwolnienia od podatku, ww. czynności nie korzystają także ze zwolnienia na mocy przepisów zawartych ustawie o podatku od towarów i usług, w tym w szczególności art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy - pomimo, iż Spółdzielnia wskazała, że zajęcia mają na celu kształcenie, są formą edukacyjną - gdyż z analizy tych przepisów wynika, że zajęcia tego typu organizowane poza systemem oświaty i nauczania zawodowego nie mogą korzystać ze zwolnienia, jak i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.). Z tych też względów opisane czynności podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług.

Ze stanu faktycznego wynika, także że Spółdzielnia organizuje wypoczynek dzieci i młodzieży w miejscu zamieszkiwania w formie półkolonii, organizacja których zgłaszana jest do Kuratorium Oświaty, które rejestruje prowadzoną działalność i sprawuje kontrolę na prawidłowością realizacji wypoczynku. Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że wbrew opinii zawartej we wniosku, czynności ww. zakresie nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit.a ustawy o podatku od towarów i usług ze względów wyżej przedstawionych. Jednakże zwrócić należy uwagę na postanowienia zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit.a cyt. ustawy. Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie tego przepisu, ustawodawca odwołał się do przepisów o systemie oświaty. I tak zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.) w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla uczniów mogą być organizowane kolonie, obozy i inne formy wypoczynku. Na podstawie dyspozycji zawartej w ust. 2 tego artykułu minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określił zasady organizowania form wypoczynku dla dzieci i młodzieży, o czym stanowi rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 ze zm.). Stosownie do zapisów ww. rozporządzenia organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Rozporządzenie nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej, ani też warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku: obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.

Zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, organizator wypoczynku może zorganizować wypoczynek po przedstawieniu kuratorowi oświaty, właściwemu ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania organizatora, zgłoszenia wypoczynku, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, zawierającego:

  1. dane dotyczące organizatora wypoczynku,
  2. informację na temat formy wypoczynku, czasu trwania wypoczynku i liczby uczestników wypoczynku,
  3. dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych lub wolontariuszy i kierownika wypoczynku,
  4. informację na temat programu pracy z dziećmi i młodzieżą,
  5. informację na temat rodzaju zakwaterowania, miejsca wypoczynku i opieki medycznej podczas wypoczynku,
  6. w przypadku obozów wędrownych - informację na temat przebiegu trasy obozu wędrownego.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że odnośnie czynności związanych z organizacją półkolonii w okresie letnim i zimowym dla dzieci i młodzieży, Spółdzielni przysługuje zwolnienie od podatku na postawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit.a ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto zwolnienie od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług przysługuje także, w stosunku do czynności związanych z nauką języka obcego i pomocy w nauce z tym związanej. Przy czym w tym miejscu zwrócić należy uwagę na to, że w sytuacji, gdy pod pojęciem pomoc w nauce, Spółdzielnia rozumie również inne niż język obcy formy (tj. pomoc w nauce innych przedmiotów), zastosowanie znajdzie stawka podstawowa.

Z kolei odnośnie prowadzonych zajęć aerobiku, siłowni i gimnastyki mających na celu rekreację i poprawę kondycji fizycznej, jak również organizacji dancingów, zabaw tanecznych i bali zauważyć należy, że w sytuacji gdy nie są wydawane numerowane bilety wstępu, a jedynie dowód wpłaty, pobierane przez Spółdzielnię odpłatności mogą być uznane za opłaty za wstęp, jednakże pod warunkiem, że związane są one ze wstępem, a nie udziałem w zajęciach. W tym miejscu zauważyć należy także, że pojęcie usług w zakresie wstępu (o którym mowa w załączniku nr 3 do ustawy) jest pojęciem szerszym niż określenie bilet wstępu. Ustawodawca nie określił form ani kategorii, które wyłączył ze zwolnienia. Z tych też względów opłaty za uczestnictwo w zajęciach aerobiku czy gimnastyki, które odbywają się dwa razy w tygodniu po jednej godzinie, z tytułu których pobierana jest opłata miesięczna, nie mogą zostać uznane za opłaty za wstęp, lecz udział w zajęciach, a zatem Spółdzielni nie przysługuje uprawnienie do stosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług na mocy poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy. Opodatkowaniu preferencyjną, 8% stawką podatku podlegać będą natomiast, zgodnie z poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy, usługi związane z rozrywką w zakresie wstępu na dancingi, zabawy taneczne i bale, jak również na mocy poz. 186 ww. załącznika usługi rekreacyjne, świadczone poprzez odpłatny wstęp na siłownię.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy