POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-454/06/SZU

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.10.2006, sygn. 1472/RPP1/443-454/06/SZU, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 27.07.2006r. (data wpływu do tutejszego urzędu 28.07.2006r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowegopostanawiauznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest krótko i długoterminowy wynajem (leasing) samochodów. W związku z prowadzoną działalnością Podatnik świadczy na rzecz klientów usługi dodatkowe, m. in. zarządzanie flotą pojazdów, obejmujące administrowanie kartami paliwowymi. W ramach tej usługi użytkownicy samochodów, po podpisaniu umowy, otrzymują w ramach sytemu R karty, które uprawniają do zakupu paliwa i dodatkowych usług lub towarów na wybranych stacjach paliwowych. Każda karta przypisana jest do jednego numeru rejestracyjnego samochodu, a także wydawana oddzielnie do każdego wynajmowanego samochodu. Użytkownicy pojazdów, korzystając z karty, dokonują w imieniu Spółki bezgotówkowych zakupów paliwa oraz innych towarów i usług. W celu rozliczenia takich zakupów, raz w miesiącu Podatnik otrzymuje od stacji paliw zbiorcze faktury VAT, dokumentujące zakupy dokonanie przez klientów w jego imieniu. Spółka przypisuje wydatki do poszczególnych klientów, którzy podpisali umowę o korzystaniu z karty i w oparciu o ceny wynikające z dokumentu zakupu, wystawia na ich rzecz faktury VAT. Użytkownicy pojazdów, zobowiązani są ustaleniami umowy, do zapłaty na rzecz Spółki prowizji lub opłaty ryczałtowej, stanowiącej wynagrodzenie za umożliwienie korzystania z kart. Zgodnie z treścią umów, Podatnik pobiera wynagrodzenie z tytułu czynności administracyjnych związanych z wydatkami dokonanymi przy użyciu kart. Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, przysługuje mu prawo do odliczania podatku VAT naliczonego przy zakupach paliwa dokonanych przez klientów przy wykorzystaniu kart. W opinii Spółki, paliwo kupowane przy pomocy kart jest wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli odsprzedaży go podmiotom trzecim. Spółka nie wykorzystuje paliwa, lecz stanowi ono towar handlowy podlegający odsprzedaży, w związku z czym w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawarte w art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że zgodnie z treścią art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z powyższym, co do zasady warunkiem odliczania podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, jest związek tych towarów i usług z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi. Jak wynika z opisu stanu faktycznego, w przypadku paliwa nabywanego przy wykorzystaniu tzw. kart paliwowych, powyższy warunek jest spełniony. W przedmiotowej sytuacji paliwo jest nabywane przez leasingobiorców, lecz w imieniu Spółki, która ponosi faktyczne koszty z tym związane. Zatem należy uznać, iż Strona nabywa paliwo, które następnie odsprzedaje użytkownikom kart, pobierając jednocześnie wynagrodzenie za czynności administracyjne związane z wydatkami dokonanymi za pomocą kart. W związku z powyższym, podatek naliczony związany z paliwem nabywanym przy wykorzystaniu kart paliwowych, nie jest objęty wyłączeniem, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy. Zgodnie z tym przepisem obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3. Jednocześnie należy zauważyć, iż zastosowanie powyższego ograniczenia nie zostało uzależnione od faktu nabywania paliwa na potrzeby własne (czy też nie) podatnika. Jedynym kryterium jego zastosowania jest fakt wykorzystania zakupionego paliwa do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy.W przedmiotowej sprawie paliwo nie jest wykorzystywane przez Podatnika, lecz jako towar handlowy stanowi przedmiot dalszego obrotu. Należy więc uznać, iż paliwo jest towarem wykorzystywanym do wykonywania czynności opodatkowanych, a zatem Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1.

W związku z powyższym Naczelnik tutejszego Urzędu postanowił jak w sentencji. Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie