Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozp... - Interpretacja - ŁUS-III-2-443/119/06/MJS

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.09.2006, sygn. ŁUS-III-2-443/119/06/MJS, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 02.06.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług określonym w ustawie z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) otrzymywanych od zagranicznego podmiotu powiązanego dotacji do bieżącej działalności Spółki - nie związanych z żadnymi dostawami towarów, czy usługami wykonywanymi przez Spółkę, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z w/w wniosku o udzielenie interpretacji wynika, iż Spółka otrzymuje dotacje od zagranicznego podmiotu powiązanego. Są to dotacje do bieżącej działalności Spółki, uzależnione od jej wyników finansowych. Nie są to natomiast dopłaty do ceny sprzedawanych przez Spółkę towarów, ani rabaty, wynagrodzenie za świadczenie usług, czy premie pieniężne. Spółki i podmiotu powiązanego nie łączy żadna umowa, z której wynikałby obowiązek wypłacania Spółce przez zagraniczny podmiot powiązany określonych kwot dotacji w określonych przypadkach, na skutek wystąpienia określonych zdarzeń. Otrzymywane kwoty dotacji nie są związane z żadnym działaniem, czy zaniechaniem ze strony Spółki, zgodnym z żądaniem podmiotu zagranicznego. Spółka w celu otrzymania dotacji nie musi wykonywać jakiegokolwiek świadczenia, w szczególności nie musi wykonywać określonego planu sprzedaży, nie musi pozyskiwać nowych klientów.

W związku z powyższym stanem faktycznym, Podatnik zadał pytanie, czy otrzymywane od podmiotu powiązanego dotacje na bieżącą działalność Spółki podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Podatnika, w opisanym stanie faktycznym nie istnieje konieczność opodatkowania podatkiem od towarów i usług kwot dotacji otrzymanych przez Spółkę od zagranicznego podmiotu powiązanego. Spółka wskazuje, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Tymczasem, Spółka nie otrzymuje w/w kwot jako wynagrodzenia z tytułu eksportu lub wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Spółka uważa, iż otrzymywanych od zagranicznego podmiotu powiązanego dotacji do bieżącej działalności nie można traktować jako wynagrodzenia za świadczenie usług na rzecz wypłacającego tę kwotę. Podatnik wskazuje, iż zawarta w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług definicja świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, nie oznacza to jednak, zdaniem Spółki, iż każdą płatność - jeśli nie jest to należność z tytułu dostawy towarów - należy a priori traktować jako wynagrodzenie za świadczenie usług. Aby daną płatność uznać za wynagrodzenie z tytułu wykonywanej usługi musi istnieć beneficjent usługi, czyli pomiot otrzymujący coś w zamian tej płatności. Musi istnieć wzajemność świadczeń, podmiot dokonujący płatności musi płacić za określone zachowanie (działanie lub zaniechanie) otrzymującego wynagrodzenie. Spółka powołuje wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-154/04, w którym Trybunał stwierdził, iż usługa jest opodatkowana tylko, jeżeli istnieje bezpośredni związek między świadczoną usługą, a otrzymanym wynagrodzeniem. A zatem, w opinii Spółki, aby w opisanym przypadku zakwalifikować kwoty otrzymywane przez Spółkę od podmiotu powiązanego do kategorii wynagrodzeń za usługi świadczone przez Spółkę na rzecz podmiotu powiązanego, należałoby ustalić, jakie świadczenie podmiot ten otrzymał od Spółki, czy i w jaki sposób miała się zachować Spółka w związku z kwotami otrzymanymi od podmiotu zagranicznego. W rozważanym stanie faktycznym Spółka nie otrzymała omawianych kwot w ramach wynagrodzenia za jakiekolwiek działanie lub zaniechanie zgodne z żądaniem podmiotu zagranicznego. Podatnik podkreśla, iż Spółka w celu otrzymania dotacji nie musi wykonywać jakiegokolwiek świadczenia, w szczególności nie musi wykonywać określonego planu sprzedaży, nie musi pozyskiwać nowych klientów. Spółka otrzymuje bowiem dotacje do prowadzonej działalności, bez konieczności wykonywania na rzecz podmiotu zagranicznego jakichkolwiek świadczeń w celu otrzymania tych dotacji lub w związku z ich otrzymaniem. W opinii Spółki, w/w kwoty otrzymywane od zagranicznego podmiotu powiązanego nie podlegają też opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako dotacje, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 29 ust. 1 zdanie 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Jak zauważa Podatnik, powyższy przepis jest odzwierciedleniem art. 11 (A)(1)(a) VI Dyrektywy, wedle którego do podstawy opodatkowania włącza się otrzymane subwencje, bezpośrednio związane z ceną sprzedawanych towarów lub usług. Podatnik powołuje też wyrok ETS w sprawie C-184/00, w którym stwierdzono, iż sam fakt, że dotacja może mieć wpływ na cenę towarów lub usług dostarczanych przez dotowany podmiot jest niewystarczający aby uznać taką dotację za opodatkowaną. Spółka wskazuje, iż nie otrzymuje dopłat do ceny poszczególnych sprzedawanych przez siebie produktów, lecz dopłaty do bieżącej działalności, a jak stwierdził ETS fakt, iż otrzymanie dotacji nie związanych z konkretnym produktem może mieć wpływ na rentowność przedsiębiorcy, stosowane przez niego ceny - nie ma znaczenia. Spółka zauważa, iż musiałaby wliczyć do podstawy opodatkowania dotacje otrzymane od podmiotu zagranicznego, jeśli podmiot ten zobowiązałby się dopłacić do każdego produktu sprzedawanego przez Spółkę określoną kwotę lub określony procent ceny tego produktu. W opisanym stanie faktycznym nie zachodzi taka sytuacja. Podsumowując, w opinii Podatnika, dotacje otrzymywane przez Spółkę od podmiotu zagranicznego nie mogą być traktowane ani jako wynagrodzenie za świadczenie usług, ani jako dopłaty do ceny poszczególnych towarów, a tym samym ich otrzymanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwota należna) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W pierwszej kolejności trzeba podkreślić, że od dnia 01.05.2004 r. uległo rozszerzeniu pojęcie świadczenia usług (co spowodowało rozszerzenie zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług) - obecnie świadczeniem usług jest bowiem każde świadczenie niestanowiące dostawy towarów w rozumieniu ustawy (art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług). Zgodnie z zasadami prawa cywilnego świadczenie może polegać zarówno na czynieniu (facere), jak i na powstrzymywaniu się od działania (non facere), czego potwierdzenie stanowi treść art. 353 § 2 ustawy z dnia  23.04.1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Jednak aby uznać, iż w danym przypadku mamy do czynienia z opodatkowaną odpłatną usługą po pierwsze ewentualny wykonawca usługi musi rzeczywiście wykonywać na rzecz innego podmiotu (odbiorcy, czy beneficjenta tej usługi) konkretne świadczenie polegające na działaniu lub zaniechaniu, skutkujące korzyścią odnoszoną przez odbiorcę tak rozumianej usługi, a po drugie - stosunek prawny istniejący między stronami musi przewidywać, iż wykonawcy usługi przysługuje od jej odbiorcy wynagrodzenie pozostające w bezpośrednim związku z tą konkretną usługą.

W obliczu powyższego, należy stwierdzić, iż środki finansowe otrzymane przez Spółkę od zagranicznego podmiotu powiązanego na bieżącą działalność, a zatem nie związane z żadną konkretną dostawą towarów, ani świadczeniem usług wykonywanymi przez Spółkę na rzecz podmiotu powiązanego wypłacającego te kwoty, nie stanowią obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. Jak bowiem wynika z treści wniosku, Podatnik otrzymuje te kwoty bez obowiązku wykonywania jakichkolwiek świadczeń na rzecz podmiotu wypłacającego te środki, bez obowiązku realizowania jakiegokolwiek stanu faktycznego pożądanego przez podmiot wypłacający te kwoty. W opisanym stanie faktycznym środki pieniężne otrzymane przez Spółkę od zagranicznego podmiotu powiązanego nie stanowią ani wynagrodzenia (kwoty należnej) z tytułu wykonywania konkretnej dostawy towarów, czy świadczenia konkretnej usługi opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, ani dotacji (subwencji, czy innej dopłaty o podobnym charakterze), o której mowa w art. 29 ust. 1 in fine ustawy o podatku od towarów i usług jako kwocie powiększającej obrót.

Z treści art. 29 ust. 1 in fine ustawy wyraźnie wynika, iż obrót powiększają (a w konsekwencji podlegają opodatkowaniu) tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są otrzymywane w związku z wykonaniem przez Podatnika konkretnej czynności opodatkowanej (dostawy, usługi) i bezpośrednio wpływają na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług - to jest stanowią całość lub część wynagrodzenia otrzymanego za konkretną dostawę lub usługę. Choć, jak Podatnik sam zauważa we wniosku dotacje na bieżącą działalność mogą wpływać na ogólny wynik finansowy przedsiębiorcy i poziom stosowanych przez niego cen, to jednak nie przesądza to jeszcze o opodatkowaniu takich dotacji. Otrzymywana przez Spółkę dotacja nie wpływa na zmniejszenie (zmianę) ceny sprzedaży towarów dostarczanych przez Spółkę w ramach konkretnej dostawy towarów, ani nie może być powiązana z żadną konkretną usługą (czy jej ceną) wykonywaną przez Podatnika. W konsekwencji, dopłata ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, stanowisko wyrażone przez Podatnika we wniosku należy uznać - za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Łódzki Urząd Skarbowy