Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 16 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 16 czerwca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest producentem wyrobów spożywczych, w tym wyrobów czekoladowych, do produkcji których wykorzystywane są napoje alkoholowe o których mowa w art. 92 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 126 ze zm.); (dalej: Ustawa PA).

Jednym z surowców wykorzystywanych do produkcji powyższych wyrobów jest wiśnia alkoholizowana o zawartości alkoholu wynoszącej ok. 25% masy, klasyfikowana do kodów CN 2008 60 19 oraz 2008 60 39. Wiśnia ta jest nabywana wewnątrzwspólnotowo. Nabycie to jest dokonywane przez Spółkę, jako zarejestrowanego odbiorcę, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W tym zakresie posiada ona stosowne zezwolenie organu podatkowego. W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca zarejestrowany jest w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych w statusie podmiotu zużywającego. Spółka uzyskała też decyzję organu podatkowego ustalającą dla powyższej wiśni normy zużycia.

Odbiór wiśni alkoholizowanej potwierdzany jest przesłaniem raportu odbioru do systemu EMCS oraz protokołem podpisanym przez przedstawiciela urzędu celno-skarbowego i osobę upoważnioną po stronie Wnioskodawcy. Odebrane wyroby magazynowane są w magazynie wiśni alkoholizowanej. Przekazanie jej do produkcji następuje w oparciu o poniższą procedurę.

Na podstawie otrzymanych zleceń produkcyjnych wygenerowane jest dobowe zapotrzebowanie dla wiśni alkoholizowanej. Każdorazowe jej wydanie do produkcji z magazynu, następuje w obecności przedstawiciela urzędu celno-skarbowego. Wymagana ilość wiśni alkoholizowanej jest przekierowywana do wydzielonej części pomieszczenia w chłodni surowców, nazwanej „surowce akcyzowe”, na które nakładane jest wewnętrzne zabezpieczenie w postaci plomby.

Pod kontrolą (…) pracownik prowadzący proces produkcji na linii zrywa plombę z ww. pomieszczenia i pobiera potrzebną ilość wiśni alkoholizowanej. Po tej czynności (…) ponownie nakłada zabezpieczenie na wydzielone pomieszczenie. Wiśnia alkoholizowana przekazywana jest następnie do miejsca, gdzie jest wykonywany półprodukt. Użytą do produkcji dla danego okresu ilość wiśni alkoholizowanej można potwierdzić danymi z systemu (…) oraz wpisami w ewidencji wyrobów akcyzowych.

Z art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d Ustawy PA wynika, że od akcyzy zwolnione są napoje alkoholowe używane do wytwarzania artykułów spożywczych pod warunkiem, że zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach nie przekroczy określonych w tym przepisie limitów. W stanie faktycznym [i zdarzeniu przyszłym] będącym przedmiotem niniejszego wniosku limity te nie są przekraczane.

Na linii produkcyjnej, podczas dozowania wiśni alkoholizowanej na dozowniku powstaje miazga wiśniowa zawierająca alkohol, nie nadająca się do dalszego wykorzystania w procesie produkcji artykułów spożywczych. Ilość miazgi powstałej z rozgniecionych owoców w procesie produkcyjnym zależy od jakości otrzymanego surowca. Miazga wiśniowa, niezdatna do dalszego przerobu, stanowi odpad przeznaczony do utylizacji i jest odsprzedawana firmie zajmującej się utylizacją tego rodzaju odpadów. Efektem procesu utylizacji miazgi wiśniowej jest powstanie destylatu rolniczego (alkoholu etylowego) przeznaczonego na cele techniczne. Podmiot utylizujący posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Pytanie

Czy sprzedaż innemu podmiotowi odpadu w postaci miazgi wiśniowej zawierającej alkohol etylowy, w celu jej utylizacji, gdy całkowite zużycie alkoholu etylowego w procesach produkcyjnych będzie mieściło się w ramach maksymalnych norm zużycia ustalonych decyzją organu podatkowego, skutkować będzie utratą prawa do zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zawartego w przekazanej miazdze wiśniowej lub powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu użycia zawartego w miazdze alkoholu niezgodnie z przeznaczeniem?

Państwa stanowisko w sprawie

Sprzedaż innemu podmiotowi odpadu w postaci miazgi wiśniowej zawierającej alkohol etylowy, w celu jej utylizacji, gdy całkowite zużycie alkoholu etylowego w procesach produkcyjnych będzie mieściło się w ramach maksymalnych norm zużycia ustalonych decyzją organu podatkowego, nie będzie skutkować ani utratą prawa do zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zawartego w przekazanej miazdze wiśniowej, ani powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu użycia zawartego w miazdze alkoholu niezgodnie z przeznaczeniem.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a Ustawy PA, podmiot zużywający jest to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Z art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a oraz ust. 4 pkt 2 Ustawy PA wynika, że przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

zużycie napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d Ustawy PA zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie napoje alkoholowe używane bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów; wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2 oraz w ust. 6, 12 i 13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz w ust. 2 pkt 3.

Stosownie do art. 32 ust. 4 pkt 4 Ustawy PA zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również alkohol etylowy, dla którego podmiot zużywający udowodni zużycie zgodnie z przeznaczeniem - w przypadku przekroczenia norm zużycia alkoholu etylowego, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b i ust. 2 pkt 3.

Zgodnie z art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b Ustawy PA właściwy naczelnik urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 7, ustala, w drodze decyzji, dla poszczególnych podmiotów, na ich wniosek dopuszczalne normy zużycia napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, w przypadku ich użycia przez podmiot zużywający.

W myśl art. 85 ust. 2 pkt 3 ustawy właściwy naczelnik urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 7, w drodze decyzji wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów ustala dopuszczalne normy zużycia napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, w przypadku ich użycia przez podmiot zużywający.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 Ustawy PA do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Dokonując wykładni art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d Ustawy PA, zasadnym jest ustalić znaczenie zawartego w tym przepisie sformułowania: „napoje alkoholowe używane (…) do wytwarzania (…)”.

Na wstępie zasadnym jest przywołać uzasadnienie wyroku z dnia 29 grudnia 2010 r. sygn. akt I SA/Łd 1120/10 Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, w którym wypowiedziano się co do wykładni podobnego (zawartego w art. 32 ust. 4 pkt 2) zwrotu „alkohol (...) wykorzystany do produkcji”. Sąd wskazał, iż zgodnie z Uniwersalnym słownikiem języka polskiego, pod red. Stanisława Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006) „wykorzystać” oznacza w kontekście rozpatrywanej sprawy tyle co „użyć czegoś dla osiągnięcia jakiegoś celu”. Z treści analizowanego sformułowania nie wynika, że alkohol wykorzystany w sposób opisany w cytowanym przepisie musi wejść w skład produktu, ewentualnie - musi ulec całkowitemu zużyciu (ma „przestać istnieć”). Przeciwnie, językowe znaczenie ww. zwrotu kładzie nacisk na używanie, nie zaś na zużycie. Istotne jest samo wykorzystanie wspomnianego alkoholu, nie zaś to czy coś z niego pozostanie po wykorzystaniu. Jeżeli użycie alkoholu jest niezbędne ze względów technologicznych do tego by w sposób racjonalny i skuteczny przeprowadzić proces produkcyjny, to ten element wystarcza by podatnik mógł powołać się na wspomniane zwolnienie.

W kontekście powyższego stanowiska zasadnym jest przywołać wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 kwietnia 2009 r. o sygn. akt I FSK 7/09, w którym stwierdzono, że „W żaden sposób z art. 27 ust. 1b Dyrektywy strukturalnej nie wynika, że dotyczy on jedynie gotowych wyrobów zawierających w sobie alkohol etylowy”. W przypadku podmiotu zastosowanie znajdzie co prawda inne zwolnienie (z art. 27 ust. 1 pkt e lub f Dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych), ale z uwagi na cel tego zapisu zwolnienie powinno być interpretowane w sposób analogiczny do wymienionego w ww. wyroku art. 27 ust. 1b Dyrektywy strukturalnej”.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d Ustawy PA, stanowi implementację wskazanego w powyższym wyroku art. 27 ust. 1 lit. f Dyrektywy strukturalnej.

Mając powyższe na uwadze zasadny jest wniosek, że zawarte w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d Ustawy PA sformułowania „napoje alkoholowe używane (…) do wytwarzania (…)” należy rozumieć w ten sposób, że zwolnieniu od akcyzy na podstawie tego przepisu podlega nie tylko ta ilość alkoholu, która weszła w skład produktu finalnego (w tym produkcie się znajduje), ale całość alkoholu etylowego, która została zaangażowana w proces produkcji wyrobu finalnego.

Granicę ilości alkoholu etylowego zwolnionego wyznaczają jedynie dopuszczalne normy zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b Ustawy PA. Przepis art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d limituje bowiem ilość użytego do produkcji alkoholu etylowego, która może być objęta zwolnieniem, poprzez ograniczenie zwolnienia do tej ilości użytego alkoholu, która nie przekracza ustalonych norm zużycia.

Przepisy akcyzowe nie zawierają definicji „norm zużycia”. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (http://sjp.pwn.pl/), norma to „ilość, miara, granica przewidziana jako wymagana lub obowiązująca w jakimś zakresie”. Zużycie to z kolei „wykorzystanie, wyczerpanie”. Stąd normę zużycia materiałów można określić jako „racjonalne ilościowo zużycie materiału niezbędne do otrzymania produktu (detalu, części, elementu, półproduktu, produktu gotowego) lub możliwości realizacji procesów technologicznych” (Teresa Maszczak, Normowanie kosztów zużycia materiałów, Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 58, 2009 r.).

W interpretacji indywidualnej nr IPTPP3/443A-68/14-4/KK z dnia 2 stycznia 2015 r. wyrażono pogląd, który Wnioskodawca podziela, że pojęcie „normy zużycia” należy interpretować mając na uwadze charakter i cel przepisu, w którym jest ono przywołane. W przypadku podmiotu jest to przede wszystkim art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. c i lit. d uopa. W art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. c i lit. d uopa pojęcie „normy zużycia” należy interpretować w ścisłym związku ze sformułowaniem „napoje alkoholowe używane do produkcji/wytwarzania artykułów spożywczych”. Określenie „napoje alkoholowe używane do produkcji” powinno być rozumiane jako całość alkoholu wydanego do produkcji tj. zarówno alkoholu zawartego w produkcie gotowym jak również alkoholu użytego do produkcji, który na skutek procesów technologicznych został w tym procesie całkowicie zużyty oraz alkoholu nienadającego się do dalszego przerobu znajdującego się w odpadzie produkcyjnym.

Należy też przywołać § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 września 2019 r. w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych (Dz. U. poz. 1791), z którego wynika, że podstawą ustalania przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego wysokości dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych jest:

1)wysokość rzeczywistego zużycia wyrobów akcyzowych w ostatnim okresie obrachunkowym lub

2)badanie rzeczywistego zużycia wyrobów akcyzowych, lub

3)ocena zaawansowania technologicznego stosowanych urządzeń i technologii.

W związku z powyższym norma zużycia powinna być odnoszona do całego procesu produkcji wyrobów finalnych, czyli uwzględniać wykorzystywanie (używanie) alkoholu na wszystkich jego etapach. Norma ta powinna obejmować taką ilość wyrobu akcyzowego, która jest uzasadniona procesami technologicznymi związanymi z produkcją wyrobów finalnych, recepturą, oraz właściwościami samego wyrobu akcyzowego.

Proces produkcji, w którym Spółka wykorzystuje wiśnie alkoholizowane, charakteryzuje się tym, że część tych wiśni przybiera postać miazgi wiśniowej (zawierającej alkohol etylowy), która to miazga nie nadaje się do wykorzystania do produkcji przez Spółkę wyrobów spożywczych. W konsekwencji alkohol zawarty w miazdze wiśniowej finalnie nie wchodzi w skład wyprodukowanych artykułów spożywczych, lecz z punktu widzenia procesu produkcyjnego zostaje utracony na jednym z etapów tego procesu, staje się bowiem niezdatny do wykorzystania na kolejnych etapach produkcji. Ze względu na specyfikę technologiczną procesu produkcyjnego, miazga wiśniowa zawierająca alkohol, traktowana jest więc jako odpad poprodukcyjny, niezdatny do dalszego przerobu przez Spółkę. W konsekwencji po jej stronie powstaje potrzeba gospodarcza wyzbycia się tego odpadu. Z punktu widzenia ekonomicznego i gospodarczej racjonalności najlepszym na to sposobem jest sprzedaż miazgi wiśniowej celem jej utylizacji. Jej nabywca utylizują w procesie odzyskiwania alkoholu etylowego i wytworzenia destylatu rolniczego przeznaczonego na cele techniczne. Proces ten ma miejsce w należącym do nabywcy składzie podatkowym. Odzyskany zatem z miazgi wiśniowej alkohol etylowy podlegał będzie systemowi nadzoru nad produkcją, zużyciem i przemieszczaniem wyrobów akcyzowych.

Należy również powołać interpretacje indywidualne nr 0111-KDIB3-3.4013.119.2018.1.MAZ z dnia 13 lipca 2018 r. i nr 0111-KDIB3-3.4013.32.2022.2.MAZ z dnia 30 maja 2022 r., z których wynika, że utylizacja wyrobów zawierających alkohol etylowy zwolniony od akcyzy nie stanowi użycia niezgodnego z przeznaczeniem i nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w akcyzie. Z kolei z wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB3-3.4013.53.2024.2.MW z dnia 26 kwietnia [czerwca] 2024 r. wynika, że wykorzystanie alkoholu etylowego w procesie produkcyjnym, mającym na celu wytworzenie artykułów spożywczych oznacza, że w wyniku zużycia alkoholu etylowego zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie utracił on swój byt akcyzowy i dalsze wykorzystywanie produktu ubocznego zawierającego alkohol etylowy, powstałego w wyniku procesu produkcji, co do zasady nie będzie podlegało opodatkowaniu akcyzą.

Z art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a oraz ust. 4 pkt 2 Ustawy PA wynika, że przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy, - zużycie napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3, przez podmiot zużywający. W analizowanym stanie faktycznym:

wiśnie alkoholizowane, a co za tym idzie zawarty w nich alkohol etylowy, zostanie użyty w procesie produkcji artykułów spożywczych, a więc zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy, oraz

przewidziany w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d Ustawy PA limit alkoholu zawartego w produkowanych artykułach spożywczych nie zostanie przekroczony, oraz

ilość alkoholu etylowego użytego do produkcji artykułów spożywczych będzie mieściła się w ustalonych normach zużycia.

W związku z powyższym:

1.przesłanka podlegająca opodatkowaniu, o której mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a, nie wystąpi,

2.na podstawie art. 8 ust. 4 pkt 2 wprawdzie powstanie obowiązek podatkowy, lecz z uwagi na użycie alkoholu zgodnie z przeznaczeniem przewidzianym przez art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d, alkohol ten będzie zwolniony od akcyzy (powstały obowiązek podatkowy nie przekształci się w zobowiązanie podatkowe).

Również późniejsza sprzedaż miazgi wiśniowej zawierającej alkohol etylowy nie będzie rodzić skutków w postaci powstania obowiązku podatkowego. Dotyczyć będzie ona bowiem miazgi wiśniowej, zawierającej alkohol, który został już zwolniony od akcyzy.

W tym aspekcie, stan faktyczny [zdarzenie przyszłe] zbliżony jest do szeroko omawianego w orzecznictwie zagadnienia związanego z utylizacją odpadu poprodukcyjnego przemysłu browarniczego w postaci gęstwy drożdżowej.

Na podstawie ustaleń Komitetu ds. Akcyzy Komisji Europejskiej i interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 19 października 2011 r. nr AE2/033/4/KWG/11/7754 utrwalone zostało stanowisko przemawiające za celowościową interpretacją przepisów, w tym art. 25 dyrektywy Rady 92/83/EWG, zgodnie z którą celem regulacji było generalnie umożliwienie państwom członkowskim nieopodatkowywania wyrobów ze względu na to, że nie są one używane jako wyroby akcyzowe.

Zgodnie z celowościową interpretacją art. 93 ust. 2 Ustawy PA sprzedaż gęstwy drożdżowej, jako odpadu poprodukcyjnego zawierającego alkohol etylowy do składu podatkowego zajmującego się produkcją alkoholu, nie musi się więc odbywać w trybie zapłaconego, ani zawieszonego podatku akcyzowego i nie wywołuje jakichkolwiek skutków dla podmiotu sprzedającego takie wyroby. Dopiero proces oddestylowania alkoholu z tego towaru jest produkcją wyrobu akcyzowego, a producenci alkoholu etylowego, posiadający zezwolenia na prowadzenia składów podatkowych są podatnikami akcyzy, monitorowanymi w ramach systemu akcyzowego.

Ze względu na zbliżony charakter miazgi wiśniowej oraz gęstwy drożdżowej, jako odpadów poprodukcyjnych zawierających alkohol etylowy, ww. stanowisko powinno znaleźć zastosowanie również w opisanym stanie faktycznym.

Również w interpretacji indywidualnej nr IPPP3/443-315/12-2/JK uznano za prawidłowe stanowisko, że wywóz odpadu w postaci zlewek masy kosmetycznej z alkoholem do kontrahenta w celu recyklingu tego odpadu tj. odzysku z odpadu alkoholu etylowego, nie będzie wiązać się dla Spółki z obowiązkami w zakresie podatku akcyzowego, w tym nie będzie skutkować, po stronie Spółki, koniecznością zapłaty tego podatku.

W związku z powyższym wnoszę o uznanie zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanowiska za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie ustalenia czy sprzedaż innemu podmiotowi odpadu w postaci miazgi wiśniowej zawierającej alkohol etylowy, w celu jej utylizacji, gdy całkowite zużycie alkoholu etylowego w procesach produkcyjnych będzie mieściło się w ramach maksymalnych norm zużycia ustalonych decyzją organu podatkowego skutkować będzie utratą prawa do zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zawartego w przekazanej miazdze wiśniowej lub powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu użycia zawartego w miazdze alkoholu niezgodnie z przeznaczeniem, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 126, ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy

W świetle art. 92 ustawy:

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Jak stanowi art. 93 ust. 1 ustawy:

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1)wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2)wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3)napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

W myśl art. 93 ust. 2 ustawy:

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Jak stanowi art. 3 ustawy:

1.Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

2.Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy:

Zarejestrowany odbiorca to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio „zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca” albo „zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca”.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy:

Podmiot zużywający to podmiot:

a)mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

b)niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w:

art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej,

art. 32 ust. 1 pkt 3.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)produkcja wyrobów akcyzowych;

2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a)importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b)importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c)przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Jak stanowi art. 8 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

W świetle art. 8 ust. 3 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.

Jak wynika z art. 8 ust. 4 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:

1)wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;

2)napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

W myśl art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 10 ust. 3 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Jak wynika z art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy:

Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2 oraz w ust. 6, 12 i 13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3.

W świetle art. 32 ust. 3 pkt 1, 4 i 8 ustawy:

Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1)dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

4)nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

8)zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

W myśl art. 32 ust. 5 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1)objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

1a) w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;

2)przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a) w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e‑DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.

3)(uchylony)

Zgodnie z art. 32 ust. 6 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

Stosownie do art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy:

Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 7, ustala, w drodze decyzji, dla poszczególnych podmiotów, na ich wniosek dopuszczalne normy zużycia napojów alkoholowych o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, w przypadku ich użycia przez podmiot zużywający.

Jak wynika z art. 85 ust. 2 pkt 3 ustawy:

Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 7, w drodze decyzji wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów ustala dopuszczalne normy zużycia napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, w przypadku ich użycia przez podmiot zużywający.

W świetle art. 85 ust. 7 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, normy dopuszczalnych ubytków niektórych albo wszystkich wyrobów akcyzowych, uwzględniając rodzaj wyrobów akcyzowych, specyfikę poszczególnych etapów produkcji i pozostałych czynności, w trakcie których może dojść do powstania ubytków wyrobów akcyzowych, warunki techniczne i technologiczne, w tym środki transportu, występujące w danym przypadku.

Państwa wątpliwość dotyczy ustalenia czy sprzedaż innemu podmiotowi odpadu w postaci miazgi wiśniowej zawierającej alkohol etylowy, w celu jej utylizacji, gdy całkowite zużycie alkoholu etylowego w procesach produkcyjnych będzie mieściło się w ramach maksymalnych norm zużycia ustalonych decyzją organu podatkowego, skutkować będzie utratą prawa do zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zawartego w przekazanej miazdze wiśniowej lub powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu użycia zawartego w miazdze alkoholu niezgodnie z przeznaczeniem.

Z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy wynika, że są Państwo producentem m.in. wyrobów czekoladowych, do produkcji których wykorzystują Państwo napoje alkoholowe w rozumieniu art. 92 ustawy o podatku akcyzowym.

Jednym z surowców (napojów alkoholowych), jakie wykorzystują Państwo do produkcji jest wiśnia alkoholizowana o zawartości alkoholu wynoszącej ok. 25% masy, klasyfikowana do kodów CN 2008 60 19 oraz 2008 60 39. Wiśnia ta jest przez Państwa nabywana wewnątrzwspólnotowo. Nabycie to dokonują Państwo jako zarejestrowany odbiorca, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W tym zakresie posiadają Państwo stosowne zezwolenie organu podatkowego. W związku z prowadzoną działalnością są Państwo zarejestrowani w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych i posiadają Państwo status podmiotu zużywającego. Uzyskali Państwo również decyzję organu podatkowego ustalającą dla powyższej wiśni normy zużycia.

Z okoliczności sprawy wynika, że odbiór wiśni alkoholizowanej potwierdzany jest przesłaniem raportu odbioru do systemu EMCS oraz protokołem podpisanym przez przedstawiciela urzędu celno-skarbowego i osobę upoważnioną po Państwa stronie. Odebrane wyroby magazynowane są w magazynie wiśni alkoholizowanej. Przekazanie jej do produkcji następuje w oparciu o poniższą procedurę.

Wskazali Państwo, że na podstawie otrzymanych zleceń produkcyjnych wygenerowane jest dobowe zapotrzebowanie dla wiśni alkoholizowanej. Każdorazowe jej wydanie do produkcji z magazynu, następuje w obecności przedstawiciela urzędu celno-skarbowego. Wymagana ilość wiśni alkoholizowanej jest przekierowywana do wydzielonej części pomieszczenia w chłodni surowców, nazwanej „surowce akcyzowe”, na które nakładane jest wewnętrzne zabezpieczenie w postaci plomby.

Podali Państwo, że pod kontrolą (…) pracownik prowadzący proces produkcji na linii zrywa plombę z ww. pomieszczenia i pobiera potrzebną ilość wiśni alkoholizowanej. Po tej czynności (…) ponownie nakłada zabezpieczenie na wydzielone pomieszczenie. Wiśnia alkoholizowana przekazywana jest następnie do miejsca, gdzie jest wykonywany półprodukt. Użytą do produkcji dla danego okresu ilość wiśni alkoholizowanej można potwierdzić danymi z systemu (…) oraz wpisami w ewidencji wyrobów akcyzowych.

Z okoliczności sprawy wynika również, że w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku limity wynikające ze zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy o podatku akcyzowym nie są przekraczane.

W opisie sprawy wskazali Państwo dodatkowo, że na linii produkcyjnej, podczas dozowania wiśni alkoholizowanej na dozowniku powstaje miazga wiśniowa zawierająca alkohol, nie nadająca się do dalszego wykorzystania w procesie produkcji artykułów spożywczych. Ilość miazgi powstałej z rozgniecionych owoców w procesie produkcyjnym zależy od jakości otrzymanego surowca. Miazga wiśniowa, niezdatna do dalszego przerobu, stanowi odpad przeznaczony do utylizacji i jest odsprzedawana firmie zajmującej się utylizacją tego rodzaju odpadów. Efektem procesu utylizacji miazgi wiśniowej jest powstanie destylatu rolniczego (alkoholu etylowego) przeznaczonego na cele techniczne. Podmiot utylizujący posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz wskazane przez Państwa wątpliwości, w ocenie Organu sprzedaż innemu podmiotowi odpadu w postaci miazgi wiśniowej zawierającej alkohol etylowy, w celu jej utylizacji, gdy całkowite zużycie alkoholu etylowego w procesach produkcyjnych będzie mieściło się w ramach maksymalnych norm zużycia ustalonych decyzją organu podatkowego, nie będzie powodowała utraty prawa do zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego zawartego w tej miazdze wiśniowej oraz nie będzie powodowała powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu użycia zawartego w miazdze alkoholu niezgodnie z przeznaczeniem.

Wskazać bowiem należy, że zgodnie z przedstawionymi przez Państwa okolicznościami sprawy wiśnia alkoholizowana o zawartości alkoholu ok. 25% masy (będąca napojem alkoholowym w rozumieniu art. 92 ustawy o podatku akcyzowym i dla której uzyskali Państwo decyzję organu podatkowego w zakresie norm użycia), która została przez Państwa jako zarejestrowanego odbiorcę (występującego jako podmiot zużywający) nabyta wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i została zużyta do celów objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy o podatku akcyzowym w ramach limitów określonych w tym przepisie oraz w ramach maksymalnych norm zużycia ustalonych decyzją organu podatkowego.

Oznacza to, że w wyniku jego zużycia zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie w ramach maksymalnych norm zużycia ustalonych decyzją organu podatkowego utracił on swój byt akcyzowy i dalsze wykorzystywanie odpadu w postaci miazgi wiśniowej zawierającej alkohol etylowy, powstałej w wyniku procesu produkcji wyrobów spożywczych co do zasady nie będzie podlegało opodatkowaniu akcyzą.

Zatem sprzedaż innemu podmiotowi odpadu w postaci miazgi wiśniowej zawierającej alkohol etylowy, w celu jej utylizacji, gdy całkowite zużycie alkoholu etylowego w procesach produkcyjnych będzie mieściło się w ramach maksymalnych norm zużycia ustalonych decyzją organu podatkowego, nie będzie powodowała utraty prawa do zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego zawartego w tej miazdze wiśniowej oraz nie będzie powodowała powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu użycia zawartego w miazdze alkoholu niezgodnie z przeznaczeniem.

W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie sformułowanego we wniosku pytania należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej oraz sprawy będącej przedmiotem zadanego pytania i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnosząc się z kolei do powołanych w stanowisku Wnioskodawcy interpretacji indywidualnych wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.