Działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), ... - Interpretacja - US III 443-P/5/2006/KH

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.02.2006, sygn. US III 443-P/5/2006/KH, Urząd Skarbowy w Głownie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku złożonego w tutejszym Urzędzie w dniu 13.01.2006r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie sporządzenia remanentu likwidacyjnego po śmierci podatnika, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Głownie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że dnia 5 grudnia 2005 roku zmarł Pani mąż, który prowadził samodzielną działalność gospodarczą. Ostatnia czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług dokonana była w miesiącu lutym 2005 roku. Ze względu na zły stan zdrowia Podatnika, wymieniona działalność była zawieszona do dnia jego śmierci. Po firmie męża pozostał środek trwały - samochód ciężarowy Opel Vectra, przy nabyciu którego w roku 2000 Podatnik dokonał odliczenia podatku naliczonego.

Wnioskująca zwróciła się z zapytaniem, czy w związku z zaistniałą sytuacją - śmiercią męża, ma obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego związanego z prowadzoną przez niego firmą.

Zdaniem Pani, ustawa o podatku od towarów i usług nie nakłada obowiązku sporządzania remanentu likwidacyjnego w przypadku śmierci podatnika, gdyż obowiązek taki istnieje wyłącznie wobec samego podatnika a nie jego następców prawnych. Sporządzenie remanentu likwidacyjnego w takich okolicznościach skutkowałoby powstaniem zobowiązania podatkowego u podatnika po jego śmierci, czyli u podmiotu już nieistniejącego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Głownie po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 97 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, spadkobiercy podatnika przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy.

Przepis z art. 96 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług określa, iż jeśli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, jest zobowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego. Gdy zaprzestanie działalności nastąpiło w wyniku śmierci podatnika, zgodnie z art. 96 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług zawiadomienie o zaprzestaniu działalności dokonuje jego następca prawny.

Zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwanej dalej "spisem z natury". Wśród wymienionych okoliczności, powodujących powstanie obowiązku sporządzenia spisu z natury, nie wymienia się jednak śmierci podatnika. Obowiązujące przepisy ww. ustawy o VAT nie przewidują obowiązku sporządzenia spisu z natury w związku z zaprzestaniem wykonywania czynności opodatkowanych w wyniku śmierci podatnika; następca prawny nie jest zobowiązany do sporządzania remanentu likwidacyjnego i odprowadzania należnego podatku. Również na mocy przepisów ustawy Ordynacja podatkowa, następca nie jest zobowiązany tego uczynić, gdyż przepisy te ustanawiają jedynie odpowiedzialność spadkobierców za zobowiązania spadkodawcy, ale tylko tych powstałych za jego życia. Natomiast za zobowiązanie, które zaistniało dopiero po śmierci spadkodawcy, spadkobiercy nie mogą ponosić odpowiedzialności.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji przez organ odwoławczy.

Urząd Skarbowy w Głownie