W dniu 14.11.2005r. wnioskodawca zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rawiczu z zapytaniem w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i u... - Interpretacja - PP/443-43/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.02.2006, sygn. PP/443-43/05, Urząd Skarbowy w Rawiczu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 14.11.2005r. wnioskodawca zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rawiczu z zapytaniem w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynagrodzenia za inkaso opłaty targowej, które Gmina wypłacać będzie swojej jednostce organizacyjnej, tj. Zakładowi Usług Komunalnych (zakład budżetowy) na podstawie uchwały Rady Miejskiej Gminy.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że na podstawie uchwały Rady Miejskiej Gminy uchwalona zostanie dzienna stawka opłaty targowej. Opłata targowa pobierana będzie w drodze inkasa. Na inkasenta opłaty targowej wyznaczony zostanie Zakład Usług Komunalnych. Wynagrodzenie inkasenta wynosić będzie 35% zainkasowanej kwoty.

Zdaniem Wnioskodawcy brak jest podstawy prawnej do opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynagrodzenia dla Zakładu Usług Komunalnych za inkaso opłaty targowej na rzecz Gminy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rawiczu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu oraz stanu prawnego uznał przedstawione przez podatnika stanowisko za prawidłowe. Wynika to z następujących okoliczności:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przez świadczenie usług natomiast, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów - art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (jedn. tekst: Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych gminy - zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy targowisk i hal targowych (art. 7 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy).

Opłatę targową normuje ustawa z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (jedn. tekst. Dz.U. z 2002r. Nr 9, poz. 84 ze zm.). Zgodnie z art. 1c ww. ustawy organem podatkowym właściwym w sprawach podatków i opłat unormowanych w ustawie jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Opłata targowa stanowi źródło dochodów własnych gminy- art. 4 ust. 1 pkt 2 lit b ustawy z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2003r. Nr 203, poz. 1966).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. W ust. 6 powyższego przepisu zastrzeżono jednak, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z pisma z dnia 14.11.2005r. Zakład Usług Komunalnych będzie inkasentem opłaty targowej jako jednostka organizacyjna Gminy (tj. powołana w celu realizacji części zadań publicznych Gminy).

Art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym przewiduje, iż w celu wykonania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Umowa zatem jest właściwym instrumentem, za pomocą którego następuje powierzenie wykonania zadania innym (zewnętrznym) podmiotom, nie własnej jednostce organizacyjnej. Relacja pomiędzy gminą a jej zakładem budżetowym nie ma charakteru cywilnoprawnego, nie jest zatem możliwe zawieranie umów cywilnoprawnych czy zlecenia pomiędzy zakładem budżetowym a gminą. Jednostka organizacyjna gminy, wykonując powierzone jej przez jednostkę macierzystą czyli gminę zadania, nie świadczy na jej rzecz usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności te nie podlegają zatem przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec tego nie podlegają również przepisom rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy.

W związku z powyższym, skoro wykonywanie zadań przez zakład budżetowy na rzecz gminy pozostaje poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, to w konsekwencji należność z tytułu wykonania powierzonych przez gminę zadań nie jest obrotem w rozumieniu art. 29 tej ustawy, zaś rozliczenie pomiędzy tymi jednostkami winno się odbywać na podstawie innych dokumentów niż faktury, o których mowa w art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nadmienia się jednocześnie, że wynagrodzenie za inkaso opłaty targowej na rzecz gminy przez dowolny podmiot niebędący jej jednostką organizacyjną podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja powyższa została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.

Urząd Skarbowy w Rawiczu