
Temat interpretacji
Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że Fundacja jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność pożytku publicznego w zakresie kultury i sztuki oraz nauki i edukacji. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, pozyskane od różnych podmiotów środki finansowe przeznaczone są na jej działalność statutową, nie mającą charakteru zarobkowego. Jednym z celów działania fundacji jest wspieranie inicjatyw służących popularyzacji i rozwojowi edukacji.
Pytający jest inicjatorem i organizatorem kampanii społecznej pod nazwą "x" - dwudniowej imprezy edukacyjnej dla młodzieży, której zadaniem jest pogłębienie wiedzy oraz świadomości w zakresie nowoczesnych technologii oraz metod ich zastosowania w edukacji. Przedmiotowa kampania realizowana jest w ramach celów statutowych Fundacji, na okoliczność czego pytający przedstawił statut fundacji, a finansowana jest w całości ze środków sponsora oraz partnerów kampanii.
W ramach kampanii Pytający dokonuje świadczenia na rzecz podmiotów finansujących kampanię, którego przedmiotem jest informowanie grupy docelowej, do której skierowana została impreza o tym, dzięki komu się ona odbyła. W zamian za sponsoring finansowy Pytający zobowiązał się do wykorzystania możliwości promocyjnych towarzyszących kampanii dla podkreślenia społecznej odpowiedzialności sponsora poprzez zamieszczenie jego znaku graficznego na plakatach oraz materiałach informacyjnych kampanii itp., na okoliczność tego Pytający dołączył do zapytania umowę sponsorską.
Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, Fundacja z tytułu zamieszczania informacji o podmiotach finansujących imprezę edukacyjną nie osiąga żadnych korzyści ekonomicznych, bowiem celem działalności fundacji nie jest działalność zarobkowa. Uzyskane środki od podmiotów finansujących fundacja przeznacza na wykonywanie nieodpłatnych zadań wynikających ze statutu fundacji.
W opinii Pytającego finansowanie imprezy edukacyjnej przez sponsora nie jest formą wynagrodzenia za umieszczanie informacji o podmiotach finansujących Kampanię.
W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym, wątpliwości wnioskodawcy budzi kwestia tego jak należy opodatkować w podatku od towarów i usług wykonane na rzecz sponsora świadczenie, polegające na podkreśleniu jego roli jako sponsora zorganizowanej imprezy.
Zdaniem Pytającego, wszelkie działania fundacji podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), ponieważ zgodnie z wymienionym powyżej przepisem zwolnione są usługi i towary wymienione w załączniku nr 4 do ustawy a tam w poz. 10 załącznika wymienione zostały usługi (PKWiU 91) świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe). W opinii Pytającego do tego typu organizacji należy zaliczyć Fundację. Ponadto do działań statutowych Fundacji zaliczane są m.in. działania wspierające edukację jak również działania o charakterze promocyjnym. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, do wykonywanego na rzecz podmiotu finansującego świadczenia, powinno być zastosowane zwolnienie z podatku VAT.
W opinii Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Dworze Mazowieckim stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawcę jest nieprawidłowe i w przedmiotowej sprawie nie będzie miało zastosowania zwolnienie wymienione w pozycji 10 Załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.
Aby udzielić prawidłowej odpowiedzi na pytanie postawione przez podatnika we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, należy wpierw prawidłowo określić co faktycznie stanowiło przedmiot umowy pomiędzy Pytającym a sponsorem. W tym celu należy się odwołać do umowy zawartej pomiędzy w/w stronami, której wzór Fundacja dołączyła do rozpatrywanego zapytania. Na podstawie § 8 tejże umowy, ustalono, że Organizator imprezy (Pytający) zobowiązuje się do:
- nadania Sponsorowi Statusu Sponsora Kampanii,
- zapewnienia obecności nazwy lub logo Sponsora na wszelkich materiałach informacyjnych Kampanii, przygotowanych i dystrybuowanych przez Organizatora,
- zapewnienia obecności logotypu sponsora w reklamach prasowych, w mediach partnerskich,
- zapewnienia obecności logotypu Sponsora na stronie internetowej kampanii zlinkowanego ze stroną macierzystą Sponsora,
- zapewnienia
obecności logotypu Sponsora na materiałach promujących Kampanię,
- eksponowania logo lub reklam Sponsora na nośnikach wizualnych wewnątrz miejsca, w którym będzie odbywać się Kampania.
Ponadto na podstawie § 9 analizowanej umowy ustalono, że za należyte wykonanie w/w świadczeń Sponsor zapłaci Organizatorowi określoną kwotę pieniędzy.
Przekładając treść powyższej umowy na obowiązujące uregulowania w zakresie podatku VAT należy stwierdzić, że w tej konkretnej sprawie mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług na terytorium kraju, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art.8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, a z przytoczonej powyżej treści umowy jasno wynika, że przedmiotowej sprawie występują świadczenia Organizatora na rzecz Sponsora, a dodatkowo mają one charakter odpłatny - Sponsor zobowiązuje się wypłacić wynagrodzenie za wykonanie tych świadczeń.
Następnie należy określić czy przedmiotowe czynności są zwolnione z podatku, czy opodatkowane, a jeśli tak to według jakiej stawki. Zdaniem podatnika usługi wykonane dla sponsora imprezy są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Należy tu podkreślić, że zwolnienie od podatku na podstawie tego przepisu ma charakter przedmiotowy tzn. zwolnieniu podlegają ściśle określone czynności wykonywane przez podatnika i w związku z tym inne działania - niemieszczące się w granicach zwolnień wymienionych w tym załączniku będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W szczególności na podstawie tego przepisu zwolnieniu podlegają czynności wymienione w pozycji 10 Załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, tj. usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe).
Analizując treść przedmiotowego zwolnienia należy stwierdzić, że odnosi się ono do usług, które spełniają łącznie trzy następujące warunki:
- są świadczone przez organizacje członkowskie;
- nie są sklasyfikowane gdzie indziej niż w dziale 91 PKWiU;
- są wyłącznie statutowe.
W tej konkretnej sprawie przedmiotem zapytania są usługi, polegające na przekazywaniu informacji o konkretnej firmie jako sponsorze imprezy organizowanej przez Pytającego. Dla wyjaśnienia tego czy w/w usługi można uznać za zwolnione od opodatkowania należy je sprawdzić pod względem każdego z w/w warunków zwolnienia, w szczególności należy ustalić czy są to usługi statutowe, tzn. takie których świadczenie stanowi realizację celów i zadań do jakich powołana została fundacja. W tym celu należy się odwołać do statutu fundacji.
W statucie fundacji, w Rozdziale II, Cel i formy działania Fundacji, w § 5 określone zostały cele (cele statutowe) do realizacji których powołana została fundacja, obejmujące m.in. działania na rzecz:
- wspierania inicjatyw służących popularyzacji rozwoju współpracy międzynarodowej w zakresie przedsiębiorczości, kultury i sztuki, nauki i edukacji;
- wspierania inicjatyw mających na celu wyrównywanie szans rozwoju intelektualnego zawodowego i kulturalnego;
- promocji inwestycji zagranicznych w Polsce oraz produktów;
- promocji Polski za granicą w celu zintensyfikowania rozwoju gospodarczego kraju;
oraz metody realizacji tych celów, np. poprzez zwrotne i bezzwrotne finansowanie i dofinansowywanie, prowadzenie kursów, szkoleń, organizowanie sympozjów, przyznawanie nagród itd. Jednakże we wspomnianym katalogu celów Fundacji nigdzie nie
zostały wymienione usługi polegające na promocji wizerunku sponsorów, które stanowią przedmiot zapytania podatnika. Wykonanych przez Fundację usług nie można też uznać za promocję inwestycji zagranicznych w Polsce, ponieważ charakter imprezy, w trakcie której były organizowane, nie był związany z promocją inwestycji zagranicznych w Polsce - zgodnie ze stanem faktycznym przestawionym przez Podatnika była to impreza edukacyjna skierowana do młodzieży szkolnej i kadry nauczycielskiej a nie do potencjalnych inwestorów zagranicznych w Polsce. Wobec tego usług tych nie można traktować jako statutowych, ponieważ nie zostały one wymienione w statucie Jednostki ani też nie są bezpośrednio związane z realizacją jej celów statutowych.
Bardzo ważną rzeczą w przedmiotowej sprawie jest rozróżnienie od siebie celu, zadań fundacji, do których została ona powołana, od pozyskiwania środków do realizacji tych celów. Oczywistym jest, że realizacja zadań do których powołany został Pytający, będzie wymagała ponoszenia pewnych nakładów, na które fundacja musi zapewnić środki. W szczególności Fundacja musi dysponować jakimś majątkiem, który wykorzystany zostanie do realizacji celów statutowych i dysponować jakimiś źródłami dochodów którymi będzie można uzupełniać zmniejszenia majątku fundacji wynikające z realizacji celów statutowych.
W przedmiotowej sprawie majątek i dochody fundacji określone zostały w § 6 statutu, z treści którego wynika, że dochodami fundacji oprócz subwencji, darowizn, wpłat członków, sponsorów itd., będą również m.in. środki pochodzące ze sprzedaży towarów i usług wytworzonych lub świadczonych przez Fundację. Zatem podmiot ten powstał również z myślą o ewentualnej możliwości prowadzenia działalności gospodarczej jako metody pozyskiwania środków na realizacje celów jednostki. Fakt ten jest o tyle istotny, że ta działalność (gospodarcza) fundacji wcale nie musi jednocześnie być formą realizacji celów statutowych jednostki. Poszczególne czynności w ramach tej działalności gospodarczej mogą stanowić jednocześnie realizację celów statutowych jednostki i wtedy jeśli spełnione zostaną pozostałe warunki do skorzystania ze zwolnienia wymienionego w poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), to te świadczenia będą uznane za zwolnione od podatku VAT. W przedmiotowej sprawie jednak świadczenie podatnika na rzecz sponsora nie stanowi realizacji celów statutowych jednostki, ale jest sposobem na pozyskanie środków do realizacji celów statutowych. Fundacja w zamian za promocję wizerunku sponsora uzyskuje wynagrodzenie, a wiec pozyskane środki finansowe nie są efektem realizacji działań statutowych, ale w przyszłości mogą posłużyć do realizacji tych działań.
Wiedząc, że usługa świadczona przez Fundację na rzecz sponsora nie korzysta ze zwolnienia wymienionego w poz. 10 załącznika nr 4 do 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), należy sprawdzić czy korzysta z jakiegoś innego zwolnienia od podatku VAT a jeśli nie to jaką stawką przedmiotowa usługa jest opodatkowana. W tym miejscu należy zaznaczyć, że usługa polegająca na informowaniu uczestników imprezy organizowanej przez Pytającego dzięki komu się ona odbyła, tj. promocja wizerunku sponsora, nie została wymieniona w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług jako usługa zwolniona lub opodatkowana, którąś ze stawek preferencyjnych - 0%, 3%, 7%. Wobec tego przedmiotowa usługa będzie opodatkowana stawką podstawową 22%, ponieważ na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawka podatku wynosi 22%.
Niniejsze postanowienie wydano na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień złożenia pisemnego zapytania przez podatnika.
