
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu
faktycznego wynika, że świadczy Ona usługi spedycji, w szczególności usługi transportu oraz usługi związane z obsługą celną transportu towarów (tzw. usługi agencji celnej). Sporządza dokumenty celne oraz świadczy inne usługi związane z odprawami celnymi, w imieniu swoich klientów. Powołując się na treść art. 794 Kodeksu cywilnego Strona uznaje, iż usługa agencji celnej wykonywana w związku z przewozem towarów, mieści się w definicji usług spedycyjnych. Z tego też względu zdaniem Strony obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia ww. usług powstaje zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług, tzn. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 30 dnia licząc od dnia wykonania usługi.
Zgodnie z art. 794 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki
albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem.
W świetle przytoczonego przepisu podzielić należy stanowisko, iż usługa agencji celnej wykonywana w związku z przewozem towarów mieści się w ww. definicji spedycji.
Zauważyć w tym miejscu wszakże należy, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Oznacza to, iż dla potrzeb podatku od towarów i usług usługi winny być rozpoznawane i opodatkowywane zgodnie z ich klasyfikacja statystyczną dokonywaną w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy.
Jednocześnie wskazać należy, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych do
zaklasyfikowania usług lub wyrobów (wg PKWiU) zobowiązany jest odpowiednio usługodawca lub producent (importer) danego wyrobu. W razie trudności z zaklasyfikowaniem usług należy zwrócić się o opinię klasyfikacyjną do właściwego urzędu statystycznego.
Natomiast Naczelnik Urzędu Skarbowego w ramach interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielanej w trybie art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa nie jest obowiązany, ani uprawniony do dokonywania lub oceny poprawności zaklasyfikowania wskazanych usług.
W związku z tym stwierdzić należy, że jeżeli wspomniane usługi agencji celnej wykonywane są w związku z przewozem towarów na podstawie zawartej przez Stronę umowy spedycji, a przy tym zaliczają się do odpowiedniego grupowania w Dziale 63 Grupa 63.2 PKWiU ,, Usługi wspomagające transport pozostałe?, to obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu ich świadczenia powstaje stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 2 lit b) ustawy o podatku od
towarów i usług z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania tych usług.
Przy tym otrzymanie części zapłaty powoduje w przypadku ww. usług powstanie obowiązku podatkowego w tej części (art. 19 ust. 15 ustawy).
