POSTANOWIENIE - Interpretacja - ZP/443-340/1/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.11.2005, sygn. ZP/443-340/1/05, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ), po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku, w części dotyczącej określenia podstawy opodatkowania świadczonych przez Niego usług sprzedaży biletów, za prawidłowy.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca zawarła z innymi przewoźnikami umowy, których przedmiotem jest współpraca w zakresie obsługi podróżnych i korzystania z dworców autobusowych należących do Podatnika. Zgodnie z umowami Podatnik zobowiązał się do:

1. Prowadzenia sprzedaży biletów na kursy innych przewoźników, zgodnie z przekazaną przez przewoźnika tabelą opłat,

2. Umieszczania na tablicy głównej w holu dworca oraz na tablicy stanowiskowej informacji o kursach przewoźnika, zgodnie z rozkładem jazdy,

3. Zapewnienia autobusom miejsca odjazdowego,

4. Zagwarantowanie miejsca postojowego,

5. Zapowiadanie odjazdu autobusów przez dyżurnego ruchu.

Za usługi wymienione w pkt 1 i 2 Podatnik pobiera prowizję od wartości netto sprzedanych biletów. Natomiast za pozostałe usługi pobierana jest odpłatność za każdorazowy wjazd na dworce należące do Wnioskującej. Rozliczanie należności za sprzedane bilety z innymi przewoźnikami odbywa się w ciągu 14 dni po wystawieniu noty uznaniowej, która to wystawiana jest w połowie miesiąca za sprzedaż od 1 do 15 dnia miesiąca oraz na koniec miesiąca za sprzedaż od 16 do końca miesiąca. Wartość powyższej sprzedaży netto oraz podatek VAT odejmowane są od sum w raporcie fiskalnym przed ujęciem go w rejestrze VAT. Sprzedaż ta wykazywana jest w rejestrze sprzedaży podlegającej podatkowi VAT u wykonawcy usługi przewozu.

Usługi sprzedaży biletów, Wnioskująca traktuje jako usługi o charakterze podobnym do usług wynikających z umów pośrednictwa. Zatem, zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), podstawą opodatkowania powyższych czynności jest dla Podatnika kwota prowizji i opłata za wjazd pomniejszona o kwotę podatku.

W związku z powyższym, Wnioskująca zwróciła się z prośbą o potwierdzenie Jej stanowiska, dotyczącego podstawy opodatkowania świadczonej usługi sprzedaży biletów obcych przewoźników, w świetle obowiązujących przepisów.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje;

Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Organy podatkowe muszą jednak, w świetle art. 15 w/w ustawy, przestrzegać z urzędu swojej właściwości rzeczowej. Oznacza to, że organy podatkowe nie mają umocowania prawnego do dokonywania interpretacji przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jak i przepisy rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy nie uprawniają bowiem organów podatkowych do wydawania opinii interpretacyjnych dotyczących rozstrzygania kwestii na gruncie prawa cywilnego.

Wobec powyższego, organ podatkowy nie dokonuje kwalifikacji cywilno - prawnej zawartych umów o świadczenie usług sprzedaży biletów innych przewoźników i przyjmuje za Wnioskującą, iż stan faktyczny dotyczy świadczenia usług sprzedaży biletów o charakterze podobnym do usług wynikających z umów pośrednictwa.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Stosownie do przepisów art. 8 ust. 1 przywoływanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl regulacji zawartej w art. 30 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy podatkowej, podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami powierniczymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi dla prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze - kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku.

Uwzględniając powyższe przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż podstawę opodatkowania świadczonej przez Wnioskującą usługi sprzedaży biletów stanowić będzie prowizja uzyskana z tytułu sprzedaży przedmiotowych biletów, pomniejszona o kwotę podatku.

W związku z powyższym, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, postanawia jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu