
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 18 maja 2025 r. oraz pismem z 2 czerwca 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
28 czerwca 2021 r. otrzymał Pan od swoich rodziców darowiznę (akt notarialny nr ….): nieruchomość objętą księgą wieczystą KW nr …. - zabudowana działka nr … (stary nr …) budynkiem handlowo-usługowym.
Do 8 września 2015 r. w tym budynku prowadził Pan działalność gospodarczą - …. Następnie, Pana rodzice wynajmowali ten budynek innej osobie do prowadzenia kawiarni/cukierni. Umowa najmu zakończyła się 31 stycznia 2019 r. Od tego czasu budynek stał pusty, nieużywany, nie był wynajmowany innym podmiotom gospodarczym, nie była w nim prowadzona żadna działalność gospodarcza. Budynkiem handlowo-usługowym był tylko z nazwy. 28 czerwca 2021 r. stał się Pan właścicielem tego budynku z zamiarem przekształcenia na budynek mieszkalny, aby zaspokoić potrzeby mieszkaniowe dla swojej rodziny. W tym czasie zamieszkał Pan wraz z żoną oraz dwójką małoletnich dzieci w innym domu jednorodzinnym na zasadzie użyczenia. W domu tym mieszkali Państwo wspólnie z Pana rodzicami. Dom ten nie stanowił Pana własności ani też własności Pana żony, a był i jest własnością Pana brata. Po przygotowaniu odpowiedniej dokumentacji - decyzja o zmianie sposobu użytkowania i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń wraz z żoną przystąpił Pan do remontu tego budynku w 2023 r. Remont obejmował wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę starego ogrzewania „kopciuch” na ogrzewanie gazowe, wymianę instalacji wodno-kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania, docieplenie stropu i podłóg. Powyższe wydatki udokumentowane są fakturami. Przedsięwzięcie zakończyli Państwo w 2024 r., co zostało potwierdzone wpisem w Dzienniku Budowy. Po przeprowadzeniu inwentaryzacji powykonawczej budynku przez geodetę nastąpiła zmiana w ewidencji gruntów i budynków, nr zmiany: ….. z 9 grudnia 2024 r. zmiana z budynku handlowo-usługowego na budynek mieszkalny. Na moment składania zeznania rocznego budynek ma status budynku mieszkalnego i wraz z rodziną Pan go zamieszkuje.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
18 maja 2025 r. udzielił Pan odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu:
1)Czy w 2023 r. i w 2024 r. osiągnął Pan dochody opodatkowane według skali podatkowej lub według jednolitej 19% stawki podatku lub przychód opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?
Odpowiedź: W 2023 r. i w 2024 r. osiągnął Pan dochody opodatkowane wg skali podatkowej.
2)Czy budynek handlowo-usługowy nabył Pan w drodze darowizny do swojego majątku osobistego, czy majątku wspólnego małżonków? Jeżeli nieruchomość została nabyta do Pana majątku osobistego, to czy i kiedy zawarł Pan z żoną umowę rozszerzającą wspólność majątkową o ww. nieruchomość lub umowę darowizny ww. nieruchomości do majątku wspólnego małżonków?
Odpowiedź: Budynek handlowo–usługowy nabył Pan w drodze darowizny do swojego majątku osobistego. Nie zawarł Pan z żoną umowy rozszerzającej wspólność majątkową o ww. nieruchomość.
3)Czy poniesione wydatki będące przedmiotem opisu stanu faktycznego, zostały przez Pana poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.)?
Odpowiedź: Poniesione przez Pana wydatki związane były z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
4)Kiedy poniósł Pan pierwszy wydatek związany z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym (należy wskazać datę)?
Odpowiedź: Data pierwszego wydatku: 27 kwietnia 2023 r.
5)Czy przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało/zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek?
Odpowiedź: Tak.
6)Czy wydatki dotyczące realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, które Pan poniósł, znajdują się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273)?
Odpowiedź: Tak.
7)Co należy rozumieć przez sformułowanie „docieplenie stropu”:
Odpowiedź: Docieplenie stropu (strychu), czyli docieplenie przegrody budowlanej polegało na ułożeniu folii budowlanej, następnie warstwy styropianu układanego na zakładkę, o grubości 24 cm, zgodnie ze specyfikacją …, oraz położeniu kolejnej warstwy folii budowlanej. Stanowi to również zabezpieczenie przed zawilgoceniem.
·czy ma Pan na myśli wydatki poniesione na zabezpieczenie przed zawilgoceniem przegrody budowlanej, czy wydatki na wymianę/budowę dachu?
Odpowiedź: Dach nie był wymieniany/budowany.
·jeżeli wydatki dotyczą zabezpieczenia przed zawilgoceniem, to czy wymienił Pan tylko pokrycie dachowe na budynku, o którym mowa we wniosku, czy również zostały przeprowadzone inne prace związane z zabezpieczeniem przed zawilgoceniem? Należy dokładnie opisać zakres dokonanych prac w tym zakresie.
Odpowiedź: Docieplenie stropu (strychu), czyli docieplenie przegrody budowlanej polegało na ułożeniu folii budowlanej, następnie warstwy styropianu układanego na zakładkę, o grubości 24 cm, zgodnie ze specyfikacją …., oraz położeniu kolejnej warstwy folii budowlanej. Stanowi to również zabezpieczenie przed zawilgoceniem.
8)Co należy rozumieć przez sformułowanie „docieplenie podłóg”:
Odpowiedź: Docieplenie podłóg, czyli docieplenie przegrody budowlanej polegało na ułożeniu folii budowlanej, następnie warstwy styropianu układanego na zakładkę, o grubości od 10 do 24 cm (w zależności od użytego styropianu), zgodnie ze specyfikacją …. Na tak przygotowanym podłożu została ułożona instalacja ogrzewania podłogowego, następnie położona wylewka.
·czy ma Pan na myśli wydatki poniesione na materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem?
Odpowiedź: Tak.
9)Na czym polega związek poniesionego wydatku związanego z instalacją kanalizacyjną z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym określonym w ww. ustawie o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków wraz ze wskazaniem, jaki wpływ miała ta inwestycja na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego?
Odpowiedź: Instalacja kanalizacyjna nie ma wpływu na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego. Jest natomiast ściśle powiązana z instalacją wodno-kanalizacyjną (w opisie zaistniałego stanu faktycznego użył Pan sformułowania „instalacja wodno-kanalizacyjna”, gdyż nie można pominąć montażu instalacji kanalizacyjnej podczas wykonywania instalacji ciepłej wody użytkowej.
10)W opisie sprawy wskazał Pan, że
(…) Przedsięwzięcie zakończyliśmy w 2024 r., co zostało potwierdzone wpisem w dzienniku budowy.
Należy zatem jednoznacznie wyjaśnić w związku z jakim zdarzeniem, wynikającym z przepisów prawa budowlanego, prowadził Pan dziennik budowy? Czy było to związane z budową, rozbudową, zmianą sposobu użytkowania obiektu budowlanego? Proszę to dokładnie opisać.
Odpowiedź: Dziennik Budowy prowadzony był w związku ze zmianą sposobu użytkowania budynku handlowo–usługowego na budynek mieszkalny jednorodzinny. Ponadto, w trakcie przeprowadzania remontu, a konkretnie wymiany okien i zamurowywania drzwi wejściowych, budynek był usytuowany w ciągu drogi krajowej nr … (obecnie jest to droga gminna), co wymagało uzyskania zgody od GDDKiA.
11)Czy prace remontowe związane z budynkiem handlowo-usługowym miały miejsce w budynku już wybudowanym (istniejącym) czy będącym w budowie?
Odpowiedź: Prace remontowe związane z budynkiem handlowo-usługowym miały miejsce w budynku już wybudowanym (istniejącym).
12)Czy prace związane z budynkiem handlowo-usługowym dotyczyły rozbudowy lub nadbudowy budynku w wyniku czego zwiększyła się powierzchnia użytkowa, kubatura i/lub wysokość budynku, czy zwiększyła się wysokość poszczególnych ścian w budynku?
Odpowiedź: Prace związane z budynkiem handlowo–usługowym nie dotyczyły rozbudowy lub nadbudowy budynku, tym samym nie zwiększyła się powierzchnia użytkowa, kubatura i/lub wysokość budynku, nie zwiększyła się wysokość poszczególnych ścian w budynku.
13)Czy dokonał Pan zgłoszenia zakończenia wszystkich prac do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego? Jeżeli tak, należy podać datę zgłoszenia.
Odpowiedź: Nie. W Dzienniku Budowy widnieje zapis: „Zgodnie z istniejącymi przepisami niniejsza inwestycja budowlana związana ze zmianą sposobu użytkowania i przebudową, nie wymaga zgłoszenia zakończenia do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w ….”.
14)Czy w niniejszej sprawie wydana została przez organ nadzoru budowlanego decyzja o pozwoleniu na użytkowanie budynku mieszkalnego? Jeżeli tak, należy podać datę wydania ww. pozwolenia.
Odpowiedź: Nie.
15)Czy w latach wcześniejszych korzystał Pan z jakichkolwiek odliczeń w ramach ulgi termomodernizacyjnej? Jeżeli tak, należy wskazać kwotę odliczonych dotychczas wydatków.
Odpowiedź: Nie.
16)Czy wydatki, o których mowa we wniosku były:
·sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie,
Odpowiedź: Nie.
·zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej?
Odpowiedź: Nie.
17)Czy faktury dokumentujące przedsięwzięcie będące przedmiotem opisu sprawy zostały wystawione przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku (tj. przez podatnika VAT czynnego)?
Odpowiedź: Tak.
18)Czy ww. faktury zostały wystawione na Pana imię i nazwisko?
Odpowiedź: Tak.
19)Czy na fakturach zostały wyodrębnione poszczególne wydatki na materiały budowlane, urządzenia, usługi?
Odpowiedź: Tak.
20)Czy kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnym budynku, którym jest Pan właścicielem lub współwłaścicielem, nie przekroczy kwoty 53 000 zł?
Odpowiedź: Nie.
21)W rozliczeniu za który rok podatkowy chciałby Pan dokonać odliczenia poniesionych wydatków, o których mowa we wniosku?
Odpowiedź: za rok 2023 i za rok 2024.
22)Czy na dzień złożenia zeznania podatkowego za dany rok podatkowy, budynek o którym mowa we wniosku był „budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym” w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725)? Nadmienić należy, że za budynek mieszkalny jednorodzinny – zgodnie art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane – uważa się budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Odpowiedź: Na dzień złożenia zeznania podatkowego za dany rok podatkowy, budynek o którym mowa we wniosku był „budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym” w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725). Potwierdza to zawiadomienie o zmianach w danych ewidencyjnych wydane przez Starostwo Powiatowe w …. 9 grudnia 2024 r., nr zmiany …...
2 czerwca 2025 r. udzielił Pan odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu:
1)Czy poprzez wymianę starego ogrzewania „kopciuch” na ogrzewanie gazowe rozumie Pan wydatki poniesione na kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin/usługi montażu kotła gazowego kondensacyjnego, znajdujące się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273)? Jakie konkretnie wydatki Pan poniósł w tym zakresie?
Odpowiedź: Wymiana starego ogrzewania na ogrzewanie gazowe polegała na demontażu starego pieca (został trwale wyłączony z użytku – zezłomowany).
Poniósł Pan wydatki na:
·przyłączenie do sieci gazowej – 3 186 zł 43 gr,
·zakup kotła gazowego kondensacyjnego wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin – 9 265 zł,
·wykonanie instalacji gazowej na zewnątrz budynku – 8 200 zł,
·wykonanie instalacji sterowania ciepłem – 5 650 zł.
2)Czy poprzez wymianę centralnego ogrzewania rozumie Pan wydatki poniesione na materiały budowlane/usługi wchodzące w skład instalacji ogrzewczej, czy materiały budowlane/usługi wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej znajdujące się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273)? Jakie konkretnie wydatki Pan poniósł w tym zakresie?
Odpowiedź: Poprzez wymianę centralnego ogrzewania rozumie Pan wydatki poniesione na usługi wchodzące w skład instalacji ogrzewczej znajdujące się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Jakie konkretnie wydatki Pan poniósł w tym zakresie?
·wykonanie instalacji centralnego ogrzewania – 6 200 zł.
3)Czy poprzez wydatki na instalacje wodną rozumie Pan wydatki poniesione na materiały budowlane/usługi wchodzące w skład instalacji ogrzewczej, czy materiały budowlane/usługi wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej znajdujące się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273)? Jakie konkretnie wydatki Pan poniósł w tym zakresie?
Odpowiedź: Poprzez wydatki na instalacje wodną rozumie Pan wydatki poniesione na usługi wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej znajdujące się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Jakie konkretnie wydatki Pan poniósł w tym zakresie?
·wykonanie instalacji ciepłej wody użytkowej – 15 000 zł.
4)Jakie konkretnie wydatki poniósł Pan w związku z instalacją kanalizacyjną? Należy dokładnie opisać poniesione wydatki w tym zakresie oraz czywydatki te znajdują się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273)? Należy wskazać konkretny rodzaj materiałów budowlanych lub urządzeń.
Odpowiedź: Wydatki związane z instalacją kanalizacyjną nie znajdują się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273), w związku z tym wyłącza Pan z wniosku kwestię wydatków poniesionych na instalację kanalizacyjną.
5)Wobec wskazania w opisie uzupełnienia wniosku, że wniosek dotyczy roku podatkowego 2023 i 2024 oraz:
Na dzień złożenia zeznania podatkowego za dany rok podatkowy, budynek o którym mowa we wniosku był „budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym” w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725). Potwierdza to Zawiadomienie o zmianach w danych ewidencyjnych wydane przez Starostwo Powiatowe w …. dnia 2024-12-09, nr zmiany …...
należy wyjaśnić:
a)Czy dokonał Pan odliczenia poniesionych wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu podatkowym bądź korekcie zeznania za 2023 rok oraz za 2024 rok i czy na dzień dokonania tego odliczenia, budynek o którym mowa we wniosku był „budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym” w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725)?
Odpowiedź: Nie dokonał Pan odliczenia poniesionych wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu podatkowym bądź korekcie zeznania za 2023 rok oraz za 2024 rok.
b)Czy zamierza Pan dokonać odliczenia poniesionych wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu podatkowym bądź korekcie zeznania za 2023 rok oraz za 2024 rok?
Odpowiedź: Tak.
6)Czy był/będzie Pan właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego (nieruchomości) na moment składania zeznania podatkowego/korekty za rok podatkowy, w którym skorzystał/zamierza Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej?
Odpowiedź: Tak. Na moment składania zeznania podatkowego za rok podatkowy, w którym zamierza Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej był, jest i będzie Pan właścicielem budynku mieszkalnego.
Pytanie
Czy w związku z opisaną powyżej sytuacją może Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Pana zdaniem, może Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej. Wraz z żoną dołożył Pan wszelkich starań, aby przekształcić nieużywany budynek handlowo-usługowy na budynek mieszkalny w celu poprawienia warunków mieszkaniowych Pana rodziny oraz umożliwienia zamieszkania we własnym domu. Ponadto, na moment składania zeznania rocznego budynek ma status budynku mieszkalnego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Zgodnie natomiast z art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.), użyte w ustawie określenia oznaczają:
Przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273):
Odliczeniu, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2024 r., podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia poniesione na:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) – jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
11)pompa ciepła wraz z osprzętem,
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Powyższym odliczeniem objęte są również wydatki poniesione na następujące usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
2)wykonanie analizy termograficznej budynku,
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
10)montaż pompy ciepła,
11)montaż kolektora słonecznego,
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
13)montaż instalacji fotowoltaicznej,
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, określonych w ww. rozporządzeniu.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
W myśl art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Zgodnie z art. 26 ust. 5 cytowanej ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 8 i ust. 9 cytowanej ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jednakże odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały m.in. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna.
Dla celów zastosowania ulgi termomodernizacyjnej wymagane jest, by najpóźniej na dzień dokonania odliczenia (rozumianego jako dzień złożenia zeznania lub jego korekty) dany podatnik był właścicielem lub współwłaścicielem jednorodzinnego budynku mieszkalnego (przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych przesłanek wynikających z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Z całokształtu opisu sprawy przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniach wynika m.in., że 28 czerwca 2021 r. otrzymał Pan od swoich rodziców darowiznę do majątku osobistego: nieruchomość zabudowaną budynkiem handlowo-usługowym. 28 czerwca 2021 r. stał się Pan właścicielem tego budynku z zamiarem przekształcenia na budynek mieszkalny, aby zaspokoić potrzeby mieszkaniowe dla swojej rodziny. Po przygotowaniu odpowiedniej dokumentacji - decyzja o zmianie sposobu użytkowania i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń wraz z żoną przystąpił Pan do remontu tego budynku w 2023 r. Remont obejmował wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę starego ogrzewania „kopciuch” na ogrzewanie gazowe, wymianę instalacji wodnej i centralnego ogrzewania, docieplenie stropu i podłóg.
W 2023 r. i w 2024 r. osiągnął Pan dochody opodatkowane wg skali podatkowej.
Docieplenie stropu (strychu), czyli docieplenie przegrody budowlanej polegało na ułożeniu folii budowlanej, następnie warstwy styropianu oraz położeniu kolejnej warstwy folii budowlanej. Stanowi to również zabezpieczenie przed zawilgoceniem. Dach nie był wymieniany/budowany.
Docieplenie podłóg, czyli docieplenie przegrody budowlanej polegało na ułożeniu folii budowlanej, następnie warstwy styropianu. Na tak przygotowanym podłożu została ułożona instalacja ogrzewania podłogowego, następnie położona wylewka.
Wymiana starego ogrzewania na ogrzewanie gazowe polegała na demontażu starego pieca (został trwale wyłączony z użytku – zezłomowany). Poniósł Pan wydatki na przyłączenie do sieci gazowej, zakup kotła gazowego kondensacyjnego wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin, wykonanie instalacji gazowej na zewnątrz budynku, wykonanie instalacji sterowania ciepłem, wykonanie instalacji centralnego ogrzewania, wykonanie instalacji ciepłej wody użytkowej.
Prace związane z budynkiem handlowo–usługowym nie dotyczyły rozbudowy lub nadbudowy budynku, tym samym nie zwiększyła się powierzchnia użytkowa, kubatura i/lub wysokość budynku, nie zwiększyła się wysokość poszczególnych ścian w budynku.
Wydatki, o których mowa we wniosku nie były sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, nie były zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Faktury dokumentujące przedsięwzięcie będące przedmiotem opisu sprawy zostały wystawione przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku (tj. przez podatnika VAT czynnego). Faktury zostały wystawione na Pana imię i nazwisko. Na fakturach zostały wyodrębnione poszczególne wydatki na materiały budowlane, urządzenia, usługi.
Zamierza Pan dokonać odliczenia poniesionych wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu podatkowym bądź korekcie zeznania za 2023 rok oraz za 2024 rok. Na moment składania zeznania podatkowego za rok podatkowy, w którym zamierza Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej był, jest i będzie Pan właścicielem budynku mieszkalnego.
Odnosząc się do wskazanych przez Pana wydatków stwierdzam, że wydatki te są zgodne z ww. rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Wydatki te zostały wymienione w ww. rozporządzeniu jako:
·Wydatki poniesione na materiały budowlane i urządzenia:
- materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
- kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
- przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
- materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
- materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
- stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne.
·Wydatki poniesione na następujące usługi:
- docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
- wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
- wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
- montaż kotła gazowego kondensacyjnego.
W konsekwencji stwierdzam, że przysługuje Panu możliwość odliczenia w zeznaniu podatkowym bądź korekcie zeznania za 2023 rok oraz za 2024 rok ww. wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec powyższego Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.
Ponadto wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pana. Nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (np. Pana żony).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
