możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.234.2018.2.KW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.05.2018, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.234.2018.2.KW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2018 r. (data wpływu 21 marca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2018 r. (data wpływu 22 maja 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ... dla obiektu Centrum Integracji Społecznej,
  • braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. dla obiektów Domu Dziecka i Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. dla obiektu Centrum Integracji Społeczne oraz braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. dla obiektów Domu Dziecka i Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 kwietnia 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytań oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto Z. jest podatnikiem VAT czynnym.

Miasto podpisało umowę w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 13 INFRASTRUKTURA SPOŁECZNA, Działanie 13.2 Infrastruktura usług społecznych. Numer naboru ..., Nr projektu ..., Umowa o dofinansowanie nr ... z dnia 21.12.2017 r. o dofinansowanie projektu pn. ..., finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Głównym celem projektu jest rozszerzenie infrastruktury usług społecznych użyteczności publicznej świadczonych w lokalnej społeczności i na rzecz mieszkańców miasta w celu podniesienia ich jakości, dostępności i zakresu. Adaptacja infrastruktury miasta na potrzeby systematycznego i wieloprofilowego wspierania osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym, w tym dzieci z rodzin niewydolnych opiekuńczo-wychowawczo. W sposób szczególny wsparcia wymagają osoby długotrwale korzystające z systemu pomocy społecznej nieposiadające odpowiednich kwalifikacji i doświadczenia zawodowego. Nowo powstałe (na bazie byłego dworca PKP) Centrum Integracji Społecznej w ciągu roku zapewni aktywizację zawodową 30 osobom. Realizacja projektu pozwoli na osiągnięcie standardów lokalowych przez Dom Dziecka oraz zwiększy dostęp wychowanków do instytucji kultury miasta. Nowa infrastruktura będzie dostosowana do wymogów ustawowych w zakresie tworzenia placówek o warunkach zbliżonych do środowiska domowego, dla 14 wychowanków.

Celem szczegółowym projektu jest:

  1. adaptacja i remont części budynku mieszczącego się przy ul. ..., na potrzeby utworzenia podmiotu zatrudnienia socjalnego CIS, realizującego kompleksowe programy reintegracji społeczno-zawodowej w mieście na rzecz osób wykluczonych lub osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.

Zadania do realizacji w ramach projektu dotyczące Centrum Integracji Społecznej to:

  • roboty budowlane i wykończeniowe (adaptacja pomieszczeń znajdujących się w budynku dawnego Dworca PKP na potrzeby CIS),
  • wykonanie wewnętrznej instalacji elektrycznej i teletechnicznej,
  • wykonanie wewnętrznej instalacji wodno-kanalizacyjnej,
  • wykonanie wewnętrznej instalacji c.o.,
  • wykonanie nowej kotłowni gazowej,
  • wykonanie instalacji wentylacji mechanicznej,
  • wykonanie przyłączy wodno-kanalizacyjnych,
  • wykonanie instalacji monitoringu,
  • wykonanie instalacji fotowoltaicznej,
  • montaż 2 sztuk platform przyschodowych dla osób niepełnosprawnych,
  • wykonanie na zewnątrz obiektu miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych,
  • zakup wyposażenia technologicznego,
  • nadzór inwestorski nad pracami budowlanymi,
  • działania informacyjno-promocyjne.
  1. poprawa infrastruktury SPdP w SOS-W poprzez remont, przebudowę, modernizację i wyposażenie pierwszego piętra budynku kotłowni SPdP w SOS-W w .... Wsparcie usamodzielnienia się ekonomicznego i społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi uczniów ww. szkoły.

Zadania do realizacji w ramach projektu dotyczące Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego to:

  • roboty budowlane i wykończeniowe (adaptacja pomieszczeń znajdujących się nad kotłownią na potrzeby klasopracowni Szkoły Przysposabiającej do Pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym),
  • wykonanie wewnętrznej instalacji elektrycznej i teletechnicznej,
  • wykonanie wewnętrznej instalacji wodno-kanalizacyjnej,
  • wykonanie wewnętrznej instalacji c.o.,
  • wykonanie nowej kotłowni gazowej,
  • wykonanie instalacji wentylacji mechanicznej,
  • wykonanie przyłączy wodno-kanalizacyjnych,
  • wykonanie instalacji monitoringu wizyjnego,
  • wykonanie instalacji komputerowej,
  • wykonanie instalacji oddymiania,
  • wykonanie instalacji fotowoltaicznej,
  • budowa windy dla osób niepełnosprawnych,
  • przebudowa zasilania szkoły i oświetlenia terenu,
  • zakup wyposażenia technologicznego,
  • nadzór inwestorski nad pracami budowlanymi,
  • działania informacyjno-promocyjne.
  1. przebudowa wraz z rozbudową i przystosowaniem części budynku mieszczącego się przy ul. ... dla potrzeb Domu Dziecka, w celu uzyskania standardów określonych przepisami prawa.

Zadania do realizacji w ramach projektu dotyczące Domu Dziecka to:

  • roboty budowlane i wykończeniowe (adaptacja pomieszczeń znajdujących się w budynku Prokuratury Rejonowej na potrzeby Domu Dziecka w ...),
  • wykonanie wewnętrznej instalacji elektrycznej i teletechnicznej,
  • wykonanie wewnętrznej instalacji wodno-kanalizacyjnej,
  • wykonanie wewnętrznej instalacji c.o.,
  • wykonanie wewnętrznej instalacji klimatyzacji (ostatnia kondygnacja),
  • wykonanie instalacji fotowoltaicznej,
  • budowa windy dla osób niepełnosprawnych z zewnętrzną klatką schodową,
  • wykonanie na zewnątrz obiektu miejsc do wypoczynku i rekreacji dla dzieci,
  • zakup wyposażenia technologicznego,
  • nadzór inwestorski nad pracami budowlanymi,
  • działania informacyjno-promocyjne.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że:

  1. faktury dokumentujące poniesione wydatki dotyczące realizacji projektu w obiekcie Centrum Integracji Społecznej, Domu Dziecka i Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego będą wystawiane na Miasto;
  2. realizacja projektu będzie należała do zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym;
  3. efekty zrealizowanego projektu w obiekcie Centrum Integracji Społecznej będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;
  4. efekty zrealizowanego projektu w obiekcie Domu Dziecka i Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego będą służyły do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług;
  5. efekty zrealizowanego projektu w obiekcie Centrum Integracji Społecznej, Domu Dziecka i Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego będą wykorzystywane do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza;
  6. Miasto będzie miało możliwość przyporządkowania wydatków do celów działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

  1. Czy Wnioskodawca realizując projekt pn. Przebudowa i remont obiektów infrastruktury usług społecznych w mieście Z dla obiektu Centrum Integracji Społecznej może odliczyć podatek VAT?
  2. Czy Wnioskodawca realizując projekt pn. Przebudowa i remont obiektów infrastruktury usług społecznych w mieście Z. dla obiektów Domu Dziecka i Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego może odliczyć podatek VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1:

Realizując projekt dla zadania nr 1 Adaptacja i remont części budynku mieszczącego się przy ul. , na potrzeby utworzenia podmiotu zatrudnienia socjalnego CIS, realizującego kompleksowe programy reintegracji społeczno-zawodowej w mieście na rzecz osób wykluczonych lub osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym VAT będzie kosztem niekwalifikowalnym. Zadania realizowane w ramach projektu będą służyły działalności opodatkowanej, Miasto będzie miało możliwość odliczenia podatku VAT zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko do pytania nr 2:

W przypadku realizacji projektu dla zadania nr 2 Poprawa infrastruktury SPdP w SOS-W poprzez remont, przebudowę, modernizację i wyposażenie pierwszego piętra budynku kotłowni SPdP w SOS-W w . Wsparcie usamodzielnienia się ekonomicznego i społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi uczniów ww. szkoły oraz nr 3 Przebudowa wraz z rozbudową i przystosowaniem części budynku mieszczącego się przy ul. dla potrzeb Domu Dziecka, w celu uzyskania standardów określonych przepisami prawa, VAT będzie kosztem kwalifikowalnym. Zadania realizowane w ramach projektu będą służyły działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, zatem Miasto nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych (art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W tym miejscu należy wskazać, że jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy będzie miał zastosowanie jedynie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe. W takich okolicznościach kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. Natomiast w rozpatrywanej sprawie jak wskazał Wnioskodawca Miasto będzie miało możliwość przyporządkowania wydatków do celów działalności gospodarczej. Tym samym, przepis art. 86 ust. 2a ustawy w niniejszej sprawie nie będzie miał zastosowania.

Mając zatem na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie w przypadku realizacji przedmiotowego projektu dla obiektu Centrum Integracji społecznej będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. zadania, albowiem Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a efekty zrealizowanego zadania jak wskazał Zainteresowany będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. dla obiektu Centrum Integracji Społecznej. Przy czym, prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1 wniosku należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie pytania nr 2 wniosku należy wskazać, że w przypadku realizacji ww. projektu dla obiektów Domu Dziecka i Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy efekty zrealizowanego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. dla obiektów Domu Dziecka i Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, ponieważ efekty powstałe w ramach realizacji ww. zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej