Analizując problem przedstawiony we wniosku, na wstępie przedmiotowej interpretacji należy podkreślić, że prawo użytkowania wieczystego jest prawem rz... - Interpretacja - 1436/2BV/443/40/05/MKow

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.04.2005, sygn. 1436/2BV/443/40/05/MKow, Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Analizując problem przedstawiony we wniosku, na wstępie przedmiotowej interpretacji należy podkreślić, że prawo użytkowania wieczystego jest prawem rzeczowym , którego zarówno treść jak i granice wyznaczają przepisy Kodeksu cywilnego oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami. W myśl art. 232 Kc , grunty stanowiące własność Skarbu Państwa oraz grunty stanowiące własność gmin lub ich związków, mogą być oddane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i osobom prawnym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Dostawa towarów została zdefiniowana w przepisach ustawy jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy), natomiast świadczenie usług jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 ( art. 8 ust. 1 ustawy).

Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostaw towarów zawartej w art. 7 ust. 1 ustawy, z uwagi na to, iż nie daje praw do rozporządzania towarem jak właściciel , ani też nie zostało wymienione spośród praw wskazanych w tym przepisie. Ze względu na to, że oddanie nieruchomości gruntowej jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, to należy uznać, że jest ono świadczeniem usług , o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy podkreślić, ze czynności te podlegają opodatkowaniu , o ile wykonywane są przez podatników tego podatku.

Z opisu stanu faktycznego przedmiotowej sprawy wynika, że Spółdzielnia otrzymuje faktury VAT dot. opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntu , które są wystawiane przez Miasto Stołeczne W-wa tj. podmiotu wykonującego określone czynności jako strona umowy cywilnoprawnej ,a więc w wykonaniu tych czynności jest uznawany za podatnika podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 6 ustawy).

O opodatkowaniu podatkiem VAT przedmiotowych czynności świadczy również regulacja zawarta w przepisie par. 3a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT (Dz. U nr 97 poz. 970 ze zmn.) zgodnie, z którym w przypadku oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych , obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat z tego tytułu.

Powołane wyżej przepisy wskazują na zasadność opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat z tytułu wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowych, wg stawki podatkowej określonej w art. 41 ust. 1 ustawy.

Problem z jakim Spółdzielnia zwraca się do tut. organu podatkowego w swojej indywidualnej sprawie w zasadzie dotyczy istnienia podstaw prawnych opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, posiadających własnościowe prawo do lokalu użytkowego.
Przechodząc do meritum zagadnienia należy podkreślić, że zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 11 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty , nie później niż z upływem terminu płatności - z tytułu czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali , członków spółdzielni będących właścicielami lokali lub na rzecz właścicieli lokali, niebędacych członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie art. 4 ust. 1,2,4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. nr 119 poz. 1116 oraz z 2004 r. nr 19 poz. 177). W świetle zaś art. 43 ust. 1 pkt 11 cyt. ustawy zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni , którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będacych włascicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszlalnych niebędacych członkami spółdzielni, za które sa pobierane w/w opłaty na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Jak wynika z art. 4 ust. 1, 2 4 i 5 w/w ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, w przypadku tym chodzi o pokrycie wydatków za czynności, które na rzecz w/w osób realizuje spółdzielnia, pobierając w związku z tym - na podstawie statusu- zwolnione bądź opodatkowane opłaty tzw. czynszowe, wymagane od członków spółdzielni oraz właścicieli niebędących członkami spółdzielni.

Powyższe oznacza, że czynności Spółdzielni na rzecz w/w osób za, które pobierane są w/w opłaty, dotyczące lokali użytkowych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym do pobieranych opłat eksploatacyjnych i związanych z utrzymaniem nieruchomości ma zastosowanie stawka podatku 22% na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy.
Powyższe ma również bezpośrednie odniesienie także do czynności Spółdzielni, za które pobierane są od w/w osób opłaty na pokrycie wydatków związanych z wieczystym użytkowanie gruntu. Jedynie w stosunku do czynności związanych z lokalami mieszkalnymi, za które pobierane są opłaty na podstawie cyt. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych ma zastosowanie zwolnienie od podatku.


Podsumowując przedstawioną analizę stanu faktyczneg i prawnego należy stwierdzić, że w wykonaniu czynności, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 11 cyt. ustawy Spółdzielnia posiadajaca status czynnego podatnika podatku od towarów i usług jest zobowiązana do opodatkowania podatkiem VAT przedmiotowych czynności także tych, za które pobierane są opłaty od osób, o których mowa w przedmiotowym wniosku, na pokrycie wydatków związanych z wieczystym użytkowaniem gruntu.

Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście