Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji operacji. - Interpretacja - ILPP3/4512-1-166/16-5/AW

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.08.2016, sygn. ILPP3/4512-1-166/16-5/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji operacji.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2016 r. (data wpływu 9 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismami z dnia 21 lipca 2016 r. (data wpływu 27 lipca 2016 r.) oraz z dnia 27 lipca 2016 r. (data wpływu 1 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub jego zwrotu z tytułu realizacji projektu polegającego na zakupie sprzętu ratowniczo-pożarniczego oraz ekologiczno-chemicznego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub jego zwrotu z tytułu realizacji projektu polegającego na zakupie sprzętu ratowniczo-pożarniczego oraz ekologiczno-chemicznego. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 21 i 27 lipca 2016 r. o jednoznaczne wskazanie czy wniosek dotyczy stanu faktycznego czy zdarzenia przyszłego oraz własne stanowisko w sprawie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna (zwana dalej: OSP lub Wnioskodawcą) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

OSP nie prowadzi działalności gospodarczej, obejmującej czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Nie spełnia więc przesłanek określonych w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

OSP nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W związku z powyższym nie składa deklaracji VAT-7 w zakresie podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 przy wkładzie własnym 15% Oś priorytetowa: IV Zapobieganie zagrożeniom; Działanie: 4.2 System wczesnego reagowania i ratownictwa.

Realizowany projekt pt. Zakup samochodu ratowniczo-pożarniczego przez jednostkę Ochotniczej Straży Pożarnej () polega na wyposażeniu Wnioskodawcy w specjalistyczny sprzęt ratowniczo-pożarniczy oraz ekologiczno-chemiczny.

W ramach projektu zakupiony zostanie średni samochód ratowniczo-gaśniczy z napędem na 4 koła, uterenowiony, z przekładnią rozdzielczą z możliwością wyboru przełożeń szosowych i terenowych, o mocy silnika min. 299 KM, fabrycznie nowy. Maksymalna masa rzeczywista samochodu gotowego do akcji ratowniczo-gaśniczej (pojazd z załogą, pełnymi zbiornikami, zabudową i wyposażeniem) wynosi min. 12 ton, wymiary pojazdu to ok.: długość 8025 mm, szerokość 2540 mm, wysokość ok. 3250 mm.

Zakup sprzętu do ratownictwa ekologiczno-chemicznego:

  • 6 ubrań ochronnych III kat., typ 3;
  • 1 kurtyna wodna;
  • 1 miernik wielogazowy;
  • 1 monitor skażeń;
  • 1 pompa beczkowa do cieczy palnych i wybuchowych;
  • 1 pompa beczkowa do cieczy niebezpiecznych na 3 tys. Litrów;
  • 6 aparatów powietrznych.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Towary i usługi nabyte w ramach ww. projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy.

OSP jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pt. Zakup samochodu ratowniczo-pożarniczego przez jednostkę Ochotniczej Straży Pożarnej () istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub o faktyczną możliwość zwrotu w całości lub części podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, doprecyzowanym w pismach z dnia 21 i 27 lipca 2016 r., w przedstawionym zdarzeniu przyszłym z tytułu realizowanego projektu nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług oraz nie przysługuje mu prawo do ubiegania się o zwrot podatku naliczonego z tytułu realizowanego projektu.

Po zakończeniu realizowanego projektu OSP nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych ze zrealizowanym projektem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Poniesiony przez OSP wydatek na zakup samochodu będzie w całości kosztem tej jednostki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, ale nie czynnym podatnikiem VAT, ponieważ korzysta ze zwolnienia od tego podatku.

Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 w związku z realizacją projektu pn. Zakup samochodu ratowniczo-pożarniczego przez jednostkę Ochotniczej Straży Pożarnej (). Ww. projekt polega na wyposażeniu Wnioskodawcy w specjalistyczny sprzęt ratowniczo-pożarniczy oraz ekologiczno-chemiczny.

Towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowego projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego lub jego zwrotu z tytułu realizacji projektu polegającego na zakupie sprzętu ratowniczo-pożarniczego oraz ekologiczno-chemicznego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony, gdyż mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywane jak wskazał Wnioskodawca do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. Zakup samochodu ratowniczo-pożarniczego przez jednostkę Ochotniczej Straży Pożarnej ().

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie będzie spełniał tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego lub jego zwrotu z tytułu realizacji projektu w odniesieniu do realizowanego projektu pt. Zakup samochodu ratowniczo-pożarniczego przez jednostkę Ochotniczej Straży Pożarnej ().

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu