
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a, art. 14b § 1-4, art. 14c oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.) w związku z wnioskiem Strony z dn. 27.04.2005r. (data wpływu 29.04.2005r., uzupełnionego pismem z dn. 26.05.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawiam nie uznać za prawidłowe przedstawionego we wniosku stanowiska Strony w zakresie opodatkowania dotacji z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
UZASADNIENIE
W dniu 29.04.2005r. wpłynął wniosek Strony z dn. 27.04.2005r. (uzupełniony pismem z dn. 26.05.2005r.) z którego wynika, że Fundacja prowadzi działalność gospodarczą oraz działalność statutową na realizację której występować będzie o dotacje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w 75% oraz z budżetu państwa w 25%) oraz z funduszy przedakcesyjnych (PHARE 2003). Przyznane dofinansowanie służyć ma realizacji programu-zadania zleconego- np. aktywizacji rynku pracy w województwie lubelskim i pokryciu kosztów związanych z realizacją tego projektu (m.in. poprzez pokrycie kosztów wynagrodzeń osób szkolących bezrobotnych, pokrycie kosztów wynajmu sali, sprzętu do prezentacji, wyżywienia szkolonych, pokrycie kosztów opracowania i przeprowadzenia ankiet) oraz na pokrycie kosztów administracyjnych (np. pokrycie kosztów wynajmu, wynagrodzenia kierownictwa projektu, głównego księgowego itp.) a także na zakup środków trwałych (np. komputery, oprogramowanie itp.).
W ramach działalności statutowej Fundacja świadczy m. in. następujące usługi: niesienie pomocy dzieciom i młodzieży w szczególności w zakresie wychowania i kształcenia, świadczenie usług pedagogicznych, edukacyjnych, doradczych, rozwijanie oraz upowszechnianie autorskiego programu kształceniowo-wychowawczego Akademia Młodzieżowa, organizacja i realizacja projektów w ramach międzynarodowej współpracy dzieci i młodzieży oraz międzynarodowej współpracy instytucji, organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży itp. Usługi te świadczone są nieodpłatnie.
Pytanie Strony dotyczy jaką stawkę podatku VAT należy zastosować w przypadku otrzymania dotacji na działalność statutową, jeżeli w skład dotacji wchodzą środki pochodzące z budżetu państwa oraz środki pochodzące ze środków zagranicznej pomocy"?. Zdaniem Strony stawka podatku VAT na otrzymaną dotację wynosi 0% w przypadku dotacji uzyskanych z bezzwrotnej pomocy, natomiast w części sfinansowanej z budżetu podlega zwolnieniu z podatku VAT.
Tutejszy Organ informuje, że zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. (treść obowiązująca od 01.06.2005r.: podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.). Przepis ten oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio związane z kwotą należną (ceną) usługi poprzez pokrycie ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny i stanowią uzupełniający ją element. Warunkiem zastosowania art. 29 ust. 1 cytowanej ustawy, jest stwierdzenie, że dana dotacja ma bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczonymi usługami. Dla stwierdzenia czy dana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT istotne znaczenie ma ustalenie jej przeznaczenia, które najczęściej wynika ze szczegółowych warunków jej przyznania.W związku z powyższym wyjaśniam, że obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT powiększają jedynie dotacje bezpośrednio związane z dokonywaną dostawą lub świadczoną usługą, a więc dotacje które stanowią pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub są rekompensatą za wykonanie świadczenia po obniżonych cenach (mają wpływ na obniżenie kosztów, które są następnie elementem kalkulacji ceny towaru lub usługi). Pozostałe dotacje, nie związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług, a przyznawane na całokształt działalności, mające na celu finansowanie całości lub części ogólnych kosztów działalności statutowej (m.in. pokrycie kosztów wynajmu, wynagrodzenia kierownictwa projektu, głównego księgowego itp.) nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług, jak również dotacje celowe na inwestycje nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a tym samym wykazaniu w deklaracji podatkowej VAT-7 (ze względu na fakt, iż nie są obrotem w rozumieniu cyt. ustawy o VAT).W przypadku gdy otrzymana dotacja nie wpływa na cenę towaru lub usługi nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w przypadku gdy ma ona wpływ na cenę towaru lub usługi podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla dostawy towaru lub usługi Usługi świadczone przez podatnika w ramach działalności statutowej sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe), korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz 535 z późn. zm.) w związku z brzmieniem załącznika nr 4 do w/w ustawy, który jako zwolnione wymienia pod poz. 10 "Usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe)" - PKWiU 91. Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr. 97 poz. 970 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 oraz art. 146 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy obniża się do wysokości 0% przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. W przypadku umów finansowanych z dotacji uzyskanych z budżetu państwa i ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, zgodnie z § 6 ust. 2 cyt. rozporządzenia, zarejestrowana umowa powinna zawierać określenie procentowego udziału środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej i w tej części mają zastosowanie przepisy § 6 ust. 1 cyt. rozporządzenia.W przypadku nieodpłatnego świadczenia usług, które uprzednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia, zwalnia się z podatku te usługi na podstawie § 8 ust. 1 pkt 1 w/cyt rozporządzenia.
Jednocześnie tut. Organ wyjaśnia, że nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, środki otrzymane z Europejskiego Funduszu Społecznego jako pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, natomiast stanowić je będą środki otrzymane z funduszu PHARE. Biorąc pod uwagę powyższe prezentowane w zapytaniu stanowisko Strony, w ocenie organu podatkowego, nie jest prawidłoweWobec powyższego postanawiam jak w sentencji.Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia. Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jeżeli jednak podatnik (...) zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o których mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja (...) jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, przez organ odwoławczy. W myśl art. 14c ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się podatnika (...) do interpretacji, (...) nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi (...) nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5 zdanie drugi, a także nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku VAT, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowania wszczęte w tych sprawach umarza się, nie stosuje się innych sankcji wynikających z prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych.. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 -ustawy Ordynacja podatkowa).
