opodatkowanie zbycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości niezabudowanych i zabudowanej na rzecz ich użytkownika wieczystego; zwolnienie z op... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.30.2017.2.MSU

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 04.05.2017, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.30.2017.2.MSU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

opodatkowanie zbycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości niezabudowanych i zabudowanej na rzecz ich użytkownika wieczystego; zwolnienie z opodatkowania zbycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanych na rzecz ich użytkownika wieczystego;

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2017 r. (data wpływu 8 marca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 kwietnia 2017r. (data wpływu 21 kwietnia 2017r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania zbycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości niezabudowanych oznaczonych jako działka nr 91/4 i działka nr 1/28 na rzecz ich użytkownika wieczystego;
  • zwolnienia z opodatkowania zbycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanych oznaczonych jako działka nr 1/29, działka nr 1/3, oraz działka nr 1/4 na rzecz ich użytkownika wieczystego;
  • opodatkowania zbycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej oznaczonej jako działka nr 36 na rzecz użytkownika wieczystego;

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania zbycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości niezabudowanych oznaczonych jako działka nr 91/4 i działka nr 1/28 na rzecz ich użytkownika wieczystego;
  • zwolnienia z opodatkowania zbycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanych oznaczonych jako działka nr 1/29, działka nr 1/3, oraz działka nr 1/4 na rzecz ich użytkownika wieczystego;
  • opodatkowania zbycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej oznaczonej jako działka nr 36 na rzecz użytkownika wieczystego;

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 kwietnia 2017r. (data wpływu 21 kwietnia 2017r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy oraz o informację w zakresie rezygnacji z doręczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej e-PUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

W dniu 27 grudnia 2016 r. Wojewoda wydał Zarządzenie Nr , wyrażające zgodę na zbycie nieruchomości zabudowanej przez Starostę . wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej, w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkownika wieczystego, stanowiącej własność Skarbu Państwa, położonej w m. obr. . oznaczonej według ewidencji gruntów jako dz. nr 1/29 o pow. 0,1828 ha oraz na nieruchomość niezabudowaną oznaczoną jako dz. nr 1/28 o pow. 0,1525 ha.

W dniu 27 grudnia 2016 r. Wojewoda wydał Zarządzenie Nr , wyrażające zgodę na zbycie nieruchomości zabudowanej przez Starostę . wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej, w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkownika wieczystego, stanowiącej własność Skarbu Państwa, położonej w m. obr. oznaczonej według ewidencji gruntów jako dz. nr 1/3 o pow. 0,1929 ha dz. nr 1/4 o pow. 0,5344 ha.

W dniu 27 grudnia 2016 r. Wojewoda wydał Zarządzenie Nr , wyrażające zgodę na zbycie nieruchomości zabudowanej przez Starostę . wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej, w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkownika wieczystego, stanowiącej własność Skarbu Państwa, położonej w m. . obr. . oznaczonej według ewidencji gruntów jako dz. nr 36 o pow. 1.7757 ha.

W dniu 19 grudnia 2016 r. Wojewoda . wydał Zarządzenie Nr , wyrażające zgodę na zbycie nieruchomości niezabudowanej przez Starostę . wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej, w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkownika wieczystego, stanowiącej własność Skarbu Państwa, położonej w m. . obr. . oznaczonej według ewidencji gruntów jako dz. nr 91/4 o pow. 0,0751 ha.

Zarządzenia zostały wydane na podstawie art. 11 ust. 2 w związku z art. 23 ust. 1 pkt 7 oraz art. 32 ust. 1a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015r. poz. 1774 z późn. zm.).

Użytkownik wieczysty (nabywca) jest podatnikiem podatku VAT zarejestrowany pod numerem NIP ...

Dz. Nr 1/29 o pow. 0,1828 ha (zabudowana) została nabyta Aktem notarialnym Rep. A Nr . z dnia 16 grudnia 2013r. od Syndyka masy upadłościowej. Transakcja nie była opodatkowana podatkiem VAT. Rok budowy budynków to lata 1992-2007. W budynku nie poniesiono ulepszeń.

Według ewidencji gruntów i budynków działka ta stanowi tereny przemysłowe (Ba). Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka znajduje się w terenach zabudowy produkcyjnej, baz transportowych, składów i magazynów. Dla przedmiotowej działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Działka nr 1/29 zabudowana jest:

  • budynkiem o funkcji warsztaty (1999 r. zabudowy), pow. użytkowa 37 m2,
  • budynkiem o funkcji warsztaty (1999 r. zabudowy), pow. użytkowa 31 m2.

Pierwszym użytkownikiem wieczystym w 1993 r. był Zespół Zakładów w ., a następnie firma Sp. z o. o.

Działka nr 1/28 o pow. 0,1525 ha (niezabudowana) została nabyta aktem notarialnym Rep. A Nr . z dnia 16 grudnia 2013 r. od Syndyka masy upadłościowej. Transakcja nie była opodatkowana podatkiem VAT.

Według ewidencji gruntów i budynków działka ta stanowi tereny przemysłowe (Ba). Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka znajduje się w terenach zabudowy produkcyjnej, baz transportowych, składów i magazynów. Dla przedmiotowej działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Pierwszym użytkownikiem wieczystym w 1993 r. był Zespół Zakładów ., a następnie firma . Sp. z o. o.

Działka nr 1/3 o pow. 0,1929 ha (zabudowana) i działka nr 1/4 o pow. 0,5344 ha (zabudowana) zostały nabyte aktem notarialnym Rep. A Nr z dnia 16 grudnia 2013 r. od Syndyka masy upadłościowej. Transakcja nie była opodatkowana podatkiem VAT. Rok budowy budynków to lata 1992-2007. W budynkach nie poniesiono ulepszeń.

Według ewidencji gruntów i budynków działki te stanowią tereny przemysłowe (Ba). Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przedmiotowe działki znajdują się w terenach zabudowy produkcyjnej, baz transportowych, składów i magazynów. Dla działki nr 1/3 nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Dla działki nr 1/4 została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu nr z dnia 20 grudnia 2005 r. dla zamierzenia inwestycyjnego polegającego na rozbudowie istniejącego budynku kotłowni.

Nieruchomość zabudowana jest:

  • budynkiem o funkcji warsztaty (2002 r. zabudowy), pow. użytkowa 257 m2,
  • budynkiem o funkcji pozostałe (1999 r. zabudowy), pow. użytkowa 37 m2,
  • budynkiem o funkcji biurowe pozostałe (2001 r. zabudowy), pow. użytkowa 532 m2,
  • budynkiem o funkcji pozostałe niemieszkalne (2001 r. zabudowy), pow. użytkowa 24 m2,
  • budynkiem o funkcji magazyny (1992 r. zabudowy), pow. użytkowa 170 m2,
  • budynkiem o funkcji biurowe pozostałe (2001 r. zabudowy), pow. użytkowa 355 m2,
  • budynkiem o funkcji biurowe pozostałe (2001 r. zabudowy), pow. użytkowa 122 m2,
  • budynkiem o funkcji magazyny (1992 r. zabudowy), pow. użytkowa 161 m2,
  • budynkiem o funkcji pozostałe (2007 r. zabudowy), pow. użytkowa 85 m2.

Pierwszym użytkownikiem wieczystym w 1993r. był Zespół Zakładów , a następnie firma . Sp. z o.o.

Działka nr 36 o pow. 1,7757 ha (zabudowana) została nabyta aktem notarialnym Rep. A Nr . z dnia 10 lipca 2007 r. (faktura Nr .). Transakcja była opodatkowana podatkiem VAT odliczono podatek naliczony w deklaracji VAT-7. W budynkach poniesiono ulepszenia powyżej 30 % ich wartości początkowej. Powstał nowy budynek magazynowy w 2015 r - okres dłuższy niż 2 lata pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a nabyciem nieruchomości. Z faktur za zakup materiału i usług na budowę magazynu lub ulepszenie budynków i budowli odliczono podatek VAT.

Według ewidencji gruntów i budynków działka ta stanowi tereny przemysłowe (Ba).

Dla przedmiotowej nieruchomości brak jest ważnego Planu zagospodarowania przestrzennego Dla przedmiotowej nieruchomości zostały wydane następujące decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu:

  • decyzja nr z dnia 29 maja 2013 r. dla inwestycji polegającej na budowie czterech budynków magazynowych, zadaszenia z obu stron przy istniejącym budynku magazynowym oraz budowie niezbędnej infrastruktury technicznej,
  • decyzja nr z dnia 16 grudnia 2014 r. dla inwestycji polegającej na budowie dwóch hal namiotowych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną,
  • decyzja nr z dnia 08 marca 2016 r. dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania fragmentu pierwszego piętra budynku produkcyjno-magazynowego na część biurową (bud. 1), budowie łącznika na I poziomie piętra między budynkami (bud. 1 i 2), zmianie sposobu użytkowania budynku magazynowego na budynek produkcyjno-magazynowy oraz rozbudowie budynku o część magazynową (bud. 3), rozbudowie budynku magazynowego wraz ze zmianą sposobu użytkowania na kotłownię (bud. 4).

Zgodnie ze zmianą studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przedmiotowa działka znajduje się w terenach zabudowy usługowo - produkcyjnej, obszarach cennych kulturowo i obszarach osadnictwa od XIV do XX wieku Ponadto położona jest w terenie obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji na terenie Gminy ..

Nieruchomość zabudowana jest:

  • budynkiem laboratorium, biurowym oraz halą nr 7 - w 2009 r. zostały zmodernizowane na sklep firmowy,
  • budynkami hal nr 1, 3, 4, 5, 6 - spolarnia, kotłownia oraz budynki przylegające do hali po modernizacji zostały połączone jako budynek produkcyjny nr 1.
  • budynkiem sanitarnym oraz budynkiem garażowym, które zostały połączone jako budynek nr 2 magazynowo garażowy,
  • wiatą na tarcicę oraz wiatą magazynową - po modernizacji powstał budynek magazynowy,
  • budynkiem Portierni - rok budowy 1997 - pozostał bez zmian,
  • w 2015 r. został oddany do użytkowania nowy magazyn o pow. 91,7 m2

Pierwszym użytkownikiem wieczystym w 1993 r. był Zespół Zakładów , a następnie . S.A.

Dz. nr 91/4 o pow. 0,0751 ha (niezabudowana) została nabyta Aktem notarialnym Rep. A Nr . z dnia 31 sierpnia 2012 r.

Według ewidencji gruntów i budynków działka ta stanowi tereny kolejowe (Tk). Dla przedmiotowej nieruchomości brak jest ważnego Planu zagospodarowania przestrzennego.

Zostały wydane następujące decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu:

  • decyzja nr z dnia 29 maja 2013 r. polegającej na budowie dwóch budynków magazynowych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną,
  • decyzja nr z dnia 04 lutego 2016 r. polegającej na budowie budynku kotłowni na opał stały wraz z infrastrukturą techniczną.

Zgodnie ze zmianą studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego przedmiotowa działka znajduje się w terenach kolejowych - terenach zamkniętych. Pierwszym użytkownikiem wieczystym były . S.A.

Zbycie przedmiotowych nieruchomości odbędzie się w trybie bezprzetargowym na podstawie art. 32 ust. 1a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 r., poz. 2147 z późn. zm.) na rzecz użytkowania wieczystego.

Starosta . dokonuje dostawy gruntu.

Powiat . jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stroną zbycia będzie Starosta . wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej.

Nieruchomość położoną w m. obr. . oznaczoną według ewidencji gruntów jako dz. nr 91/4 o pow. 0,0751 ha, na podstawie Decyzji Wojewody . Nr . z dnia 8 grudnia 2006 r. - nabyły .. S.A. - Oddział Gospodarowania Nieruchomościami z dniem 5 grudnia 1990 r. w użytkowanie wieczyste, jako dotychczasowy zarządca. Następnie aktem notarialnym Rep. A Nr . z dnia 31 sierpnia 2012 r. zbyły przedmiotową nieruchomość będącą w użytkowaniu wieczystym, na rzecz Pana ., a prawo to zostało ujawnione w księdze wieczystej KW Nr ..

Nieruchomość położoną w m. . obr. . oznaczoną według ewidencji gruntów jako dz. nr 1/1 o pow. 8,6721 ha, na podstawie Decyzji Kierownika Urzędu Rejonowego Nr .. z dnia 18 stycznia 1993 r. nabył przedmiotową nieruchomość w użytkowanie wieczyste jako dotychczasowy zarządca - Zespół Zakładów w .. Następnie dz. nr 1/1 uległa podziałowi między innymi na dz. nr 1/9 o pow. 8,6237 ha na podstawie mapy do celów prawnych przyjętej do Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego w dniu 24 listopada 1993r. za Nr . Na podstawie mapy projektu podziału z dnia 18 grudnia 1996 r. przyjętej do Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego w dniu 24 listopada 1993r. za Nr dz. nr 1/9 uległa podziałowi między innymi na dz. nr 1/28 o pow. 0,1525 ha i dz. nr 1/29 o pow. 0,1828 ha. Aktem notarialnym Rep. A Nr . z dnia 21 maja 1997 r. Zespól Zakładów . zbył prawo użytkowania wieczystego na rzecz . Sp. z o.o. z siedzibą . nieruchomość oznaczoną jako dz. nr 1/28 o pow. 0,1525 ha i dz. nr 1/29 o pow. 0,1828 ha. Aktem notarialnym Rep. A Nr . z dnia 16 grudnia 2013r. Syndyk masy upadłości Spółki pod firmą . Sp. z o.o. z siedzibą . zbył prawo użytkowania wieczystego nieruchomości oznaczonej jako dz. Nr 1/28 o pow. 0,1525 ha i dz. Nr 1/29 o pow. 0,1828 ha na rzecz Pana ., a prawo to zostało ujawnione w księdze wieczystej KW Nr .

Nieruchomość położoną w m. obr. oznaczoną według ewidencji gruntów jako dz. Nr 1/3 o pow. 0,1929 ha i dz. Nr 1/4 o pow. 0,5344 ha, na podstawie Decyzji Kierownika Urzędu Rejonowego . Nr . z dnia 18 stycznia 1993r. nabył przedmiotową nieruchomość w użytkowanie wieczyste jako dotychczasowy zarządca Zespół Zakładów . w . Aktem notarialnym Rep. A Nr . z dnia 24 czerwca 1994r. Zespół Zakładów . w . zbył prawo użytkowania wieczystego przedmiotowej nieruchomości na rzecz Sp. z o.o. z siedzibą . Aktem notarialnym Rep. A Nr . z dnia 16 grudnia 2013r. Syndyk masy upadłości Spółki pod firmą . Sp. z o.o. z siedzibą . zbył prawo użytkowania wieczystego przedmiotowej nieruchomości na rzecz Pana ., a prawo to zostało ujawnione w księdze wieczystej KW Nr ..

Nieruchomość położoną w m. obr. . oznaczoną według ewidencji gruntów jako z. nr 36 o pow. 1,7757 ha na podstawie Decyzji Wojewody . Nr . z dnia 25 lutego 1993r. nabył przedmiotową nieruchomość w użytkowanie wieczyste jako dotychczasowy zarządca Zespół . Na podstawie Aktu Komercjalizacji Przedsiębiorstwa Państwowego Rep. A Nr z dnia 29 października 1998 r. Zespół . . przekształcił się w Spółka Akcyjna z siedzibą .. Firma . S.A. z siedzibą . na podstawie aktu notarialnego Rep. A Nr . z dnia 10 kwietnia 2001 r. zbyło prawo użytkowania wieczystego przedmiotowej nieruchomości na rzecz firmy . " S.A. z siedzibą .. Firma . S.A. z siedzibą . zbyła prawo użytkowania wieczystego przedmiotowej nieruchomości na podstawie zawartego aktu notarialnego Rep. A Nr . z dnia 10 lipca 2007r. na rzecz Pana , a prawo to zostało ujawnione w księdze wieczystej KW Nr ...

Przedmiotem dostawy przez Wnioskodawcę będzie wyłącznie prawo wieczystego użytkowania gruntów na rzecz dotychczasowego ostatniego użytkownika wieczystego, bez zabudowań znajdujących się na poszczególnych działkach.

Na dz. nr 1/29 budynki zostały wybudowane przez Zespół Zakładów . w . - byłego użytkownika wieczystego.

Na dz. nr 1/3 i dz. nr 1/4 budynki zostały wybudowane przez Zespól Zakładów . w i .. Sp. z o.o. byłych użytkowników wieczystych.

Na dz. nr 36 budynki były wybudowane przez Zespół Zakładów . . w . byłego użytkownika wieczystego.

Nie nastąpi rozliczenie poniesionych przez użytkowników wieczystych nakładów na budynki znajdujące się na poszczególnych działkach. Budynki stanowią własność użytkownika wieczystego.

Wiata na tarcicę i wiata magazynowa znajdujące się na dz. nr 36 są trwale związane z gruntem.

Na pytania Organu () w których budynkach dokonano ulepszenia w rozumieniu podatku dochodowego powyżej 30% ich wartości początkowej, oraz kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania ulepszeń przedmiotowych budynków/budowli? Należy wskazać dzień, miesiąc i rok.

Wnioskodawca wskazał, iż:

  • Budynek stolarni - modernizacja powyżej 30%, oddanie do użytkowania 30 września 2011r.
  • Wiata magazynowa - modernizacja powyżej 30%, oddanie do użytkowania 31 grudnia 2012r.
  • Wiata na tarcicę - modernizacja powyżej 30%, oddanie do użytkowania 31 grudnia 2012r.
  • Budynek garażowy - modernizacja powyżej 30%, oddanie do użytkowania 30 września 2011r.
  • Budynek sanitarny - modernizacja powyżej 30%, oddanie do użytkowania 30 września 2011r.
  • Hala (sklep od 01 lipca 2010 r. ) - modernizacja powyżej 30%, oddanie do użytku 01 lipca 2010r.
  • Budynki przylegające do hali (Nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6) - modernizacja powyżej 30%, oddanie do użytkowania 30 września 2011r.
  • Hala dwukondygnacyjna - modernizacja powyżej 30%, oddanie do użytkowania 30 września 2011r.

Wydatki na ulepszenia ponosił użytkownik wieczysty. Pomiędzy użytkownikiem wieczystym, a Wnioskodawcą nie będą miały wzajemne rozliczenia finansowe w związku z poniesionymi przez użytkownika wieczystego wydatkami na ulepszenie budynków.

Odliczenia podatku VAT z tytułu ponoszonych nakładów na ulepszenia dokonywał użytkownik wieczysty: Zakład Produkcyjno - Handlowy , . ..

Po wykonaniu poszczególnych modernizacji budynków, tj. po datach: 30 września 2011r., 31 grudnia 2012 r., 01 lipca 2010 r., były one użytkowane przez użytkownika wieczystego.

Nie było zawieranych umów najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Między pierwszym zasiedleniem budynków, a dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy przy zbywaniu opisywanych nieruchomości niezabudowanych oznaczonych jako dz. nr 91/4 i dz. nr 1/28 będzie obowiązywała stawka podatku VAT w wysokości 23%?

  • Czy przy zbywaniu opisywanej nieruchomości zabudowanej oznaczonej jako dz. nr 1/29, dz. nr 1/3 i dz. nr 1/4, będzie obowiązywało zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. - o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710)?
  • Czy przy zbywaniu opisywanej nieruchomości zabudowanej oznaczonej jako dz. nr 36, będzie obowiązywała stawka podatku w wysokości 23%?

  • Zdaniem Wnioskodawcy:

    Ad 1

    Przy zbyciu opisywanych nieruchomości niezabudowanych oznaczonych jako dz. nr 91/4 i dz. nr 1/28 będzie obowiązywała stawka podatku VAT w wysokości 23%.

    Ad 2

    Przy zbyciu opisywanych nieruchomości zabudowanych oznaczonych jako dz. nr 1/29, dz. nr 1/3 i dz. nr 1/4, będzie obowiązywało zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. - o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710).

    Ad 3

    Przy zbyciu opisywanej nieruchomości zabudowanej oznaczonej jako dz. nr 36, będzie obowiązywała stawka podatku VAT w wysokości 23%.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

    1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
    2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
    3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
    4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
    5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
    6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
    7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

    Zaznaczenia wymaga, iż przepis art. 7 ust. 1 ustawy, definiując pojęcie dostawy towarów nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży, czy też przeniesienia prawa własności, stąd też nie można utożsamiać dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z przeniesieniem prawa własności na gruncie prawa cywilnego.

    W celu właściwego zinterpretowania pojęcia przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel należy mieć na uwadze, że dotyczy ono tego rodzaju czynności, które dają nabywcy prawo do postępowania z nim jak właściciel. Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, zatem wyrażenia prawo do rozporządzania jak właściciel nie można interpretować jako prawo własności. Należy ponadto wskazać, że czynności przejęcia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejęcie własności w sensie prawnym, bowiem dostawa towarów nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy. W konsekwencji pojęcie dostawa towarów oraz ekonomiczne aspekty transakcji, nie muszą wiązać się ze skutkami powstającymi na gruncie cywilistycznego prawa własności. Pozwala to na uznanie danej czynności za dostawę towarów, nawet w przypadkach nałożenia na nabywcę pewnych ograniczeń we władaniu towarem. Chwilą decydującą o przejściu na odbiorcę korzyści i ciężarów związanych z nabyciem towaru jest, co do zasady, wydanie towaru.

    Wobec powyższego, uwzględniając szerokie, ekonomiczne, a nie cywilistyczne rozumienie pojęcia przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel, ustawodawca uznał, że oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste stanowi dostawę towarów, wymieniając tę czynność w art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy. W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem na rzecz użytkownika wieczystego, co sprawia, że może on rozporządzać nim jak właściciel. Znajduje to wyraz zarówno w swobodzie korzystania z gruntu i czerpania z niego pożytków w sposób niemalże taki, jak w przypadku właściciela tego gruntu, jak i w możliwości przeniesienia takiego władztwa na inny podmiot, jak przy dokonywaniu sprzedaży gruntu przez właściciela.

    Według art. 233 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459) w granicach, określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego oraz przez umowę o oddanie gruntu Skarbu Państwa lub gruntu należącego do jednostek samorządu terytorialnego bądź ich związków w użytkowanie wieczyste, użytkownik może korzystać z gruntu z wyłączeniem innych osób. W tych samych granicach użytkownik wieczysty może swoim prawem rozporządzać.

    Przepis ten, a także następne przepisy Kodeksu cywilnego (art. 234, art. 235, art. 237) kształtujące uprawnienia użytkownika wieczystego na wzór uprawnień właściciela, jak również długi czas trwania użytkowania wieczystego (art. 236 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego) wskazują, że oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste stanowi przeniesienie prawa do rozporządzania tym gruntem jak właściciel.

    W myśl art. 11 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 r., poz. 2147, z późn. zm.), z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

    Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nieruchomość gruntowa oddana w użytkowanie wieczyste może być sprzedana wyłącznie użytkownikowi wieczystemu, z zastrzeżeniem ust. 1a i ust. 3.

    Stosownie do art. 32 ust. 1a ustawy o gospodarce nieruchomościami, nieruchomość gruntowa stanowiąca własność Skarbu Państwa może być sprzedana użytkownikowi wieczystemu za zgodą wojewody. Zgody wojewody nie wymaga sprzedaż na rzecz użytkownika wieczystego nieruchomości, o których mowa w art. 51 ust. 2 i art. 57 ust. 1.

    Według art. 32 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, z dniem zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości wygasa, z mocy prawa, uprzednio ustanowione prawo użytkowania wieczystego. Przepisu art. 241 Kodeksu cywilnego nie stosuje się.

    W świetle art. 37 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, nieruchomości są sprzedawane lub oddawane w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu.

    Jak stanowi art. 37 ust. 2 pkt 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej, jeżeli sprzedaż nieruchomości następuje na rzecz jej użytkownika wieczystego.

    Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. z 2012 r., poz. 83, z późn. zm.), decyzję o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości wydaje:

    1. starosta wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej w przypadku nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, w tym również nieruchomości, w stosunku do których prawo własności Skarbu Państwa wykonują inne państwowe osoby prawne;
    2. wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa odpowiednio w przypadku nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego.

    Z opisu sprawy wynika, że nieruchomość położoną w m. obr. . oznaczoną według ewidencji gruntów jako dz. nr 91/4 o pow. 0,0751 ha, na podstawie Decyzji Wojewody . Nr . z dnia 8 grudnia 2006 r. - nabyły S.A. - Oddział Gospodarowania Nieruchomościami . z dniem 5 grudnia 1990 r. w użytkowanie wieczyste, jako dotychczasowy zarządca. Natomiast nieruchomość położoną w m. . obr. . oznaczoną według ewidencji gruntów jako dz. nr 1/1 o pow. 8,6721 ha, na podstawie Decyzji Kierownika Urzędu Rejonowego . Nr . z dnia 18 stycznia 1993 r. nabył przedmiotową nieruchomość w użytkowanie wieczyste jako dotychczasowy zarządca - Zespół Zakładów . w .. Następnie dz. nr 1/1 uległa podziałowi między innymi na dz. nr 1/9 o pow. 8,6237 ha. Następnie dz. nr 1/9 uległa podziałowi między innymi na dz. nr 1/28 o pow. 0,1525 ha i dz. nr 1/29 o pow. 0,1828 ha. Z kolei nieruchomość położoną w m. . obr. . oznaczoną według ewidencji gruntów jako dz. Nr 1/3 o pow. 0,1929 ha i dz. Nr 1/4 o pow. 0,5344 ha, na podstawie Decyzji Kierownika Urzędu Rejonowego . Nr . z dnia 18 stycznia 1993r. nabył przedmiotową nieruchomość w użytkowanie wieczyste jako dotychczasowy zarządca Zespół Zakładów . w .. Nadto Wnioskodawca wskazał, iż nieruchomość położoną w m. obr. .oznaczoną według ewidencji gruntów jako z. nr 36 o pow. 1,7757 ha na podstawie Decyzji Wojewody Nr . z dnia 25 lutego 1993r. nabył przedmiotową nieruchomość w użytkowanie wieczyste jako dotychczasowy zarządca Zespół Zakładów . w ..

    Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, jak i opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie dostawą towaru w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług było objęcie prawa użytkowania wieczystego przedmiotowych nieruchomości gruntowych przez użytkownika wieczystego. Z tą bowiem chwilą użytkownik otrzymał prawo do faktycznego dysponowania nieruchomościami, jak gdyby był ich właścicielem.

    Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Okoliczności przedmiotowej sprawy świadczą, że przeniesienie na użytkownika wieczystego prawa do rozporządzania nieruchomościami jak właściciel nastąpiło już w chwili objęcia przez pierwotnego użytkownika prawa użytkowania wieczystego tych nieruchomości.

    Sprzedaż przez Wnioskodawcę prawa własności przedmiotowych nieruchomości nie może być zatem traktowana jako ponowna dostawa tych samych nieruchomości, bowiem nie została spełniona dyspozycja art. 7 ust. 1 ustawy, tj. w opisanej transakcji nie dojdzie do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

    Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji to ustanowienie użytkowania wieczystego przedmiotowych gruntów na rzecz pierwszego użytkownika stanowiło dostawę towaru w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Z tą chwilą bowiem użytkownik otrzymał prawo do faktycznego dysponowania nieruchomościami, jak gdyby był właścicielem. Sprzedaż przedmiotowych nieruchomości, będąca w istocie przekształceniem prawa wieczystego użytkowania w prawo własności nieruchomości gruntowych nie może być traktowana jako ponowna dostawa tego samego towaru, bowiem nie będzie spełniać dyspozycji art. 7 ust. 1 ustawy. Stanowi bowiem jedynie zmianę tytułu prawnego do nieruchomości, nie wpływa natomiast na władztwo do rzeczy.

    Zaznaczenia wymaga fakt, iż do dnia 30 kwietnia 2004 r. czynność ustanowienia użytkowania wieczystego nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dopiero z chwilą wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zmieniła się zarówno definicja towaru, jak i zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że w sytuacji, gdy prawo użytkowania wieczystego na rzecz pierwotnego użytkownika wieczystego nieruchomości oznaczonej jako działka nr 91/4 ustanowiono w roku 1990, jak również nieruchomości oznaczonych jako działki nr 1/28 oraz działki nr 1/29 (powstałych w wyniku podziału działki nr 1/9, utworzonej z działki nr 1/1), działki nr 1/3, działki nr 1/4, oraz działki nr 36 ustanowiono w 1993r., a następnie było ono zbyte na rzecz kolejnych użytkowników, czynność dostawy prawa wieczystego użytkowania gruntów aktualnemu użytkownikowi wieczystemu przedmiotowych gruntów (bez względu na okres, w którym wszedł w posiadanie prawa użytkowania wieczystego), nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, ani żadnej innej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i pozostaje poza zakresem tej ustawy.

    Oznacza to, że czynność sprzedaży nieruchomości na rzecz dotychczasowego użytkownika wieczystego, dla których prawo użytkowania wieczystego ustanowiono przed dniem 1 maja 2004 r. nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, ani żadnej innej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i pozostaje poza zakresem tej ustawy.

    Sprzedaż nieruchomości na rzecz dotychczasowego użytkownika wieczystego, będąca w istocie przekształceniem prawa wieczystego użytkowania w prawo własności nieruchomości stanowi jedynie zmianę tytułu prawnego do nieruchomości, nie wpływa natomiast na władztwo rzeczy, które użytkownik wieczysty już uzyskał w momencie objęcia prawa wieczystego użytkowania i nie może być traktowana jako sprzedaż tego samego towaru.

    Dostawą towaru w rozumieniu przepisów ustawy było objęcie prawa użytkownika wieczystego przedmiotowych nieruchomości przez użytkownika wieczystego. Z tą bowiem chwilą użytkownik otrzymał już prawo do faktycznego dysponowania nieruchomościami, jak gdyby był ich właścicielem.

    Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności zdarzenia przyszłego, jak również obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że sprzedaż prawa własności nieruchomości na rzecz dotychczasowego użytkownika wieczystego nieruchomości będących przedmiotem wniosku nie będzie stanowiło dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy ani żadnej innej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Reasumując, sprzedaż nieruchomości niezabudowanych oznaczonych jako dz. nr 91/4 i dz. nr 1/28, oraz nieruchomości zabudowanych oznaczonych jako działki nr 1/29, 1/3, 1/4 oraz nr 36 na rzecz obecnego dotychczasowego użytkownika wieczystego, na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynność ta nie będzie stanowić bowiem dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy.

    W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż przy zbyciu nieruchomości niezabudowanych oznaczonych jako działka nr 91/4 i działka nr 1/28, oraz nieruchomości niezabudowanej oznaczonej jako działka nr 36 będzie obowiązywała stawka podatku VAT w wysokości 23% należało uznać za nieprawidłowe.

    Również stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przy zbyciu nieruchomości zabudowanych oznaczonych jako działki nr 1/29, 1/3, oraz nr 1/4, będzie obowiązywało zwolnienie o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należało uznać je za nieprawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

    Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    nieprawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej