Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że zakupione usługi nie będą miały związku ze sprzedażą... - Interpretacja - ITPP3/4512-414/15/JK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 02.10.2015, sygn. ITPP3/4512-414/15/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że zakupione usługi nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2015 r. (data wpływu 17 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "" jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie () w związku z przyznaniem pomocy finansowej i zawarciem umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa w ramach Europejskiego Funduszu Rybackiego wdrażanego poprzez Program Operacyjny "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" realizuje zadanie pn. "".

Projekt polega na zagospodarowaniu terenu leżącego przy zbiorniku wodnym jakim jest Jezioro G. Jezioro to stanowi ogromny walor przyrodniczo - krajobrazowy Gminy K. oraz posiada znaczący potencjał turystyczny. Realizacja zadania ma na celu podniesienie atrakcyjności turystycznej obszarów zależnych od rybactwa oraz rozwój aktywnej turystyki wiejskiej. Operacja polega na zagospodarowaniu terenu w elementy małej architektury w postaci ławek drewnianych, stołów z ławami, tablicy informacyjnej, tabliczek edukacyjnych oraz ogrodzenia z żerdzi. Ponadto wybudowano wiatę z grillem i wędzarnią. Zakres prac dotyczy również wykonania nasadzeń na całym terenie, wykonania ogrodu skalnego, zagospodarowani skarpy nad jeziorem, renowacji trawnika oraz budowy ścieżki żwirowej na matach wierzbowych, drogi dojazdowej i miejsc postojowych, a także wykonania nawierzchni żwirowej na ścieżce i założenia łąki parkowej kwietnej. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podatkowych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo obniżenia kosztów podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art., 119 ust. 4, art. 120, ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stowarzyszenie stwierdza, że podatek naliczony i ujęty w dokumentach potwierdzających realizację zadania nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek, który zostanie naliczony i zawarty w fakturach wystawionych przez wykonawców zadania pn. ""?

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Stowarzyszenia, podatek naliczony przez wykonawców ww. operacji stanowi koszt projektu. Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro jak wskazano we wniosku w związku z realizacją wymienionego projektu nie występuje sprzedaż opodatkowana. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego zadania. Ponadto, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego.

Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy