Brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP1/443-1576/14/MN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.01.2015, sygn. ITPP1/443-1576/14/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2014 r. (data wpływu 16 grudnia 2014 r.) uzupełnionym w dniu 20 stycznia 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 20 stycznia 2015 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca działa jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. W dniu 20 grudnia 2013 r. podpisał umowę o dofinansowanie z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa, dotyczącą projektu pod nazwą P. współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków EFRR w ramach RRO na lata 2007-2013. Projekt finansowany jest w 85 % z dofinansowania UE i w 15% z wkładu własnego. Zgodnie z głównymi założeniami programu nie może on generować zysku jest projektem non-profit. Jego celem jest rozbudowa zintegrowanego systemu informatycznego Szpitala o wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów przychodzących i wychodzących ze Szpitala, o świadczenie e-usług za pomocą urządzeń mobilnych (smartfony) oraz utworzenie systemu dydaktycznego, dedykowanego lekarzom i studentom uczelni medycznych. Przedmiotem projektu jest:

  • rozbudowa wdrożonego zintegrowanego systemu informatycznego szpitala o architekturze otwartej (HIS), zdolnego do archiwizacji i przetwarzania danych związanych z dydaktyką, dedykowanych lekarzom i studentom uczelni medycznych, rozbudowę wdrożonego zintegrowanego systemu informatycznego szpitala o architekturze otwartej (HIS) zdolnego do świadczenia usług e-konsultacji (telemedycyna) oraz e-encyklopedii chorób płuc,
  • rozszerzenie ucyfrowionej opieki nad pacjentem wprowadzenie skanerów dokumentów, tabletów do rejestracji i weryfikacji informacji o pacjencie;
  • rozbudowa wdrożonego zintegrowanego systemu informatycznego szpitala o elektroniczny obieg dokumentów,
  • rozszerzenie interaktywnej strony internetowej umożliwiającej świadczenie e-usług za pomocą urządzeń mobilnych (smartfony).

Dzięki realizacji projektu osiągnięte zostaną dodatkowe usługi on-line na poziomie 1 (informacja) w postaci:

  • informacja w postaci e-rejestru nt. pism przychodzących, w tym odwzorowanych cyfrowo,
  • informacja w postaci e-rejestru nt. pism wychodzących,
  • informacja w postaci e-rejestru nt. obiegu dokumentów wewnątrz Szpitala,

oraz usługi on-line na poziomie 2 (interakcja) w postaci:

  • prowadzenie e-rejestru pism wychodzących,
  • prowadzenie e-rejestru pism wytwarzanych w Szpitalu,
  • e-rejestru pism przychodzących,
  • zarządzanie informacjami zawartymi w archiwum dydaktycznym.

W ww. wniosku o dofinansowanie realizacji projektu Wnioskodawca ujął podatek VAT jako wydatek kwalifikowany, ponieważ nie ma możliwości odzyskania tego podatku. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży objętej stawką 8% i 23%, jednak wysokość tej sprzedaży w odniesieniu do obrotu w 2013 r. nie przekracza 2% i wynosi 1,59%. Wskaźnik ten jest tylko wartością początkową natomiast faktyczną proporcję jaką stosuje Wnioskodawca, zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług jest wartość (wynosząca w 2013 r.) 3%. Odliczeniu podlega tylko VAT z zakupu następujących usług: energii, unieszkodliwiania odpadów, ścieków, rozmów telefonicznych, żywienia pacjentów, prania, sprzątania, ogrzewania, który w 2013 r. wyniósł X zł (w tym VAT proporcja 3%: Y zł i VAT naliczony: Z zł).

Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT składane przez Wnioskodawcę nie jest wystarczającym dokumentem potwierdzającym brak możliwości odzyskania podatku zgodnie z wytycznymi (załącznik do instrukcji wypełniania wniosku beneficjenta o płatność) należy dołączyć również indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego stwierdzającą możliwość odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego przez beneficjenta projektu, zgodnie z umową o dofinansowanie.

W uzupełnieniu wniosku wskazano dodatkowo, że projekt pn. P. dotyczy wyłącznie działalności zwolnionej od podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa istnieje możliwość odzyskania przez Wnioskodawcę podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz.U. z 2013 r., poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Z treści wniosku wynika, iż Szpital realizuje projekt pn. P.. Jak wskazano, realizowany projekt dotyczy wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku VAT.

Zatem skoro, jak wynika z okoliczności sprawy, wskazane zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie służą sprzedaży opodatkowanej, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, które otrzymał nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Jednoczenie zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna wydana została w oparciu o przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy