
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2014 r. (data wpływu 10 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 grudnia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W ramach realizowanego z wykorzystaniem środków unijnych projektu, dotyczącego zagospodarowania przestrzeni osiedlowych z uwzględnieniem bezpieczeństwa mieszkańców, Spółdzielnia realizuje przebudowę parkingów, ciągów pieszych, tworzy miejsca zabawowe dla dzieci i miejsca odpoczynku dla osób starszych oraz obejmie monitoringiem wizyjnym zrewitalizowane tereny. Wymienione powyżej prace, na które Spółdzielnia uzyska dofinansowanie dotyczą nieruchomości mieszkaniowych, zabudowanych tylko budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi. Uzyskane dofinansowanie pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego ... na lata 2007-2013.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, od powyższych usług nie przysługuje odliczenie od faktur podatku naliczonego, ponieważ zakup ten jest związany z działalnością zwolnioną, tj. mocą art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawodawca zwalnia czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które pobierane są opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2 , 4 i 5 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Tym samym Spółdzielnia nie ma podstaw prawnych do odliczenia podatku naliczonego z faktur, które dokumentują wykonanie prac realizowanych w ramach projektu dofinansowanego środkami unii europejskiej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z powyższego uregulowania wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanego przepisu pozwala na stwierdzenie, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia, ponieważ z treści wniosku wynika, że zakupione towary i usługi nie służą sprzedaży opodatkowanej.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 956 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
