Powstanie obowiązku podatkowego w przypadku czynności dostawy bramy wraz z montażem oraz okresowych przeglądów konserwacji. - Interpretacja - IBPP2/443-784/12/RSz

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.10.2012, sygn. IBPP2/443-784/12/RSz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Powstanie obowiązku podatkowego w przypadku czynności dostawy bramy wraz z montażem oraz okresowych przeglądów konserwacji.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2012r. (data wpływu 30 lipca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego w przypadku czynności dostawy bramy wraz z montażem oraz okresowych przeglądów konserwacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego w przypadku czynności dostawy bramy wraz z montażem oraz okresowych przeglądów konserwacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Podstawą działalności Wnioskodawcy (spółki) jest sprzedaż bram szybkobieżnych wraz z montażem oraz późniejszy ich przegląd (konserwacja) wraz z wymianą części. W związku z tym, spółka zawiera z kontrahentami umowy, na dostawę gotowych bram lub też w niektórych umowach wyszczególnia poszczególne składniki świadczeń, tj. wartość bramy szybkobieżnej, wartość montażu lub też na życzenie klienta wartość poszczególnych części składowych. Następnie, po wykonaniu czynności, spółka wystawia faktury, które zawierają wartość bramy wraz z montażem jako jedna pozycja lub wartość bramy i wartość montażu, zdarzają się przypadki, że wartość montażu zostaje zafakturowana po kilku tygodniach od sprzedaży bramy, jest to bowiem związane z oddaniem frontu robót przez kontrahenta. Wnioskodawca nadmienia, że wartość robocizny (montażu) stanowi niewielki procent wartości samej bramy. Stałym elementem działalności są również okresowe kontrole serwisowe, polegające na wymianie części elementów na nowe, wówczas wystawiana jest faktura na części składowe, robociznę i dojazd.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, w przypadku czynności dostawy bramy wraz z montażem lub też późniejszego zafakturowania samej czynności montażu (jako czynności nierozerwalnie związanej z dostawą), okresowych przeglądów konserwacji, powstaje zgodnie z dyspozycją art. 19 ust. 1 w związku z art. 19 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, czy też dla samej usługi montażu, usługi konserwacji obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z dyspozycją art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d tejże ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy od czynności dostawy bramy wraz z montażem, jak też od czynności samego tylko montażu (nierozerwalnie związanego z dostawą czynność odroczona w czasie) oraz okresowe konserwacje, powstaje zgodnie z art. 19 ust. 1 w związku z art. 19 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Ustawodawca przewidział jednak od tej zasady szereg wyjątków, które określają w odmienny sposób moment powstania obowiązku podatkowego m.in. w zależności od rodzaju transakcji.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT).

Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy o VAT).

W przypadku wykonywania usług budowlanych obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty za wykonaną usługę. Jeżeli usługa została natomiast wykonana a zapłata nie nastąpiła, obowiązek podatkowy powstaje z upływem 30 dni, licząc ten termin od dnia wykonania usługi (art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 19 ust. 14 cyt. ustawy o VAT, przepis ust. 13 pkt 2 lit. d stosuje się również do usług przyjmowanych częściowo, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych.

W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, że zawiera z kontrahentami umowy na dostawę gotowych bram szybkobieżnych wraz z montażem oraz przegląd konserwacje wraz z wymianą części. Wnioskodawca w oparciu o zawartą umowę z klientem wystawia faktury, które zawierają wartość bramy wraz z montażem jako jedna pozycja lub wartość bramy i wartość montażu. Zdarzają się przypadki, że wartość montażu zostaje zafakturowana po kilku tygodniach od sprzedaży bramy, jest to bowiem związane z oddaniem frontu robót przez kontrahenta. Wartość robocizny (montażu) stanowi niewielki procent wartości samej bramy.

W odniesieniu do powyższego, skoro Wnioskodawca wskazał, że dokonuje dostawy bram wraz z montażem, to w kwestii powstania obowiązku podatkowego nie znajdzie zastosowania art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy o VAT, dotyczący wykonywania usług budowlanych.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz przywołane wyżej przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, że skoro, jak wskazał Wnioskodawca, dokonuje dostawy bram szybkobieżnych wraz z montażem, to obowiązek podatkowy dla dostawy towaru wraz z montażem powstaje na zasadach ogólnych, określonych w art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT, tj. z chwilą wydania towaru, a jeżeli wydanie towaru powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru.

Bez wpływu na powstanie obowiązku podatkowego pozostaje wyszczególnienie na fakturze poszczególnych elementów, stanowiących elementy kalkulacyjne dostawy bramy wraz z montażem. Również niezależnie od późniejszej czynności montażu bramy, nierozerwalnie związanej z dostawą bramy (co podkreślił Wnioskodawca), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż 7. dnia, od wydania towaru.

Podkreślić jednak należy, że jeżeli Wnioskodawca odrębnie dokonywałby dostawy bram szybkobieżnych i odrębnie świadczyłby usługi montażu (na podstawie odrębnej umowy), wtedy obowiązek podatkowy powstawałby odpowiednio dla dostawy na podstawie art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT oraz dla usługi montażu w oparciu o art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d tejże ustawy.

Odnosząc się do kwestii określenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług okresowych przeglądów konserwacji należy zauważyć, iż:

Przez konserwację, według Słownika języka polskiego pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka wydanego przez PWN, rozumie się utrzymanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem, zniszczeniem i zepsuciem.

Z definicji słownikowej wynika, że usługi konserwacyjne nie stanowią usług tożsamych do usług budowlanych, dla których ustawodawca określił szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca wykonuje okresowe przeglądy konserwacje, kontrole serwisowe polegające na wymianie części elementów na nowe i wystawia fakturę na części składowe, robociznę i dojazd.

Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest kompleksowa usługa konserwacji (przegląd), wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Wobec powyższego obowiązek podatkowy dla okresowych przeglądów konserwacji bram szybkobieżnych powstaje na zasadach ogólnych, określonych w art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT, tj. z chwilą wykonania usługi, a jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić jednak należy, że kwestię zawierania umów reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Stosownie do art. 3531 ustawy Kodeks cywilny, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Zatem należy zauważyć, że organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów i przyjęty w nich sposób rozliczeń pomiędzy stronami, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe.

Mając na uwadze powyższe tut. Organ nie jest uprawniony, w postępowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej, do oceny treści umów cywilnoprawnych, zawartych między kontrahentami, a w szczególności określenia przedmiotu transakcji.

Ponadto należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego, a w szczególności, gdyby przedmiotem transakcji nie była dostawa lecz usługa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach